annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
SÃ¥ er der linet op... 1694531
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
0 registrerede 236 gæster og 144 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 50 < 1 2 3 4 5 6 ... 49 50 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#42231 - 05/12/2023 17:21 Re: Gud er Kærlighed [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Godt jeg lige har købt mig 4 halvlitre classic øl heart Det har jeg brug for nu blinker Ja, jeg studsede også over det med debatbog ler Jeg kan dog godt følge ham - at bogen handler om at gøre kritikken konstruktiv osv. Men hvorfor er det ikke en debatbog? Hvordan (ikke) gøre det til en debatbog? Hvad tænker/mener han? Hmmm...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42233 - 05/12/2023 19:02 Re: Gud er Kærlighed [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036
Indsendt af: ABC
Namaskaram...

Hvor har du det fra = at Jesus tilhørte den apokalyptiske retning, og mente verden ville gå under lige om lidt? Evangelierne? Er de til at stole på? Hvad har Jesus sagt? Skal vi ikke være meget påpasselige her? Med Evangelierne?

Jeg forstår desuden godt din (lettere) forvirring = et nyt bud? Hvordan skal det forstås? Er der tale om et nyt bud? Hvorledes skal vi elske hinanden...

Your friend forever

Krishna



Hvor har du det fra = at Jesus tilhørte den apokalyptiske retning,


Citat:
Et vigtigt nybrud skete med Johannes Weiss (1863-1914) og Albert Schweitzer (1875-1965) omkring år 1900. De stillede sig kritisk over for den liberale teologis Jesusforskning. Et epokegørende værk var Albert Schweitzers Jagten på den historiske Jesus (Von Reimarus zu Wrede) fra 1906.

Her viste han, at alle forskere, der havde forsøgt at skrive en Jesusbiografi, skildrede Jesus i deres eget billede og ud fra deres egen tids forudsætninger. Hver forsker fandt sine egne tanker i Jesus.[71] Man havde forstået Jesus ud fra sin egen tids forudsætninger og ikke ud fra Jesu tids forudsætninger.[72]

Schweitzer ønskede at forstå Jesus ud fra hans tids forudsætninger og kom herved frem til, at Jesus var en apokalyptiker - en profet der forventede, at de sidste tider, dommedag og Guds rige var nært forestående.[73]

Jesus som en jødisk apokalyptisk profet


I dag er flertallet af nytestamentlige forskere enige om, at Jesus bedst lader sig forstå som en jødisk apokalyptisk profet:
Jesus lærte om de sidste tider, verdens undergang, dommedag og fremkomsten af en ny verden, og han lærte, at disse begivenheder var nært forestående. Han forventede, at verdenshistorien, som han kendte den, ville standse brat op, at Gud ville blande sig i denne verdens anliggender, gøre en ende på de onde magter i en omfattende dom, og afskaffe de eksisterende politiske og religiøse institutioner. Israels Gud stod lige foran at udøve sin vældige magt og styrte verden i grus, men samtidig ville han frelse sit folk. Alt dette ville være optakten til en ny verdensorden: Gudsriget. Jesus forventede, at denne dramatiske afslutning på historien ville ske i hans disciples levetid. Han sagde ligeud, at nogle af dem, der lyttede til ham, ville være i live, når det skete.[74]
https://da.wikipedia.org/wiki/Jesus
Fremhævning er mine

Og så har jeg det fra Christian Leth ( fra bibelen Let fortalt - DR.DK lyd)

.


Top Svar Citer
#42235 - 05/12/2023 19:52 Re: Gud er Kærlighed [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036

Citat:
Og så dog alligevel - vil du overhovedet ikke forholde dig til GK og LSE hårdnakkede påstande og udgangspunkt for at "gennemprygle" kristendommen?



Hvor stiller du dig her Tikka.

Citat:
1):

at kristendommen ved at sammentænke døden og kærligheden - har for altid mudret kristendommen til i inkonsekvenser og et hav af problemer hvor den ikke kan svare de religiøse søgende på deres søgen og spørgsmål.


Jamen ved ikke hvor han har det fra, og hvilke søgende mennesker han tænker på, men døden hører nu engang til i fortællingen om Jesus og det at blive født på ny –

2):

Citat:
At Jesus primært er kendt for en ren kærlighedslære - hævder GK og LSE.


Ikke i mit univers, men ved de fleste ser Jesus som en klog og kærlig pacifist

.
Top Svar Citer
#42238 - 05/12/2023 20:23 Re: Gud er Kærlighed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Mange tak Tikka - det var da sjovt for en gangs skyld at opleve vi to være enige hvor det er kristendommen der drøftes.


Jeg synes altså også at gøre personen Jesus Kristus til en humanist der har en ren kærlighedslære alle mennesker kan rage til sig som deres ejendom sammen med Jesus Kristus og dermed hive ham ud af hans Messianske apokalyptiske nærforventning om Guds Rigets snarlige gennembrud det går ikke.

Jeg er enig med GK og LSE at man nok kan finde en universel visdom om kærlighed hos Jesus og alle kan føle sig tiltalt her - men at man i samme omgang moment kan tillade sig også at gøre personen Jesus til personlig ejendom og hive ham ud af hans Messianske apokalyptiske nærforventning om Guds Rigets snarlige gennembrud - hvor Jesus død og opstandelse spiller en central rolle for at vi kan være med Jesus i det kommende Guds Rige - der sætter jeg grænsen for ædruelig tænkning.

Så er man lidt en gøjler der tillader sig at gøre alt med Jesus efter eget for godt befindende og sær interesser.

Jeg reagerer imod følgende:

Citat:
GK side 6:

Med kærlighedstanken holder kristendommen med andre ord noget fantastisk i hænderne, men man har fået det af Jesus. Ingen kan kræve monopol over kærlighedsbudskabet, og alle har derfor adkomst til at mene noget om det. Så: hvis man påtager sig at forvalte denne kærlighedsgave fra Jesus, skal man forvalte den ansvarligt, og det mener jeg i al beskedenhed ikke, kristendommen har gjort, fordi den så at sige har pakket gaven ind i død.



Man kan sige at det med Jesu død og opstandelse, det vil man ikke have med at gøre, men dermed diskvalificerer man også sig selv til at gøre sig klog på den Klippe Jesus Kristus kristendommen er grundlagt på - hvor Jesus korsfæstelse og død af flere grunde spiller en helt central rolle.

Vigtigst er at Jesus Kristus ikke gøres til en mytisk figur der aldrig har levet - dette er for Paulus ihvertfald så vigtigt - til trods han siger at vi jo ikke længere kender Jesus Kristus menneskeligt - men han er dog for Paulus (1)* det menneske kommet af Davids slægt der blev konkret korsfæstet i historisk tid og sted men bemærk også kun igennem Helligheds Ånd stadfæstet som Guds Søn og Opstået:


"Jesus Kristus, vor Herre, som menneske kommet af Davids slægt, i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde." Rom 1


(1)*:

Det er så forkert når nogen siger, påstår, hævder, at for Paulus var Jesus Kristus ikke et menneske men blot et mytisk himmelsk åndeligt væsen.

Nej af alle er Jesus Kristus et menneske som vi andre kommet af Davids slægt og korsfæstet i historisk tid og sted.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42242 - 05/12/2023 21:13 Re: Gud er Kærlighed [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036

Jeg har nu læst indledningen, hvor det - som jeg forstår det - oplyses, at kristendommen har er grundlagsproblem, fordi den blander død og Jesu kærlighedslære sammen, som af forfatteren opfattes modstridende, og derved besværliggør den religiøst søgende i at finde svar - i den kristendom han oplever som forkert, men elsket

Derfor har han skrevet bogen så de søgende, og de som mener sig kristne gennem hans bog, som ikke er en debatbog, kan få noget vejledning.

Det skal også nævnes, han skriver, han ikke er troende, selv om han holder meget af kristendommen, som jo så bare ikke er som han ønsker det – og forsoningslæren er vist hans store problem.

Men - han skriver til de troende og de søgende om sine tanker - ja og til de som ellers er interesseret

Jeg syntes, indledningen er lidt tung.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 50 < 1 2 3 4 5 6 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Libanon: Tre personer dræbt i israelsk ..
08/09/2024 02:43
Lyriker bag Celine Dions kæmpehit fra T..
08/09/2024 02:32
Mand drukner i Randers efter fald fra br..
08/09/2024 02:08
Alt kører nu efter planen, melder Baned..
07/09/2024 22:15
Almodóvar-film om aktiv dødshjælp vin..
07/09/2024 20:52
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
To meldes dræbt i russisk angreb mod gr..
08/09/2024 03:02
Politi jagter aktiv gerningsmand som sky..
08/09/2024 01:03
Aflyst Nato-øvelse blev vurderet som nÃ..
08/09/2024 00:25
Mand drukner i Randers Havn efter at væ..
07/09/2024 23:12
Lyrikeren bag My Heart Will Go On og Tea..
07/09/2024 22:21