annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Brand i 10kV transformerstation
Hvem er online?
0 registrerede 982 gæster og 277 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 41 af 50 < 1 2 ... 39 40 41 42 43 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42556 - 06/01/2024 18:22 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Hej Jan og HansKrist

Jo, Jan, du sagde faktisk:

Citat:
Jeg er med på, at Gud har grebet ind, da han/hun sendte Jesus til jorden, men det gik ikke helt efter planen = Jesus endte oppe på et kors = fiasko.


Gad vide, hvilke tanker du gør dig om Gud, hvis du mener, at Gud har grebet ind, men har fejlet i sin plan og sin indgriben, og at hans gerning endte i fiasko.

Jan, du skriver til HansKrist:

Citat:
Du vil ikke have noget med forsoningslæren at gøre. Den passer ikke ind i din forståelse af Paulus. Som sådan har Paulus (sjovt nok) reddet dig fra at tænke i sådanne baner. Du læser ikke Paulus som os andre


Med din snak om forsoningslæren, Jan, bør du gøre os den tjeneste at forklare, hvad du egentlig mener med "forsoningslæren". Måske du simpelthen har misforstået Det Nye Testamente på dette punkt, således at din kritik er helt forfejlet.

Igen må jeg henlede opmærksomheden på denne video af Hart. Den korrigere den misforståelse, jeg tror, at du hænger dig i, og som får dig til at kritisere et fatamorgana, som læseren af Det Nye Testamente overhovedet ikke lider under:

https://www.youtube.com/watch?v=hFesQ9ybzAM

Du kan nøjes med at se de første 40 sekunder for at få ryddet op i en eventuel misforståelse - både af Det Nye Testamente og i forhold til dine ord til HansKrist om, at han ikke læser Paulus som "os andre" (øh, hvem andre?!).

Der er tale om, at Jesus på korset har overvundet Døden. Den kunne ikke overvinde ham, og han har brudt dens lænker. Det er et narrativ om erobring.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42557 - 06/01/2024 18:50 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Men jeg var altså pænt uvidende om Paulus og forsoningslæren, indtil jeg stødte på VML. Da var jeg 23 år gammel. Jeg havde dog et problem - såvidt jeg husker - med Jesus på korset, dengang jeg skulle konfirmeres. Blev ikke konfirmeret. Måske havde jeg hørt navnet Paulus, før jeg stødte på VML, men jeg forbandt ham ikke med forsoningslæren.



Nej jeg tror ikke der er mange der forbinder Paulus med en forsoningslære da Paulus ikke har et dogmatisk forsoningslære system - sådan noget kommer som jeg har redegjort for efter Paulus's død og havde Paulus været levende han ville være blevet stik tosset over at gøre det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET til et rationalistisk Dogmatisk læresystem.

TRO og TROEN betød for Paulus at sige ja til Guds Kærlighed Kristus - syndsforladelse og tilgivelse (slette vores gæld) og forligelsen Jesus Kristi Gud Fader vi som Guds Børn havende Helligånden. TROEN er simpelthen at i Guds Kærlighed Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed og vi igennem Helligånden erfarer Gud i vores liv.

TRO og TROEN er ikke i de urkristne paulinske menigheder at tro noget (som vi moderne mennesker opfatter det) - fx et rationalistisk Dogmatisk læresystem som forsoningslæren -- dette er fuldstændig fremmed for urkristendommen.

Der er sgu en grund til at Paulus er Helligåndens Apostel pr se.

Hvis du har TRO erfarer du Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med dig. Hvordan dit liv er som Guds Barn til Jesu Kristi Gud Fader der er Kærlighed.

I TRO og TROEN ("i Kristus") erfarer vi den samme virkelighed med Gud som Jesus, "Søn Fader" - JEG'DU virkelighed gennem Gud Helligånden. Vores Treenige Gudsforståelse. At have TRO og TROEN (der er det samme som at være "i Kristus") er altid en konkret erfaring af Helligåndens Virksomhed i vores liv - Gud Helligåndens nærvær tilstedeværelse i vores liv.

Og at miste TROEN er at miste Ånden (Helligånden og hendes Glæde og Begejstring og ikke mindst hendes utallige Åndsgaver - alle Himmelske Åndelige Velsignelser) det er ikke pludselig ikke længere at tro på fx en Kirkens Dogmatisk læresystem fx forsoningslæren.


Citat:
Jan ABC:

Mener du, at Johanne Agerskov - med den nye Paulusforskning - ville være blevet inspireret til noget andet af de åndelige intelligenser? At denne afhandling ikke står fast...



Hvis der idag var en Johanne Agerskov der var fortrolig med fx den nyeste Paulus forskning så ville hendes medie sceance medføre nogle helt andre inspirationer.

Mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42558 - 06/01/2024 21:23 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvordan griber Gud ind i verden og i vi menneskers liv...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Citat:
Ifølge Vandrer mod Lyset! er flere af kristendommens centrale dogmer forkerte. Således forsoningslæren – der er en grundsøjle i kristendommen.

Ifølge Vandrer mod Lyset! sagde Gud til Jesus i forbindelse med hans inkarnation: 'Lær Menneskene at elske hverandre som Brødre og Søstre, lær dem at elske Lyset og at sky Mørkets onde og syndige Gerninger. Styrk dem i det gode, styrk dem i det sande. Lær dem at have Tillid til mig, deres Gud, deres Aands Fader.' (side 30).

Med dette udgangspunkt, ville Jesus også komme til at stå overfor den 'Ældste af de Ældste' (Djævelen), og da var det hans opgave at huske at bede for Djævelen, når denne fristede ham (for Djævelen var også et barn af Gud, men dybt falden).

Hvis Jesus ikke kunne mindes dette, advarede Gud ham: "... da vil din Vandrings Vej blive stenet og støvet. Tornene ville stinge dig, kun faa ville elske dig, mange ville hade, spotte og forfølge dig – ja, Menneskene ville give dig Døden – Korsets død. Dette vil være den tak, de give dig for de Gaver, du bringer dem." (side 30).

Jesu lidelse og død på korset var altså ikke Guds plan for Jesus, men resultatet af, at det ikke lykkedes ham at huske bønnen for 'den faldne broder'. Ifølge Vandrer mod Lyset! elsker Gud alle sine børn; der er ingen der skal fortabes eller udstødes og der er derfor ikke mening i en forsoning mellem Gud og mennesker. I det til Vandrer mod Lyset! hørende skrift 'Forsoningslæren og Genvejen' [3] behandles denne opfattelse af forsoningslæren i detaljer.

Tilsvarende afvises også andre af kristendommens dogmer: Således dogmet om jomfrufødslen: 'Af Mands og Kvindes Attraa og Villie undfangedes og fødtes Jesu jordiske Legeme' (side 31), meget i de gammeltestamentlige skrifter afvises og forklares, Jesu forståelse af sakramenterne dåb og nadver beskrives som anderledes end den kristne kirkes opfattelse (side 47ff og 55ff), og dogmet om Jesu fysiske opstandelse afvises (side 60ff). Apokalypsen, den johannæiske "åbenbaring", siges at stamme fra Djævelens tanker om den dom og straf, der ventede ham og dem der faldt med ham. Apokalypsen afvises således også fuldstændigt.

Efter Jesu' død formåede Apostlene ifølge Vandrer mod Lyset! ikke at forkynde Jesu Lære, som de havde modtaget den fra ham, trods deres gode vilje (side 66 og 67). Derfor indsneg der sig fejl i deres forkyndelse. Paulus - Saul - beskrives som 'en vældig stridsmand for Jesus af Nazareth', men også han blev på nogle punkter vildledt af Djævelen og blandt andet inspireret til forsoningslæren: 'Og saaledes blev da Sauls Lære om Jesus af Nazareths Menneskevorden en Blanding af Lys og Mørke' (side 69).

I følge Vandrer mod Lyset! er der således i Bibelen og Kristendommen både sandt og falskt, både Lys og Mørke.

Bogen beskriver, at der Igennem århundrederne siden Jesu' død gjordes mange forsøg på at bringe Kristi rene lære frem, blandt andre af Mani og profeten Muhammed (side 74 og 75), Luther (der tidligere var inkarneret som Paulus), Zwingli og Calvin (side 81 og 82).

Hvis Gud ikke havde grebet ind - sendt Jesus til jorden - så havde det hele set lidt anderledes ud, men det var det rigtige tidspunkt, at sende ham til jorden på, og der kom noget godt ud af det, selvom han endte oppe på et kors. Hans liv gik ikke i glemmebogen. Hvorfor ikke? Hvad mener du med, at han har overvundet døden? Han døde som alle andre, da hans legeme ikke kunne mere. Det samme vil ske for os en dag. Spørgsmålet er her, om vi har en ånd som forlader legemet ved døden. Det bringer os frem til opstandelsen, men den kan vi tale om, når vi kommer til kapitel 4. Hvis du har 20-25 minutter tilovers, så skulle du tage og læse denne afhandling af Paulus...

https://vandrermodlyset.dk/forord-3/

https://vandrermodlyset.dk/paulus/

Den forklarer det hele på bedste vis. Det er min forståelse af forsoningslæren. Mener du, at Jesus har sonet vores synder på et kors? At han har taget straffen for os? At han var et sonoffer? Hvad skete der på korset, andet end at han døde? Lad os gå til en troværdig kilde...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-27/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxvii/

Os andre er VmLere. Derudover er der en del kristne. Hvis det ikke var tilfældet, så ville der ikke være nogen grund til et opgør med forsoningslæren? I morgen vil jeg nedskrive begyndelsen på kapitel 2, så du (og andre) kan følge med i bogen/samtalen...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42559 - 06/01/2024 21:44 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Hej Jan

Har du set de videoer, jeg har linket til?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42561 - 06/01/2024 23:07 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...
Hvad siger den nyeste Paulusforskning ler Hvor blæser vinden hen blinker Intet er afgjort endnu stortchock Du fantastiske menneske må tale lidt med ånderne engel engel engel Hvem er vi rundet af heart heart heart heart heart heart heart Hvordan går det med den fortabte søn hjælp Kalder Kristus jorden yeah Lad os få alle mennesker ud på livets glade landevej...








Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 41 af 50 < 1 2 ... 39 40 41 42 43 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
Oppositionspolitiker tvunget til at aner..
19/09/2024 01:44
Donald Trump efter to formodede attentat..
19/09/2024 01:23
Harvey Weinstein nægter sig skyldig i n..
19/09/2024 00:16
Tyrkiet: Vi har ramt PKK-mål i det nord..
18/09/2024 21:56
Varsel om tæt tåge i store dele af Jyl..
18/09/2024 21:18
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Blinken skal vidne om USA's tilbagetræk..
18/09/2024 23:45
Repræsentanternes Hus stemmer nej til a..
18/09/2024 23:43
Boeing hjemsender tusindvis mens 30.000 ..
18/09/2024 22:23
SAS-fly nødlander i København efter fu..
18/09/2024 21:39
Skovbrandshærgede Portugal tager imod a..
18/09/2024 21:36