Jørgen:
Hvad er bibelfundamentalisterne
"Kristendommen" kan funderes på:
1):
Bibelen og hvad der står her (det hele står og falder med vores mentale læsekapacitet - og troen bliver lig med bibelkonkordantiske mentalte forestillinger)
(mentale skulle der stå, men lader neologismen "mentalte" blive stående - da det måske er sigende)dette er iøvrigt et kætteri
2):
På TROS BEGIVENHEDEN KRISTUS: den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der grundlagde de kristne menigheder i kraft af Guds Ånd der greb mennesker
Dette ovenfor er Paulus - derfor vi taler om at nogle Paulus breve er ægte (altså skrevet af Paulus) og nogle er uægte, de er skrevet i Paulus navn men altså ikke af Paulus hvilket vi blandt andet kan se ved at rettroenhed og bogstavs tro nu begynder at fylde og gøre det ud for Guds Ånd i funktion - som der ALTID er tale om hos Paulus
I 2) er der en direkte ubetinget suverænt (endda spontant og fri) 1-1 forbindelse mellem mennesket og Gud. Folk i 2) kan ikke undvære Gud i deres liv.
I 1) har mennesket kun en formidlet (betinget) kontakt til Gud, gennem enten Kirkens lære og administration af sakramenter eller igennem en eller anden bibelfundamentalistisk tolkning af hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET betyder. Ja ofte ender 2) ud i uvidenhed om Gud og deisme - det hele er blot noget man render rundt og tror = forestiller sig, da man ingen guds'erfaringer overhovedet har som fx Paulus beskriver det utallige steder, fx 1 Kor 2, men overalt, også derfor:
De store gnostiske vise fra det tidlige 2. århundrede omtalte Paulus som “den store apostel” og ærede ham som den største inspirationskilde til gnostisk kristendom.
Mange kristne grupper betragtede Paulus som deres grundlægger, og gnostikere kaldte sig “paulister” indtil enden af det 10. årh. Cyril Malka
Dette er ret fantastisk når nu Kirken påstår at Paulus bekæmpede gnosticismen, men det gør de gennem udsagn fra de uægte Paulus breve.
Dog er den paulinske gnosticisme noget forskelligt fra hvordan vi almindeligvis får præsenteret gnosticismen, hvor kroppen er noget uvæsentligt, mindreværdigt vi skal forløses fra, og Gud Skaber eller Gud bag eller i (i forbindelse med) skaberværket afvises. Gud i skaberværket, eller i NATUREN skal vi ikke skille os af med, og det har intet at gøre med dermed en benægtelse evolutionsteorien.
Men sådan er den paulinske gnosticisme ikke. Og faktisk var det meningen jeg ville studere dette idag, men jeg er jo blevet optaget af at hjælpe dig Jørgen.
-0-0-0-0-0-
Jeg tilhører PAULISTERNE - hvilket jeg ej heller tror nogen af jer kan være i tvivl om. Og som Gerth jeg protesterer selvfølgelig over det med fattige i ånden - er hvad der kendetegner de kristne.
Håber I har læst Gerth's indvendinger herimod. Før Gerth's indvendinger gik jeg og tumlede med et indlæg hvor jeg gennem min ven Paulus ville afvise agnosticismen og forherligelsen af dette at være fattige i Ånden. Paulus siger det modsatte. Det er menneskelig ånd og filosofi der ikke må stå i vejen for Guds Ånds visdom og rigdom. Fx Gud Helligåndens mange frugter og karismatiske Åndsgaver og gnosis hvor KRISTUS HEMMELIGHEDEN ÅBENBARES OS.