annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19221247
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2603561
Åndelig Føde 2339990
Et andet syn 2145614
Så er der linet op... 1790987
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 394 gæster og 133 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige billede
Næste billede »
Detaljer om billede

IKON AF KRISTUS

af Arne Thomsen  11/10/2008 12:13 Offline

JESUS KRISTUS, i den ortodoks kristne opfattelse, klædt i rødt (blod, lidenskab, menneske) og blåt (det himmelske), med BOGEN (Bibelen) i venstre hånd (Ikóner er tidløse - eller rettere de er alle tider) og med højre hånd visende I og X (Jesus Kristus) samt bogstavet Alfa for Agapó: Jeg elsker (dig).
Øjnene ser intenst på DIG.
Halsen svulmer: Helligånden.
Glorien - som en aura - gylden (Det uskabte lys = lyset fra Gud) med korset (lod sig korsfæste for vores skyld) og de tre græske bogstaver Omikron, Omega og N, som betyder Den værende (Guds ord til Moses ved tornebusken, der brændte uden at tage skade).
M.v.h. Arne.

Svar Citer

Kommentarer
#44404 - 23/08/2024 23:42 Re: IKON AF KRISTUS [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3934
Sted: Nørresundby
Peter Ruge - Kærlighed Guddommelighed og Erfaring


♥️♥️♥️♥️♥️


Nutidig Kristen Spiritualitet

♥️♥️♥️♥️♥️


Johannes og Johannes Evangeliet

Ikoner

Kærligheden som vi kender den fra Paulus og Johannes.

♥️♥️♥️♥️♥️


På mange måder fremragende og der er nogle gode pointer (1)* og jeg kan lige nøjagtig magte at høre det uden at få så meget kvalme at jeg "kaster op".

Minus eller det der er mindre godt:

En alt for stor fokus på bevidsthed (dog noget der vil glæde Tikka - også hun har mere fokus på bevidsthed (som Jes Bertelsen og New Age miljøet har) end vores eksistens - at leve et skabende kreativt muntert dynamisk virksomt liv.) Med min psykoanalytiske skoling og opdragelse som min skoling og opdragelse i det 20 århundredes, især mellemkrigstidens kontinental europæiske eksistentialisme er det fuldstændig uforståeligt hvor stor vægt og betydning mange mennesker tilkender bevidstheden. Vi psykoanalytiker og eksistentialister trækker lidt bedrevidende overbærende på smilebåndet over New Age folkets fascination og tillid til bevidstheden, også højere bevidsthed.

Talen om niveauer - fx 5 og 6 (femte og sjette niveau)

Lidt for selvhøjtidelig (ikke at Peter Ruge virker selvhøjtidelig) - tydeligvis er Gud ikke en glæden og frihedens Gud som gør mennesket fri. Dette skyldes den Jes Bertelsen's påvirkning og indflydelse der skinner igennem, hvor bevidsthed og niveauer og selvhøjtidelighed og en 24/7 selvovervågning og menneskelig anstrengelse er på tale - fordi man ikke tror på Gud Helligåndens Vidunderlige forunderlige gerninger med os. Helligåndens kraft og Karismatiske Åndsgaver.

Kendt er at Jes Bertelsen og hans "disciple" tror meget på sig selv og lidt for lidt på Gud - fx Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os og Gud Helligåndes Karismatiske Åndsgaver. Det er ikke Gud der frelser os men vi skal frelse os selv gennem anstrengelser 24/7. Der mangler virkelig spontanitet og humor og Ånd og Frihed (det paulinske der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN).


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Men en kritik er ikke nødvendigvis en total afvisning. En kritik er vigtig.

Fordi at have min kritik i mente gør Peter Ruge's foredrag endnu bedre end det egentligt er. Og det er fremragende, et fremragende foredrag.


(1)*:

Et af de gode pointer er, som jeg har sagt i årevis, at Paulus og Johannes Evangeliet aldrig taler om Jesus Kristus uden at vi er tænkt med. Nemlig hvad er det vi mennesker har fælles med Jesus hos Paulus og i Johannes Evangeliet? Jo intet mindre end hans stilling i forhold til Gud Faderen.

Vi er Guds Sønner og Guds Døtrer nøjagtig som Jesus Kristus er Guds Søn. Jesus Kristus, Guds Søn kommer til os, hvilket han kun kan gøre med succes ved at han gør sig lige med os for at vi skal kunne være som ham - Guds Sønner og Guds Døtrer.

Det er denne pointe jeg bliver så glad for i Peter Ruge's fremragende foredrag.


Redigeret af Hanskrist (24/08/2024 01:01)
Top Svar Citer
#44418 - 24/08/2024 19:24 Re: IKON AF KRISTUS [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7494
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Gennemså videoen, du linkede til: "Kærlighed Guddommelighed og Erfaring".
Har egentlig ikke større indvendinger, men er tilhænger af enkelhed, som enhver kan forstå.

For mig er dette tilstrækkeligt:
Den værende verden er et guddommeligt mirakel, at elske så guddommeligt, som evnerne rækker.
Resten er - for mig - detaljer.

Arne heart
Top Svar Citer
#44419 - 24/08/2024 22:13 Re: IKON AF KRISTUS [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3934
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Citat:
Arne:

Den værende verden er et guddommeligt mirakel, at elske så guddommeligt, som evnerne rækker.


Kan du konkretisere og give konkrete eksempler fra din hverdag.

Jeg tror ingen mennesker aner hvad du mener eller tænker på.

Hvad betyder at elske guddommeligt?

Og hvad betyder den værende verden?

Vi siger fx, verden er af lave, vi taler om verdens gang, vi taler om "verdens -historien". Er det den værende verden du hentyder til?

I Bibelen er det Edens Have vi først hører om udgør det værende mennesket er til i, lever i harmonisk samhørighed med.

Det er ingen tilfældighed, at mennesker til alle tider har anlagt haver. Gud er den første gartner, og han skaber mennesket i sit billede (også vi er gartner). Vi stammer alle fra Edens Have, en have fyldt med træer, "der var dejlige at se på og nogle gode at spise af".

Edens Have var oprindeligt det værende for mennesket.

Og lige siden har mennesket elsket haven - en have at opholde sig i og Jung siger der ingen kompensation og erstatning findes for ens sjæl hvis man ikke har en have, et stykke jord og natur der tilhører os.

Er det her din glæde og fryd begynder over det værende.

Eller taler du mere astrofysisk naturvidenskabeligt abstrakt om noget værende du kun har hørt om, men som ikke er nærværende tilstede for dig og dine sanser og din hånds og fingers rækkevidde, så du fx kan plukke og spise.

Er det duften og temperaturen af morgendug og fuglenes sang til solopgang der er den nærværende tilstedeværende virkelighed for dig du påskønner og værdsætter og er taknemmelig over at være en del af.

Glæder du dig og fryder du dig derover og bryder du ud i jubel og sang herover som Frans af Assisi og HansKrist. Er det hvad du mener med at elske guddommeligt???

Har du tænkt på hvor den mad og drikke vi indtager kommer fra?

Kommer den fra din have, køkkenhave eller er kødet fra Argentina og vinen fra Chile?

Er det sådanne overvejelser du rammes af eller er du ligeglad med miljøet og hvor CO2 belastende vi spiser?


Nå men jeg mangler at du gør dig forståelig og dropper at gemme dig bag din lidt opstyltede abstrakte snak. Kan du ikke gøre det enkelt og klart hvad pokker det er du tænker på (så hvad du skriver bliver levende for os, muligt for os at se, forestille os). Tror rent faktisk ikke der er nogen der forstår hvad du mener Arne.

Er dine ord ikke tomme og svulstige og intetsigende, som fx "elske guddommeligt".

At "elske guddommeligt" tror jeg ingen mennesker har hørt om, men guddommelig kærlighed måske nok, selv om også dette lyder meget søgt, hvorimod Guds Kærlighed Kristus er ret konkret og vel defineret hvad betyder. Og at Gud er Kærlighed er kristendommens særkende. Og hvordan det så skal forstås gør de et større nummer ud af.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Er du være dygtig Arne? ER -dygtig.

To be or not to be - thats the question, ikke?

Glemmer vi at vi eksisterer - er i live - lever.

At være og have liv er dette ikke lige med at kunne gøre noget, skabe noget - sætte noget godt igang?

Gør vi det?


Redigeret af Hanskrist (24/08/2024 22:59)
Top Svar Citer
#44421 - 25/08/2024 13:35 Re: IKON AF KRISTUS [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7494
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg skrev:
Citat:
Den værende verden er et guddommeligt mirakel, at elske så guddommeligt, som evnerne rækker.
og du svarede:
Citat:
Kan du konkretisere og give konkrete eksempler fra din hverdag.

Jeg tror ingen mennesker aner hvad du mener eller tænker på.

Hvad betyder at elske guddommeligt?

Og hvad betyder den værende verden?
Mit svar:
Jeg tager det sidste først:
"Den værende verden" er for mig: Dette univers, som det er nu.

"At elske guddommeligt" er for mig, hvad Kristus Ikonen gjorde med mig med sine øjne, da jeg mødte dem - og som i øvrigt bekræftes af hans højre hånds: Alfa (Agapó: Jeg elsker).
Det er ikke som menneske-til-menneske-kærlighed, hvor man føler sig tiltrukket og føler begær. Det er interesse for, indsigt i, og omsorg for den elskede.
Det var dét, jeg oplevede, da jeg første gang - nærmest som ateist - havde øjenkontakt til Ikonen.
Og jeg oplever det hver gang, når jeg går til toppen af denne tråd og klikker på et af de to ens billeder.
Ordet guddommeligt er for mig alene en oplevelse - ikke noget jeg kan definere.
Når jeg ser i Den Danske Ordbog, og når jeg ser ord i nærheden, springer ordet alkærlig mig i øjnene blandt de mange endre gode ord.

Din vurdering, at ingen mennesker aner hvad jeg mener eller tænker på, kan jo kun andre be- eller afkræfte.

Du efterlyser "konkrete eksempler fra min hverdag".
Mit svar:
Jeg foreetager mig stort set ikke meget andet end at elske verden her i min høje alder.
Jeg søger at få indsigt i, og forståelse af mennesker, der "kommer galt af sted" såsom kriminelle, sygdomsramte, politisk forfulgte og jeg deltager i offentlige debatter herom.
I mit arbejdsliv som dyrlæge opgav jeg min velfungerende landdyrlæge-praksis til fordel for udvikling af smittebekæmpelse blandt husdyr - inspireret dertil af en landmand, der ellers ikke var for klog, men her var klogere end samtlige danske dyrlæger blinker
Som pensionist var jeg frivillig i ÆldreSagen på flere områder, men er nu blevet for gammel til det.
I dag ser jeg menneskeheden på en skillevej mellem enten at elske denne klodes natur, eller at vi udrydder os selv i grådighed og svineri.
Det gamle visdomsord: Ro - Harmoni - Lykke trives ikke - men det kunne de!

Arne heart
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6


Seneste indlæg
Gud
af Hanskrist
15/10/2024 23:50
Vigtige præciseringer
af somo
15/10/2024 10:09
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
09/10/2024 15:47
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Nyheder fra DR
Postnummer bestemmer, at 700 bornholmere..
16/10/2024 10:18
Første skib med migranter er ankommet t..
16/10/2024 10:05
Abu Dhabi vil kopiere opsigtsvækkende k..
16/10/2024 09:47
Advarer mod kraftig blæst på Storebæl..
16/10/2024 09:46
Mand tiltalt for falsk anmeldelse i sag ..
16/10/2024 08:23
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Forkæmpere for natkirken vil have kampv..
16/10/2024 08:10
Landsret afviser ankesag mod racismedøm..
16/10/2024 08:05
Mette-Marits søn er afhørt otte gange ..
16/10/2024 07:46
Julens stjernehimmel i Aarhus slukkes - ..
16/10/2024 07:43
Italien har sejlet den første gruppe mi..
16/10/2024 07:02