1
registreret
(1 usynlig),
38
gæster og
195
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: IKON AF KRISTUS
|
Peter Ruge - Kærlighed Guddommelighed og Erfaring
♥️♥️♥️♥️♥️
Nutidig Kristen Spiritualitet
♥️♥️♥️♥️♥️
Johannes og Johannes Evangeliet
Ikoner
Kærligheden som vi kender den fra Paulus og Johannes.
♥️♥️♥️♥️♥️
På mange måder fremragende og der er nogle gode pointer (1)* og jeg kan lige nøjagtig magte at høre det uden at få så meget kvalme at jeg "kaster op".
Minus eller det der er mindre godt:
• En alt for stor fokus på bevidsthed (dog noget der vil glæde Tikka - også hun har mere fokus på bevidsthed (som Jes Bertelsen og New Age miljøet har) end vores eksistens - at leve et skabende kreativt muntert dynamisk virksomt liv.) Med min psykoanalytiske skoling og opdragelse som min skoling og opdragelse i det 20 århundredes, især mellemkrigstidens kontinental europæiske eksistentialisme er det fuldstændig uforståeligt hvor stor vægt og betydning mange mennesker tilkender bevidstheden. Vi psykoanalytiker og eksistentialister trækker lidt bedrevidende overbærende på smilebåndet over New Age folkets fascination og tillid til bevidstheden, også højere bevidsthed.
• Talen om niveauer - fx 5 og 6 (femte og sjette niveau)
• Lidt for selvhøjtidelig (ikke at Peter Ruge virker selvhøjtidelig) - tydeligvis er Gud ikke en glæden og frihedens Gud som gør mennesket fri. Dette skyldes den Jes Bertelsen's påvirkning og indflydelse der skinner igennem, hvor bevidsthed og niveauer og selvhøjtidelighed og en 24/7 selvovervågning og menneskelig anstrengelse er på tale - fordi man ikke tror på Gud Helligåndens Vidunderlige forunderlige gerninger med os. Helligåndens kraft og Karismatiske Åndsgaver.
Kendt er at Jes Bertelsen og hans "disciple" tror meget på sig selv og lidt for lidt på Gud - fx Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os og Gud Helligåndes Karismatiske Åndsgaver. Det er ikke Gud der frelser os men vi skal frelse os selv gennem anstrengelser 24/7. Der mangler virkelig spontanitet og humor og Ånd og Frihed (det paulinske der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN).
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
Men en kritik er ikke nødvendigvis en total afvisning. En kritik er vigtig.
Fordi at have min kritik i mente gør Peter Ruge's foredrag endnu bedre end det egentligt er. Og det er fremragende, et fremragende foredrag.
(1)*:
Et af de gode pointer er, som jeg har sagt i årevis, at Paulus og Johannes Evangeliet aldrig taler om Jesus Kristus uden at vi er tænkt med. Nemlig hvad er det vi mennesker har fælles med Jesus hos Paulus og i Johannes Evangeliet? Jo intet mindre end hans stilling i forhold til Gud Faderen.
Vi er Guds Sønner og Guds Døtrer nøjagtig som Jesus Kristus er Guds Søn. Jesus Kristus, Guds Søn kommer til os, hvilket han kun kan gøre med succes ved at han gør sig lige med os for at vi skal kunne være som ham - Guds Sønner og Guds Døtrer.
Det er denne pointe jeg bliver så glad for i Peter Ruge's fremragende foredrag.
|
|
|
|