1
registreret somo
821
gæster og
85
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#40644 - 09/08/2023 14:09
Re: Bibelen for Ateister
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3996
Sted: Nørresundby
|
|
Hej Tikka,,, jeg sov godt, har fået en god nats søvn
Og hvad nok er mindst lige så vigtigt for mig så har jeg givet mig selv god tid til at vågne, elsker trance tilstanden mellem søvn og vågen, og især om formiddagen har jeg let ved at bringe mig selv i en ret livlig trance tilstand og idag kom den Guds Ånd der gør levende til mig, således blev trancen der altid er svanger med Guds Ånd, der hele tiden er tilstede som en mulighed, idag til at Guds Ånd = Gud åbenbarede sig som en smuk solopgang på min dag, ja sådan blev jeg vågen her idag godt nok først lige omkring middagstid.
Fra jeg begyndte at vågne før kl 8 og til at Gud åbenbarer sig klart og tydeligt for mig, men fredfyldt og roligt, var jeg igennem en lang række små helbredelser og da Gud - Guds Ånd endelig på entydig vis bryder igennem opnår jeg en større Healing, helbredelse, som jeg i længere tid har længtes efter. Også fordi jeg ved hvad det vil sige at være på toppen, og ja nu kom så Guds Helbredende Ånd der gør levende til mig og bragte mig igen i forbindelse med mig selv på toppen.
Jeg har haft det sådan set okay (skal ikke klage), men alligevel ikke helt følt mig på toppen, men det sørgede den Guds Ånd der gør levende så for idag at jeg fik et gennembrud til mig selv på toppen af mig selv. Jeg blev tydeligvis opløftet. Mærkede fysisk Guds Ånds nærværelse eller tilstedevær i øverste del af brystkassen og begyndelsen af halsen. På en rolig måde fik jeg hjertet op i halsen og passagen mellem hjertet og hovedet, mit ansigt blev åbnet, masser af lys i øjnene og liv i mit ansigt fulgte med.
Endnu en sejr over min neuroborreliose der har "lammet" (svækket) mine ansigtsnerver, altså kranienerverne.
Kristus i os og vi i ham dette er den konkrete inkarnations virkelighed vi som kristne har erfaringer med og kender til, hvor vi er beboet af Gud og begavet af Gud der gir og åbenbarer sin Ånd for os (og ja Kristi tanker), til os. Håber du nu forstår hvad Paulus mener med Kristi tanker, at det ikke er lig med nogen forkyndelse eller evangelierne.
Vi må aldrig benægte eller tvivle på den gensidige immanens af Gud og mennesket vi erfarer ved Guds Ånd's nærvær, tilstedeværelse, i vores liv. På frugterne og gaverne kan vi være sikre på at det forholder sig således, at det virkelig er Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os. Altid er det forbundet med Healing og ekstase fryd og glæde, nogle gange rolig og harmonisk andre gange jublende og triumferende.
Det er vigtigt at vi higer efter inkarnation, den Gud Helligåndens Nærvær og Tilstedevær og kraft (energier) i vores liv. Det er også vigtigt at det kan bevidnes af os selv og andre, som indfundne helbredelser og gode kræfter og energier og godt humør og glæde, livsbekræftende social samvær. Den urkristne paulinske spiritualitet gør os i den vestlige kulturkreds så humørfyldte, så tolerante, så generøse, venligsindede og openminded, nu har vi ej heller ideer om rent og urent, takket være Paulus er vi heldige forskånet herfor, for en sådan forbandelse.
Det er sådan vi alle er blevet til som Kristusbreve fra et menneske til et andet menneske, se eller tænk på 2 Kor 3.
Uanset om du bliver vred på mig så er der tale om vi to kirker, skriver kristusbreve til hinanden, til trods vi er meget ueninge, som jo også Peter og Paulus var.
Det er ikke et produkt af vores bevidsthed at vi har disse erfaringer af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. Men det er takket være vores bevidsthed eller erkendelsesevner at vi har disse erfaringer, så vores bevidsthedsliv participerer eller deltager og er påvirket. Men lige så meget manifesterer Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os sig på det kropslige ubevidste plan som helbredelser og skønnne frydefulde kropslige tilstande af velvære og lyst og begær, erotik, tiltrækning. Og det manifesterer sig som gåpåmod vilje og stor ukuelighed og virkelyst og engagement. Så både vores 1): bevidsthedsliv, forstået især som vores erkendelsesliv, og 2): vores følelsesliv såvel som vores kropslige ubevidste liv, og 3): vores viljesliv er omfattet og inddraget eller involveret i forbindelse med Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os gør sig gældende.
Men hjernespind, altså et produkt af vores trosforestillinger og bevidsthed, er det ikke, da det er en central akt der rammer os i vores center, vores eksistens, det er det hele menneske, i dets totalitet, i vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens engagement og totalitet, tilstedeværelse (dasein Heidegger) og eksistens.
Nøjagtig som en forelskelse ikke er et produkt af vores bevidsthed, hvilket biologer kan bevidne men omfatter vores ubevidste hormonelle biologiske konditioner såvel som det omfatter vores sociale liv, og da især den kvinde, mand, vi forelsker os i.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#40645 - 09/08/2023 14:17
Re: Bibelen for Ateister
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2066
|
|
Diaspora jøden Saulus var som farisæer og skriftlærd, fundamentalist. Derfor forfulgte han de første kristne, da han mente, at forstå det at tro/følge den af forfædrenes overleverede jødiske tro - Moseloven - korrekt, som der var flere meninger om dengang hvordan skulle følges. Derfor flere jødiske retninger. Når Paulus sagde bogstavet døder, er det moseloven han tænkte på fordi, at følge dens skrifter ikke giver evigt liv ligesom dét, at blive godkendt som en kristen af guds ånd. Jesus, Johannes døberen, Paulus med flere tilhørte den apokalyptiske trosretning blandt jøderne, hvor åbenbaringer var en del af deres trosliv og troen på, at verden ville gå under lige om lidt. De som tilhørte den opstandne Kristus - de hellige - ville blive forvandlet i ét nu og komme i himlen til gud, når Jesus kom igen, hvad de troede ville ske snart. Kristendommen har som jødedommen flere retninger, og folk tager selv fra bibelen, hvad de vil tro på, og det er mig bekendt de færreste der ”dyrker” tungetale, åbenbaringer mm - dog kan Pinsebevægelsen hvor ekstase i fællesskabet især ved sang fremhæves. Paulus var missionær/apostel ifølge skrifterne - og derfor forkyndte han. Han mente, hans evangelium var det sande, så han var også en kristen fundamentalist, trods det han igen og igen henviste til de jødiske skrifter … ja han benyttede i det hele taget også meget vendingen: ”ifølge skrifterne” når han omtalte Jesus, som han aldrig havde mødt andet end i ånden, men dog havde hørt om fra andre. Paulus citeres for at skulle ha´sagt: »enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses«. Men hvordan skal de påkalde ham, som de ikke er kommet til tro på? Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om? Hvordan skal de høre, uden at nogen prædiker? Og hvordan skal nogen prædike uden at være udsendt? – som der står skrevet: »Hvor herligt lyder fodtrinene af dem, der bringer godt budskab!« Dog var det ikke alle, der adlød budskabet; for Esajas siger: »Herre, hvem troede på det, de hørte af os?« Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10Så der skal prædikes så man kan høre for at tro --- deraf udspringer og udvikler det individuelle trosliv sig, som opleves forskelligt. Fordi - vi kan blive enige om græsset er grønt. Det har vi lært, men oplevelsen af det grønne græs er vor egen. Og hvad var Jesu budskab så. Som jeg læser det - De som skal med ham i himmelen skal fødes på ny - derved anerkender de ham som guds billede på jord, fordi faderen er i ham og han i faderen, trods det intet menneske har set gud. Derfor når Jesus er vor herre, er Jesus i os - og dermed også guds ånd - altså - så længe det sker i sandhed …. og man tror på den slags. Jesus var vel en reformator af den jødiske tro, en leder af ”Vejen” der flyttede tilbedelsen af gud fra kun gerning til det at tilbede i ånd og sandhed, som jo ikke betyder det er slut med moseloven, men bogstavet – alle regler og ofringer - giver ikke evigt liv, som dét at følge Jesus hvor man kommer nærmere gud. Jesu offerdød erstatter alle de af moseloven befalede ofringer én gang for alle, og de som tror og handler på dette, vil gud ikke se som syndere, da de står rene for gud på grund af Jesu offer. Lammets blod renser og frelser. Nå, det var det. Nu havde menneskene på biblens tid lige som os en bevidsthed, blot var den påvirket af andet end det vi påvirkes af i dag, ligesom vores forståelser af gud og andet sikker også er forskelligt, men jeg tror, deres virkelighed udsprang af den kultur de befandt sig i, sammen med hvordan den enkelte modtog og forvaltede disse udefra informationer, og så skal man jo ikke glemme deres historie om udfrielsen fra Egypten, som jo er vigtig i forhold til at samle et folk og give dem en fælles gud de skulle ofre til. Hverken flugten fra Egypten eller guds eksistens kan vist bevises, men det er jødernes historie der fik en gud, som er grundlag for Jesus som frelser. En Jesus som historikerne mener har været en virkelig person, ligesom Johannes døberen, men derfra og til at mene man er guds søn - født af gud - som ej heller kan bevises, mener jeg kræver en god fantasi, men hele tanken om at blive en ny skabning skulle menneskene dyrke lidt mere i den forståelse, de finder - tør finde deres bedre jeg frem til alles bedste, så man kan elske sin næste som sig selv. Når jeg skriver tør, er det jo fordi man er sårbar når man er åben, men jo hvad man skal turde hvis man vil elskes og elske, som munden forkynder og hjertet viser God dag til dig .
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#40646 - 09/08/2023 14:26
Re: Bibelen for Ateister
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3996
Sted: Nørresundby
|
|
Du er virkelig bindegal og større idiot end dig Tikka, skal man lede længe efter,,,, du har ikke forstået en tøddel, ikke overhovedet sat dig ind i hvordan TROEN i en Ny Testamentlig urkristen paulinsk sammenhæng skal forstås. Jeg bad dig ellers læse hvad de store Paulus eksperter Luther og Paul Tillich siger om TROEN og hvad R Otto og HansKrist ligeså, men har du givet dig selv tid til at undersøge dette spørgsmål? Nej overhovedet ikke, og du forsætter ud af landevejen med dine misforståelse TRO som værende noget vi mentalt forestiller os, altså som et bevidsthedsprodukt. Du lytter eller læser overhovedet ikke til hvad jeg skriver, men du docerer bare din bibelfundamentalistiske opfattelse igen igen. Nu har jeg besindet mig og læst dit indlæg igen, og det er den mest barnlige bibelfundamentalistiske opfattelse tingene jeg nogensinde har mødt. Det er "Non Spiritualitet" af værste skuffe, du er blottet for SPIRITUALITET - den i Kristus Spiritualitet vi finder hos Paulus og i urkristendommen. -0-0-0- Tikka:
Når jeg skriver tør, er det jo fordi man er sårbar når man er åben Når man er åben, ha ha griiiiner,,, du er sgu da ikke åben, du nægter for jeg ved ikke hvilken gang at læse og reagere på hvad jeg skriver. Hvad pokker er du bange for????? Engang bibelfundamentalist altid bibelfundamentalist, ja du tror virkelig at "verden" er som du forestiller dig verden ud fra at du mener Bibelen forklarer verden. Dit misforståede begreb om tro fører til eller med sig at verden er som vi trosforestiller os verden. Men nej, du kan tro så meget som du vil, blot ændrer det ikke den virkelighed du befinder dig i, blot fodrer det din bevidsthed med ligegyldigt bras og indhold, som da du var bibelfundamentalist. -0-0-0- -0-0-0- -0-0-0- Tikka:
Paulus var missionær/apostel ifølge skrifterne - og derfor forkyndte han.
Han mente, hans evangelium var det sande, så han var også en kristen fundamentalist lol - griner min røv i laser hvilket årstal kommer du fra Tikka,,, i hvilket årstal var denne forståelse Paulus dominerende og hos hvilke kredse?? Moderne Paulus forskning siger sjovt nok det stik modsatte af hvad du påstår om Paulus i din karakteristik af ham han bliver kaldt Frihedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen og ja han kommer ofte med i udarbejdede demokrati "kanon" Men meget sjovt hvordan dit Paulus syn er diamentralt modsat den moderne forståelse Paulus og ja som jeg læser ham. I Danmark har der altid takket være religionshistorie på Københavns Universitet været et negativt syn på Paulus, navne kunne jeg godt nævne her. Paulus skulle ifølge de fleste i Danmark i forrige århundrede første halvdel især være kvinde undertrykkende og fundamentalist, dogmatisk, som fx Tikka slå fast med syvtomme søm, men disse synspunkt har moderne Paulus forskning fuldstændig vendt sig imod og forladt, men ikke nok med det, han stod for det stik modsatte
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#40649 - 09/08/2023 15:31
Re: Bibelen for Ateister
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3996
Sted: Nørresundby
|
|
hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses. For med hjertet tror man til retfærdighed, med munden bekender man til frelse, for Skriften siger: »Ingen, som tror på ham, skal blive til skamme.« Der er ingen forskel på jøder og grækere; alle har den samme Herre, rig nok for alle, som påkalder ham, for »enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses«.
Men hvordan skal de påkalde ham, som de ikke er kommet til tro på? Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om? Hvordan skal de høre, uden at nogen prædiker? Og hvordan skal nogen prædike uden at være udsendt? – som der står skrevet: »Hvor herligt lyder fodtrinene af dem, der bringer godt budskab!« Dog var det ikke alle, der adlød budskabet; for Esajas siger: »Herre, hvem troede på det, de hørte af os?« Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.Længere komme vi/jeg ikke med bibelfundamentalisten Tikka. At få hende til at læse om hvordan TROEN i en Ny Testamentlig urkristen paulinsk sammenhæng nok bør forstås, ud fra fx to af de største Paulus eksperter, Luther og Paul Tillich, eller for den sags skyld R Otto og og HansKrist, dette er fuldstændig umuligt, da uanset hvad Paulus skriver andre steder, så er dette ugyldigt fordi det er sådan her tingene skal forstås: Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.Hvad er TROEN? den TRO der kommer af det der høres, er det noget vi forestiller os? er det mentale trosforestillinger fordi vi lytter til (og tror på) hvad der står skrevet eller hvad vi hører??? NEJ!!!! TRO hos Paulus betyder ikke som vi moderne mennesker opfatter at tro (belief) noget. Spørgsmålet er om vi er velsignet, begavet, med Guds Ånd - til retfærdighed og frelse for os, enten direkte uformidlet på suveræn vis gennem TRO eller ved at vi udfører lovgerninger (fx overholder kostforskrifter og omskæres mmm). Mon da han, som meddeler eder Aanden og virker kraftige Gerninger iblandt eder, gør dette ved Lovens Gerninger eller ved, at I høre i Tro? ligesom jo "Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til Retfærdighed". Erkender altsaa, at de, som ere af Tro, disse ere Abrahams Børn. Men da Skriften forudsaa, at det er af Tro, at Gud retfærdiggør Hedningerne, forkyndte den forud Abraham det Evangelium: "I dig skulle alle Folkeslagene velsignes", saa at de, som ere af Tro, velsignes sammen med den troende Abraham. Og noget andet er at det der høres, kommer i kraft at Kristi Ord. Og vi har Kristi Ord - hver enkelt af os har Kristi Ord som Kristi Tanker, som Guds Ord til os, se 1 Kor 2. Kristi Ord har vi direkte fra Gud, også fordi det er Guds Ord, og altså ikke fra nogen forkyndelse eller evangelium. Som Albert Schweitzer siger, så kan Paulus altså ikke stoppe ved hvad der eventuelt skulle være blevet os overleveret fra Jesus, han forsætter ufortrødent med at udvikle på Kristi Ord som Kristi Tanker vi har fortløbende hver især af os. -0-0-0- -0-0-0- -0-0-0- problemet med Tikka der er tidligere bibelfundamentalist (ifølge hendes egne oplysninger) er at hun ikke har tænkt over hvordan TRO skal forstås hos Paulus, men at hun har opfattet tro som at vi skal tro hvert ord der står i bibelen fra GT til NT. Men TRO hos Paulus betyder "Guds'tro" og at erfare direkte og uformidlet den Guds Ånd der gør levende - er vores frelse og retfærdiggørelse, altså den vores måde at være entreprenant innovativt skabende til i verden qua Guds Ånd. Altså vores selvaktualisering, skabende virke i verden, vores retfærdiggørelse, rette adfærd, har vi fra Gud Helligåndens mægtige virkende skabende kræfter med os (Åndens Nådegaver). Ikke gennem loven der skal fortælle os hver time på dagen hvordan vi skal opføre os. Og ifølge Paulus der hvor Ånden er der er også altid Friheden. Altså som kristne ifølge Paulus har vi Ånden og Friheden direkte fra Gud til at udforme vores retfærdiggørelse (proaktive skabende innovative måde at være til i verden på (på vores frugter skal vi kendes)) og frelse og alle de helbredelser vi trænger til. -0-0-0- -0-0-0- -0-0-0- Ingen "forkynder" (bekender med min mund som jeg altså omsætter og nedskriver og deler med andre) så meget som undertegnede dette at være "i Kristus" Hvad det vil sige at være i Kristus - ja alt hvad Paulus skriver om bygger på: Begivenheden Kristus som Opstandelsesbegivenheden Kristus; den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus. hvad det vil sige at være døbt kristen, altså at blive iklædt Kristus kendetegnet ved at vi har Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger, frugter og gaver, med inde over vores liv - at vi er grebet og drevet af den Ånd, og at vi tør vandre i Ånden den, Guds Hellige Ånd, Gud Helligånden Paulus ville elske mig for det og jeg tror han synes jeg lever ret godt op til hvad han skriver i Rom 10 som Tikka ynder at fremhæve men er jeg HansKrist og Paulus fundamentalistiske og dogmatiske???? nej vi står for det stik modsatte begge to er vores begreb og forståelse TRO som Tikka opfatter tro??? Nej - vores forståelse TROEN er ganske anderledes radikalt forskelligt fra Tikka's opfattelse tro Tikka hævder hun er åben og derfor sårbar, whåt to fåg, hun har aldrig villet reagere på hvordan jeg R Otto og ikke mindst Paul Tillich og Luther og ja Paulus selv opfatter TRO Tikka oplever verden subjektivt, ud fra hendes isolerede i sig selv subjektivitet, hvor hun forestiller sig verden. Vi andre erfarer os selv og verden som samhørende og dermed sparker vi bevidstheden og vores forestillingsliv til hjørnespark og giver bevidstheden og vores subjektivitet en mere beskeden rolle, og tilkender verden, omverdenen, vores omgivelser en større betydning vi kan vores eksistentialisme fra Marx og fra Heidegger, og vi ved at os selv og verden altid må tænkes sammen, nemlig er vi ikke passive iagttagere af verden,,, kun skoleelever der keder sig kan opfatte tingene sådan, subjektive teoretikere som de er der ikke gider leve involveret og engageret i verden således bliver kristendommen til en lang række bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger der fylder i hovedet som skulle man til eksamen imorgen i det men dette har ikke en hujende fis at gøre med det kristne trosliv og dets Spiritualitet - ja jeg vil endda sige at vi ifølge Paulus er kommet så langt væk herfra som vi kan komme med Tikka's og bibelfundamentalisternes opfattelse Paulus siger det selv, vi må aldrig gøre vores forkyndelse af i Kristus til en ny lov - det Nye Testamente til en gentagelse af en ny bogstaven der slår ihjel, der udslukke og dræber den Ånd der alene gør levende det er TROEN der skænker os Ånden - så TROEN betyder Guds'TRO - ikke alt muligt andet bras og ragelse, men at vi har Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger gratis med inde over vores liv --- nådefuldt gratis skænket os igennem TRO - altså direkte og uformidlet - suverænt og i frihed for der hvor Ånden er der er også altid Friheden vi kan ikke blive viklet ind i trostvang og dogmatisk fundamentalisme da det udslukker og dræber den Guds Ånd der er tale om, til retfærdiggørelse og frelse og helbredelse kan vi ifølge Paulus opnå Ånden gennem gennem trostvang og fundamentalisme, nej det er en umulighed, fundamentalisme og trostvang er jo blot en ny lov, nye lænker, og Kristus kerygmaet og evangeliet om Kristus bliver blot til en ny lov der gør at Kristus har levet forgæves
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|