|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Bibelen for Ateister
|
hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses. For med hjertet tror man til retfærdighed, med munden bekender man til frelse, for Skriften siger: »Ingen, som tror på ham, skal blive til skamme.« Der er ingen forskel på jøder og grækere; alle har den samme Herre, rig nok for alle, som påkalder ham, for »enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses«.
Men hvordan skal de påkalde ham, som de ikke er kommet til tro på? Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om? Hvordan skal de høre, uden at nogen prædiker? Og hvordan skal nogen prædike uden at være udsendt? – som der står skrevet: »Hvor herligt lyder fodtrinene af dem, der bringer godt budskab!« Dog var det ikke alle, der adlød budskabet; for Esajas siger: »Herre, hvem troede på det, de hørte af os?« Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
Længere komme vi/jeg ikke med bibelfundamentalisten Tikka.
At få hende til at læse om hvordan TROEN i en Ny Testamentlig urkristen paulinsk sammenhæng nok bør forstås, ud fra fx to af de største Paulus eksperter, Luther og Paul Tillich, eller for den sags skyld R Otto og og HansKrist, dette er fuldstændig umuligt, da uanset hvad Paulus skriver andre steder, så er dette ugyldigt fordi det er sådan her tingene skal forstås:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
Hvad er TROEN? den TRO der kommer af det der høres,
er det noget vi forestiller os? er det mentale trosforestillinger fordi vi lytter til (og tror på) hvad der står skrevet eller hvad vi hører??? NEJ!!!!
TRO hos Paulus betyder ikke som vi moderne mennesker opfatter at tro (belief) noget. Spørgsmålet er om vi er velsignet, begavet, med Guds Ånd - til retfærdighed og frelse for os, enten direkte uformidlet på suveræn vis gennem TRO eller ved at vi udfører lovgerninger (fx overholder kostforskrifter og omskæres mmm).
Mon da han, som meddeler eder Aanden og virker kraftige Gerninger iblandt eder, gør dette ved Lovens Gerninger eller ved, at I høre i Tro? ligesom jo "Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til Retfærdighed". Erkender altsaa, at de, som ere af Tro, disse ere Abrahams Børn. Men da Skriften forudsaa, at det er af Tro, at Gud retfærdiggør Hedningerne, forkyndte den forud Abraham det Evangelium: "I dig skulle alle Folkeslagene velsignes", saa at de, som ere af Tro, velsignes sammen med den troende Abraham.
Og noget andet er at det der høres, kommer i kraft at Kristi Ord.
Og vi har Kristi Ord - hver enkelt af os har Kristi Ord som Kristi Tanker, som Guds Ord til os, se 1 Kor 2.
Kristi Ord har vi direkte fra Gud, også fordi det er Guds Ord, og altså ikke fra nogen forkyndelse eller evangelium.
Som Albert Schweitzer siger, så kan Paulus altså ikke stoppe ved hvad der eventuelt skulle være blevet os overleveret fra Jesus, han forsætter ufortrødent med at udvikle på Kristi Ord som Kristi Tanker vi har fortløbende hver især af os.
-0-0-0- -0-0-0- -0-0-0-
problemet med Tikka der er tidligere bibelfundamentalist (ifølge hendes egne oplysninger) er at hun ikke har tænkt over hvordan TRO skal forstås hos Paulus, men at hun har opfattet tro som at vi skal tro hvert ord der står i bibelen fra GT til NT.
Men TRO hos Paulus betyder "Guds'tro" og at erfare direkte og uformidlet den Guds Ånd der gør levende - er vores frelse og retfærdiggørelse, altså den vores måde at være entreprenant innovativt skabende til i verden qua Guds Ånd. Altså vores selvaktualisering, skabende virke i verden, vores retfærdiggørelse, rette adfærd, har vi fra Gud Helligåndens mægtige virkende skabende kræfter med os (Åndens Nådegaver). Ikke gennem loven der skal fortælle os hver time på dagen hvordan vi skal opføre os.
Og ifølge Paulus der hvor Ånden er der er også altid Friheden.
Altså som kristne ifølge Paulus har vi Ånden og Friheden direkte fra Gud til at udforme vores retfærdiggørelse (proaktive skabende innovative måde at være til i verden på (på vores frugter skal vi kendes)) og frelse og alle de helbredelser vi trænger til.
-0-0-0- -0-0-0- -0-0-0-
Ingen "forkynder" (bekender med min mund som jeg altså omsætter og nedskriver og deler med andre) så meget som undertegnede dette at være "i Kristus"
Hvad det vil sige at være i Kristus -
ja alt hvad Paulus skriver om bygger på:
Begivenheden Kristus som Opstandelsesbegivenheden Kristus; den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus.
hvad det vil sige at være døbt kristen, altså at blive iklædt Kristus
kendetegnet ved at vi har Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger, frugter og gaver, med inde over vores liv - at vi er grebet og drevet af den Ånd, og at vi tør vandre i Ånden den, Guds Hellige Ånd, Gud Helligånden
Paulus ville elske mig for det og jeg tror han synes jeg lever ret godt op til hvad han skriver i Rom 10 som Tikka ynder at fremhæve
men er jeg HansKrist og Paulus fundamentalistiske og dogmatiske???? nej vi står for det stik modsatte begge to
er vores begreb og forståelse TRO som Tikka opfatter tro??? Nej - vores forståelse TROEN er ganske anderledes radikalt forskelligt fra Tikka's opfattelse tro
Tikka hævder hun er åben og derfor sårbar, whåt to fåg, hun har aldrig villet reagere på hvordan jeg R Otto og ikke mindst Paul Tillich og Luther og ja Paulus selv opfatter TRO
Tikka oplever verden subjektivt, ud fra hendes isolerede i sig selv subjektivitet, hvor hun forestiller sig verden.
Vi andre erfarer os selv og verden som samhørende og dermed sparker vi bevidstheden og vores forestillingsliv til hjørnespark og giver bevidstheden og vores subjektivitet en mere beskeden rolle, og tilkender verden, omverdenen, vores omgivelser en større betydning
vi kan vores eksistentialisme fra Marx og fra Heidegger, og vi ved at os selv og verden altid må tænkes sammen, nemlig er vi ikke passive iagttagere af verden,,, kun skoleelever der keder sig kan opfatte tingene sådan, subjektive teoretikere som de er der ikke gider leve involveret og engageret i verden
således bliver kristendommen til en lang række bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger der fylder i hovedet som skulle man til eksamen imorgen i det
men dette har ikke en hujende fis at gøre med det kristne trosliv og dets Spiritualitet - ja jeg vil endda sige at vi ifølge Paulus er kommet så langt væk herfra som vi kan komme med Tikka's og bibelfundamentalisternes opfattelse
Paulus siger det selv, vi må aldrig gøre vores forkyndelse af i Kristus til en ny lov - det Nye Testamente til en gentagelse af en ny bogstaven der slår ihjel, der udslukke og dræber den Ånd der alene gør levende
det er TROEN der skænker os Ånden - så TROEN betyder Guds'TRO - ikke alt muligt andet bras og ragelse, men at vi har Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger gratis med inde over vores liv --- nådefuldt gratis skænket os igennem TRO - altså direkte og uformidlet - suverænt og i frihed
for der hvor Ånden er der er også altid Friheden
vi kan ikke blive viklet ind i trostvang og dogmatisk fundamentalisme da det udslukker og dræber den Guds Ånd der er tale om, til retfærdiggørelse og frelse og helbredelse
kan vi ifølge Paulus opnå Ånden gennem gennem trostvang og fundamentalisme, nej det er en umulighed,
fundamentalisme og trostvang er jo blot en ny lov, nye lænker, og Kristus kerygmaet og evangeliet om Kristus bliver blot til en ny lov der gør at Kristus har levet forgæves
|
|
|
|