1
registreret Arne Thomsen
222
gæster og
295
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#44985 - 23/02/2025 18:43
Hvad er meningen?
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hvordan er det, at det hele er? Det er vel naturlige spørgsmål at stille om egen tilværelse. Men videnskaben kan intet sige om en mening med tilværelsen, og ej heller noget om, hvordan det er gået til, at verden eksisterer. Vi har ikke nogen som helst forklaring på, at der ER en tilværelse. Vi har blot religioners påstande, og de overbeviser mig ikke. Er verden skabt ud af intet? Eller tilhører den en evighed? Eller er det noget helt tredje? Det er totalt umuligt for os mennesker at afklare!
Tilbage står - synes jeg: Opgiv at spekulere over Verdens Væren. Erkend i stedet, at eksistensen af denne ufattelige verden (så meget - og så lidt – som vi mennesker magter at opfatte og opleve den) - er et vidunderligt mirakel, (som vi endda selv er en meget lille del af), som vi har grund til at glæde os over - og som vi har grund til at elske - det bedste vi kan - mens vi kan. Dét - tror jeg - er meningen med at være menneske. Og så er der jo mere end rigeligt at gøre - i kærligheden til verden. Stop misbrug af kloden - yd omsorg - søg harmoni. Dét er - for mig - et meningsfuldt liv. Kan nogen være imod det?
Mvh. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#44992 - 28/02/2025 11:26
Re: Hvad er meningen?
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Elske kloden At elske universet er nok ”for stor en mundfuld” for os mennesker, men at elske kloden forekommer mig at være naturligt, den er jo vores hjem. Nu er denne klode jo imidlertid ikke alene vi menneskers hjem. Den er også hjem for meget andet. Kan vi ignorere dét? Mit svar er: Nej!
Blot fordi vi er begavede med tekniske magtmuligheder, tror jeg ikke på, at det berettiger os til alene at pleje vore egne interesser.
Ægte kærlighed til denne klode indeholder også kærlighed til alt det andet, vi lever sammen med – og til ikke at forstyrre klodens harmoni. Men indtil nu er det jo netop det sidste, vi har gjort, og først for nylig er det gået op for os, at vi ikke alene ”voldtager” kloden. Vi er også i gang med at skade den - måske umuliggøre vor egen tilværelse - med al den usynlige forurening vi sender op i atmosfæren.
Hvordan ville det være rigtigst for os mennesker at leve på denne klode? Hvor mange mennesker kan vi tillade os at være, og hvor meget kan vi tillade os at gøre? Kan vi tillade os at ”voldtage” oprindelig natur og ændre den til agerbrug, der leverer føde til os mennesker og til de husdyr vi senere dræber og spiser? Kan vi tillade os at bruge ild til energi og til varme? Og hvad - og hvor meget - må vi bruge som brændsel? Kan vi tillade os at ændre større naturområder til storbyer og til landeveje?
Måske det rigtigste ville være at begynde med at se på vort antal. Da vi levede som samlere, jægere og fiskere, var det mængden af føde, der styrede vores antal. Men efter at vi fandt ud af at begrave et frø - og så en ny plante skyde op med mange frø - blev vi herrer over vegetabilsk føde, som derfor ikke længere begrænsede vores antal – ej heller hindrede os i at opfodre husdyr til menneskemad. Og vi har aldrig taget stilling til, hvor mange vi kan tillade os at være!
I de primitive samfund er vi - stort set - så mange der er føde til, eller lidt flere, som dør af sult, men i de højtekniske samfund får vi ikke flere børn, end vi har lyst til: Harmoni.
Så hvordan får vi befolkningsharmoni i de primitive samfund? Jeg er ret overbevist om at løsningen er: Ældrevelfærd og prævention – en opgave som de primitive samfund ikke magter at løse alene, men som os i de rige samfund kunne ønske løst – bl.a. for at hindre immigration. At flytte ældre-velfærd fra at være en familieopgave til en samfundsopgave vil dæmpe behovet for mange børn i familien, der kan tage sig af deres gamle. At give kvinderne ret til at bestemme, hvor mange børn de vil have, ville løse problemet med overbefolkning. Ulandshjælp til ældre-velfærd - på betingelse af kvinders færre børn - vil på sigt tillige løse de rige landes immigrationsproblemer – en win-win situation.
I de rige lande er vi ikke så mange, men vi har til gengæld et enormt højt og stadig stigende forbrug af ressourcer – nok især et forbrug, der pustes op af producenters profitbegær. Hvordan løser vi dét? Mit svar er: Højere livskvalitet. Vore nuværende ”livskvaliteter” er jo domineret af: Tjen penge - brug dem - smid væk. Markedsføringen af denne ”religion” er vi jo omgivet af nærmest døgnet rundt, og de klassiske religioner ignoreres i dagligdagen - måske fordi de er stivnede.
Det er så her, jeg undrer mig over, at kristendommen synes at ignorere ”skaberværket”. Jeg kunne i hvert fald godt forestille mig, at kristendommen her i landet kunne inspirere os til ”at elske det guddommelige skaberværk”: kærlighed, omsorg, fordybelse, begejstring. Jeg har en tro på, at netop dét havde Jesus på hjerte til os mennesker, men at han ikke blev hørt: At vi skulle opgive synspunktet: ”Naturen, det billige skidt”, som man sagde for ikke så mange år siden, til fordel for i stedet: ”Naturen, det hellige skaberværk”.
Og mon ikke også den konstante ”forurening” af vores liv med profitbegærlige salgs-annoncer døgnet rundt ville være ildeset af den samme Jesus?
Hjælp mod overbefolkning og begrænsning af profitstyret markedsføring er jo ikke umuligt at gennemføre, men dét hører vi intet om fra kirkernes prædikestole.
Som sufien Jalal al-Din Rumi skrev i 1200-tallet:
Denne flygtige verden er et tegn på Sandhedens Mirakel Det synes ikke at gøre indtryk på os
Mvh. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#44993 - 28/02/2025 12:49
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Det er så her, jeg undrer mig over, at kristendommen synes at ignorere ”skaberværket”. Jeg kunne i hvert fald godt forestille mig, at kristendommen her i landet kunne inspirere os til ”at elske det guddommelige skaberværk”: kærlighed, omsorg, fordybelse, begejstring. Jeg har en tro på, at netop dét havde Jesus på hjerte til os mennesker, men at han ikke blev hørt: At vi skulle opgive synspunktet: ”Naturen, det billige skidt”, som man sagde for ikke så mange år siden, til fordel for i stedet: ”Naturen, det hellige skaberværk”. Citat uden dine fremhævninger*** Citat: Denne flygtige verden er et tegn på Sandhedens Mirakel,,Det synes ikke at gøre indtryk på os,, Os? Hvad mener du med dit citat, og hvem er os? **** Bibelsk er denne verden ikke det virkelige liv. Efter Kristus' død og opstandelse lever vi - menneskeheden - i de sidste tider. Når Kristus kommer igen, og henter de som har fået ånden indgydt i dåben til det evige liv med/hos Gud, begynder det virkelige liv. Derved frelses Israel - guds udvalgte, som ifølge jøden Paulus gælder alle som tror. Deres land er i himmelen med Kristus og gud, hvorfra de som adoptere børn skal dømme engle og de jordiske. Så kristendommen – de kristnes opgave nu er, når de nu har fået ånden i dåben er, at gøre guds vilje. Dette er først og fremmest at ære skaberen og skaberværket. Hvad de ugudelig gør, skal de ikke tage sig af; de straffes senere, hvis ikke de er vendt om til Herren, som det hedder. ***
|
|
Svar
|
|
|
#44994 - 28/02/2025 15:23
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Tikka:
Bibelsk er denne verden ikke det virkelige liv.
Efter Kristus' død og opstandelse lever vi - menneskeheden - i de sidste tider.
Når Kristus kommer igen, og henter de som har fået ånden indgydt i dåben til det evige liv med/hos Gud, begynder det virkelige liv.
Derved frelses Israel - guds udvalgte, som ifølge jøden Paulus gælder alle som tror.
Deres land er i himmelen med Kristus og gud, hvorfra de som adoptere børn skal dømme engle og de jordiske.
Så kristendommen – de kristnes opgave nu er, når de nu har fået ånden i dåben er, at gøre guds vilje.
Dette er først og fremmest at ære skaberen og skaberværket.
Hvad de ugudelig gør, skal de ikke tage sig af; de straffes senere, hvis ikke de er vendt om til Herren, som det hedder. "Bibelsk er denne verden ikke det virkelige liv". Nu blander du tingene sammen som Arne gør. Denne verden i Nye Testamente betyder ikke Skaberværket - men de gudløse menneskeskabte uretfærdige politiske religiøse voldelige magtstrukturer der hersker i verden. Både du Tikka og Arne roder Guds Skaberværket (jordkloden og naturen og ja kosmos) sammen med Nye Testamente's diskurs om denne verden der er på grund af menneskers Gudløshed er i en falden Åndløs tilstand af ondskab og synd og død. Skaberværket (og ej heller den menneskelige natur (hørte du det Luther?)) er der ikke noget galt med, hvis vi ser bort fra Guds Skabninger, vi mennesker der er faldet bort fra, vendt os bort fra Gud - livet med Gud. "Efter Kristus' død og opstandelse lever vi - menneskeheden - i de sidste tider."Nej vi lever i et nybrud - et brud med den gamle verden - er nogle i Kristus er de Nye Skabninger - der tilhører Guds Riges begyndelse eller genoprettelse i og med og ved Jesus Kristus her på jordkloden. Kristendom er den 8. dags Nye Skabelse i og med Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ved mennesket Jesus - Guds Riges genoprettelse Kirke på Jorden. Fuldbyrdelsen er når Kristus er blevet alt i alle. De sidste tider var før Kristi Opstandelse - men i og med Kristi Opstandelse er vi i den Nye Tid - Kristus Tiden - Guds Riges genoprettelse i Kristus her på jorden. Kristendom er det nye - et nybrud - en ny æra eller epoche der er begyndt. "Når Kristus kommer igen, og henter de som har fået ånden indgydt i dåben til det evige liv med/hos Gud, begynder det virkelige liv."Nej det virkelige liv er her nu, gør sig gældende nu - ellers var Kristus jo ikke opstået og dermed Nærværende og herliggjort i kraft af Gud. Kristus virker jo mægtig i os - så det virkelige liv mellem Gud og mennesker manifesterer sig allerede nu på mægtig vis i verden. Dette er ihvertfald den forståelse Paulus og Paulus eleven, forfatteren til Johannes Evangeliet opererer med. Og også den der svarer til vi menneskers "i Kristus Spiritualitet - Helligåndens Spiritualitet". "Derved frelses Israel - guds udvalgte, som ifølge jøden Paulus gælder alle som tror."Hvad betyder tro??? Du bruger begreberne tro og opstandelse fra Paulus brevene men du redegør aldrig for hvad disse begreber dækker over. Hvis du er på bar bund med de paulinske begreber tro og opstandelse hos Paulus kan du med fordel læse HansKrist. Og i samme omgang kan du jo svare mig på hvordan opstandelsen skal forstås hos Paulus. Findes i tråden "Gud" med overskriften "Paul's Opstandelses Forståelse" i forum kristendom. "Deres land er i himmelen med Kristus og gud, hvorfra de som adoptere børn skal dømme engle og de jordiske."Vrøvl, i Kristus er det Himmelske og Jordiske forenet - Gud og mennesket forenet (og forsonet) - det guddommelige og menneskelige forenet. Himlen er ikke et andet sted - men i Kristus, Forløsningen og den Nye Skabelse (de Nye Skabninger vi er i Kristus) er det Himmelske og Jordiske forenet. Der er ikke 2 adskilte steder rumsligt - men 2 tilstande, en tilstand med Gud og uden Gud. "Så kristendommen – de kristnes opgave nu er, når de nu har fået ånden i dåben er, at gøre guds vilje."Det er meget mere end dette ifølge Paulus - det er at vi tager imod at vi er Guds Elskede Ubekymrede Børn med alskens Himmelske Åndelige Velsignelser - læs selv hos Paulus hvad det betyder at vi er Guds Børn med Guds Ånd - vi er Guds Medskabninger som Frie MedSkabninger - der hvor Ånden er, der er også Friheden. Gud har en vilje og kærlighed - et kald en opgave og en mening for hver eneste af os. Så kristne kan ikke udgrunde Guds Vilje og finde ud af hvad Guds Vilje er i almindelighed da Guds Vilje (ønsker) og Kærlighed er forskelligt for hvert eneste af os. Kunne vi udgrunde hvad Guds Vilje er i almindelighed generelt så havde Kristus levet forgæves og vi sad stadig fast i lovreligion uden at have del i Livets Ånds Love i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus. Hos Paulus er kristendommen så meget mere end en servil underkastelse Guds Vilje, som om Guds Vilje kunne generaliseres og gøres til en almen lov. Nej forholdet mellem Gud og mennesket er et dynamisk skabende kærligheds forhold - vi som Guds Elskede Børn. Og forældre er kun tilfredse hvis børnene lever som frimodige skabende væsner i indbyrdes Kærlighed. Vi er Guds Medskabninger. "Dette er først og fremmest at ære skaberen og skaberværket."Det er det ihvertfald også (deri er jeg enig) - men det er mere end dette ifølge Paulus. Kan kun anbefale folk at studere Paulus for at opdage hvem vi er i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus. Ja at forstå det Guds Nådes KraftVærk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens Frugter og vidunderlige forunderlige karismatiske Gaver - ÅndsGaver.
|
Svar
|
|
|
#44995 - 28/02/2025 17:36
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Denne verden i Nye Testamente betyder ikke Skaberværket - men de gudløse menneskeskabte uretfærdige politiske religiøse voldelige magtstrukturer der hersker i verden. Korrekt * Skaberværket (og ej heller den menneskelige natur (hørte du det Luther?)) er der ikke noget galt med, hvis vi ser bort fra Guds Skabninger, vi mennesker der er faldet bort fra, vendt os bort fra Gud - livet med Gud. Korrekt * "Efter Kristus' død og opstandelse lever vi - menneskeheden - i de sidste tider."Nej vi lever i et nybrud - et brud med den gamle verden - er nogle i Kristus er de Nye Skabninger - der tilhører Guds Riges begyndelse eller genoprettelse i og med og ved Jesus Kristus her på jordkloden. De sidste tider er perioden mellem Kristus første og andet komme. * Kristendom er den 8. dags Nye Skabelse
Menneskeheden lever bibelsk på den syvende dag, som først slutter ved kristus andet komme *** Fuldbyrdelsen er når Kristus er blevet alt i alle.
Ja, så er jorden renset for de ugudelige * "Når Kristus kommer igen, og henter de som har fået ånden indgydt i dåben til det evige liv med/hos Gud, begynder det virkelige liv."Nej det virkelige liv er her nu, gør sig gældende nu - ellers var Kristus jo ikke opstået og dermed Nærværende og herliggjort i kraft af Gud. Kristus virker jo mægtig i os - så det virkelige liv mellem Gud og mennesker manifesterer sig allerede nu på mægtig vis i verden. Det virkelige liv for en kristen på jord er troen på og omvendelsen til gud, derved tager de ikke del i de ugudeliges livsførelse, men ellers begyder det virkelige liv først nå Kristus bliver alt i alle ** Tro er Paulus opfindelse og stammer fra Paulus opfattelse af den retfærdige Abraham før hans omskærelse. Abraham troede gud og det blev regnet ham til retfærdighed --- derfor er frelsen åben for alleSå tro er også at adlyde --- ikke af pligt, men af kærlighed. Dette sker ved åndens virke. Det gamle menneske dør. Den troende fødes på ny og lever for Kristus - dette giver evigt liv. *** Himlen er ikke et andet sted -
Ja himlen ,,findes,, ikke, men ... Det fremgår af skriften stedet er en åbenbaring – altså en virkelighed - Et sted som der ikke er ord for, et sted hvor englene og de frelste er hos gud **** Dette er først og fremmest at ære skaberen og skaberværket."Det er det ihvertfald også (deri er jeg enig) - men det er mere end dette ifølge Paulus.
Åndsgaverne forstås netop som gaver og ikke noget man skal. At elske er derimod et bud - et unødvendigt bud, vil jeg sige - for ærer den troende skaberen og dennes frembringelser vil guds gaver også ære gud så de ugudelig kan erfare guds kærlighed, og derved måske vende om. * Ang. opstandelsen er der tale om en forvandling. Den troende dør, men lever for Kristus i kødet, når Kristus kommer igen bortrykkes de til det himmelske med åndelige legemer. ***
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|