Når jeg skrev:
Tanken er vel, at det er Gud - Helligånden der bruger ,,os,, - ellers giver det at iklæde sig Kristus vel ingen mening.
… Så er det jo fordi, det er Gud som drager, og du kan hverken tro, høre eller forstå Kristi ord som sandhed, med mindre Helligånden ,,lukker op,, - Siger skriften ikke det?
Kristendommen er jo en åbenbaringsreligion.
Når ,,vi,, drages eller kaldes, vælger vi selv, hvad vi vil gøre ved denne oplevelse.
… men - når du nævner den treenige Gud som skaber; dennes kærlighed til din eksistens, må du nødvendigvis tage Paulus alvorligt, da ingen treenighed eller kristendom ville være en realitet uden ham, for som vi har lært, er Paulus skrifter i NT de ældste, og det betyder, har jeg hørt, at skribenterne til evangelierne, har kendt til Paulus skrifter.
Han var en diaspora jøde, græsk påvirket, der kendte skriften godt, som blev kristen.
Ligeledes tilhørte han en apokalyptisk retning, der ventede Kristus genkomst i sin egen livstid.
Så der er tale om en ny pagt, der var profeteret om.
Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/jer/31… og -
hvorfor jeg bragte Abraham på banen var, at han som retfærdig fik løftet af Gud, før Gud indgik en pagt med ham, og derfor hedninge kan blive kristne uden omskærelse og overholdelse af lovpagten -
… og så var der det med Ånden -
Vi læser flere steder i bibelen Guds Ånd henvender sig til mennesket, men den kan vel ikke være en treenig gud før efter Kristi opstandelse -
… men mennesket forstås bibelsk som skabt i Guds billede, så nok derfor Gud til alle tider, har - kan há adgang til de som vil Gud.
*
Lidt vanskeligere har jeg det med troen på "det gode" i kamp mod "det onde" - eller endda "den onde".
Hvis den gode Gud har skabt verden, må denne Gud da også have skabt "det onde"/"Den onde"
Thjaaen - er englene skabt i Guds billede?
De kan i allefald dø, selv om de tjener Gud, men jeg tror tanken er, de har en fri vilje.
Hvordan vil du ellers forklare, når Paulus skriver, han sammen med Kristus og de andre hellige, som Guds adopterede børn skal dømme engle og det jordiske.
Engle kan dø, men skal ikke dø som menneskene på jord -
Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/6 … og
den onde, som jeg kalder Satan - Guds modstander - tænker jeg på, som en engel der gik imod Gud -
… men
det onde har vi jo alle, selv om vi gør vort bedste, og bibelsk er tanken vel, vi er født syndere …
… og var vi ikke det, ville vi ikke há behov for en frelser, og dermed ville der heller ikke være nogen kristendom, ingen Helligånd eller apokalyptisk åbenbarings religion, eller en Paulus der mente, at troen kom af Krist ord.
Nu troende Paulus ifølge skrifterne på Kristus opstandelse, en erfaring for ham og derfor kunne han sige, at troen var tom uden denne tro, dog uden han siger, Gud derved ikke eksisterede.
*
Det ligger vel underforstået i kristendommen og flere religioner, at verden er skabt til os mennesker, altså at vi er overordnede - og ikke på lige fod med alt andet værende.
At mennesket gør sig til herre over ,,alt andet værende,, var vel tanken i skabelsesberetningen, men man kan vel bedre sige at mennesket meget dårligt forvalter ,,alt andet værende,, … Det er i allefald mit indtryk.
.