0
registrerede
8
gæster og
118
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: At være religiøs
|
Hanskrist, du skriver bl.a.:
Selvfølgelig skal man bruge Gud til noget som kristen. Det er jo ikke uventet, at du påstår, at sognepræsten vrøvler - sammen med en række ellers ansete "vrøvlehoveder" - helt tilbage fra oldtiden og frem til nu.
Basalt set hænger det vel sammen med de forskellige opfattelser af forholdet mellem Gud/det guddommelige, verden/universet og vi mennesker. Kristendommen ser for mig ud til fortrinsvis at fokusere på Gud og Mennesker. Men der er altså mennesker gennem tiderne, der mener, at vi mennesker blot er en del af universet, og nogle mener endda, at vi mennesker ikke rangerer højere end noget andet i universet (måske universerne). Der står jeg - i min trosfrihed - og med respekt for andres tro.
Du skriver også:
Men nu kommer det sjove, Arne flager med et Jesus Kristus Ikon. Mit svar: En Kristus Ikon, som den jeg har lagt i billedgalleriet, og som jeg har mødt i en meget lille kirke i et mennesketomt kloster på en mindre bjergtop i en subtropisk urskov opfattes af de ortodoks kristne som en symbolsk inspiration til det guddommelige. Jeg har oplevet en sådan inspiration - uden ord - uden tanker - men med følelsen af guddommelig kærlighed - ind i mig Det var en vidunderlig oplevelse, som jeg ikke vi hindre andre i at få. For mig er kristendom goddommelig kærlighed - og alt det andet menneskeværk.
Arne
|
|
|
|