0
registrerede
8
gæster og
118
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: At være religiøs
|
Hej Tikka. Ja, sognepræstens opsummering af en religiøs holdning, som har eksisteret lige siden oldtiden: at Gud/det guddommelige ikke er, hvad vi mennesker "skal bruge til noget", det kan jeg fuldt ud tilslutte mig, men det fører mig ikke til at se ned på mennesker, der opfatter deres Gud, som en faderskikkelse, man kan bede om hjælp.
Den samme holdning har jeg til dem, der følger Paulus¨ ord: at troen kommer af at høre ord fra Kristus - andre religioner bruger jo andres ord.
Lidt vanskeligere har jeg det med troen på "det gode" i kamp mod "det onde" - eller endda "den onde". Hvis den gode Gud har skabt verden, må denne Gud da også have skabt "det onde"/"Den onde".
Her hælder jeg mere til Østens Yin Yang, der også ser det modsatte i alt og ikke alene vurderer, om det er til skade eller gavn for os mennesker.
Det ligger vel underforstået i kristendommen og flere religioner, at verden er skabt til os mennesker, altså at vi er overordnede - og ikke på lige fod med alt andet værende.
Jeg ender så med den tro, at det guddommelige er ufatteligt, men har skabt verden - et ufatteligt mirakel for vi skabninger på denne lille planet - at elske
Arne
|
|
|
|