annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18789386
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2577933
Åndelig Føde 2252116
Et andet syn 2125777
Så er der linet op... 1734634
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 33 gæster og 125 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44604 - 22/09/2024 15:19 Re: Gud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2046

Jeg mener også, menneskene skal være solidariske og dele og hjælpe hvor muligheden er tilstede, men vi skal jo ikke glemme, at meget spiller ind når forskellige indsatser ikke bliver virkeliggjort.

Magt, begær, økonomi mm -

… og ja ,,vi,, ved jo også –

De fleste kender nok til hvordan man kan ændre sig – handle anderledes under pres ect. -

Så det handler også at se indad, for hvem er fejlfri?

Ser vi på teksten i bibelen fortælles det, at Kain - Adam og Evas søn handlede ondt grundet jalousi og vrede ja og egoisme.

Så skal ondskab i verden mindskes må mennesket optræne og eller hvad ved jeg, få større indsigt i eget sind så man kan herske over egen syndighed --- men ikke nemt.

Nogle er komplet ligeglade: ,,Vi lever kun én gang,, og andre holder på sin ret – både den ret de burde há, men også den som de tror de har ---- og gamle gamle ting kan sætte en krig i gang.

Selv om jeg godt kunne ønske en Guds indgriben, så tror jeg ikke indsatsen vel være vedvarende - ondskaben følger mennesket - med mindre Gud fjerner de ugudelige,,,, som der er nogle som tror og håber på. Herunder ,,min,, egen lokale præst ---

Altså Guds ved Jesus globale indgriben, hvor de som bliver tilbage, dér er Gud alt i alle.

Godt med et håb om noget bedre, men med den løsning kunne jeg også være nervøs for at gøre noget forkert.

En beretning i bibelen som rystede mig første gang jeg hørt den ... for manden reagerede for mig impulsivt, og ville gøre noget godt. Redde Arken fra fald - men ak!

Citat:
De satte Guds ark på en ny vogn og førte den fra Abinadabs hus på højen. Uzza og Akjo, Abinadabs sønner, kørte vognen; Uzza gik ved siden af Guds ark, og Akjo gik foran den, mens David og hele Israels hus dansede af alle kræfter for Herrens ansigt til sang og til spil af citere, harper, pauker, sistrer og cymbler. Men da de kom til Nakons tærskeplads, rakte Uzza ud efter Guds ark og greb fat i den, fordi okserne snublede. Da flammede Herrens vrede op mod Uzza, og Gud slog ham ihjel på grund af hans forseelse, og han døde dér ved Guds ark.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Sam/6

Nå, men er det den samme Gud, der tales om gennem hele bibelen. For hér ovenfor repræsenterer han vel ikke kærlighed, som biblen siger Gud er, og hvorfor omtales han sådan? - Gud er kærlighed

Paulus mente - han var godt nok et menneske - men han mente, at hvis ikke man havde kærligheden med i sine handlinger gavnede det ham ikke, men er jo med tanken om at komme i himmeriget –

Gud skal ikke tænke på nogen straf eller ,,præmie,, - for han er god.

Kun han er god, citeres Jesus for at há sagt, hvad det så betyder, for alt det der med det gode og onde afgøres vel af de øjne som ser (?) - og hvorfor mente Jesus, han ikke var god.

Var han ikke fuldkommen?

.
Top Svar Citer
#44605 - 22/09/2024 16:48 Re: Gud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7467
Sted: Sydsjælland
Ak ja, alle disse beskrivelser af væsenet Gud - endda menneskelignende og af hankøn, og som skabte en faldende engel: Satan.

Og som evolutionsforskerne - startende med Darwin - fandt ud af så skyldes udviklingen af de nuværende biologiske arter her på kloden - også vi mennesker - mutationer, tilfældige genfejl bl.a. forårsaget af kosmisk stråling, som skaber en masse uegnede "misfostre" - og aligevel en sjælden gang en ny levedygtig art - her også os: Homo sapiens.
Alle disse misfostre. Er det ondt, eller skal det ses på samme måde som tsunamier?

Og når du skriver:
Citat:
Så skal ondskab i verden mindskes må mennesket optræne og eller hvad ved jeg, få større indsigt i eget sind så man kan herske over egen syndighed --- men ikke nemt.
så er jeg helt enig.
Og mit bud er psykologi.
Jeg kom engang i mine yngre dage til par-terapi. Det reddede ikke parforholdet, men førte mig til gruppe-psykoterapi, som jeg deltog i adskillige måneder.
Dér lærte jeg mig selv lidt bedre at kende - ikke mindst hvordan min barndom havde påvirket mig, uden at jeg vidste det.

I forrige århundredes statsradio sagde hver morgen kaptajn Jespersen: En sund sjæl i et sund legeme, husker jeg.
Han tog sig af legemet - men der var aldrig nogen, der tog sig af sjælen - og det er det vel egentlig stadig ikke.

Vi kører bare løs - uden at være opmærksomme på, at vi i høj grad styres af vores underbevidsthed - som vi ikke kender!

Underligt at tænke på, at vi i nutidens højt udviklede samfund i så høj grad - og helt uvidende - er vores underbevidstheds robotter.
Og endnu mere underligt, synes jeg, at vi næsten ikke anvender psykologi på vejen frem mod en harmonisk og kærlig tilværelse.

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
22/09/2024 16:48
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 21:27
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
20/09/2024 23:06
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
DMI varsler risiko for tåge i store del..
22/09/2024 17:57
Se her, hvordan Vejles elendige stime bl..
22/09/2024 17:09
Venstrefløjspolitiker vinder præsident..
22/09/2024 16:58
Magnussen udgår i Lando Norris-opvisnin..
22/09/2024 15:55
Politimand dræbt af bombe, da han eskor..
22/09/2024 15:27
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
FN-chef frygter endnu et Gaza i Libanon
22/09/2024 15:57
60-årig mand død efter ulykke på moto..
22/09/2024 15:48
DMI advarer om risiko for tåge i store ..
22/09/2024 15:44
21-årig i kritisk tilstand efter fald f..
22/09/2024 15:33
Sri Lanka vælger venstrefløjspræsiden..
22/09/2024 15:04