0
registrerede
14
gæster og
123
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Gud
|
Ak ja, alle disse beskrivelser af væsenet Gud - endda menneskelignende og af hankøn, og som skabte en faldende engel: Satan.
Og som evolutionsforskerne - startende med Darwin - fandt ud af så skyldes udviklingen af de nuværende biologiske arter her på kloden - også vi mennesker - mutationer, tilfældige genfejl bl.a. forårsaget af kosmisk stråling, som skaber en masse uegnede "misfostre" - og aligevel en sjælden gang en ny levedygtig art - her også os: Homo sapiens. Alle disse misfostre. Er det ondt, eller skal det ses på samme måde som tsunamier?
Og når du skriver:
Så skal ondskab i verden mindskes må mennesket optræne og eller hvad ved jeg, få større indsigt i eget sind så man kan herske over egen syndighed --- men ikke nemt. så er jeg helt enig. Og mit bud er psykologi. Jeg kom engang i mine yngre dage til par-terapi. Det reddede ikke parforholdet, men førte mig til gruppe-psykoterapi, som jeg deltog i adskillige måneder. Dér lærte jeg mig selv lidt bedre at kende - ikke mindst hvordan min barndom havde påvirket mig, uden at jeg vidste det.
I forrige århundredes statsradio sagde hver morgen kaptajn Jespersen: En sund sjæl i et sund legeme, husker jeg. Han tog sig af legemet - men der var aldrig nogen, der tog sig af sjælen - og det er det vel egentlig stadig ikke.
Vi kører bare løs - uden at være opmærksomme på, at vi i høj grad styres af vores underbevidsthed - som vi ikke kender!
Underligt at tænke på, at vi i nutidens højt udviklede samfund i så høj grad - og helt uvidende - er vores underbevidstheds robotter. Og endnu mere underligt, synes jeg, at vi næsten ikke anvender psykologi på vejen frem mod en harmonisk og kærlig tilværelse.
Mvh. Arne
|
|
|
|