Det handler jo om menneskets forhold til Gud, og i øvrigt også om hvordan mennesket er og kan blive - og så dette - at grundlaget for kristendommen er Jesu død og opstandelse.
"grundlaget for kristendommen er Jesu død og opstandelse"Hvordan forstås grundlaget for kristendommen, opstandelsen, hos Paulus:
Den virkelighed med Gud Jesus Kristus bærer ind i verden, inkarnerer og aktualiserer i verden, gennem Gud og Guds Ånd som Jesus Kristus er bærer af og formår at åbne op for, ÅBENBARE OS og skænke disciplene, sine følgere og mennesker han mødte på sin vej --- det er denne virkelighed med Gud i og med og ved Jesus Kristus givet til os - til verden (ofte syndere og uretfærdige og udstødte (de der ikke var noget i verdens øjne)) der er tale om i opstandelsen - at denne virkelighed med Gud der inkarnerede i verden "i og med" og ved Jesus Kristus (bundet til Jesus Kristus Guds Søn) stadig er virksom i verden efter Jesus død og korsfæstelse i kraft af Gud. Dette var netop Paulus's Chok Damaskus Skelsættende Erkendelse og Omvendelse (ihvertfald blev han nu glødende tilhænger af Jesus Kristus følgerne Vejen frem for at forfølge disse som blasfemiske kættere).
Vi kan stadig møde efter Jesus død den personlige virkelighed med Gud der begyndte sit indtog i verden - inkarnation og legemliggørelse i verden ved og "i og med" Jesus Kristus - der er bundet til Jesus Kristus for vi kristne.
Ifølge Paulus er der kun Helligånden der kan stadfæste for os hvad jeg skriver om.
Ingen kan ifølge Paulus sige, Jesus Kristus er vor opstandne Herre Gud i og med og ved hvem Guds Riget kommer og vi forløses og frelses og opnår HEALING - undtaget gennem Helligånden.
Det er ikke vores ånds opgave overhovedet at tro Jesus Kristus er opstået - det er Helligåndens eller den Guds Åndens TROENS Åbenbarings Gave vi bliver skænket at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd.
Som det skete for Paulus på vej til Damaskus. Som det sker for alle mennesker der møder Gud i Jesus Kristus - der erfarer at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed (Søn Fader virkelighed) gennem sin Ånd - Helligånden.
Paulus forbinder Jesus Kristus opstandelse uløseligt med at vi gennem Helligånden møder Gud i Jesus Kristus - møder den virkelighed med Gud (Søn Fader virkelighed) Jesus Kristus inkarnerede legemliggjorde eller aktualiserede i verden gennem Gud og Guds Ånd eller Helligånden.
Den virkelighed med Gud der er bundet til Jesus Kristus er stadig virkende i verden efter Jesus død. Hvilket for Paulus er hvad opstandelsen betyder - at vi stadig efter Jesus død kan møde Gud i Jesus Kristus - at hvad Jesus Kristus i kraft af Gud og Guds Ånd virkede og aktualiserede og inkarnerede legemliggjorde i verden stadig er en levende gennem Helligånden "i Kristus" virkelighed vi kan blive iklædt eller der kan vinde skikkelse i os.
Da jeg skrev til Kristian Leth's virksomheds chat formulerede jeg lidt de samme tanker:
Hej Kristian Leth og Lauge Hendriksen
Fremragende afsnit om vores forligelse og/eller forsoning Gud i Jesus Kristus
At vi møder Gud i Jesus Kristus eller "i Kristus". At her kommer Gud til os på en ny måde, i Guds Kærlighed Kristus der er udgydt i vore hjerter ved den Helligånden der er givet os - hvor nu igen Livets Ånds Love (Rom 8, ) den Ånd der levendegør, gør levende og Helbreder - altså Helligånden er i og med os og over os og griber os. Ja endda i en sådan grad at vores legemer er et Helligt Tempel for Helligånden.
Abélard må have læst Rom 5. Endnu et af de helt store kapitaler hos Paulus. Som Gal 3 I havde med. Men derudover må det være Rom 8 og 1 Kor 2 (som Jung jublede over fordi her findes det erkendelsesteoretiske grundlag for Jung's psykologi (læs 1 Kor 2 med det for øje)) og 2 Kor 3. Åh ja der findes andre store kapitler hos Paulus.
Paulus taler aldrig om opstandelsen som en objektiv Jesus begivenhed uafhængigt os og hvad der sker med os - at vi og verden kosmos er blevet forvandlet, i og med at Gud Herliggør og Oprejser Jesus Kristus - heri er nemlig også vi i Kristus Herliggjort Retfærdiggjort og Oprejst eller Opstået til Evigt Liv og Guds Riget gennem Helligånden som "inkarneret" i verden eller udgydt i verden eller aktualiseret i verden ved Jesus Kristus. Apostlenes Gerninger er efter min mening meget mere historisk korrekt end evangelierne er, ihvertfald såvidt Helligånden eller den entusiasme og engagement - ekstatiske begejstring - hvormed de første kristne sluttede op om Jesus Kristus som ved ham Gud gennem sin Ånd var kommet os nær som virkelighed og her bryder Guds Riget igennem i verden.
He he - også jeg bøvler med tingene - med Paulus.
For at forstå min messenger besked til Kristian Leth og Lauge Hendriksen er det en fordel at have hørt seneste Bibelen Leth Fortalt afsnit.
Når jeg skriver "bøvler" med tingene hos Paulus så betyder det ikke, at jeg ikke forstår Paulus, men det betyder at der er utallige måder at formulere det Paulinske evangelium om Guds Kærlighed og Hemmelighed Kristus der er blevet os skænket i Jesus Kristus gennem Helligånden.
Om mine ord bliver til Guds Ord (TRO) for jer der læser mig - Guds Skabende Mægtige TROs Virkende Ord for jer, afgøres af om Helligånden er over jer - griber jer og oversætter mine ord for jer til den rigtige Åndelige Virkelighed der er tale om med Gud i Jesus Kristus.
Mange kærlige hilsner HansKrist
Er der aldrig nogen der har fortalt dig HansKrist hvor eminent sublimt godt du skriver om det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET??
Jo jo, mange, fx Kristeligt Dagblads Internet Redaktør i sin tid og Disciple og Flemming Vang og Kræn-p med mange flere som kontaktede mig privat. Men det er fortid, mere end ti år siden og i de sidste ti år bliver jeg som Gerth også skrev helt bevidst ignoreret her på Trosfrihed. Ja jeg bliver ikke engang læst og kommenteret - får ingen feedback på hvad jeg skriver.
Hvad sker der når man bevidst bliver ignoreret?? Der kan ske mange ting i et menneske. Selvfølgelig ser man sig om efter nye græsgange, men man bliver også endnu mere kreativ og innovativ genial i måden man skriver og formulerer sig på.
Modstand og at blive ignoreret har gjort mange mennesker kreative geniale. Også Paulus må forstås sådan.