annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19237553
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2603971
Åndelig Føde 2342588
Et andet syn 2146090
Så er der linet op... 1793051
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 449 gæster og 148 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44383 - 21/08/2024 15:51 Religion og materialisme
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7495
Sted: Sydsjælland
Når jeg på Wikipedia læser, hvad de skriver om religionerne, så er allerede de første ord temmelig triste - set med mine øjne:
Citat:
Ordet religion kommer af det latinske religare, der betyder "at binde", "fortøje", "forpligte". Religion kan dermed siges at være systematiserede tanker over, hvad man som menneske er forpligtet på og bundet af.
Uf - det er jo nærmest det modsatte af trosfrihed!
Jeg mindes Trille, der i 1970 på TV sang:
Citat:
så lurer der et øje i det høje
ham gud han er eddermame svær at få smidt ud
Selvom det det jo nok især var kristendom overfor seksuel lyst og nydelse, det handlede om.

Men en kendsgerning er det jo, at kristendommen er i tilbagegang i Danmark - og mon ikke også i store dele af den vestlige verden.
Medlemstallet i Danmark er faldende, og en stor del af dem, der fortsat er medlemmer er kun kulturkristne - ikke egentligt troende - men følger blot traditionen, og i stedet for at beskæftige sig med det åndelige er fokus rettet mod materielle goder og deres fordeling.
Den politiske venstrefløj i Danmark ønsker Folkekirken adskilt fra Staten, mens højrefløjen er imod.

Det er så i denne situation, hvor de fleste af os fortsat binder os til - men hvor mange dog gradvis og ganske langsomt frigør sig fra den dybere del af den nedarvede teologisk definerede kristendom - at man kunne tænke over, om vi skulle begynde at se globalt samt med friske og fordomsfri øjne på det åndelige, så som:
Hvordan er verden?
Er der en oververden?
Hvad er meningen med livet?

Mange danskere vil selvfølgelig fortsat bekende sig til kristendommens dogmer om Den treenige Gud, Himmel, Helvede og evigt liv.
Nok ikke så mange andre end de nuværende danske muslimer vil bekende sig til at islams: Koranen er Guds ord fortalt af Ærkeenglen Gabriel til profeten Muhammed.
Noget lignende kan nok siges om de danske jøders mosaiske tro.

Men der er jo også de andre verdensreligioner, samt mange andre religioner, som er opstået mellem mennesker her på kloden.
Skal de på forhånd udelukkes?

En af de helt store verdensreligioner er jo hinduismen
Hinduismen er ældgammel, så mangesidig og til min overraskelse så dyb, at jeg ikke magter en kort samlet beskrivelse, men Wikipedia har - synes jeg - gjort et godt arbejde.
Hvad der især gør indtryk på mig her er:
At hinduerne anerkender værdien af en personlig søgen efter sandhed og åndelighed.
Dharma - den adfærd, der anses for at være i overensstemmelse med verdens orden.
Karma - en god handling afføder en god karma, der påvirker ens fremtidige skæbne i en positiv retning.
Brahman - begrebet brahman kan defineres ved hjælp af forskellige ord: verdenssjælen, Gud, det guddommelige, den universelle guddommelige kraft, den forskelsløse enhed bag alt.
Citat:
Brahman gennemstrømmer alt og er enheden bag verdens mangfoldighed. Brahman er det fineste og mest ophøjede, der findes - en uudtømmelig fylde, en urokkelig lykke og den højeste virkelighed.
Brahman er den eneste sande virkelighed - den absolutte virkelighed. Det menneske, der har opnået den højeste erkendelse, indser, at kun brahman er virkelig og eksisterer. Alt andet er uvirkeligt og en illusion.
Det overrasker mig, at hinduismen er så dyb og så mangfoldig, men kombinationen af reinkarnation, karma og kastesystemet har jeg svært ved at forlige mig med.

Buddhismen
Den anden helt store østlige religion er jo buddhismen.
Citat:
I det østlige Asien dukkede en række ideer op der ikke hører under de generelle trends beskrevet tidligere, og som i høj grad har præget udviklingen i den del af verden. Det primære eksempel er buddhismen, der er et filosofisk system med mange religiøse træk, men hvor guder ikke længere optræder som et centralt begreb. I stedet er fokus på selvudvikling. De fleste buddhistiske kulturer har dog bibeholdt elementer fra hinduismen, og flere steder fungerer buddhismen som supplement til en lokal gudekreds. I og med at buddhismen er rettet indad, har den haft succes i, og været med til at forme, meget stabile samfund.

Citat:
De Fire Ædle Sandheder
Grundlaget for buddhismen er læren om De Fire Ædle Sandheder:
1. I livet findes stress og ubehag (dukkha).
2. Dukkha skyldes trang og længsel.
3. Dukkha kan udslukkes.
4. Vejen til udslukkelsen er Den Ædle Ottefoldige Vej.
Indsigten i disse sandheder kaldes opvågning.

Citat:
Den Ædle Ottefoldige Vej[/b] består af otte elementer:
1. Ret forståelse (Samma ditthi)
2. Ret tænkemåde (Samma sankappa)
3. Ret talemåde (Samma vaca)
4. Ret handlemåde (Samma kammantha)
5. Ret levemåde (Samma ajiva)
6. Ret bestræbelse (Samma vayama)
7. Ret mindfulness (Samma sati)
8. Ret koncentration (Samma samadhi)
De to første elementer handler om visdom (pañña), tre - fem handler om moral og disciplin (sila), mens de sidste tre handler om koncentration (samadhi).
Ret forståelse er forståelsen af De Fire Ædle Sandheder.
Ret tænkemåde kan også forstås som "ret forsæt" eller "ret vilje" (eng. resolve, intent), handler om at holde dårlige og onde tanker væk, at være opsat på harmløshed og afholdenhed (fra dårlige tanker og handlinger).
Ret talemåde er at tale sandt, at undgå tale, der fører til splittelse og at undgå sladder.
Ret handlemåde er at afstå fra at skade levende væsner, at afstå fra at stjæle og at afstå fra utroskab.
Ret levemåde er for lægfolk (ikke-munke) at afstå fra at tjene penge på eller beskæftige sig med handel med våben, handel med mennesker, handel med kød, handel med rusmidler og handel med gift. Munke bør i øvrigt afholde sig fra spådomme og lignende. En karriere som skuespiller og soldat frarådes også.
Ret bestræbelse er at være vedholdende og forsøge at holde sig til Den Ottefoldige Vej.
Ret bevidsthedskontrol (mindfullness, samma sati) er at være opmærksom på sin krop og sine tanker (så man kan forlade dårlige tanker og følelser).
Ret koncentration er træning i meditation.

Hinduismens åndelige dybde og buddhismens åndelige selvudvikling forekommer mig at være imponerende og sammenholder man dette med kristendommens vidunderlige kærlighed fra det guddommelige til os mennesker (og verden) - samt dropper religionskrige - kunne vi mennesker måske have grundlag for et rigere liv her på denne klode end blot det materielle, som vi jo for tiden synker godt ned i.

Og så har jeg endda ikke nævnt alle de andre religioner end verdensreligionerne.

Det er så her, hvor vi har adgang til verdensreligionerne - og alle de øvrige religioner - man kunne spørge:
Skal man alene - mere eller mindre seriøst - tilslutte sig den lokalt dominerende religion, eller skal man være åben for hele den åndelige rigdom, som eksisterer blandt mennesker rundt om på denne klode?

Jeg holder meget af kristendommens guddommelige kærlighed til os mennesker, jeg beundrer islams ydmyghed, og jeg er betaget af hinduismens forestillinger om det guddommelige samt af buddhismens fokus på menneskelig selvudvikling.
Det får mig til at tro på, at tiden er inde til - fordomsfrit - at være multireligiøs - og dermed stærkere stillet overfor den tiltagende materialisme - med al dens udplyndring og svineri.

Er jeg alene om den tro?
Er der nogen, der vil ytre sig?

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44384 - 22/08/2024 00:09 Re: Religion og materialisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2062
Citat:
Det får mig til at tro på, at tiden er inde til - fordomsfrit - at være multireligiøs - og dermed stærkere stillet overfor den tiltagende materialisme - med al dens udplyndring og svineri.



Hvorfor forbinder du disse 2 ,,ting,, - åndelighed og materialisme - og fremhæver det åndelige, som et stærkt værn mod materialismen og dens udplyndring og svineri.


Det er da helt ud i hampen, også at du mener, menneskeheden skal være multireligiøs, fordi det tiltrækker dig stortchock

Jeg kan slet ikke se, hvordan det skulle kunne lade sig gøre, og der bliver i allerfald ikke fred på jord af den grund.



Jeg hørte nyligt podcast om Pagtens ark, og ville há skrevet et indlæg om dette, men ordene ville ikke indfinde sig --- men, tanker derfra dukkede op nu, da jeg læste dit skriv.


Moses Gud - eller Moses var - temmelig materialistisk indstillet, som jeg ser det i forhold til Guds hellige bolig.

I biblen står der:

Citat:
Forordning om indretning af helligdommen


De skal lave mig en helligdom, så vil jeg tage bolig hos dem. I skal lave den nøjagtigt efter det forbillede af boligen og dens udstyr, jeg viser dig.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Mos/25

… og det gjorde de.


Meget guld må de há haft med fra Ægypten, hvis man skal tro fortællingen, kristendommen ,,bygger,, på.


Jødedommen og kristendommen er begge åbenbaringsreligioner, hvor israelitterne - guds udvalgte folk - bar rundt på arken/Gud i ørkenen, og hvor de kristne senere bærer rundt på Helligånden i deres indre.

Legeme skal være som et helligt tempel.

… men troende eller ej, så er det klart, at ændring af holdning til forkert levevis er en beslutning, hvis man har et sådan valg, men tro ikke en eventuel multireligiøs religion vil være fri for mammon.

Mammon som der advares om i bibelen ikke at há kærlighed til - som en afgud.

.
Top Svar Citer
#44385 - 22/08/2024 11:35 Re: Religion og materialisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7495
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du reagerer på mine ord:
Citat:
Det får mig til at tro på, at tiden er inde til - fordomsfrit - at være multireligiøs - og dermed stærkere stillet overfor den tiltagende materialisme - med al dens udplyndring og svineri.
og tak for dét - selvom vi åbenbart er lodret uenige smiler

Jeg hæfter mig ved, at du skriver:
Citat:
… men troende eller ej, så er det klart, at ændring af holdning til forkert levevis er en beslutning, hvis man har et sådan valg, men tro ikke en eventuel multireligiøs religion vil være fri for mammon.

Mammon som der advares om i bibelen ikke at há kærlighed til - som en afgud.
Mit svar:
Jeg er enig med dig i, at en organiseret multireligiøs religion nok ikke vil frigøre os fra Mammon.
Men dét, jeg tænker på, er blot mere åbenhed overfor, hvad jeg anser for åndelige kvaliteter hos os mennesker på denne klode.

Eksempelvis emnet: Meningen med livet.
Hvad siger kristendommen her andet end, at man skal elske Gud og næsten - men intet om, at man skal elske verden.
Det er i hvert fald som jeg opfatter kristendommen.
Og det er så her, jeg fornemmer mere åndelig visdom i de to østlige religioner, som vi godt kunne tage til os uden derfor at blive hinduer, buddhister - eller daoister.

Ét er i hvert fald sikkert, synes jeg: Vi står ved en skillevej mellem grådighed og harmoni med verden - og her har kristendommen jo tydeligvis "spillet fallit".

Og hvorfor skulle kristendommen ikke kunne udvikle sig?
Hvad ville mon Jesus Kristus have sagt til os i dag?

Mvh. Arne smiler heart
Top Svar Citer
#44386 - 22/08/2024 11:48 Re: Religion og materialisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3934
Sted: Nørresundby
jeg fik en Åbenbaring for et par dage siden eller en aha oplevelse,

vi kan ikke være åndelige eller spirituelle,, eller der er ingen spiritualitet uden at vi har åndelige erfaringer som fx Paulus beskriver forholdet i 1 Kor 2, som Jung selvfølgelig blev begejstret over at læse,,

SPIRITUALITET: at være grebet af Ånden (Helligånden), at Ånden er over os og driver os som Paulus skriver i Galaterbrevet,, betyder altid også at have Åndelige Erfaringer, Erkendelse (Gnosis) som Paulus beskriver dette overalt i sine breve ----

så GNOSIS - Åndelige Erfaringer og Erkendelse og Viden hører til dette at være grebet af Ånden, drevet af Ånden og at Ånden er over os

dette var min åbenbaring forleden dag,,,

dette er selvfgølgelig sammen med Jung og Paul Tillich og Paulus og de kristne mystikere og det kristne trosliv og dets Spiritualitet, et stort opgør med Arne's agnostiske og panteistiske synspunkter, der er Anti Kristne og Anti Jesus Kristus synspunkter,,, men igen Arne er jo som han sort på hvidt utallige har skrevet det, ej heller kristen. Hvorfor vi ej heller kan forlange at Arne repræsenterer kristendommens religiøse åndelige spiritualitet,, der er fyldt med GNOSIS, Åndelige Erkendelser og Erfaringer

Paulus bliver også kaldt for Erfarings'Teologen. Gnosis Teologen.


mange kærlige hilsner HansKrist

mht Åndelige Erfaringer,, så er der en lige linje mellem Jesus og Paulus og de første kristne og deres trosliv og spiritualitet og de kristne mystikere og Jung og Paul Tillich og ja vores egen HansKrist, alle hævder de stærkt at vi har Åndelige Erfaringer, Erkendelse og Viden,,, altså de afviser agnosticismen og i den trinitariske dynamiske gudsforståelse de afviser også panteismen


Paulus 1 Kor 2 projektet er fortsat med kæmpe succes af Jung, hvorfor vi idag har empirisk videnskabelig erkendelse og viden og bevis for at den kristne Paulinske gnosticisme er korrekt,



Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.


Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.

Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Altså de mennesker vi på forstandig måde kan tale med om de her ting, forhold, denne Åndelige Gnosis, Erfaring Erkendelse, er mennesker der selv har disse Erfaringer,,, og at videregive sine Åndelige Erfaringer om hvad Gud i sin rige nåde har givet os i Kristus, er det kristendommen lever og består af, nemlig vores Kristus'Vidnesbyrd



PS:

jeg ved godt dette her er principielt og på et meget højt akademisk niveau,, men jeg skriver det alligevel

den Ansigts Teologi, Doxa Guds Herligheds Teologi vi finder hos Paulus som legitimere og er årsagen til Kristus Ikon Teologien,, afviser en gang for alle panteismen, ihvertfald at kristendommen kan have noget som helst at gøre med panteismen

jeg ved godt at mange forsøge at fordreje visse sætninger hevet ud af en sammenhæng fra Nye Testamente og Thomas Evangeliet, i retningen af at der er tegn på panteisme her, men dette er en stor misforståelse og manglende forståelse den kristne trinitariske Gudsforståelse og dynamik,, der altid er fyldt med Ansigt og person,,,,, og altså aldrig udspiller sig under person niveauet -- dog er Gud transpersonal men dog aldrig i en panteistisk retning,,,, da det ikke foregår under bevidsthedens niveau men over

vi mennesker er ikke noget, men nogen

som Martin Buber smukt har redegjort herfor og som moderne psykiatri og psykologi og neurovidenskab også kan føre bevis for det


for mange er åndelighed at forlade ansigtet og vores sanser der vender ud mod omverdenen,,, men nej dette er regression og skyldes træthed,,, er et menneske ikke overdreven træt, men fyldt med sund og naturlig harmonisk glad ekstrovert livskraft og vitalitet (social engagement),,, kan det magte sit ansigt og naturligt at være oppe i ansigtet,, lyset og tilhøre Guds Herlighed og Guds Herliggjorte og Oprejste/Opstandne Jesus Kristus

I Kristus har vi hele Guds Herlighed og Karisma og Forklarelse (aporpos Forklarelsen på bjerget),, iøvrigt dette Kristus Ikon teologien bygger på eller er grundlagt på ud fra Paulus Brevene



-0-0-0-

når Arne bliver stille i nogle dage og opgiver en debat,,, så kommer der efter nogle dages tavshed, et wikipedia indlæg,,, det er mange år siden jeg opdagede dette forhold,,, hvorfor jeg også kalder Arne for wikipedia Arne,,,

altid sådan et leksikon indlæg han skriver efter at han er gået i stå og har holdt nogle dages pause, og disse indlæg, er gerne en oversigt over religioner hvor ihvertfald buddhismen nævnes og så hinduismen og andre religioner,,, sådan har det været i mange år, jeg vidste at nu når Arne havde været tavst stille i så mange dage, så ville der komme et leksikon indlæg, wikipedia indlæg, og ganske rigtigt det var hvad vi fik,,, Arne nulstiller og begynder igen sin debat aktivitet forfra gang på gang med wikipedia indlæg,,

Arne's inspiration er fra wikipedia, en wikipedia ånd inspiration, og ikke en fra Ånden, Guds Ånd, Helligånden, inspiration,,, men Arne hævder jo også at han ikke har Guds Ånd, Ånden over sig, er grebet og drevet af Ånden, men han holder sig til sin egen og weikipedias ånd, altså menneskets ånd, og ikke Guds Ånd

ud over at wikipedia er en måde at forstå Arne og Arne's synspunkter på, så er dette at han har abonneret på avisen Information også en god måde at forstå Arne på, han gengiver hvad der har været informations ånd og tankegang,,, det er meget tydeligt
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44387 - 22/08/2024 13:12 Re: Religion og materialisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3934
Sted: Nørresundby
Hej Arne, vil godt hjælpe dig endnu engang


du forstår ikke verden, begrebet verden fra Nye Testamente, du tror det repræsenterer naturen, men det har det aldrig gjort i en Ny Testamentlig sammenhæng,, her er det skabelsen der repræsenterer naturen,,

verden og eller begrebet verden i en kristen Ny Testamentlig sammenhæng repræsenterer de politiske religiøse voldelige uretfærdige magtstrukturer i verden,,,

det har intet at gøre med naturen når du referer til de kristnes ideer om verden,,,

du sjusker vildt meget Arne,,, og bør undersøge forholdene før du begynder din kritik

her kunne du med fordel ihukomme dig, forsøge at huske hvad Thomas har skrevet til dig i de sidste år, og hvad HansKrist har skrevet,, men du fortsætter din misforståelse af hvad verden betyder i en kristen Ny Testamentlig sammenhæng, kontekst


du kan ikke begynde at kritisere de kristnes og Nye Testamentes ideer om verden, når du slet ikke endnu har forstået hvad Nye Testamente og de kristne mener med verden,,, og det er ikke naturen de henviser til,, men som forklaret ovenfor af mig,

naturen er skabelsen og skaberværket,, og begivenheden Kristus er netop genløsningen af skabelsen, naturen,, ikke en forløsning fra naturen og fx vores biologiske legeme og eksistens, men en forløsning af naturen, det naturlige,

hvad skal naturen og vi, og skabelsen, skaberværket forløses fra, jo fra de politiske åndelige voldelige aggressive syndige magtstrukturer der hersker i verden (hvor vi aggressivt udøver vold imod naturen, også vores egen kropslige biologiske natur)

Iøvrigt er det derfor vi siger Kristus skal være vores Herre Gud og ikke de politiske økonomiske voldelige aggressive syndige magtstrukturer af grådighed og overforbrug, altså det er ikke pengene der skal være verdens hersker for os kristne men Kristus skal være Herre Gud

verden i Nye Testamente, betyder ikke naturen, men de politiske åndelige voldelige aggressive magtstrukturer der hersker i verden og over verden,, disse skal ophæves hvorigennem vi vil opleve i Kristus en forløsning af skaberværket, naturen, ikke en forløsning fra skaberværket og naturen, men af skaberværket og naturen,, så det er ikke en afstandstagen skaberværket og naturen der er på tale i den nye skabelse

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:


Citat:
Eksempelvis emnet: Meningen med livet.
Hvad siger kristendommen her andet end, at man skal elske Gud og næsten - men intet om, at man skal elske verden.
Det er i hvert fald som jeg opfatter kristendommen.


Nej kristendommen begynder ikke med at man/vi skal elske Gud og næsten - er ikke grundlagt på dette men på Guds Kærlighed Kristus - altså på Guds Kærlighed til os - Guds Kærlighed til Skabelsen og Skaberværket og os mennesker i den sammenhæng - vi som Skabninger

Guds Kærlighed Kristus er netop kærlighed til skabelsen og skaberværket - altså naturen hvor vi også finder vi mennesker som Skabninger - naturlige Skabninger

Så man kan ikke elske vi mennesker som en del af skaberværket uden også at elske skaberværket naturen med Gud livets ånds love som vi skal tilbage til apropos Paulus Rom 8


I Kristus (igennem Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os) bliver vi lykkelig forenet med Gud og Skabelsen og Skaberværket Naturen - altså Edens Have Tiden med Gud før syndefaldet


PPS:

Citat:
Ét er i hvert fald sikkert, synes jeg: Vi står ved en skillevej mellem grådighed og harmoni med verden - og her har kristendommen jo tydeligvis "spillet fallit".

Og hvorfor skulle kristendommen ikke kunne udvikle sig?
Hvad ville mon Jesus Kristus have sagt til os i dag?



"og her har kristendommen jo tydeligvis "spillet fallit"."

Nej den ateistiske sekulariseringen har spillet fallit - det er netop i takt med kristendommens mindskede indflydelse på politik og samfundsforhold at overgrebene mod naturen for alvor sætter ind, især med industrialiseringen.

Havde vi lyttet til den ægte autentiske oprindelige kristendom hvor fx grådighed altid har været en synd ville det måske aldrig have udviklet sig til disse ude af proportioner misbrug og overgreb på naturen og dens ressourcer



hvorfor skulle kristendommen ikke kunne udvikle sig?
Hvad ville mon Jesus Kristus have sagt til os i dag?


Kristendommen behøver ikke udvikle sig i den sammenhæng du tænker på, vi kunne jo bare gå tilbage til kristendommen, altså til Gud i Kristus.

Har Jesus Kristus sagt vi skulle være grådige overfor naturen og leve i overforbrug??? Nej vel --

Jeg ved godt at du ikke vil have at gøre med Gud i Kristus - i forbindelse Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - at du afviser alt dette -- men Jesus Kristus holder altså i den sammenhæng stadig idag og hvorfor skulle han sige noget andet eller stå for noget andet????

Jeg ved godt at du opdigter din egen private ideer om Jesus Kristus som er udokumenterede og uhistoriske og ikke bunder i Nye Testamente og Paulus og ja de første kristne's forståelse af Gud i forbindelse med Jesus Kristus.

Men kan vi bebrejde dig dette nu du ikke er kristen og du opfatter Trosfrihed som dette at vi mennesker kan mene lige hvad der passer os selv om det strider imod enhver mening logik og forstand og videnskabelig erfaring og viden vi har på området.

Sandheden og at vi taler sandt og forstandigt fylder rigtig meget i kristendommen. Vi skal lovsynge med vores forstand om tingene.

Men igen dit abonnement på avisen Information er som dine wikipedia leksikon overfladiske oversigtsagtige studeren tingene tydeligt i alt du skriver. Nogen lyst til et dybere grundigt studium tingene er ikke din kop te.


-0-0-0-

I en anden tråd der ikke omhandlede meningen med livet - men hvor du begyndte at snakke udenom sagen i den tråd, og ville hellere snakke meningen med livet - hvor du endda påstod jeg åbenbart ingen mening havde med livet mit liv --- da jeg endelig gik med til at svare dig på dit afledningsmanøvre spørgsmål om meningen med livet også mit, så blev du bare tavs og forsvandt og altså selv om du havde råbt utallige gange om at få mig til at besvare dit spørgsmål om meningen med livet - så da jeg svarede dig forsvandt du uden at kommentere på hvad jeg skrev

Virkelig debat der vil noget at stikke halen mellem benene
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
16/10/2024 12:50
Vigtige præciseringer
af somo
15/10/2024 10:09
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
09/10/2024 15:47
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Nyheder fra DR
To personer anholdt efter knivoverfald p..
16/10/2024 13:16
Vindmølle nord for Bjerringbro brænder
16/10/2024 12:58
Prada præsenterer rumdragt, der skal br..
16/10/2024 12:50
Mindst 94 personer har mistet livet i Ni..
16/10/2024 12:02
To danske statsborgere fremstilles i gru..
16/10/2024 11:36
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Dansk kistefabrik designer kister med ny..
16/10/2024 11:45
Færre overlever hjertestop i almene bol..
16/10/2024 11:21
Kraftig brand i vindmølle ved Bjerringb..
16/10/2024 11:01
Renten er sænket flere gange i år - nu..
16/10/2024 11:00
Verdens rigeste bruger sin energi og pen..
16/10/2024 11:00