0
registrerede
193
gæster og
215
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45077 - 24/04/2025 19:52
Religioner globalt set
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5463
Sted: Sydsjælland
|
|
Mit forsøg på at nå et globalt syn på religioner startede endnu engang, da jeg begyndte at fokusere på reigionernes påstande om døden - og hvad derefter? Google tilbød mig her bl.a. denne hjemmeside, der orienterer om de 10 største religioner på kloden her i 2025. Redaktøren, Claus Bermann, giver en overordnet beskrivelse af de ti største religioner, men med masser af mere dybtgående links.
Det første, der overraskede mig, var de fire nederste af de 10 religioner, som jeg end ikke kandte navnene på.
Det næste overraskende var, at nogle religioner er fjendtligt indstillet overfor andre reliioner, mens andre er mere venligt indstillet. Kristendommen hører jo ikke just til den sidste gruppe - med dens korstog, 30-års intern krig mellem lutheranere og katolikker, hvor de sidstnævnte tidligere havde kæmpet mod de ortodoks kristne samt tillige den katolske tvangskristning af koloniernes mennesker.
Jeg spekulerer nu på, om jeg skal tage et enkelt emne op og se, hvad hver ennkelt af de 10 religioner siger.
Jeg spekulerer også på, hvad I deltagere her på Trosfrihed.dk mener om Claus Bermann´s religions-hjemmeside.
Umiddelbart ser det for mig ud til - med sine mange links - at være et godt videns-grundlag på det religiøse område.
Mvh. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#45080 - 02/05/2025 15:38
Re: Religioner globalt set
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5463
Sted: Sydsjælland
|
|
Claus Bermann giver, som ovenfor vist, et overblik over de 10 største religioners oprindelse og udbredelse samt med Wikipedia-links et dybere indblik i hver af de 10 religioner.
Dét, jeg kunne savne, er en helt kort beskrivelse af hver enkelt religion, så man bedre kan se den i forhold til hinanden. Det vil jeg så forsøge med hjælp fra de mange links, og her er begyndelsen med de to største:
Kristendommen Én Gud – tre personer: Fader, Søn og Helligånd, som er ét væsen, som elsker verden. Kærligheden: Det dobbelte kærlighedsbud: ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv.” Frelsen: ”Helt centralt for kristendommen er troen på Jesus Kristus som Guds søn, og som den inkarnerede ("legemliggjorte") Gud, der kom til menneskeheden for gennem sin selvopofrelse og død at påtage sig menneskenes synder. Gennem troen på Jesus som Guds søn, hans død og opstandelse, gives mennesket adgang til Guds frelse, tilgivelse og det evige liv med Gud i himlen og til på den sidste dag at genopstå fra de døde for aldrig igen at dø.”
Islam Gud er altings skaber og opretholder. Betegnelsen islam betyder "hengivelse, overgivelse, underkastelse". Islam er en åbenbaringsreligion. Den lærer, at Gud har åbenbaret sig for verden, og at denne åbenbaring er blevet formidlet til profeten Muhammed (ca. 570-632) gennem ærkeenglen Gabriel. Åbenbaringen fandt sted over en længere periode og er i sin helhed beskrevet i Koranen, som er islams hellige skrift og den centrale kilde til islam. Ifølge muslimsk tradition er Koranen reciteret af Muhammed, men nedskrevet af betroede personer i hans følge, da Muhammed selv var analfabet. Koranen blev endeligt samlet omkring 650.
Om Koranen gælder det, at den indeholder Guds (Allah's) egne, ufejlbarlige ord. Da Gud har talt ordene til Muhammed på arabisk, er det kun den arabisksprogede Koran, der indeholder Guds ord i bogstavelig forstand. Enhver oversættelse til et andet sprog er til en vis grad en fortolkning og en forvrængning af indholdet. Koranen er således den højeste autoritet i islam. Den næsthøjeste autoritet er Sunna - Muhammeds handlinger og befalinger, ”sædvanen”. Muhammeds handlinger bliver i islam set som et eksempel til efterfølgelse. Sunna er nedskrevet i ”hadither” (overleveringer over, hvad Muhammed har gjort og sagt), som blev samlet omkring 750. Dommedag Troen på dommedag er grundlæggende i islam, og prøvelserne ved dommedagen er nøje beskrevet i både Koranen og Hadith. Ifølge Koranen vil alle mennesker blive holdt ansvarlige for deres handlinger og deres tro ved dommedag. Paradis er belønningen til dem, som har gjort godt, og som har bedt Gud om tilgivelse for deres overtrædelser og forsømmelser. Helvede er straffen for de vantro og ugudelige. ”Og frygt den ild, som er beredt de vantro. Og adlyd Allah og sendebuddet, for at der må vises jer barmhjertighed.”
Dét var så - helt kort - i første omgang - de to største af vi menneskers religioner. Kommentarer?
Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#45081 - 03/05/2025 18:30
Re: Religioner globalt set
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5463
Sted: Sydsjælland
|
|
Hinduismen Der er mange guder i hinduismen, men der er en udbredt tendens til at betragte de enkelte guddomme som repræsentanter for - eller aspekter af - det ene upersonlige guddommelige princip: brahman. Begrebet brahman kan defineres ved hjælp af forskellige ord: verdenssjælen, Gud, det guddommelige, den universelle guddommelige kraft, den forskelsløse enhed bag alt.
Brahman gennemstrømmer alt og er enheden bag verdens mangfoldighed. Brahman er det fineste og mest ophøjede, der findes - en uudtømmelig fylde, en urokkelig lykke og den højeste virkelighed. Brahman er den eneste sande virkelighed - den absolutte virkelighed. Det menneske, der har opnået den højeste erkendelse, indser, at kun brahman er virkelig og eksisterer. Alt andet er uvirkeligt og en illusion.
Atman er betegnelsen for sjælen - eller mere præcist sagt: menneskets inderste jeg, undertiden kaldt "selvet". Atman er den usynlige væsenskerne i mennesket - det der er uforanderligt i mennesket midt i de ustandselige forandringer gennem de mange liv i samsara (individets fødsel, død og genfødsel i én uendelighed).
I modsætning til atman er legemet, begærene og følelserne foranderlige og forgængelige. Det fysiske legeme er som en klædning, der slides i stykker og smides væk, når det er brugt op. Det menneske, der opnår den højeste erkendelse, indser, at atman er identisk med brahman. Det enkelte menneskes atman er som en dråbe i det guddommelige hav, som gennemstrømmer alt. I kraft af atmans identitet med brahman har mennesket mulighed for at opleve enheden i alt og forbundetheden med alt.
Det menneske, der opnår den højeste erkendelse, indser, at atman er identisk med brahman. Det enkelte menneskes atman er som en dråbe i det guddommelige hav, som gennemstrømmer alt. I kraft af atmans identitet med brahman har mennesket mulighed for at opleve enheden i alt og forbundetheden med alt. Denne lære er specielt fremherskende i Upanishaderne (Hellige skrifter).
Sammensmeltningen af atman og brahman kaldes samadhi. Det menneske, der opnår samadhi-tilstanden, oplever, at den fysiske verden opløses i intethed, i illusion. Det menneskes bevidsthed bliver fuldstændig opfyldt af, sammensmeltet med, ét med den højeste virkelighed: brahman. Subjekt (atman, bevidstheden) og objekt (brahman, Gud, altet) smelter sammen og bliver ét.
Samadhi kan opnås, mens man stadig lever på jorden. I så fald lever man i sit legeme, samtidig med at man i sin bevidsthed har frigjort sig fra det jordiske liv.
Dette er så - så kort jeg kunne - den ældgamle og tredjestørste religion: Hinduismen.
Kommentarer?
Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#45083 - 07/05/2025 11:04
Re: Religioner globalt set
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3471
Sted: Nørresundby
|
|
Det har intet at gøre med det religiøse åndelige spirituelle hvad du skriver og refererer. Fx hvad du refererer om kristendommen er rent intellektualisering og det religiøse åndelige spirituelle kan ikke intellektualiseres. Og du burde have læst HansKrist og dermed vide at TRO eller TROEN ikke er at tro dogmatiske trosbekendelses læresætninger. Det er meget overfladisk og ja fuldstændig ligegyldigt hvad du skriver - det er dogmatisk rationalisme og intellektualisering den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension der ikke kan begribes med Fornuften da det tilhører Ekstatisk Fornuft. Tydeligt du ikke forstår HansKrist og ikke forstår hvad ægte SPIRITUALITET er og dækker over. Fx forstår du ikke TROEN og jeg vil stærkt anbefale du begynder at læse og studere HansKrist nøjere. Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto: Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther. Det religiøse spirituelle åndelige er i en Ekstatisk Emotionelt akt at vi mennesker bliver fri og løse af os selv gennem at vi gribes og besættes af usædvanlige spirituelle åndelige sjælskræfter i vores eksistens organ HJERTET - vi gribes af Guds Ånd - Gud Helligånden der formår at forvandle os og gøre os til helt nye skabninger. Dette er Begivenheden Kristus hvor Gud kommer til os - er os nærværende - virker i vores liv - ændrer alt for os - set i forhold til de mennesker der som dig og andre kun lever i hovedet på jer selv - i menneskelig fornuft og tankespind, som hvad du skriver er. Faith is the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew.I og med Begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus, er Gud blevet os NÆRVÆRENDE Konkret Virkelighed som Gud Fader (og vi Guds Børn) gennem sin Ånd - Gud Helligånden. Læs fx 1 Kor 2 og 2 Kor 3. Hvis du da oprigtigt ønsker at forstå at kristendommen ikke er dogmatisk rationalisme og intellektualisering som du nedgør kristendommen til. Altså TRO og TROEN er ikke det vi forstår idag ved tro (læs citationsboksen ovenfor) og da slet ikke er TROEN at tro dogmerne (som vi moderne mennesker opfatter tro på - der slet intet har at gøre med Nye Testamentes TROs begreb). Mange Kærlige Hilsner HansKrist Vigtigt at jeg rusker op i jer så I bliver holdt fast på hvad det egentlig drejer sig om og hvordan tingene skal forstås - den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension der ligger til grund for næsten al religion - ihvertfald kristendommen. Det er ikke dogmerne kristne tror på - men dogmerne er forsøg på at beskrive hvordan TRO og TROEN skal forstås i en Ny Testamentlig sammenhæng som vi finder dette hos Paulus og de første kristne. TRO og TROEN dækker over TROsBEGIVENHEDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS: udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden: den Gud Helligåndens (Guds Ånd) Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de nye kristne religiøse spirituelle åndelige samfund - menigheder og senere bliver ophav til kirkerne. -0-0-0- Det kræver stor mod og et rigtig godt HUMØR (stor EKSTATISK inspiration og entusiasme og begejstring) at holde fast i de her forhold og forstå hvad det hele drejer sig om. Uden EKSTATISK BEGEJSTRING og EKSTATISK INSPIRATION og INTUITION og MOTIVATION og EKSTATISK ENTUSIASME kan man ikke forstå og skrive om kristendommen - hvad det vil sige at være grebet af Gud i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden. Faith is the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|