annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18621510
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571544
Åndelig Føde 2224534
Et andet syn 2120095
Så er der linet op... 1714354
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 73 gæster og 159 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 55 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44043 - 06/07/2024 12:16 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Når du nu er så sikker på, at du har den rette religion, hvorfor kan du så ikke se i ro på, at jeg har det nogenlunde ligeså, men med en anden tro.
Jeg får det indtryk, at du ønsker mig bekæmpet.
Overskriften i dette site er jo tros-frihed - ikke tros-kamp.
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#44044 - 06/07/2024 13:27 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hej Hanskrist.
Når du nu er så sikker på, at du har den rette religion, hvorfor kan du så ikke se i ro på, at jeg har det nogenlunde ligeså, men med en anden tro.
Jeg får det indtryk, at du ønsker mig bekæmpet.
Overskriften i dette site er jo tros-frihed - ikke tros-kamp.
Mvh. Arne.


Jeg er sikker på jeg sammen med Paul Tillich og andre har forstand på religion men jeg er straks mindre sikker på at du forstår hvad religion dækker over.

Måske du skulle læse op på religionsvidenskab.



Trosfrihed er også en debat side, debat portal.

At de forskellige debattører bider mærke i hvad hinanden skriver og reagerer herpå med ris og ros og kritik er vel hvad Trosfrihed i allerhøjeste grad dækker over.

Et sted hvor man frit kan drøfte hinandens synspunkter.

Fx er dine to forrige indlæg en voldsom kritik og afstandstagen til hvad der for Tikka og HansKrist giver god mening er essensen i de Kristnes TRO - Trosliv og SPIRITUALITET. Hvad dækker begrebet TRO og TROEN over i en Ny Testamentlig urkristen sammenhæng - i en Nye Testamente sammenhæng.

Hvad er det positive indhold af vores TRO på Gud i og ved og med Kristus Jesus.

Jeg synes Paul Tillich og Luther og Rudolf Otto og den franske teolog André Gounelle gør det på eminent fremragende vis og til min glædelige overraskelse var Tikka positivt stemt overfor disse beskrivelser af indholdet i det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - ja hun ligefrem istemte med egne ord.

Kan vi formulere dette kort og klart og med fynd og fryd og ENTUSIASME - så folk forstår dette ikke har at gøre med skolastisk abstrakt teoretisk dogmatisk rationalisme teologi men at det gælder vores eksistens og hjerteblod - livets nerve og der hvor vi mennesker føler os mest i live og levende.

Nå men du tog så kraftigt afstand og havde en så kras kritik af vores beskrivelse TROEN - den kristne - at vi selvfølgelig bør have et godt svar igen på dine krasse angreb og kritik.

Du har din frihed og sørme man må sige du sparer ikke på krudtet og da vi lever i et frit land er vi selvfølgelig i vores gode ret til at give dig igen.


-0-0-0-


Derudover er der det meget kritiske alvorlige forhold at du flager med et Jesus Kristus Ikon samtidigt med at hvad du skriver som hovedregel er det mest Anti Jesus Kristus budskab jeg nogensinde er stødt på. Ja et direkte og meget voldsomt angreb på alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for at have bragt i spil i verden.


Dette punkt er så alvorligt at det selvfølgelig skal påtales at du misbruger et Jesus Kristus Ikon på det groveste til at manipulere dine omgivelser med.

Du fører jo folk bag lyset - narrer folk og bedrager og manipulerer folk.

Selvmodsigende meningsløst "snak" skriverier er det helt naturligt at den menneskelige ædruelige forstand reagerer kraftigt på og gør op med. Det kan ikke være anderledes. Og ja vi er jo i vores gode ret dertil gennem den frihed vi alle har til at kommentere på hvad der bringes til torvs på en offentlig debat portal.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44045 - 06/07/2024 15:21 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
Fx er dine to forrige indlæg en voldsom kritik og afstandstagen til hvad der for Tikka og HansKrist giver god mening er essensen i de Kristnes TRO - Trosliv og SPIRITUALITET.
Mit svar:
Jeg har igen og igen skrevet, at jeg respekterer andres tro, og jeg er lidt efter lidt kommet til større klarhed om min egen.
Jeg respekterer din tro, men du respekterer jo tydeligvis ikke min - og du kritiserer mig tillige personligt!

Nu igen angriber du mig for, hvordan jeg forholder mig til Kristus.
Har du nogensinde tænkt på, at vi ikke ved mere om Kristus, end hvad mennesker, der har mødt ham, har opfattet.
Hvad har Jesus Kristus sagt om omsorg for verden?
Stort det intet iflg. skrifterne - Jeg husker kun lidt fra Thomas Evangeliet.
Er dét fordi Jesus Kristus stort set intet har sagt - eller er det fordi, vi mennesker ikke har opfattet det?
Jeg hælder til det sidste.
Sådan fungerer min trosfrihed blinker
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#44046 - 06/07/2024 16:48 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne



Citat:
Arne:

Jeg har igen og igen skrevet, at jeg respekterer andres tro, og jeg er lidt efter lidt kommet til større klarhed om min egen.
Jeg respekterer din tro, men du respekterer jo tydeligvis ikke min - og du kritiserer mig tillige personligt!


"Jeg har igen og igen skrevet, at jeg respekterer andres tro"

Ihvertfald går jeg ind for religions frihed - men også med andres frihed til at kritisere enhver religion.

"Jeg respekterer din tro, men du respekterer jo tydeligvis ikke min - og du kritiserer mig tillige personligt!"


Jeg ser ikke nogen afgørende forskel i måden vi forholder os til hinanden. Og er der en af os der behandler den anden unfair så er det tydeligt at pilen kommer til at pege på dig Arne. Selv Gerth har observeret dette og nævnt det ved et par lejligheder.


Citat:
Arne:

Nu igen angriber du mig for, hvordan jeg forholder mig til Kristus.
Har du nogensinde tænkt på, at vi ikke ved mere om Kristus, end hvad mennesker, der har mødt ham, har opfattet.
Hvad har Jesus Kristus sagt om omsorg for verden?
Stort det intet iflg. skrifterne - Jeg husker kun lidt fra Thomas Evangeliet.
Er dét fordi Jesus Kristus stort set intet har sagt - eller er det fordi, vi mennesker ikke har opfattet det?
Jeg hælder til det sidste.
Sådan fungerer min trosfrihed



"Har du nogensinde tænkt på, at vi ikke ved mere om Kristus, end hvad mennesker, der har mødt ham, har opfattet."

Hvad vi historisk kan sige om ham Jesus finder jeg meget interessant. Også allerede Paulus er inde på denne problematik.

Og det er populært at sige Paulus ikke er interesseret i den historiske Jesus, men det finder jeg langt fra er tilfældet. Jeg synes Paulus er ufatteligt loyal overfor de Jesus Kristus samfund han selv tidligere forfulgte. Paulus har stor respekt for fx Peter og Jakob (Jesus bror nok) og han vil ikke bygge eller stifte kristne menigheder og fællesskab der hvor dette allerede er etableret.



"Har du nogensinde tænkt på, at vi ikke ved mere om Kristus, end hvad mennesker, der har mødt ham, har opfattet."

Ja ikke mange har tænkt så meget over denne problematik som HansKrist - læs fx 2 Kor 5 og følgende her hvordan Paul Tillich opsummerer tingene ud fra Paulus (1)*



"Hvad har Jesus Kristus sagt om omsorg for verden?"


Men verden er i Nye Testamente ikke naturen. Overfor verden og hvilke politiske magtstrukturer af vold og overgreb og uretfærdighed der her hersker sætter kristendommen Guds Rige - at Kristus må blive alt i alle - at vi mennesker vil iklæde os Guds Kærlighed og Retfærdighed og Visdom - således at de politiske voldelige magtstrukturer fyldt med uretfærdighed og overgreb må høre op.

Når vi siger verden må vi præcisere hvad det er vi tænker på. Er det spædbarnets verden og skolebørns verden eller er det den indfødte befolkning i Amazonas Regnskov, deres verden???

Eller er det verdens politiske økonomiske magtstrukturer vi taler om???

Selv om du bytter meget rundt på begrebet verden, fx er du ikke opmærksom på hvordan der tales om verden i Nye Testamente, se ovenfor hvad jeg sagde om verden contra Guds Riget - at vi iklæder os Kristus.

Hvis verden skal forstås som naturen (eventuelt kosmos), hvilket er hvad jeg fornemmer du, uden at præcisere det, tænker på, taler om.

Så lad os gå til kernen i dette at være i Kristus. Som er at modtage Livets Ånd og være med Kristus sat i sammenhængen Livets Ånds Love - lovmæssigheder som mennesker var før syndefaldet i Edens Have = naturen - da vi var natur mennesker. Det er pga Livets Ånd i Kristus eller den levendegørende Gud Helligånd i Kristus at vi erfarer HEALING og HEL'bredelse og Frelse i Kristus og som genopretter vores SYNCHRONICITY eller samtalende harmoni og ressonans relationer til skabelsen naturen Edens Have.

Også derfor vores HEALING og HEL'bredelse og Helliggørelse og ja FRELSE i Kristus ikke er en forløsning fra men en forløsning af skabelsen naturen og fx vores fysiske kropslige biologiske sanselige legemlige liv eller vores sjælelige legemlige liv, som har været behersket af de ondskabsfulde politiske økonomiske magtstrukturer der dominerer i verden.

Så vi kristne hæver os ikke op over det jordiske - tværtimod, det er ikke sådan det åndelige skal forstås, som netop det link du gav os misforstod det åndelige.



"Er dét fordi Jesus Kristus stort set intet har sagt - eller er det fordi, vi mennesker ikke har opfattet det?
Jeg hælder til det sidste."


Du kan ikke sætte Jesus ind i en moderne klimakrise og miljøkrise (forurening) og biodiversitets krise. Da dette er en især omkring industrialiseringen og den teknologiske udviklings konsekvenser der har forårsaget disse katastrofer eller kriser som slet ikke på samme måde kunne være et issue på Jesu tid. Men som jeg viste ovenfor kan vi finde Jesus og de kristne's forhold til livet og skabelsen der ikke er forstyrret af de politiske økonomiske magtstrukturer der hersker i verden fyldt med overgreb vold og uretfærdighed.

Fx Paulus der forsøgte at ophæve den tids homoseksuelle misbrug af børn der var fuldstændig uden rettigheder og beskyttelse og endda blev udstødt - modsat de ældre mænd der voldtog disse børn og unge mennesker blev anset som nogle helvedes karle.




(1)*:


Citat:
Paul Tillich:

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him the Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.

the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared.

Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present.

This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.

det er ikke ånden hos mennesket Jesus fra Nazareth, der gør ham til Kristus, men at det er det åndelige nærvær, Gud i ham, der besidder og driver hans individuelle ånd. Denne indsigt står vagt over for en Jesus-teologi, der gør mennesket Jesus til genstand for kristen tro.

det kristne budskab om, at det er Jesus som Kristus, i hvem den Nye Væren (de nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os) er dukket op.

Paulus' Åndelige-Kristologi, som understreger, at "Herren er Ånden", og at vi ikke "kender" ham efter hans historiske eksistens (kød) længere, men kun som Ånden, der er levende og nærværende.

Dette redder kristendommen fra faren for en heteronom underkastelse af et individ.

Kristus er Ånd og ikke lov.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44047 - 06/07/2024 17:57 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver:
Citat:
Ihvertfald går jeg ind for religions frihed - men også med andres frihed til at kritisere enhver religion.
Mit svar:
Bortset fra, at du med din formulering udelukker din egen kritik-frihed blinker så går jeg ikke ind for at kritisere - det gider jeg simpelthen ikke - men nok for at stille opklarende spørgsmål.

Jeg undrer mig fortsat over, at der ikke er blevet opfattet ord fra Jesus Kristus om skaberværket, når det har handlet om Gud og Mennesker.
Det eneste sted, jeg husker at have set noget sådant er Logion 77 i Thomas Evangeliet:
Citat:
77. Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over
dem alle. Det er mig, som er det hele. Fra mig
opstod det hele, og til mig strakte det hele sig.
Split et stykke træ, og jeg er der. Løft en sten,
og I vil finde mig der.
Desværre lå disse ord gemt og glemt i en grotte pga. religiøs kritik, da vi startede industrialiseringen trist

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 55 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Trump giver Harris og Bidens retorik sky..
16/09/2024 19:14
Nyvalgt præsident i Iran lover, at mora..
16/09/2024 19:12
Værftet, der byggede Titanic, er tæt p..
16/09/2024 19:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30
Hvilken bog er din favorit? Vær med til..
16/09/2024 17:15
Palæstinas Plads i København nærmer s..
16/09/2024 17:03
Kristeligt Dagblad mener: Gør en forske..
16/09/2024 17:00
Gå til menighedsrådsvalg for klimaet, ..
16/09/2024 17:00