annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18452101
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2554082
Åndelig Føde 2179331
Et andet syn 2108639
Så er der linet op... 1683839
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 146 gæster og 295 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44146 - 17/07/2024 18:25 Agnostisk pandeisme
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7447
Sted: Sydsjælland
Min tro har lidt efter lidt formet sig til at være: Agnostisk panteisme.
Imidlertid, når jeg slår efter, hvad de to ord betyder, så passer det ikke helt.

Ordet: agnostisk, som beskrevet Den Danske Ordbog:
Citat:
- benægter muligheden af at opnå sikker viden om virkelighedens inderste væsen -
er jeg enig i - også ordbogens citat:
Citat:
når religionerne anfører, at de har fundet sandheden om alt, er der snarere tale om hovmod end om ydmyghed, hvorimod en agnostisk holdning netop er udtryk for ydmyghed

Men når jeg så kommer til ordet panteisme
Citat:
Panteisme er den opfattelse, at Gud er i alt, eller at Gud er identisk med verden.
så er jeg ikke helt med.
Jeg tror ikke på, at man kan reducere "det gudommelige" til "Gud" og ej heller til "identisk med verden".

Så går det lidt bedre med ordet pandeisme:
Citat:
universet er identisk med Gud, men samtidigt også at Gud førhen, inden universet blev skabt, var en bevidst og sansende kraft eller væsen som designede og skabte universet
men igen med det forbehold at ordet Gud er en reduktion, samt at vi ikke ved, om universet er skabt eller er evigt - og blot ændrer sig som ved Big Bang - og i øvrigt heller ikke ved, om der er flere universer.

Så jeg må undvære "de fine ord" her og alene melde, at min tro blot er oplevelsen af guddommelighed overalt i en ufattelige verden.
Jeg magter ikke at blive "klogere" end dét.
Jeg har heller ikke behov for det.
For nu ved jeg, at mit liv - så længe det varer - skal være kærlighed.
En kærlighed jeg første gang mødte fra en Kristus Ikon smiler

Arne heart
Top Svar Citer
#44147 - 19/07/2024 11:28 Den livgivende kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036

Ak ja, den kærlighed, hvad mere har mennesket brug for andet det, at se og blive set smiler


.
Top Svar Citer
#44149 - 19/07/2024 14:10 Re: Den livgivende kærlighed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3886
Sted: Nørresundby
Hej Tikka


Som svar til Arne's pandeisme indlæg - hvor en helt upersonlig kærlighed pludselig optræder, skriver Tikka her om den personlige kærlighed:

Citat:
Tikka:

Ak ja, den kærlighed, hvad mere har mennesket brug for andet det, at se og blive set


Arne fortæller os hvem Jesus er og vil ikke som vi milliarder af atter milliarder af kristne ydmygt tage imod Jesus' fortælling åbenbaring om hvem vi er som Guds Børn - i en SØN'FADER JEG'DU SPIRITUALITET og samtalende kommunikerende virkelighed med Gud gennem Helligånden som vores Himmelske Gud Fader.

Dette er alt for primitivt siger Arne.

Vi kristne er dog modsat Arne ydmyge nok til at vi tager imod Gud i Jesus Kristus - åbenbaringen om hvem vi er og hvem Gud er for os.

Kærligheden er for os (ikke for Arne) at se og kende Gud Fader som vi allerede er set og kendt og elsket af Gud som Guds Børn. Sådan taler Jesus Kristus og alle milliarder og atter milliarder af kristne om Kærligheden - Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os. Men dette er alt for primitivt ifølge Arne.

Kærligheden kan aldrig som Arne fremstiller den, være uder personplanet. Kærligheden, som Guds Kærlighed Kristus, er altid mellem mindst 2 personligheder. Ellers kan man ikke tale om at se og blive set, at høre og blive hørt. Kærligheden er ikke uden ansigt og person - uden sans - uden at se og kende som vi allerede er set og kendt.

Hvis nogle ønsker at forstå forholdet Guds Kærlighed Kristus, så gå til forum Galleriet under Tråden Kristus Ikon og læs hvad jeg har skrevet der om forholdet.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:


Bemærk at Arne er gudløs eller uden Gud og da især uden Guds Kærlighed Kristus, hvem vi er som Guds Børn - i en SØN'FADER JEG'DU SPIRITUALITET og samtalende kommunikerende virkelighed med Gud gennem Helligånden som vores Himmelske Gud Fader. Vi kristne kan ikke undvære Gud og Guds Kærlighed Kristus.

Men som sagt bemærk at Arne skal selv elske, jeg beder til at han har kræfterne til al den kærlighed han skal kunne magte - vi kristne ved vi ikke uden Guds Hjælp vil kunne magte at elske og være i kærlighed.

Citat:
Arne:

For nu ved jeg, at mit liv - så længe det varer - skal være kærlighed.


Arne må være slidt op og udmattet af at skulle magte al den kærlighed.

Vi har også set utallige eksempler på at han ej heller overhovedet magter at leve op til denne sin selvretfærdighed - retfærdighed fra ham selv af, at kunne være i den kærlighed 24/7.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44150 - 19/07/2024 20:13 Re: Den livgivende kærlighed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7447
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Ak ja, den kærlighed, hvad mere har mennesket brug for andet det, at se og blive set smiler
Jeg læste det i første omgang som: "at elske og blive elsket", og reagerede med, at det at blive elsket ikke var med i mine tanker, men ved nærmere eftertanke kan jeg alligevel godt godtage det - forstået som, at det jo er kærlighed, det jo er at blive elsket, at få lov at eksistere i en mirakuløs verden fuld af guddommelighed smiler

Har jeg forstået dig ret?

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44151 - 19/07/2024 20:50 Re: Den livgivende kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7447
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver:
Citat:
Arne fortæller os hvem Jesus er -
Mit svar:
Noget sådant kunne jeg aldrig drømme om.
Det eneste jeg kan sige er, hvad jeg har oplevet:
- Den helt dybe kærlighed fra en Kristus Ikon's øjne.
- Budskabet om ikke at tage dogmerne for alvorligt.
- Verdens fantastiske væren.
Jeg kan ikke fornægte mine oplevelser og min tro, men jeg kan godt respektere andres tro.
Jeg tror, at fordragelig trosfrihed er mere frugtbar end ufordragelig troskamp.
Hvad Hanskrist yderligere skriver i sit indlæg her ovenfor finder jeg det ikke nødigt at kommentere blinker

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kristen Mystik
af Anonym
02/09/2024 00:26
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
02/09/2024 00:19
Vigtige præciseringer
af Anonym
02/09/2024 00:17
Debatklima
af Anonym
02/09/2024 00:14
Religion og materialisme
af Anonym
02/09/2024 00:13
Nyheder fra DR
Meldinger om større russisk luftangreb ..
02/09/2024 07:15
Tog holder stille mellem Kolding og Lund..
02/09/2024 07:01
Tre anholdt i Ibiza: Mistænkes for at b..
02/09/2024 06:56
Titanic har mistet en del af sin ræling..
02/09/2024 05:58
Miljøstyrelsen advarer: Du må ikke fod..
02/09/2024 05:30
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Norges regering: Tavshedspligten i tross..
02/09/2024 05:48
Mangeårigt KFUM-medlem: Fjerner man til..
02/09/2024 05:40
Sidste år var der 377 trafikulykker ved..
02/09/2024 05:12
Abekoppevirus spredes globalt. Skal vi v..
02/09/2024 05:00
Solrig og tør mandag - flere usikkerhed..
02/09/2024 04:27