annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
0 registrerede 48 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 51 af 55 < 1 2 ... 49 50 51 52 53 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44343 - 12/08/2024 19:51 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Henning Nørhøj har i Kristeligt Dagblad præsenteret de for ham 10 vigtigste ting at vide om Gud.

Punkt 1 er mig en gåde også fordi de næste 9 punkter (fra punkt 2 til 10) modsiger alt hvad der står under punkt 1.

Er punkt 1 græske filosofiske abstrakte spekulationer om Gud. Ihvertfald er de ikke kristne - sådanne tanker om Gud findes ikke i forbindelse med Jesus Kristus i hvem Gud bliver os åbenbaret, derigennem vi lærer Gud at kende og forstå.

Jesus Kristus og Nye Testamente's forfattere beskriver ingen steder Gud som under punkt 1.

Fra punkterne 2 - 10, de næstfølgende 9 punkter, her befinder Henning Nørhøj sig pludselig indenfor den Gud vi kender i Jesus Kristus. Hvorfor punkt 1 kommer til at stå isoleret og som u-kristeligt og ude af trit med Nye Testamentes vidnesbyrd om Gud i Jesus Kristus.

Punkt 1 er menneskelige filosofiske abstrakte spekulationer om Gud og en sådan ukendt Gud er som Paulus siger til folk i Athen slet ikke vi kristnes Gud.


Citat:
For da jeg gik rundt og så nærmere på jeres helligdomme, fandt jeg også et alter med indskriften: For en ukendt gud. Det, I således ærer uden at kende det, det forkynder jeg jer. Gud, som har skabt verden med alt, hvad den rummer, og som er Herre over himmel og jord, bor ikke i templer bygget af hænder. Heller ikke lader Gud sig tjene af menneskehænder, som om han trængte til noget. Det er ham, der giver alle liv og ånde og alle ting; og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo – for at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste af os. For i ham lever vi, ånder vi og er vi, som også nogle af jeres digtere har sagt: ›Vi er også af hans slægt.



Kristendommen er åbenbaringen af Gud og hvem vi mennesker er i kraft af Guds Kærlighed Kristus - det Guds NådesKraftVærk vi er i Kristus gennem Helligånden.

I Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem Helligånden. Gud er ikke en ukendt og fjern abstrakt Gud.

Dette er kristendommens ABC børnelærdom. Ingen kan være i tvivl herom, ej heller Henning Nørhøj og i de 9 punkter fra 2 - 10 er alt i skønneste orden.

Men punkt 1 har intet at gøre med Gud i Jesus Kristus og Nye Testamentes Gud.

Ja Jesus Kristus og Paulus har aldrig sagt noget der kommer ind under punkt 1 - tværtimod gør de begge op med punkt 1.

Om Henning Nørhøj har taget punkt 1 med for at vise hvilken Gudsforståelse de kristne gør op med og tager afstand fra, kunne være forklaringen.

Ihvertfald de 9 punkter fra 2 - 10 modsiger alt der står under punkt 1.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44344 - 12/08/2024 20:23 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Citatet om kærlighed er jo for mig netop, hvad jeg oplevede ved mødet med en Kristus Ikon, hvilket du jo tydeligvis føler dig motiveret til at forvrænge.


Først, jeg har aldrig sagt der i din beskrivelse af mødet med en Kristus Ikon er noget der skurer i mine ører.

Har du glemt det???

"Citatet om kærlighed er jo for mig netop, hvad jeg oplevede" nej nu overdriver du, for sådan har du aldrig beskrevet den kærlighed du oplevede, hvilket du allerede har indrømmet en gang da du skrev at den kærlighed du oplevede var noget anderledes end som Thomas Reinholdt Rasmussen beskrev den, og ja han beskriver den som Henning Nørhøj gør.

Men igen selv om du ikke helt har beskrevet kærligheden som Henning Nørhøj og Thomas Reinholdt Rasmussen gør det, så er der i din beskrivelse som sagt ikke noget der voldsomt skurer i mine ører (selv om din kærlighed hurtigt virker upersonlig og panteistisk ret udflydende).


Det har aldrig været herom vores debat har drejet sig, men om dine Anti Jesus Kristus skriverier, som følger her:


Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44345 - 12/08/2024 22:26 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7453
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg ser ikke rigtig nogen sammenhæng i dine bombastiske angreb i snart sagt alle retninger.

Henning Nøhøj, som jeg tilfældigt stødte på via Internettet, er jo en ældre, erfaren, bredt orienteret og anerkendt teolog født i 1944.

Og hvad er du egentlig i kristendommen?
Hvor har du givet dit bidrag?

Arne.
Top Svar Citer
#44346 - 12/08/2024 23:24 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Punkt 1 ud af de 10 punkter om Gud er bestemt ikke kristen - men de 9 punkter fra punkt 2 til 10 er altsammen hvad kristne kan nikke genkendende til.


At du ingen sammenhæng ser skyldes du overhovedet ikke læser og giver dig selv tid til at forstå hvad jeg skriver.




Citat:
Arne:

Og hvad er du egentlig i kristendommen?
Hvor har du givet dit bidrag?


Din foretrukne debatstil, personfnidder og dette at æres.

Ikke så meget sagen eller bolden (hvad det er vi drøfter), men manden går du efter.

Bolden er at vi drøfter lige nu, at efterfølgende karakteristik af Gud (punkt 1 af Henning Nørhøj) findes der ikke spor af i Nye Testamente, hos evangelierne hos Jesus og Paulus og Peter:


Citat:
Gud er det utilgængelige og dermed uden for vores viden. Derfor er Gud også det hellige. Gud er hverken her eller på den anden side, hverken foroven eller forneden. Gud er ikke et væsen, der var til før skabelsen og som styrer det skabte. Gud er, hvad vi ikke kan udtrykke i ord og danne os begreber om. Gud eksisterer i sig selv.



Men jeg læste også de andre 9 punkter og de modsiger heldigvis alt i punkt 1.

Hvorfor punkt 1 er taget med skyldes nok at det ikke er kristent (men hvorfor nævner Henning Nørhøj det så ikke).

Jeg undrer mig meget over punkt 1 da de 9 andre punkter er ganske fremragende med rod i Nye Testamente og hvad vi har fra evangelierne (Jesus) og fra Paulus.


"Gud er det utilgængelige og dermed uden for vores viden".

Hvis Gud er utilgængelig og det utilgængelige - så vrøvler Paulus (den første og største kristne teolog) og så vrøvler Johannes Evangeliet.

Men Henning Nørhøj skriver i flere af sine efterfølgende punkter det stik modsatte.

Punkt 1 er som jeg skrev simpelthen rædselsfuldt og ukristeligt og bliver modsagt overalt i Nye Testamente. Nye Testamente er et kæmpe opgør med punkt 1's ideer og tanker om Gud.

Karl Barth siger at sådan kan man ikke skrive om Gud, fordi som Gud åbenbares i Kristus er fyldestgørende og vi skal ikke lede udenfor efter noget andet.


"Gud eksisterer i sig selv".

Nej Gud eksisterer ikke i sig selv (eller for sig selv). Gud er Kærlighed og som sådan eksisterer han kun i forhold til sin elskede anden mennesket.

Gud er intet uden mennesket hvilket Gud er klar over, men mennesket er desværre for de flestes vedkommende ikke klar over at de intet er uden Gud.

"Gud er hverken her eller på den anden side, hverken foroven eller forneden."

Gud der er tidløst evigt er dog gået ind i tiden med os. Og i Kristus er det jordiske og himmelske forenet.


"Gud er ikke et væsen, der var til før skabelsen og som styrer det skabte."

Det eneste vi fra punkt 1 måske godt kan bruge, især:

"Gud er ikke et væsen, der var til før skabelsen og som styrer det skabte."

Ihvertfald styrer Gud ikke det skabte, men gør sig gældende i alt det skabte eller er tilstede i alt det skabte og hos mennesket er relationen i frihed og kærlighed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44347 - 13/08/2024 00:37 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7453
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du får nok svært ved at klare dig overfor Henning Nørhøj, og jeg undrer mig over, at du ikke har protesteret mod ham, siden du er så uenig, og siden hans indflydelse synes at være meget stor i dansk kristendom - dette ikke ment som "personfnidder".
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 51 af 55 < 1 2 ... 49 50 51 52 53 54 55 >


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
FN-chef vil have undersøgelse af person..
18/09/2024 17:13
Danmarksdemokraterne ude af forhandlinge..
18/09/2024 16:50
Stor politiaktion efter skudepisode ved ..
18/09/2024 16:40
Meldinger om nye eksplosioner i Beirut
18/09/2024 16:37
Ung pygmæblåhval fanget under træmole..
18/09/2024 16:23
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Regeringen vil sikre udskrevne en omsorg..
18/09/2024 15:17
Nye eksplosioner i kommunikationsudstyr ..
18/09/2024 14:39
Politi leder efter muligt offer efter sk..
18/09/2024 14:37
32-årig mand får dom for overgreb på ..
18/09/2024 14:36
Hizbollah angriber Israel efter eksplosi..
18/09/2024 13:56