1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro
|
Hej Arne
Henning Nørhøj har i Kristeligt Dagblad præsenteret de for ham 10 vigtigste ting at vide om Gud.
Punkt 1 er mig en gåde også fordi de næste 9 punkter (fra punkt 2 til 10) modsiger alt hvad der står under punkt 1.
Er punkt 1 græske filosofiske abstrakte spekulationer om Gud. Ihvertfald er de ikke kristne - sådanne tanker om Gud findes ikke i forbindelse med Jesus Kristus i hvem Gud bliver os åbenbaret, derigennem vi lærer Gud at kende og forstå.
Jesus Kristus og Nye Testamente's forfattere beskriver ingen steder Gud som under punkt 1.
Fra punkterne 2 - 10, de næstfølgende 9 punkter, her befinder Henning Nørhøj sig pludselig indenfor den Gud vi kender i Jesus Kristus. Hvorfor punkt 1 kommer til at stå isoleret og som u-kristeligt og ude af trit med Nye Testamentes vidnesbyrd om Gud i Jesus Kristus.
Punkt 1 er menneskelige filosofiske abstrakte spekulationer om Gud og en sådan ukendt Gud er som Paulus siger til folk i Athen slet ikke vi kristnes Gud.
For da jeg gik rundt og så nærmere på jeres helligdomme, fandt jeg også et alter med indskriften: For en ukendt gud. Det, I således ærer uden at kende det, det forkynder jeg jer. Gud, som har skabt verden med alt, hvad den rummer, og som er Herre over himmel og jord, bor ikke i templer bygget af hænder. Heller ikke lader Gud sig tjene af menneskehænder, som om han trængte til noget. Det er ham, der giver alle liv og ånde og alle ting; og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo – for at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste af os. For i ham lever vi, ånder vi og er vi, som også nogle af jeres digtere har sagt: ›Vi er også af hans slægt.‹
Kristendommen er åbenbaringen af Gud og hvem vi mennesker er i kraft af Guds Kærlighed Kristus - det Guds NådesKraftVærk vi er i Kristus gennem Helligånden.
I Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem Helligånden. Gud er ikke en ukendt og fjern abstrakt Gud.
Dette er kristendommens ABC børnelærdom. Ingen kan være i tvivl herom, ej heller Henning Nørhøj og i de 9 punkter fra 2 - 10 er alt i skønneste orden.
Men punkt 1 har intet at gøre med Gud i Jesus Kristus og Nye Testamentes Gud.
Ja Jesus Kristus og Paulus har aldrig sagt noget der kommer ind under punkt 1 - tværtimod gør de begge op med punkt 1.
Om Henning Nørhøj har taget punkt 1 med for at vise hvilken Gudsforståelse de kristne gør op med og tager afstand fra, kunne være forklaringen.
Ihvertfald de 9 punkter fra 2 - 10 modsiger alt der står under punkt 1.
|
|
|
|