annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18616882
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571271
Åndelig Føde 2222142
Et andet syn 2118580
Så er der linet op... 1712545
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 78 gæster og 204 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 54 af 55 < 1 2 ... 52 53 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44358 - 13/08/2024 23:11 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
God fornøjelse med dine skriverier.
Jeg gider ikke at læse dem.
Jeg klarlagde min tro i #44352 - 13/08/2024 19:19 i denne tråd, hvor jeg genkender ganske meget hos Hening Nørhøj, men det ændrer jo ikke min tro.
Min tro er ikke baseret på skriverier men på oplevelser.
Arne.
Top Svar Citer
#44359 - 14/08/2024 09:20 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Status

Citat:
Arne:



5 er jo netop meget lig det, jeg er kommet frem til - bl.a. ved at skrive her på Trosfrihed.dk.


5: Gud er kærlighed
”Gud er kærlighed” (Johannes’ Første Brev kap. 4,8). Det er den særlige kristne tolkning af Gud, og treenighedslærens grundlag. For kærlighed kan kun forstås som det, der bliver til i forhold til en anden eller andre. Kærlighed er interpersonel. I den kristne forståelse af Gud, er Gud derfor også Faderen. Jesus kalder Gud for sin far: ”Jeg og Faderen er ét” (Johannesevangeliet kap. 10,31). I Jesu person, hans forkyndelse og liv kommer Gud selv til udtryk. Guds væsen kommer til udtryk i Jesu levede liv. Derfor kaldes Jesus ”Guds søn”.

5 er jo netop meget lig det, jeg er kommet frem til - bl.a. ved at skrive her på Trosfrihed.dk.

Hvad har Arne så skrevet her på Trosfrihed (se under (1)*) - her et udpluk:

Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige,




Noget af en omvendelse Arne har været ude for hvis det er punkt 5 (Henning Nørhøj) som Arne siger "jo netop er meget lig det, jeg er kommet frem til"

Jeg håber fremtiden vil afsløre om det virkelig er punkt 5 (Henning Nørhøj) Arne er nået frem til og man må derfor gå ud fra at (1)* som ellers tidligere har været Arne's fremførte synspunkter vil blive elimineret.

Nå men er Henning Nørhøj's punkt 5 det Arne er nået frem til - så venter der os en hel ny Arne i fremtiden.



(1)*:

Citat:
Arne:

Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!



Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist


Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.

Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.



Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44361 - 14/08/2024 17:29 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hanskrist fortsætter med sine forvrængende påstande om min tro.
Jeg ser det som spild af tid at svare ham.
Er der nogen, der mener, at jeg fortsat bør svare ham?
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#44362 - 14/08/2024 21:06 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hanskrist fortsætter med sine forvrængende påstande om min tro.


Nej jeg citerer Arne korrekt (hvilket Arne selv har bekræftet jeg gør)

Arne hævder at sådan som Henning Nørhøj under punkt 5 se nederst (1)* beskriver Gud at dette også er meget som Arne opfatter tingene.

Så er det jo grotesk at Arne nedgør alle de principielle forhold ved punkts 5's Gudsforståelse:


Citat:
Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige,


Vi kunne jo spørge Henning Nørhøj om det ovenfor stemmer overens med punkt 5 se nederst (1)*



Måske Arne slet ikke rigtig forstår hvad det er han skriver? Eller han tænker Trosfrihed betyder jeg kan skrive og modsige mig selv lige så meget jeg har lyst til. Problemet er en vågen HansKrist der forstår hvad det principielle er i vores udsagn og skriverier

Mange Kærlige Hilsner HansKrist


(1)*:

5: Gud er kærlighed
”Gud er kærlighed” (Johannes’ Første Brev kap. 4,8). Det er den særlige kristne tolkning af Gud, og treenighedslærens grundlag. For kærlighed kan kun forstås som det, der bliver til i forhold til en anden eller andre. Kærlighed er interpersonel. I den kristne forståelse af Gud, er Gud derfor også Faderen. Jesus kalder Gud for sin far: ”Jeg og Faderen er ét” (Johannesevangeliet kap. 10,31). I Jesu person, hans forkyndelse og liv kommer Gud selv til udtryk. Guds væsen kommer til udtryk i Jesu levede liv. Derfor kaldes Jesus ”Guds søn”.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44363 - 14/08/2024 22:45 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Men lad os komme videre

Skulle vi kigge på, var det meningen med livet eller meningen med TROEN

Hvad var det Arne - du har spurgt mig om desangående mening


Ihvertfald skrev du sådan her:

Citat:
Arne:

Du spilder din - og min - tid, du som endnu ikke har fundet meningen med dit liv - i hvert fald ikke en mening, som du vil stå ved.


"du som endnu ikke har fundet mening med dit liv"

En ubegrundet påstand fra Arne's side, hentet ud af det blå.

Men jeg tilgiver manden og vi kan da godt vende os mod det spørgsmål.

Meningen med mit liv er vel at jeg tør være den jeg er fra fødslen af. Og have modet til at bruge mine givne evner og særlige talenter (evner forpligtiger). Leve et aktivt liv, hele tiden finde noget arbejde, for ikke at gå i stå. Altså et virksomt og muntert liv. Jeg har et godt humør og som Paulus siger det der kendetegner Helligånden og det at være kristen er om noget glæde og højt humør - flow og ekstase. Eller entusiasme og engagement og en vis Jubel og Ekstatisk Begejstring. Hvad man giver ud (karismatisk udtrykker) er også hvad man får tilbage fra folk oftest.


Fra fødslen og barnsben er jeg et helt igennem natur menneske. Som barn vandrede jeg rundt i naturen helt alene langt væk fra de voksne på opdagelsesrejse i naturen der skulle opdages sammen med 3 hunde der lærte mig så meget om at have vågne skarpe skærpede sanser for hvad der var derude.

Jeg var heldig med den natur jeg færdedes i som var meget rigt og varieret med stor biodiversitet. Virkelig et paradis eller Edens Have jeg der voksede op i.

Min familie sagde at jeg ville blive den nye Dr Lieberkind.

Jeg er tydeligvis specielt godt begavet og intelligent klog i forhold til naturen fordi jeg er meget i min fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i verden værens tilstedeværelse - tao og totalitet. Igennem steder i naturen med særlig stor kraft og energi erfarer jeg naturligt at naturen åbenbarer sig for mig i afstandsløs sansning.

Gennem mobil telefoners efterhånden meget gode kameraer er jeg blevet anerkendt for at være en dygtig fotograf. Dette kunne blive endnu bedre om jeg anskaffede mig mere professionelt kamera udstyr.

Jeg får at vide igen igen igen at jeg har en god pen og at jeg skal være bevidst om dette forhold og blive ved med at skrive. Så det vil jeg nok gøre selv om jeg får mindre og mindre tid dertil på grund af arbejdet med mine to fritidshuse hvor jeg har ansvaret for at drive disse, hvor der er meget rengøringsarbejde før og efter udlejning til turister.

Det sidste fritidshus egner sig til et refugium eller et sted for folk der har brug for recovery og rehabilitering og healing. Hvorfor jeg tænker at stille et 100 kvm eksklusiv Airbnb Lejligheds Kompleks til rådighed for folk der trænger til et afstressende ferieophold i den skønneste tænkelige natur man kan forestille sig. Virkelig et uopdaget paradis jeg har fundet i den henseende.

Jeg kommer til at bo op ad en større løvskov (Øland og Oxholm Skov) og Fuglereservat Ulvedybet. Og lige overfor Øland Golfbanen, så måske jeg skulle undersøge om jeg kan spille op til mit handicap på 11,2 eller jeg skal reguleres op i handicap.

Jeg har hele livet været i erotiske seksuelle kærligheds forhold til det modsatte køn, men for 10 år siden sluttede dette brat i forbindelse med et ulykkeligt kærligheds forhold og sjovt nok har der ikke været noget siden i mit liv. Om det er slut ved jeg ikke. Der er mange kvinder i mit sociale netværk jeg har et nært og fortroligt og venskabeligt forhold til.

Min store kærlighed og passion er at være i BØN: min i Kristus SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende BØNS HØRENDE virkelighed med min Gud Fader gennem Helligånden. Ja den dynamik som Henning Nørhøj beskriver under punkt 5 bliver i praksis anvendt. Føler måske indimellem at jeg fordømmer at være i BØN. Men nu vil jeg gå i BØN en sen aften time før jeg skal sove.

BØN er vel derigennem at jeg erfarer den dybeste mening og kald med mit liv bliver mig ÅBENBARET. Det er igennem BØN at jeg er nået frem til det med de to fritidshuse. Sommerhuset i Rødhus og villaen på Øland. Og det er igennem BØN jeg erfarer Healing og HEL'bredelse fra sygdom og skavanker og får den motivation der giver mig de kræfter der skal til for at kunne magte mit arbejde og mine daglige pligter.

BØN er lige så vigtigt for mig som min gode nattesøvn og sund kost og sund aktiv livsstil med fysisk arbejde og motion og kærligt venligt prosocialt engagement.

Jeg prædiker eller missionerer ikke for folk, men de opdager alligevel hen af vejen at jeg er hard core kristen. Og som lægmand kvinde siger om mig, du er så dygtig til at skrive om kristendom og vores TROsLIV og dets SPIRITUALITET.

Ovenfor var jeg inde på det med naturen og ud over at svømme crawl i Vesterhavet så er jeg inkarneret barfodsløber og jeg elsker turen fra Rødhus stranden og op til lidt nord for Blokhus og retur - alt i alt 16 km barfodsløb i bølgeskvulp - 5 - 15 cm vand. Dette er en meget smuk oplevelse fordi solens stråler brydes i vandet jeg løber i.

Citat:
Nå nu min BØN og Åndelige gudstjeneste:

Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne. Rom 12



Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 54 af 55 < 1 2 ... 52 53 54 55 >


Seneste indlæg
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Debatklima
af Anonym
11/09/2024 12:11
Nyheder fra DR
Israels militær: Nattens sirener skylde..
15/09/2024 07:22
Flere oversvømmelser og evakueringer ef..
15/09/2024 05:34
Pedersen holder spinkelt europæisk håb..
15/09/2024 02:54
Auktion af 286 guldmønter indbragte mer..
15/09/2024 00:44
Olaf Scholz: Vil ikke tillade Ukraine at..
14/09/2024 23:06
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Anmeldere: Ny version af dansk gyser skr..
15/09/2024 05:13
Overlæge: Min søsters død rummede tun..
15/09/2024 05:00
Italienske anklagere kræver fængselsdo..
15/09/2024 04:21
Cher dropper forsøg på at få værgem..
15/09/2024 01:58
Harris fortæller om sin egen pistol og ..
15/09/2024 01:45