annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18616882
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571271
Åndelig Føde 2222142
Et andet syn 2118580
Så er der linet op... 1712545
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 78 gæster og 204 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 55 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44038 - 05/07/2024 19:16 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038

Biblen siger gud er de levendes gud, og forklarer at hvis man opfylde de 2 største bud, vil man få evigt liv.


Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/22

Ser du, er du istand til det -

Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹

- så vil det gamle menneske dø. - Kan det være anderledes?

...og du vil få evigt liv.

Giver jo sig selv, for ellers elsker du ikke Gud som ovennævnt beskrevet.

Så evigt liv er her nu med gud, og i opstandelsen, da gud er: Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud‹? Han er ikke Gud for døde, men for levende.«

Man forbinder vel evigt liv med noget uophørligt.

.
Top Svar Citer
#44039 - 05/07/2024 20:13 Re: Tro [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for dit svar.
Umiddelbart hjælper det mig dog ikke.

Jeg kan ikke elske "på kommando" - og jeg tror ikke på, at noget menneske kan.

Jeg kan ikke få mig selv til at tro på det guddommelige reduceret til en person.

Jeg kan ikke acceptere, at kærligheden alene skal gå til det guddommelige og medmennesker. For mig er det: Det guddommelige og Verden - herunder naturligvis også medmennesker.

Min erfaring er, at kærligheden kommer af sig selv, når man oplever at være en del af den ufattelige og guddommelige verden.

Ydmyg kærlighed til det guddommelige - aktiv kærlighed til verden.

Det sidste svigter kristendommen totalt og katastrofalt - kristendommen, men nok ikke Kristus.

Salige er de, der søger hjertets renhed.

Sådan cirka er min tro.
Den kræver ikke noget.
Den er ikke indviklet.
Den inspirerer - i hvert fald mig - til kærlighed heart smiler

Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
#44040 - 05/07/2024 20:31 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Citat:
Min erfaring er, at kærligheden kommer af sig selv, når man oplever at være en del af den ufattelige og guddommelige verden.


Bibelsk kommer kærligheden fra Gud, fordi han elskede os først, og anerkender man dette og ønsker gud i sit liv, kommer taknemligheden på banen, fordi Skaberen forstås som den, der har givet os liv og ånde, så når du bedst muligt forsøger, at leve efter de 2 største bud, bliver man automatisk en del af ,,det hele,, når man lever for andre.

*

Citat:
Salige er de, der søger hjertets renhed.


Jeg tror ikke på hjertes renhed, bibelsk er mennesket en synder, og hjertet forræderisk, jo derfor der var brug for en Kristus - en frelser ... eller hvad?


Derfor ændre troen mennesket, fordi man ikke lever for sig selv. Den er virksom og skabende.


Citat:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet).


.



Redigeret af Tikka (05/07/2024 20:42)
Årsag til redigering: Tiføjelse
Top Svar Citer
#44041 - 05/07/2024 20:48 Re: Tro [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Den franske teolog André Gounelle definerer TROEN:

henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”


Citat:
Tikka:

Ja tro er aktiv, en virkelig virkelighed med Gud og derfor ændre mennesket sig ved denne påvirkning


overraskende glædeligt hvor godt du tager imod disse beskrivelser, hvad indholdet er i TROEN - som de første kristne erfarede kvaliteten var af at tage imod og møde Gud i Kristus


at Arne står af og virker uforstående overfor de kristnes virkelighed med Gud i Kristus

er jo en konsekvens af hans agnosticisme og guddommelige ateisme

at Arne opererer med en guddommelig ateisme, ovenikøbet stærk ateisme - og fuldstændig har fjernet og taget afstand fra alt religiøst fremgår af følgende selvfølgelighed omkring religion:

Citat:
A religion which cannot say "God himself is present" becomes a system of moral or doctrinal rules which are not religious, even if they are derived from originally revelatory sources. Mysticism, or the "felt presence of God", is a category essentiel to the nature of religion. Paul Tillich ST volume 2 side 83.


Jesus Kristus har revitaliseret og fornyet al religion for al fremtid som Guds aktive tilstedeværelse i os, et nærvær, der griber os, virker os, forvandler os, sætter os i fællesskab med Gud.”

hvis der er noget Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for er det dette forhold som beskrives smukt ovenfor og som

Vores Søn'Fader JEG'DU kommunikerende skabende BØNS virkelighed med Gud gennem Helligånden.

Gud i Jesus Kristus er Gud i os i en grad verden og verdens religioner aldrig har turdet bekræfte som kristendommen bekræfter dette i Nye Testamente og Islam er da også en afsværgen eller benægtelse at Gud i den grad (inkarnations grad er udgydt i vore hjerter) er tilstedeværende og nærværende virkende og kommunikerende i vores liv,

et nærvær, der griber og antager os, virker os, forvandler os, sætter os i fællesskab med Gud - som Guds Børn med Guds Ånd og Kærlighed

ikke at ville anerkende dette forhold, eller at ville tage imod dette forhold, er at fornægte og benægte Jesus Kristus - Gud i Jesus Kristus og dermed også i os,

det er at benægte Mysteriet, Kristus Mysteriet, vores lykkelige nåderige forening med Gud i Jesus Kristus - nemlig hvad der kommer til udtryk hver gang en af verdens milliarder kristne folder hænderne i bøn eller deltager i gudstjeneste for gennem musik og sang at fejre og juble forholdet at Gud i Jesus Kristus er kommet os nær i hjertet


hvorfor nu bruge så meget krudt på Arne der aldrig har kunnet finde sig selv eller se sig selv i Nye Testamentes Kristus vidnesbyrd, jo vel blot fordi han flager med et Jesus Kristus Ikon, altså misbruger groft Jesus Kristus til at manipulere sine omgivelser med,,,,

man kan også sagtens pille Gud og Guds Ånd ud af Jesus Kristus og blive vældig optaget af nogle ord fra evangelierne der tilskrives Jesus Kristus,,, denne form for ateisme hvor Jesus er den store moralske lærermester er udbredt i new age miljøerne,,, og de kristne der som Jesus Kristus ikke kan undvære Gud i deres liv, bliver latterliggjort fordi de hævder som Paul Tillich skriver det, det hele er et spørgsmål om at:

Citat:
A religion which cannot say "God himself is present" becomes a system of moral or doctrinal rules which are not religious, even if they are derived from originally revelatory sources. Mysticism, or the "felt presence of God", is a category essentiel to the nature of religion. Paul Tillich ST volume 2 side 83.




vi kristne kan ikke undvære Gud og alle forsøg herpå er at være kødelig sindet, at så i sig selv - i kødet og høste kødets frugter


Både menneskets fysiske kropslige (kød og blod) biologiske sanselige eksistens og legeme såvel som vores farverige mangfoldige sjælelige legemlige liv bliver begge styrket af Guds Ånd og alle de Himmelske eller Guddommelige Åndelige Åbenbarings Velsignelser der har rod i Guds Hemmelighed Kristus

hvorfor lige det sidste her, jo fordi så mange new age påvirkede mennesker er kødelig sindede, de mediterer og mediterer for ved egne kræfter at hæve sig selv op til Gud og guddommelige højde,, nej siger vi kristne, vi har brug for Gud i vores liv, vi kan ikke ved at så i kødet hæver os op til Gud - nej det kødelige vil det kødelige,, vi har brug for Gud i vores liv, alt andet er forsøg på at frelse sig selv
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44042 - 06/07/2024 12:01 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Har vi brug for Gud?

Har vi brug for at møde Gud i Kristus?

Gud er jo i os fra naturens side eller medfødt, behøver vi høre om Gud? Fx det kristne evangelium om Guds Kærlighed Kristus og Guds Hemmelighed Kristus - vores i Gud Væren i og med og ved Kristus?

Fordi alene dette at kunne høre og tænke er jo at kunne høre Gud fra dybet af os selv tale til os, der er jo en stemme - der er jo en der altid taler til os, ikke? Behøver vi så at de kristne anmasende fortælle om Gud i Kristus?

Ville det ikke være befriende at kunne blive løs og fri af Kristus - Gud i Kristus - så vi bare bevarede vores naturlige forhold til Gud, livet os selv og hinanden og naturen som understøtter vores eksistens, overlevelse.

Vi er jo født med både logos fornuft og samvittighed (instinkt for retfærdighed). Står vi ikke ret godt ved at stole på os selv og vores medfødte naturlighed.

Spørgsmålet er selvfølgelig om jeg kunne skrive som jeg gør hvis jeg ikke havde mødt Gud i Kristus.

-0-0-0-

Vores eksistens er en:

"i verden værens eksistens".

Vi er i verden.

Hvilken verden (Welt) er der tale om vi er sat i?

3 eller 4.

1):

Umwelt eller verden forstået som naturen - den med tyngdekraft og lys og varme og luft eller atmosfære med ilt til vores lunger og planter og dyr i vand og på jord at spise og stofskifte med for at overleve, kunne leve. Darwin og evolutionsbiologien og tvillingerne Rane og Eske Willerslev kan fortælle herom - på hvilke naturens vilkår og betingelser vores eksistens og overlevelse gennem klima og fødesøgning og forplantning gennem indbyrdes sex med hinanden er foregået. Hvem er vi i familie med - hvem har vores forfædre haft sex med. Hvilket klima har vi fristet og dermed hvilke fødeemner har vi haft adgang til.

2):

MitWelt - den verden vi som mennesker har med hinanden. Familien far mor og barn og tanter og onkler og så videre. Små samfund til de store bysamfund til vore dages mange mange millioner byer. Den sociale verden og virkelighed hvor vi gerne skulle kunne finde ud af at omgås hinanden uden at vi konstant er i alt for store konflikter med hinanden og begynder at kriges. Hvilket historien fortæller os til tider er meget vanskeligt og yderst kompliceret at opnå gode fredelige samfund over en lang periode.

3):

EigenWelt - vores indre verden - forholdet til os selv - den indre verden eller sjælelige verden af især stærke erfaringer og oplevelser vores liv over tid er blevet beriget med som vi finder så værdifulde væsentlige for et tilfredsstillende liv at vi måske forsøger at ritualisere og helliggøre de største øjeblikke i vores liv. Forlovelse, bryllup, barnedåb, konfirmation og begravelse og Gudstjenester. Bemærk hvor svært det er at adskille MitWelt og EigenWelt.

Tilbage til EigenWelt hvor må bemærkes at det er her psykiatrien og psykologien befinder sig som de fagvidenskaber der gerne skulle kunne komme de mennesker til undsætning og hjælp der har det så skidt med sig selv (deres EigenWelt eller SelbstWelt) at de i yderste konsekvens nægter at ville leve og være aktive, depression taler vi om, ja måske de ligefrem vælger at bedøve/beruse sig selv med alkohol og stoffer og religiøs fanatisme i symbolsk selvmord, og nogle ender faktisk med selvmord og andre drab. Psykologien og psykiatrien har desværre ikke magtet deres opgave særligt godt, måske det er et spørgsmål der også omfatter det religiøse spirituelle åndelige.

4):

ÜberWelt - Kultursfæren eller verden af ideer og verdenssyn og verdensbilleder og verdensforståelse og dannelse og verdens'tilegnelse eller fortrolighed med verden. Gennem kunst musik og sang og idræt og videnskab og teknologi og håndværk.

Vi tilhører alle disse 3 - 4 verdener - ja vi er sat og født ind i og vokset op i alle disse verdener - i deltagelse og omgang med disse 4 verdener.

Det kan vi ikke løbe fra.


Og er Gud i Kristus ikke blot en elefant i en glasbutik eller som en hund i et spil kegler vi som Simon og Bjørn står os bedst med at afvise havende nogen relevans og aktualitet for vi moderne mennesker der jo forstår os selv og vores 4 verdener så godt uden Kristus Spøgelse i rummet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 55 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Debatklima
af Anonym
11/09/2024 12:11
Nyheder fra DR
Israels militær: Nattens sirener skylde..
15/09/2024 07:22
Flere oversvømmelser og evakueringer ef..
15/09/2024 05:34
Pedersen holder spinkelt europæisk håb..
15/09/2024 02:54
Auktion af 286 guldmønter indbragte mer..
15/09/2024 00:44
Olaf Scholz: Vil ikke tillade Ukraine at..
14/09/2024 23:06
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Anmeldere: Ny version af dansk gyser skr..
15/09/2024 05:13
Overlæge: Min søsters død rummede tun..
15/09/2024 05:00
Italienske anklagere kræver fængselsdo..
15/09/2024 04:21
Cher dropper forsøg på at få værgem..
15/09/2024 01:58
Harris fortæller om sin egen pistol og ..
15/09/2024 01:45