Hej Arne
Du ligner dig selv, du vil æres og du kan godt selv se det, at det er min person du har fokus på.
Jeg vil debatten, om punkt 1 - du har overhovedet ikke bidraget med noget.
Jeg nyder meget hvad Henning Nørhøj skriver også fordi det er tydeligt han har læst Paul Tillich.
Allerede i overskriften modsiger han punkt 1 og så ellers de næste 9 punkter (fra punkt 2 til punkt 10) er alle den kristne Gudsforståelse der gør op med punkt 1.
Jeg ved fra mange års erfaringer med dig at du enten ikke læser mine indlæg og forstår disse eller ikke kan huske hvad jeg skriver (få sekunder efter læsningen), så jeg går også ud fra at du har glemt hvad Paulus siger til en ukendt Gud.
Som om enhver god debat der består af argumentation preller af på dig, hvorfor du forfalder til personfnidder. Du kan ikke se det principielle i noget, du opfatter ikke en argumentation og bevisførelse.
Henning Nørhøj:
Det særlige ved kristendommen er dens forståelse af Gud. Gud er treenig, hvilket vil sige, at Gud giver sig til kende som tre personer: Som Skaberen, som Sønnen, Jesus Kristus, og som Helligånd. Hvad vil det så sige?
Punkt 2:
I undren over livets virkelighed bliver Gud til som det personlige ”Han” eller ”Du”, der står overfor mennesket og erkendes som den, der har skabt alt. Gud har skabt de sanser, vi fatter med, de tanker, vi tænker med, og det liv, vi selv er og som omgiver os. I det skabtes under bliver Gud til som den, der har skabt alle betingelserne for, at vi er til og kan erkende ham.
Bemærk det med fed skrift
Jeg kunne blive ved - påstandene i overskriften og i de 9 punkter fra punkt 2 til punkt 10 modsiger alt der står i punkt 1.
Jeg elsker Henning Nørhøj's artikel. Ganske fremragende. Og jeg begynder at forstå hvad der kunne være det pædagogiske tjenlige formål med punkt 1, det er et før Kristus punkt (før kristent punkt), et før Nye Testamente og før Bibelsk punkt om Gud.
I punkt 1 er der
intet om Jesus Kristus Åbenbaring Gud. Men det kommer i de efterfølgende 9 punkter.
I og med Jesus Kristus (Sønnen) åbenbares hvem vi er og hvem Gud er (Gud Fader) gennem Helligånden.
For at bruge Henning Nørhøj's ord:
det personlige ”Han” eller ”Du”, der står overfor mennesket og erkendesI det skabtes under bliver Gud til som den, der har skabt alle betingelserne for, at vi er til og kan erkende ham.Med udgangspunkt i tekster af Paulus får vi den Kristologiske Teologiske legitimitet og mening med Kristus Ikoner:
Allerede i oldkirkens bekendelser forstås guddommelighed og menneskelighed i Kristus som udelelig og uadskillelig. Jesu identitet med Gud, hans guddommelighed er, at Guds ansigt lyste igennem ham. I Jesus ses hvem og hvad Gud er.
For de nysgerrige se i forum Galleriet under Tråden Kristus Ikon (oprettet af Arne) hvad HansKrist har skrevet om den Kristologiske Teologiske legitimitet og betydning og relevans og mening med Kristus Ikoner.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
Synes du skulle trække i arbejdstøjet Arne.
Trosfrihed skulle gerne være et sted hvor vi spiller bolden - debatterer tænkende og meningsfyldt - og ikke et sted hvor vi går efter at jorde manden vi debatterer med.
Se nu alt det jeg har opnået og fået forsket i mens du kun har været optaget af at jeg i dine øjne ikke er noget og nogen der er værd at behandle respektfuldt.
Hvor kunne du lære meget af Kræn-p, kan du huske ham??