0
registrerede
79
gæster og
134
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tro
|
Hanskrist, du skriver til mig:
Jeg vil debatten, om punkt 1 - du har overhovedet ikke bidraget med noget. Mit svar: Nå da, at jeg bragte Henning Nørhøj på banen og tilsluttede mig hans punkt 1 og punkt 5, det er ikke "noget".
1: Hvad betyder ”Gud”? Gud er det utilgængelige og dermed uden for vores viden. Derfor er Gud også det hellige. Gud er hverken her eller på den anden side, hverken foroven eller forneden. Gud er ikke et væsen, der var til før skabelsen og som styrer det skabte. Gud er, hvad vi ikke kan udtrykke i ord og danne os begreber om. Gud eksisterer i sig selv. Det, som angår mennesket ubetinget, kalder vi ”Gud” (Paul Tillich).
og
5: Gud er kærlighed ”Gud er kærlighed” (Johannes’ Første Brev kap. 4,8). Det er den særlige kristne tolkning af Gud, og treenighedslærens grundlag. For kærlighed kan kun forstås som det, der bliver til i forhold til en anden eller andre. Kærlighed er interpersonel. I den kristne forståelse af Gud, er Gud derfor også Faderen. Jesus kalder Gud for sin far: ”Jeg og Faderen er ét” (Johannesevangeliet kap. 10,31). I Jesu person, hans forkyndelse og liv kommer Gud selv til udtryk. Guds væsen kommer til udtryk i Jesu levede liv. Derfor kaldes Jesus ”Guds søn”. De to citater er jo netop meget lig det, jeg er kommet frem til - bl.a. ved at skrive her på Trosfrihed.dk.
At du så har en masse kommentarer til de to citater, det er jo din sag, og din uenighed og lyst til debat herom burde jo snarere rettes til ophavsmanden, som åbenbart har sat et stærkt præg på dansk kristendom. Jeg gætter dog, at han nok ikke vil acceptere den hidsige måde, du udtrykker dig på. Du kan finde Henning Nørhøj her, men om han stadig fungerer, ved jeg ikke.
Arne.
|
|
|
|