annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17030934
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2485130
Et andet syn 2056651
Åndelig Føde 1922982
Jesu ord 1565288
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
2 registrerede somo, Hanskrist 362 gæster og 298 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43937 - 28/06/2024 00:39 Re: Tro [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3747
Sted: Nørresundby
"Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad denne tråd handler om."


Arrrgh så svært er det da vist ikke for dig at finde ud af

Du kunne jo bare læse de to første indlæg og du ved hvad denne tråd handler om nemlig

TRO (religiøs tro)




Begrebet TRO er jo uhyre interessant og for mit eget vedkommende er det den kristne TRO jeg har taget under behandling

TRO eller TROEN hos Paulus er Gud der er kommet til os i forbindelse med Begivenhed Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund og Kirkerne

I Guds Kærlighed Kristus er vi blevet forenet og forsonet med Gud

Guds Kærlighed Kristus er udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os

Begivenheden Kristus hvorom alt drejer sig hos Paulus

Jesus er Kristus fordi her kommer Gud til verden eller til os - forsoner og forener os med Gud - fx jøder og grækere (hedningerne)

Citat:
Paul Tillich:

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him the Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.

the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared.

Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present.

This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.

det er ikke ånden hos mennesket Jesus fra Nazareth, der gør ham til Kristus, men at det er det åndelige nærvær, Gud i ham, der besidder og driver hans individuelle ånd. Denne indsigt står vagt over for en Jesus-teologi, der gør mennesket Jesus til genstand for kristen tro.

det kristne budskab om, at det er Jesus som Kristus, i hvem den Nye Væren (de nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os) er dukket op.

Paulus' Åndelige-Kristologi, som understreger, at "Herren er Ånden", og at vi ikke "kender" ham efter hans historiske eksistens (kød) længere, men kun som Ånden, der er levende og nærværende.

Dette redder kristendommen fra faren for en heteronom underkastelse af et individ.

Kristus er Ånd og ikke lov
.



-0-0-0-


Citat:
Paul Tillich, systematic theology

What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.


The word "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


Paul Tillich, systematisk teologi

Hvad er kilden til tro? Det eneste mulige svar er: "Gud selv som åndelig nærvær. Ethvert andet svar ville nedbryde troen til en tro, en intellektuel handling frembragt af vilje og følelser.


Ordet "tro" kan ikke anvendes på Kristus, medmindre det er taget i sin bibelske betydning af en åndelig virkelighed i sig selv (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

Troen på Kristus er tilstanden af at blive grebet utvetydigt af det åndelige nærvær.






Citat:
Den franske teolog André Gounelle definerer TROEN:

henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”


Luther:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet).


Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto


Troen er desuden den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste af affekter, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny.  Rudolf Otto



-0-0-0-

Teologi studerende må ikke lukkes ud af Universitetet eller færdiggøre deres teologi studier uden at de er blevet præsenteret for TROEN som jeg gør det ovenfor. De skal have mødt denne forståelse.

Hvorfor? Jo fordi de jo ellers kunne være af den opfattelse at TRO eller TROEN i kristendommen drejer sig om at tro hvad der står i Bibelen og altså ikke er grundlagt på Guds Ånds virksomhed i verden som dette tog sin begyndelse med Jesus Kristus der bringer Guds Ånd i spil i verden

Slipper Guds Ånd Fri

Aktiverer Gud og Guds Ånd i alle mennesker i et SØN'FADER JEG'DU SPIRITUALITET eller samtalende virkelighed med Gud
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43939 - 28/06/2024 11:07 Re: Tro [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7320
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad denne tråd handler om.
Mit svar:
Idéen er, at vi her kan fortælle om, hvad vi hver især har af tro.

Mit indtryk er, at det er meget forskelligt, hvad vi hver især tror - og ikke tror.
De beskedne nøjes med "mere mellem himmel og jord", og så er der andre, der går videre end som så.

Inden for kristendommen er der jo f.eks. dogme-uenigheden om forholdet mellem Fader, Søn og Helligånd, hvor den tidlige kristendom satte Faderen over Sønnen og Helligånden, mens katolikkerne omkring år 1000 havde Faderen og Sønnen over Helligånden, hvilket Luther også fulgte.

Der er jo også alle de andre religioner, og om man kan hente sin personlige tro fra flere religioner.

Blot nogle få eksempler blinker

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43941 - 28/06/2024 11:37 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3747
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

hvor den tidlige kristendom satte Faderen over Sønnen og Helligånden,



Nej den tidligste kristendom vi har kendskab til er Paulus Breve og her er der balance i tingene - hvor Gud virker lige stærkt og godt som Gud FADER og "i Kristus" SØNNEN som Gud SØN og som Gud HELLIGÅNDEN.

Gud er lige stærkt og autentisk i de tre måder vi har erfaringer og virkelighed med Gud. Det er en og samme Guds Skaber Ånd der virker og gør sig gældende i de tre gængse måder vi har virkelighed og erfaringer (og fællesskab) med Gud. Bofællesskab og kommunikations eller BØNS fællesskab med Gud.

Der er ikke mere Gud Skaber Ånd i Gud FADER end der er "i Kristus" - i SØNNEN - der er lige meget Gud Skaber Ånd i begge ifølge Paulus og Johannes Evangeliet. Iøvrigt er der ingen FADER (faderskab) uden SØN, så alene deri findes løsningen.

Der er ikke mere Gud i et af de tre måder vi har virkelighed og erfaringer med Gud. Så simpel eller enkel er det - er treenigheden. Så kom ikke og sig at HansKrist ikke kan sige tingene på en forståelig enkel måde.

Praksis styrer fuldstændig hos Paulus der ikke vil godkende dogmer - da det er Ånden (Guds Skabende Levendegørende Ånd) der gør levende og dogmer slår os ihjel. Det står sort på hvidt hos Paulus.

Det er jo genialt det der - huttilihut - det er teologiens Michael Laudrup af et genistreg. Der er mål der er scoret.

Senere efter Paulus - da Paulus dør og kirken begynder at udarbejde en dogmatisk rettroenhed er der mange forskellige synspunkter på samme tid.

Så du kan ikke skrive sådan som følger her:

"hvor den tidlige kristendom satte Faderen over Sønnen og Helligånden"

Nogle dogmatisk tænkende kristne mennesker hævdede hvad du skriver og andre sagde noget andet

Og det er rigtig at det dogmatisk abstrakt teoretisk skolastisk fik betegnelsen Filioque problemstillingen.

Men dette er de dogmatiske teologers manglende paulinske forståelse det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET der gør at vi får Filioque og Teodice og hvor mange Engle der kan stå på spidsen af en nål.


Dette Filioque og Teodice og hvor mange Engle der kan stå på spidsen af en nål har intet at gøre med TRO og TROEN i kristendommen - intet at gøre med det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Noget jeg tidligere har drøftet med dig.

Og hvis du vil være konsekvent overfor dig selv og din egen erfaring så har du jo selv fået meddelelsen om at ingen mennesker bliver frelst, erfare en healing og Guds Kærlighed og Guds Fred der overgår vores forstand (berørt af Gud (for dit vedkommende det guddommelige)) igennem dogmerne. Husk nu hvad du selv har skrevet. At det var så stor en overraskelse at man ikke skulle tage dogmerne alt for alvorlige kan kun skyldes du ikke kendte til Paulus. For her er det børnelærdom eller paulinsk ABC begynder undervisning.

Jamen HansKrist hvis det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET hverken er at tro på Bibelen fra a - z eller tro på kirkens dogmatik hvad pokker var det så hos Paulus og Jesus???? I urkristendommens tid??


Læs de 3 næste "dialog bokser" og I har svaret:



Citat:
Paul Tillich, systematic theology

What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.


The word "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


Paul Tillich, systematisk teologi

Hvad er kilden til tro? Det eneste mulige svar er: "Gud selv som åndelig nærvær. Ethvert andet svar ville nedbryde troen til en tro, en intellektuel handling frembragt af vilje og følelser.


Ordet "tro" kan ikke anvendes på Kristus, medmindre det er taget i sin bibelske betydning af en åndelig virkelighed i sig selv (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).

Troen på Kristus er tilstanden af at blive grebet utvetydigt af det åndelige nærvær.




Citat:
Den franske teolog André Gounelle definerer TROEN:

henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”


Luther:

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet).


Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto


Troen er desuden den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste af affekter, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny. Rudolf Otto




Citat:
Paul Tillich:

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him the Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.

the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared.

Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present.

This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.

det er ikke ånden hos mennesket Jesus fra Nazareth, der gør ham til Kristus, men at det er det åndelige nærvær, Gud i ham, der besidder og driver hans individuelle ånd. Denne indsigt står vagt over for en Jesus-teologi, der gør mennesket Jesus til genstand for kristen tro.

det kristne budskab om, at det er Jesus som Kristus, i hvem den Nye Væren (de nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os) er dukket op.

Paulus' Åndelige-Kristologi, som understreger, at "Herren er Ånden", og at vi ikke "kender" ham efter hans historiske eksistens (kød) længere, men kun som Ånden, der er levende og nærværende.

Dette redder kristendommen fra faren for en heteronom underkastelse af et individ.

Kristus er Ånd og ikke lov.



-0-0-0-0-


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Trosfrihed står og falder med at Arne fortsætter med at behandle dig HansKrist fair (som han har gjort i et par indlæg senest) og at Tikka og Thomas ikke ignorerer dig HansKrist.

Hvis disse kriterier opfyldes har vi Trosfrihed der kører på skinner og det vil kun være et spørgsmål om tid og der kommer flere nye til stedet.


PPS:

og hvor ville folk gøre sig selv en kæmpe tjeneste ved at orientere sig i dette dit indlæg her. Det burde være pensum litteratur.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43943 - 28/06/2024 12:43 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974

Tak for support – Jeg har så skimmet Wikipedia fra trådstart og faldt over følgende:
Citat:
Fremhævelsen af troen er også blevet kritiseret af den danske åndelige lærer Martinus (1890-1981). Han siger, at religiøs tro simpelthen er en evne, som nogle mennesker har, og som andre mennesker ikke har.[5] Nogle mennesker kan simpelthen ikke tro.
Det ville derfor være uretfærdigt, hvis Gud lod menneskers evige skæbne afhænge af, om de har denne evne eller ej. Man kan ikke tvinge sig selv til at tro, hvis man ikke har denne evne. Det ville være et bedrag. Det er også umuligt for andre mennesker at tvinge én til at tro. Troen er noget, der ikke er underkastet viljen.[6]
Ifølge Martinus er religiøs tro en evne til at lade sig påvirke følelsesmæssigt – lade sig suggerere - til at tro på forestillinger, der ikke er begrundet i viden eller intelligens.[7] Og nogle mennesker har simpelthen ikke den evne. Ja, faktisk bliver der flere og flere mennesker, der ikke har trosevnen.[8]

https://da.wikipedia.org/wiki/Tro

Har ikke læst det andet link. Det er bare for langt, men syntes jo også Martinus udsagn er stof nok til debat om tro, for hvor kommer troen fra, og hvorfor kan/vil mennesker gerne tro på noget som ikke kan bevises, men som er en virkelighed for demselv.

Alt det med gud blev jeg bekendt med i skolen, og bibelhistorien var bare ja, historie, men begrebet gud som jeg betvivlede eksistensen af var interessant, da man kunne bede til denne virkelighed, og ha et fortroligt forhold til, blev der sagt.
Dette ønskede jeg. Det at ha en fortrolig som barn.

Fader vor som vi bad hver dag i de små klasser, forbandt jeg ikke med det at bede til gud.
Det var 2 forskellige ting, uden jeg tænkte over det.

Fadervor - remsen - hørte til bibelhistorierne.

Det med gud og jeg kunne bede til denne var privat.

Så begrebet gud har jeg tidligere søgt ude som inde i mig selv. Hvad betyder det når vi taler om gud og ikke mindst. Hvordan opleves det -

... og siden har jeg forsøgt, at forstå det som kaldes ånden, for tanken var, at når så mange kendte til det - hvad det så var - var det menneskelig muligt at opleve disse tilstande.

Jeg forsøgte gennem bøn, meditation. Ja kost og i det hele taget være bevidst om egen væremåde – værdier ect.

… og bevidstheden om min bevidsthed som medspiller har jeg udfordret på flere måder, og ikke mindst ideen om nuet.

Rejsen har varet siden, og tænker bare jeg lader mig lede i forhold til hvad der ,,fanger,, mig, lever jo nu automatisk på samlet livs bekendtskaber og tanker om livet og bevidstheden, bevidstheden som jeg har opdaget er nøglen til ,,det hele,,

Går ikke op i kost, meditation mm som før - og bøn var en periode udelukket da gud ikke eksisterede.

I øvrigt en tom fornemmelse. Det at være alene, men gud kan jo godt eksistere uden man beder i Jesu navn, så bøn er delvis tilbage i mit liv, efter jeg har fået adskilt kristendommen fra min ,,gudsforståelse,, som alligevel er farvet af ordene fra bibelen.

Kan godt li det dobbelte kærlighedsbud - har taget det til mig da jeg derved oplever, at blive en del af noget, og samtidig opdrages til at være noget for andre end migselv -

Gode værdier ikke at være egoistisk, og fremmer taknemmeligheden.



Underligt nok forholder det sig sådan for mig at det jeg skriver aldrig føles helt sandt. Måske jeg fordi jeg ikke har ordet i min magt, men nok mest fordi der mangler ,, mellemregninger,, for hvad er det man husker, når man vil fortælle.

Nå, men jeg har gjort et forsøg i korthed.

.

Top Svar Citer
#43944 - 28/06/2024 13:01 Re: Tro [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3747
Sted: Nørresundby
Intet mindre end fremragende

Hvad du selv beretter

Og interessant hvad du har fundet fra Martinus (oprindeligt vendelboer fra Sindal der flyttede til hovedstaden og som min eks kæreste idag er engageret indenfor)

Citat:
Martinus:

Troen er noget, der ikke er underkastet viljen.[6]
Ifølge Martinus er religiøs tro en evne til at lade sig påvirke følelsesmæssigt – lade sig suggerere - til at tro på forestillinger, der ikke er begrundet i viden eller intelligens


Interessante betragtninger - og Tillich siger at TROEN ikke er underkastet hverken viljen eller vores følelsesliv eller følelser og ej heller vores forestillingsliv - men alle disse tre komponenter indgår i TROs akten eller begivenheden der dog er en eksistentiel central akt der berører hele mennesket med alle dets evner, følelser vilje og intellekt, men altså ikke stammer (er et resultat af disse) fra nogle af disse.

Jeg kunne senere sige mere herom ud fra Tillich der har forstået dette dybt og forklaret det i bestselleren Troens Dynamik.



Citat:
Tikka:

Underligt nok forholder det sig sådan for mig at det jeg skriver aldrig føles helt sandt. Måske jeg fordi jeg ikke har ordet i min magt, men nok mest fordi der mangler ,, mellemregninger,, for hvad er det man husker, når man vil fortælle.


Jo om noget du har da ordet i din magt.

"At det ikke føles helt sandt" tror jeg skyldes vi erkender stykkevis og de fuldkommne erfaringer og øjeblikke vi har haft er svært at få ned på skrift. Men også fordi ord alene aldrig kan rumme sandheden eller den kristne TRO - da det er Ånden der alene gør Ordene levende og eventuelt til Guds Ord for os, gør Gud nærværende og virkeligt tilstede i vores liv og eksistens og forvandler os, HEALER os og gør os til Nye Skabninger.

Da danske Steno blev Helgen Kåret i den Katolske Kirke for nogle år siden skyldes det at flere læger kunne bevidne at et menneske der vitterligt var syg var blevet helbredt ved at læse noget Steno havde skrevet. Iøvrigt sådan alle Helgen Kåringer foregår.

Det er Ånden (Guds Ånd - Helligånden) der kan gøre Bibelen eller Paulus's ord eller Steno's ord til Guds Ord og dermed en begivenhed i vores liv hvor Gud bliver nærværende tilstedeværende og forvandler os HEALER os og HELLIG'gør os - giver os en vækst i Kristus - Kristus vinder mere og mere SKIKKELSE i os - eller Gud bygger en Bolig med os op. Selvfølgelig den Bolig eller det Legeme vi har fra Gud eller i kraft af Gud. Kristus'legemet eller vores Åndelige Himmelske Legeme.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

jeg skal lige have en lille løbetur nu
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Tro
af Anonym
30/06/2024 13:09
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
30/06/2024 12:33
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 09:49
Blanke sider
af Tikka
29/06/2024 12:44
Vigtige præciseringer
af somo
28/06/2024 07:25
Nyheder fra DR
Ferien er skudt i gang, men sommerhøjtr..
30/06/2024 11:51
Orbán barsler med ny højrefløjsgruppe..
30/06/2024 11:29
Roskilde Festival skruer op for affaldss..
30/06/2024 10:24
Særdeles våd dag for hele Danmark
30/06/2024 08:14
Jill Biden forsvarer sin mand: Den enest..
30/06/2024 08:02
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ny DNA-søgning gav gennembrud i gammel ..
30/06/2024 11:09
Unge britiske vælgere er bekymrede for ..
30/06/2024 11:09
Regeringens opioidudspil kommer først e..
30/06/2024 11:09
Maskerede mænd dræber en og sårer fem..
30/06/2024 11:09
Flere gerningsmænd overfalder 36-årig ..
30/06/2024 11:09