1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro
|
"Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad denne tråd handler om."
Arrrgh så svært er det da vist ikke for dig at finde ud af
Du kunne jo bare læse de to første indlæg og du ved hvad denne tråd handler om nemlig
TRO (religiøs tro)
Begrebet TRO er jo uhyre interessant og for mit eget vedkommende er det den kristne TRO jeg har taget under behandling
TRO eller TROEN hos Paulus er Gud der er kommet til os i forbindelse med Begivenhed Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund og Kirkerne
I Guds Kærlighed Kristus er vi blevet forenet og forsonet med Gud
Guds Kærlighed Kristus er udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os
Begivenheden Kristus hvorom alt drejer sig hos Paulus
Jesus er Kristus fordi her kommer Gud til verden eller til os - forsoner og forener os med Gud - fx jøder og grækere (hedningerne)
Paul Tillich:
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him the Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.
the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared.
Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present.
This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
det er ikke ånden hos mennesket Jesus fra Nazareth, der gør ham til Kristus, men at det er det åndelige nærvær, Gud i ham, der besidder og driver hans individuelle ånd. Denne indsigt står vagt over for en Jesus-teologi, der gør mennesket Jesus til genstand for kristen tro.
det kristne budskab om, at det er Jesus som Kristus, i hvem den Nye Væren (de nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os) er dukket op.
Paulus' Åndelige-Kristologi, som understreger, at "Herren er Ånden", og at vi ikke "kender" ham efter hans historiske eksistens (kød) længere, men kun som Ånden, der er levende og nærværende.
Dette redder kristendommen fra faren for en heteronom underkastelse af et individ.
Kristus er Ånd og ikke lov.
-0-0-0-
Paul Tillich, systematic theology
What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.
The word "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Paul Tillich, systematisk teologi
Hvad er kilden til tro? Det eneste mulige svar er: "Gud selv som åndelig nærvær. Ethvert andet svar ville nedbryde troen til en tro, en intellektuel handling frembragt af vilje og følelser.
Ordet "tro" kan ikke anvendes på Kristus, medmindre det er taget i sin bibelske betydning af en åndelig virkelighed i sig selv (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).
Troen på Kristus er tilstanden af at blive grebet utvetydigt af det åndelige nærvær.
Den franske teolog André Gounelle definerer TROEN:
henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”
Luther:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet).
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto
Troen er desuden den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste af affekter, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny. Rudolf Otto
-0-0-0-
Teologi studerende må ikke lukkes ud af Universitetet eller færdiggøre deres teologi studier uden at de er blevet præsenteret for TROEN som jeg gør det ovenfor. De skal have mødt denne forståelse.
Hvorfor? Jo fordi de jo ellers kunne være af den opfattelse at TRO eller TROEN i kristendommen drejer sig om at tro hvad der står i Bibelen og altså ikke er grundlagt på Guds Ånds virksomhed i verden som dette tog sin begyndelse med Jesus Kristus der bringer Guds Ånd i spil i verden
Slipper Guds Ånd Fri
Aktiverer Gud og Guds Ånd i alle mennesker i et SØN'FADER JEG'DU SPIRITUALITET eller samtalende virkelighed med Gud
|
|
|
|