annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17290342
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2495028
Et andet syn 2059384
Åndelig Føde 1951518
Jesu ord 1566528
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 441 gæster og 232 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 29 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 28 29 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#43714 - 03/06/2024 23:46 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7321
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg glæder mig over dit indlæg, og er for træt til at svare i aften.
Men i morgen er der jo atter en dag smiler
Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#43715 - 04/06/2024 09:36 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3748
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

I stedet for at gå til gudstjeneste (skrækkeligt ord), kunne vi gå til fejring af kærligheden, hvor vi alle kunne tænde lys, hvor ordet er frit for alle til debat efter præstens prædiken, hvor nutidig højtalermusik og storskærme til tekst og billeder blev brugt


Igen det ville være et kæmpe tilbageskridt hvis levende musik og sang blev erstattet af nutidig højtalermusik.

Nej lad der være live orkester og musikere tilstede. Højtalermusik er skisme nok af i verden.

Citat:
Arne:

Jeg kan godt somme tider drømme om en kristendom og en kirke, hvor man fejrer "den hellige treenighed"


Hvorfor pokker Arne der benægter og ringeagter Søn Fader SPIRITUALITET nu pludselig fremhæver det med treenigheden virker meget mærkeligt. Har du skiftet mening om Søn Fader SPIRITUALITETEN? Som du ellers har benægtet og latterliggjort og ringeagtet så massivt gennem de sidste år.



Og iøvrigt hvorfor er "gudstjeneste" et skrækkeligt ord?
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43716 - 04/06/2024 14:02 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7321
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for dit indlæg, hvor du efter min mening peger på væsentlige forhold.

Jeg skrev om "de kulturkristne", at de er
Citat:
dem, der ikke går op i troen, men alene i traditionen.
og nu spørger du:
Citat:
Hvilken åndelighed tænker du på?

… og hvorfor mener du, tradition ikke kan forbindes med tro … åndelighed?
Min replik:
Med udtrykket "kulturkristne" mener jeg - og vist de fleste - dem, der blot bruger ritualerne, men ignorerer kristendommens åndelighed, ved bl.a. dåb, konfirmation og vielse.
Det er jo deres gode ret, og jeg kritiserer dem ikke.

Selvfølgelig er tradition ofte forbundet med tro og åndelighed, som du så overbevisende fortæller om - samt, som du også nævner: Fællesskab.
Dét skal man jo ikke bare kaste overbord.

Her kunne jeg dog godt ønske mig lidt mindre "kæft, trit og retning".
Man kommer ind i kirken, får en salmebog, finder en plads på en kirkebænk, hvor man skal sidde ned - og stå op - på kommando, skal synge de fastlaggte salmer, når tid er og i øvrigt holde sin kæft og blot lytte andægtigt.
En undtagelse er dog nadveren, som man selv vælger til eller fra.

Det, jeg kunne ønske, er mulighed for kirkegængernes lidt mere aktive deltagelse - som jeg har set det i de græsk-ortodokse kirker.

Ligeledes undrer det mig, at man på baggrund af kristendommens teologi vel når frem til konklusionen: Elsk din Gud og dine medmennesker, men ignorerer, hvad der vel også er kristens velbegrundet: Elsk verden.

Der er - efter min mening - rigtig meget godt i kristendommen - det er der også i andre religioner - og i kristendommens kirker, men der er også et meget lang og grufuldt synderegister.
Traditioner er godt, men man kan også kvæles i dem, hvis der er totalt lukket for fornyelse.

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43718 - 05/06/2024 17:35 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7321
Sted: Sydsjælland
I dag fejres Grundloven.
Den har en § 66.
Og som der står i Folketingets redegørelse, er det jo faktisk "noget rod" blinker
Arne smiler
Top Svar Citer
#43719 - 08/06/2024 03:54 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Her min p.t. kortfattet kommentar via skimning af jeres seneste kommentarer vedrørende ordene ´fornyelse´, dåb, treenigheden og gudstjeneste:

En ´guds´tjeneste bør ikke kun ske i en ´spirituel´ bygning ting.
Idag på et socialt værested hvor vi pr. sjældenhed en aften der er sammen uden alle de andre gæster og de to personaler er spirituelle uden religion. Den ene (hun) lyder ligesom den ekstra nye tidsalder spiritualitet og dog pludseligt mere forstående vedrørende mit Ord og den anden (han) er medlem af Facebook gruppen OPLYSTHED. De synes, at ´oplysthed´ som et socialt væresteds cafe, hvor man dog også sådan med hinanden samarbejder åndeligt på en forenet måde som en i en selv og/eller sammen ´tjener´ både guddommen og folket inklusiv naturen...at det lyder som en god ide (ideologi).
Vi alle tre synes, at ligesom alle andre trosretninger dåb og konfirmation i folkeskolen sker som hjernevask imod børn - Hun synes, at det er dårligt ifølge hendes undersøgelse vedrørende skolers (regeringen) ved aps samarbejde med kirken, at den sådan har lettere muligheder end alle andre religioner. Hun har spurgt en teenager om hvorfor, at vedkommende bliver konfirmeret, hvor svaret kun var: "Fordi det gør alle de andre også." At ændre på kulturen ligesom historiens gang kræver både fysisk og psykisk hellig styrke imod modgang og igennem modgang. Hun kalder for mig speciel, hvor en anden tidligere også spirituel kvinde kaldte mig for unik - ikke en let livsopgave.
Han flere gange ved min prædiken og besvarelse af deres dybdegårende spørgsmål griner, fordi han synes, at jeg er ren underholdning. Hun griner også om dette med ordene: "Ja, du er skøn." Send mig gerne på DR TV så´ ved dets runde bord...
Hun: "Går du i kirke?" Nej, men faktisk ´pudsigt´ spørgsmål, da jeg p.t. overvejer, at jeg måske snart udholder en gudstjeneste for senere forhåbentlig åndelig stimuli i deres sociale cafeer især frikirker, men på en måde kunne Jesus prædike i synagoger (jødisk templer) og senere anden tværtimod. Jeg har der sagt til en ´elev´ (han er kristen), som sagde om hans medlemskab i henhold til denne frikirkes motto: "Bare kom som, du er." I ´oplysthed´ er hyklerisk selv officielt en hel del religiøse medlemmer, men jeg forstår endnu jo ´alene´ (ikke ensom - Det gudommelige er med mig) deres instinktive frygt for en fysisk materiel utryghed den et fællesskabs hjælp til tingene især ved alvorlige ulykker, kropslige operationer, hjælpeløs sygdom og så videre. En gammel kristen rummer om min identitet, at ´jeg er den, jeg er´. Måske jeg infiltrerer mit budskab i kirken til halvdelen der...
Om igen ham og hende anerkender de dog begge to, at ligesom om skrifterne istedet for vor tids åndelige bøger og så videre forvirring, at et fokus er vigtigt ligesom jeg lignende treenigheden fremsiger Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et. Ligesom på de seneste i dagevis oplevet tre gange, at nogen kaldte mig for et godt menneske, hvilket betyder, at så er jeg ikke ligegyldig tiltrods for mine modstanderes nydelser imod mig.

Ja, jeg har lavet med humor et superheltelignende kostume med oplysthed´s symbolet og jobtitlen Frelseren måske endda i Youtube snart laver tre minutters varighed filmklip med sjove ansigtsudtryk og med budskaber.

P.s. jeg kender til Hans K´s sandsynlige reaktion!
Er Arne ligeglad, ved jeg ikke.

P.t. har jeg det samtidigt ligesom en både ´ind´ og ´ud´ slags bevidsthed ´eksplosion´ intenst hsndjbdjdjv...
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 29 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Tro
af Hanskrist
03/07/2024 15:31
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Nyheder fra DR
Mads Pedersen undgår brud efter styrt
03/07/2024 20:29
X's konkurrent har ramt 175 millioner mÃ..
03/07/2024 20:28
Tauson ærgrer sig over lynexit fra Wimb..
03/07/2024 20:00
Hizbollah sender raketter mod Israel eft..
03/07/2024 19:36
Skolebrand i Nørresundby er slukket
03/07/2024 19:26
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Det Hvide Hus: Biden overvejer absolut i..
03/07/2024 18:45
Mangeårig fransk udenrigsminister dør ..
03/07/2024 18:45
Labour er på vej mod et absolut flertal..
03/07/2024 18:45
Landet er havnet i et forfærdeligt rod:..
03/07/2024 18:45
Folk lå i kø for at overvære Korsør-..
03/07/2024 18:45