annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17100005
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2487803
Et andet syn 2057257
Åndelig Føde 1930453
Jesu ord 1565446
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
0 registrerede 611 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 29 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 28 29 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#43727 - 09/06/2024 18:41 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7320
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg læser i dit citat fra CityKirkeni Århus:
Citat:
Kristendom er nemlig en tro, hvor Gud selv henvender sig til den enkelte.
Dér står jeg af!
Jeg ved jo godt, at dette er din form for kristendom - efter alle de utallige gange du har hævdet dette, og jeg respekterer, at det er dér, du - og mange andre - står.

Men jeg oplever forholdet mellem det for mig ufattelige guddommelige og så os små mennesker på denne lille planet på en helt anden måde.
Jeg bilder mig ikke ind at vide noget om det guddommelige, men aner dets VÆREN i ALT - og fornemmer også, at det er en kærlig VÆREN.
Det siger mig: ELSK DET VÆRENDE.

Det er enkelt og ligetil - og en stor opgave at leve op til.

I trosfrihedens ånd beder jeg dig respektere denne min tro.

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#43729 - 09/06/2024 22:13 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974
Citat:
Citat:
Kristendom er nemlig en tro, hvor Gud selv henvender sig til den enkelte.

ARNE: Dér står jeg af!
Jeg ved jo godt, at dette er din form for kristendom - efter alle de utallige gange du har hævdet dette, og jeg respekterer, at det er dér, du - og mange andre - står.


Kristendommen er en åbenbaringsreligion.

DET er du vel med på? … og jeg må spørge dig, hvordan du forstår dette?
... altså det med at kristendommen er en åbenbaringsreligion

Ligeledes tænker jeg på dette, at de fleste tror, Paulus skrifter er de ældste af dem, som NT består af ...

... så når der henvises til: Romerbrevet kapitel 10 og vers 17
Citat:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10

… så er dét Paulus henviser til først og fremmest egen erfaring, og dermed en sandhed. Det kommer jo fra den opstandne Kristus.

Han havde aldrig mødt Jesus, men Jesus talte til ham - påstod han - som den opstandene Kristus.

... og jo også det som ifølge skrifterne sker i beretningen om hans Damaskus omvendelse.

Kristus taler til Paulus/Saul :
Citat:
»Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?« Han svarede: »Hvem er du, herre?« Han sagde: »Jeg er Jesus, som du forfølger

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/apg/9

Så hvorfor mener du ikke, gud selv henvender sig til den enkelte, og hvordan vil du forklare bøns forholdet til gud når ,,vi,, beder i Jesu navn?

.
Top Svar Citer
#43731 - 10/06/2024 12:23 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7320
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Kristendommen er en åbenbaringsreligion.
Min replik:
Jo, det er jeg da enig i - som Jesus, der får en åbenbaring i forklarelsen på bjerget, og Paulus, der efter korsfæstelsen på vejen til Damaskus møder Kristus.
Det samme gælder jo Moses ved den brændende tornebusk og Muhammed, der i en bjerggrotte modtager Guds ord via ærkeenglen Gabriel.

Du skriver også:
Citat:
… så er dét Paulus henviser til først og fremmest egen erfaring -
Men du citerer også Paulus:
Citat:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord
Det forudsætter jo, at man alene hører "Kristi ord" og udelukker alt andet.
Dét kan man selvfølgelig gøre, men det gør jeg ikke!
Jeg lytter fordomsfrit også til andre åbenbarede, og jeg lytter også til, hvad mit eget sind oplever.
Dét vil Paulus sikkert betegne som kætteri, men jeg vil ikke slippe min trosfrihed og binde mig til alene den kristne åbebaring.
Og jeg vil bestemt heller ikke ignorere mine egne oplevelser af det guddommeliges nærvær i alt og denne oplevelses inspiration til at elske alt.

Endelig spørger du til sidst:
Citat:
Så hvorfor mener du ikke, gud selv henvender sig til den enkelte, og hvordan vil du forklare bøns forholdet til gud når ,,vi,, beder i Jesu navn?
Mit svar:
Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.

Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige, men det guddommeliges nærvær i ALT kan vi mennesker godt fornemme - en fornemmelse, der i mig ikke føder bøn, men kærlighed heart

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43733 - 10/06/2024 16:36 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3747
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.

Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige,



Igen en af dine utallige Anti Jesus Kristus bekendelser.

Alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have beriget verden med afviser du og Jesus har fornedret det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.

Helt fint for mig - hvis du da ikke lige også skal "flage" med et Jesus Kristus Ikon.

Ingen har som Jesus talt så meget om Gud og det fordi han ville lære os hvem Gud er for os, hvilken virkelighed med Gud vi har adgang til (Bøn og den direkte samtale med Gud). Det sidste Jesus var er agnostiker, ja han stod for det stik modsatte og kristendommen er grundlagt på det stik modsatte.

Samme Søn Fader kommunikerende samtalende igennem Ånden virkelighed med Gud som han selv levede i overbragte han os - indlemmede han os i (inkarnationen), læs Paulus fx og Paulus eleven, forfatteren til Johannes Evangeliet. Det bliver skåret ud i pap.

Helt fint at du afviser og ringeagter dette forhold, men skal du være konsekvent så giver din "flagen" med et Jesus Kristus Ikon ingen mening - det er meget groft manipulation og misbrug af Jesus Kristus.

Du står for det stik modsatte Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have beriget verden med og alligevel flager du med dit Jesus Kristus Ikon. En gang til, det er alvorlig manipulation og misbrug af Jesus Kristus.

Jeg sporer mere og mere at du ikke helt har styr på hvad du skriver, som her:

Citat:
Arne:

Jeg kan godt somme tider drømme om en kristendom og en kirke, hvor man fejrer "den hellige treenighed"


Hvordan kan du i fuld alvor skrive sådan når du også igennem de sidste mange år nu har givet stærkt udtryk for følgende:

Citat:
Arne:

Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.

Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige


Du forstår åbenbart ikke betydningen af "den Hellige Treenighed".

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43734 - 10/06/2024 17:25 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7320
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg er ikke anti-Kristus.
Jeg har blot en anden holdning til kristendommen end din.
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 29 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Tro
af Anonym
30/06/2024 13:09
Nyheder fra DR
Myndigheder advarer mod at drikke vandet..
01/07/2024 18:07
Dansk Tour-rytter udgår med brækket kr..
01/07/2024 18:01
Mads Pedersen efter massespurt: 'Overhov..
01/07/2024 17:55
Grindr skal betale millionbøde for brud..
01/07/2024 17:49
Svensk mand dødsdømt for drab i Bagdad
01/07/2024 16:46
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Højrefløjspartiet National Samling stÃ..
01/07/2024 17:01
NÃ¥r Tim Christensen spiller guitar, bli..
01/07/2024 17:01
Efter snesevis af klager: Kommune sælge..
01/07/2024 17:01
Nu kan der bruges børneagenter til at k..
01/07/2024 17:01
Organister: Salmesang lyder kun skingert..
01/07/2024 17:01