annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17290342
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2495028
Et andet syn 2059384
Åndelig Føde 1951518
Jesu ord 1566528
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 342 gæster og 113 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 29 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43709 - 03/06/2024 19:38 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7321
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver bl.a.:
Citat:
Så længe der er tilslutning til dåb, konfirmation og især bryllup vil folkekirken som institution bestå, tror jeg.
Det er jo, hvad man kalder: "de kulturkristne", du omtaler, altså dem, der ikke går op i troen, men i traditionen.
Ikke et ondt ord om dem, men åndeligheden i kristendommen visner jo!

Og grunden er vel, at vi moderne mennesker er blver "omvendt".
Til hvad?
Til materialismen i sin mest griske og svinske form.

Jeg kan godt somme tider drømme om en kristendom og en kirke, hvor man fejrer "den hellige treenighed", hvor man ikke "tjener Gud", men i stedet aktivt "ærer det guddommelige", hvor man ikke er "låst fast" til en kirkebænk, men frit kan tænde lys, kan knæle foran alteret og kan deltage i menighedens debat om præstens prædiken.
Og ligeså drømmer jeg om, at præsten musikalsk ikke er låst fast alene til orglet, men også kan bringe musik og billeder elektronisk.

En menighed, der går hjem efter en sådan "treenighedsfejring" vil måske føle sig inspireret til andre livskvaliteter end grådig og svinsk materialisme - ja måske endda til at elske "skaberværket" heart smiler

Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
#43710 - 03/06/2024 20:21 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3748
Sted: Nørresundby
Grundtvig Leth Fortalt - Den største profet


I to - prøv at orientere jer lidt imod virkeligheden frem for jeres fordomme om fx folkekirken og ja Kirken og Kirkerne.

At fylde en gudstjeneste med levende lys - stearinlys - gør at jeg aldrig ville dukke op.

Som brændeovne er livsfarlige for mennesket (ødelægger vores lunger og medfører at alle vore organer svækkes og medfører demens (skader os kognitivt og indlærings mæssigt) og øger sandsynligheden for blodpropper - så gør stearinlys det samme).

Og at erstatte levende musik og sang med elektronisk ville da være et kæmpe tilbageskridt.

Nej musikken og sangen skal være live og autentisk, spilles og synges af de mennesker der er tilstede.

Kathrine Lilleør's menigheder og gudstjenester er et tilløbsstykke for tredje gang i hendes liv.

Hvor meget Grundtvig ligner Paulus er slående.

Begge modstandere af rationalisme og dogmatisme - ja begge satte de Ånden og Guds Nærvær gennem Helligånden som det afgørende vigtigste der altid er karakteriseret ved glæden og højt humør hvorfor sang og musik er dettes rette både udtryk og indtryk.


Begge teologer mystiker og poeter af Guds Nåde og profeter og da især forkæmper for demokrati og ligeværd mellem mennesker (fra forskellige etniske og kulturelle religiøse tilhørsforhold i Paulus's tilfælde (ingen nationalisme her overhovedet)), især mænd og kvinder.

Hvor blev jeg glad for udsendelsen, Grundtvig Leth Fortalt - den største profet.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Den treenige Gudsforståelse er Gudstjenesten gennemsyret af og dens essens er det med Faderen og Sønnen og Helligånden - alt det du Arne har nedgjort nu i mange år. Er du pludselig blevet omvendt og fortryder du dine sidste mange års skriverier???
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43711 - 03/06/2024 23:20 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974
Indsendt af: Arne Thomsen
Citat:
Så længe der er tilslutning til dåb, konfirmation og især bryllup vil folkekirken som institution bestå, tror jeg.
Det er jo, hvad man kalder: "de kulturkristne", du omtaler, altså dem, der ikke går op i troen, men i traditionen.
Ikke et ondt ord om dem, men åndeligheden i kristendommen visner jo!


Hvilken åndelighed tænker du på?

… og hvorfor mener du, tradition ikke kan forbindes med tro … åndelighed?


At de som kaldes og eller selv kalder sig kulturkristne, ikke skulle kunne være åndelige, tror jeg ikke man hverken kan bedømme eller dømme om, men sikkert er det nok, at ateister ikke ville blive døbt, konfirmeret, gift og eller få en kirkelig begravelse, selv om disse vel også kan være åndelige?

… men at være åndelig i folkekirkelig regi har vel noget at gøre med samhørigheden/fællesskabet ved sang, nadver, bøn prædiken mm – og så er der jo bekendelsen om/af den 3enige gud, som jo vel er kirkens grundlag for, at kunne kalde det en kristen kirke, hvor man jo siger – og kan læse i bibelen: ,,hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.,, ... som dog ikke betinger en kirke, da man – som jeg forstår det, i dåben modtager Helligånden, og at Helligånden jo er den som åbner skriften og indfinder sig i bøns situation mm.

Den åbner og derfor kristendommen er en åbenbarings religion, hvad jo også er kendetegnet hos/ved Paulus.
Både hans omvendelse, og hans kontakt med den opstandne Kristus.

Så forstår ikke dit ønske om Helligånds fejring i en – kan vi kalde det, en opgraderet folkekirke (?) da den døbte er – bør være et guds tempel,

… og når denne ånd bruges til at elske hinanden, og især trosfællerne tjener man gud, fordi han elskede os først.

Selv forbinder jeg kirkerummet med orgelmusik, sang og prædiken, men det er klart, der er stor forskel på, hvilken præst som er i kirken, og hvilke menighedsråd som ,,styrer,, kirken,

... og debatterne og evt. trosforståelserne tages i menigheds husene alt efter hvilken retning man tilhører, har jeg fået fortalt - og der – i folkekirken - er der jo ,, højt til loftet,, - Folkekirken som netop rummer flere retninger på samme tid.

Personligt er jeg ikke tilhænger af dine forslag: med at tænde lys og anderledes musik mm.

Jeg kan godt lide det ,,som det altid har været,, men vigtig der bliver sunget sange jeg kender, da sang lukker op og gør noget i hovedet, som hvis teksten tilmed er fin skaber fine billeder, så man jo netop både bliver lidt høj, men også oplever samhørigheden med dem man er sammen med, og det man er sammen om.

Så noget med at ,,give sig hen,, til det som man går ind til, når man går ind i kirken, selv om gud ikke bor i huse. Det er han for stor til at kunne rummes der, men hans ånd kan være tilstede, og er det i kraft af man er samlet i Jesu navn.

Slutteligt:

Så stod Paulus frem midt på Areopagos og sagde: »Athenere! Jeg ser, at I på alle måder er meget religiøse. For da jeg gik rundt og så nærmere på jeres helligdomme, fandt jeg også et alter med indskriften: For en ukendt gud.

Det, I således ærer uden at kende det, det forkynder jeg jer. Gud, som har skabt verden med alt, hvad den rummer, og som er Herre over himmel og jord, bor ikke i templer bygget af hænder.

Heller ikke lader Gud sig tjene af menneskehænder, som om han trængte til noget.

Det er ham, der giver alle liv og ånde og alle ting; og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo – for at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste af os.

For i ham lever vi, ånder vi og er vi, som også nogle af jeres digtere har sagt:

›Vi er også af hans slægt.‹

Når vi nu er af Guds slægt, må vi ikke mene, at guddommen ligner noget af guld eller sølv eller sten, formet ved menneskets kunst og snilde.

Efter at Gud har båret over med tidligere tiders uvidenhed, befaler han nu mennesker, at de alle og overalt skal omvende sig, for han har fastsat en dag, da han vil holde dom over hele verden med retfærdighed ved en mand, som han har bestemt dertil; og det har han gjort troværdigt for alle ved at lade ham opstå fra de døde.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/apg/17 - Fremhævning er min


Et PS. Hvorfor ønsker du en helligåndsfejring i folkekirken, du som ikke er kristen?

.


Top Svar Citer
#43712 - 03/06/2024 23:32 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7321
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver til mig:
Citat:
Og at erstatte levende musik og sang med elektronisk ville da være et kæmpe tilbageskridt.
som svar på, at jeg skrev:
Citat:
Og ligeså drømmer jeg om, at præsten musikalsk ikke er låst fast alene til orglet, men også kan bringe musik og billeder elektronisk.
Hvad kalder man en sådan "debatkultur", som Hanskrist her præsenterer?
Mit svar er: Løgnagtig.
Dét gider jeg ikke at spilde min tid på.

Min drøm om Trosfrihed.dk er, at det er et sted, hvor vi respekterer og inspirerer hinanden.
Den er mulig, hvis I, der læser her - og har nogenlunde samme indstilling - giver jeres mening til kende smiler

Mvh. Arne heart smiler
Top Svar Citer
#43713 - 03/06/2024 23:35 Re: Adskille stat og kirke? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1974
Tak for link ... Er selv nyligt gået i gang med at læse/høre om Grundtvig, og glædes lidt ved det jeg har hørt, da meget - ud over min mor var grundtvigianer - er genkendeligt.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 29 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Tro
af Hanskrist
03/07/2024 15:31
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Nyheder fra DR
Statsministeriet afviser at have krævet..
03/07/2024 17:19
'Utroligt altså': Det burde have været..
03/07/2024 17:14
Roskilde Festival har fundet erstatning ..
03/07/2024 17:00
25-årig kvinde fængsles for vold med d..
03/07/2024 16:55
Mand tiltalt for vold mod statsminister ..
03/07/2024 16:01
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Putin ser klub med Kina og Indien som af..
03/07/2024 16:10
Hun skal tale til Rebildfesten: Vores fr..
03/07/2024 16:10
Er det forbudt kærlighed, når to kvind..
03/07/2024 16:10
Den salvede præst
03/07/2024 16:10
Underklassen fylder i tidens bøger, men..
03/07/2024 16:10