0
registrerede
7
gæster og
135
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Adskille stat og kirke?
|
Hej Tikka. Du skriver bl.a.:
Så længe der er tilslutning til dåb, konfirmation og især bryllup vil folkekirken som institution bestå, tror jeg. Det er jo, hvad man kalder: "de kulturkristne", du omtaler, altså dem, der ikke går op i troen, men i traditionen. Ikke et ondt ord om dem, men åndeligheden i kristendommen visner jo!
Og grunden er vel, at vi moderne mennesker er blver "omvendt". Til hvad? Til materialismen i sin mest griske og svinske form.
Jeg kan godt somme tider drømme om en kristendom og en kirke, hvor man fejrer "den hellige treenighed", hvor man ikke "tjener Gud", men i stedet aktivt "ærer det guddommelige", hvor man ikke er "låst fast" til en kirkebænk, men frit kan tænde lys, kan knæle foran alteret og kan deltage i menighedens debat om præstens prædiken. Og ligeså drømmer jeg om, at præsten musikalsk ikke er låst fast alene til orglet, men også kan bringe musik og billeder elektronisk.
En menighed, der går hjem efter en sådan "treenighedsfejring" vil måske føle sig inspireret til andre livskvaliteter end grådig og svinsk materialisme - ja måske endda til at elske "skaberværket" 
Mvh. Arne
|
|
|
|