Arne:
oplevelser af det guddommelige, oplevelser, der er det største og det mest vidunderlige i mit liv - men som det - for mig - ville være utilgivelig frækt og svinsk at smøre ind i menneskeord
jeg har hele tiden taget udgangspunkt i at
for dig er det sådan,
det er nemlig dine synspunkter og meninger om tingene jeg drøfter. Dine synspunkter og meninger om tingene der igennem de sidste år er blevet mere og mere rabiate og radikalt Anti Jesus Kristus agtige agnostiske synspunkter. Dette har jeg det fint med, men der hvor kæden hopper af for dig, er at du samtidigt med dine rabiate radikale Anti Jesus Kristus standpunkter der er dine, der flager du sgu i samme åndedrag med et Jesus Kristus Ikon.
Dette er groft misbrug af Jesus Kristus og det er manipulation dine omgivelser.
At jeg råber op om hvor selvmodsigende det er hvad du giver udtryk for, er en principiel meget spændende teologisk debat, om kristendom, og om hvad vi må og kan tillade os at bruge Jesus Kristus til, må vi spænde Jesus Kristus foran en vogn med varer og alskens ragelse som ikke bare er ham fuldstændig fremmed, men endda er det modsatte af hvad han har stået for og religionshistorisk er verdenskendt og anerkendt for at have beriget verden med.
Det er også en folkekirke debat, ja folkekirken drøfter nøjagtig disse forhold, da du ikke er den eneste der spænder Jesus Kristus foran en vogn med varer og ragelse (værdier og synspunkter) der er ham fuldstændig fremmede, og ja endda de modsatte af hans synspunkter.
Fx er Jesus Kristus ikke agnostiker, og Jesus Kristus er en Åbenbaring af vores virkelighed med Gud, som en Søn Fader JEG'DU virkelighed og samtale, kommunikation, direkte med Gud gennem Ånden, Gud Helligånden, Guds Ånd som vi har.
Dette er iøvrigt opskriften eller alle råvarerne til den treenige Gudsforståelse og virkelighed vi her har, som findes i udtalt grad overalt hos Paulus (uden at det er et dogme, fordi dogmer er bandlyst hos Åndens Apostel Paulus) og disse råvarer findes hos Johannes, både Johannes Evangeliet og Brevene.
Denne Jesus Kristus Ã…benbaring vores virkelighed med Gud som jeg beskrev det ovenfor,
"som en Søn Fader JEG'DU virkelighed og samtale, kommunikation, direkte med Gud gennem Ånden, Gud Helligånden, Guds Ånd som vi har", er ikke en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson, men det er Jesus Kristus der insisterer på at vi kan og skal tale om Gud og det guddommelige, og hvorfor så det, jo fordi vi skal igennem ham lære at kende og forstå Gud og det guddommelige i vores liv, fordi Gud og det guddommelige vedrører vores menneskelige eksistens, som vejen sandheden og livet, altså en eksistentiel forståelse nu Gud og det guddommelige, og ikke en filosofisk teoretisk og abstrakt forståelse.
Nøjagtig dette starter kristendommen, nemlig Jesus Kristus Åbenbaring Gud og det guddommelige for vi mennesker.
Altså vi ser igen at Jesus Kristus står for og er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for det stik modsatte hvad du konstant mener.
Dette (at dine agnostiske synspunkter er Anti Jesus Kristus standpunkter) har jeg det som sagt fint nok med, men der hvor kæden hopper af for dig er at du på samme tid vil flage med et Jesus Kristus Ikon, og dit Jesus Kristus Ikon oplevelse.
Så skrigende til himlen selvmodsigende og meningsløs snak, hvor du manipulerer med dig selv og dine læsere må og skal jeg som vågen læser selvfølgelig råbe højt op om på en fri debatside som Trosfrihed er. Det skal påtales, for ellers ender vi jo med at alt er ligegyldigt, og vi ingen kriterier pålægger os selv om at det helst skal give god mening hvad vi skriver.
-0-0-0-
Hvis I (og Arne) synes denne debat mellem Arne og undertegnede, er så forstyrrende, kan jeg da godt starte et nyt emne om hvordan Jesus Kristus bliver brugt rigtig godt af folk der står udenfor Kirken, og folkekirken, men også misbrugt af folk der vælger at stå udenfor Kirken og folkekirken.
Noget folkekirken har drøftet og drøftet med en sjælden iver de sidste mange år og stadig gør. Selv indenfor folkekirken selv er der en hidsig debat, og ja det var der jo også mellem Paulus og Peter, så det skal den rummelige folkekirke selvfølgelig kunne rumme.
Selv Arne kan se relevansen af at drøfte Gud og det guddommelige, og ihvertfald det er også et emne folkekirken drøfter skulle jeg hilse og sige. Så hvorfor det skulle være irrelevant denne tråd kan jeg ikke følge Tikka eller Gerth i. Og hvorfor Tikka og Gerth ikke pipper med, giver deres besyv med i den debat Arne og jeg har kørende er mig en gåde. Debatter bliver da kun bedre af at også andre deltager og giver deres mening til kende om det der pludselig blusser op.
Er det svært at forstå? Nej, overhovedet ikke.
Det er komplekse vanskelige teologiske meget dybe spørgsmål, men bestemt ikke svært at forstå hvis man læste bare et par af de indlæg der verserer mellem Arne og undertegnede.
Om som sagt folkekirken har i mange år drøftet det samme.
Hvordan skal vi favne mennesker der skaber deres egen personlige Jesus Kristus billede og opfattelse (som Arne (og ja Gerth) tydeligvis gør og som millioner af new age mennesker gør), som slet ikke stemmer overens med Kirkens Jesus Kristus bekendelse og forståelse eller med Nye Testamente og det vi ved om Jesus Kristus.
Det er måske noget af det mest spændende overhovedet nogensinde set på Trosfrihed.
Mange kærlige hilsner HansKrist
PS:
Arne der bruger Jesus Kristus på en meget speciel måde, dem er der ikke så mange af.
Men Gerth der bruger Jesus Kristus på sin måde, disse Gerth'er, dem er der rigtig mange af i verden, hvilket jeg har eksempler på fra min tid som medicin studerende på de psykiatriske afdelinger. Skizofreni og så dette at se sig selv som en frelser skikkelse, altså at have identitet som en Jesus lignende frelser skikkelse, som disse Gerth'er gik rigtig meget op i, men at få dem til at være beskæftiget med sig selv og deres eget liv der lå i ruiner og slet ikke fungerede, det kunne man sjældent (de ville kun snakke sig selv som Jesus Frelser Skikkelse i verden og miskendt geni). Nøjagtig det vi ser hos Gerth, der overhovedet ikke er interesseret i at få sit liv på retkøl, og få et spændende og godt liv som vi mennesker flest nu har, men kun går op i at forstå sig selv og sin identitet og selvopfattelse ud fra at være et miskendt geni og en frelserskikkelse verden nægter at tage imod.
Tiltrods der er ligheder mellem Arne og Gerth, så er der også meget store forskelle, og ja de ligner kun hinanden deri at de begge er klogere end folkekirken og dens præster og teologer og at de begge bruger Jesus Kristus på en meget anderledes måde end Kirken og de kristne forstår Jesus Kristus.
Hvorfor Arne der flager med et Jesus Kristus Ikon og hævder at stå den ortodokse kirke nær i sympati, hvorfor hans synspunkter og Jesus Kristus adskiller sig så meget fra Kirkernes Jesus Kristus og de kristnes Jesus Kristus, kunne være sjovt at grave lidt i, måske Arne har oplevet et åbentlyst brud med folkekirken på et tidspunkt og er blevet noget så vred på ihvertfald nogle af dem der i vores øjne står som repræsentanter for folkekirken. Arne kunne jo have løst sognebånd og fundet en anden Kirke han sympatiserede mere medPPS:
og hvad med Tikka og dette at møde Gud i folkekirkens Jesus Kristus forkyndelse - sang og musik glæde og jubel - og ja SØN FADER Spiritualitet (fx BØNsliv) og virkelighed med Gud gennem Helligånden.
Spændende spørgsmål er om folkekirken nu også er så ringe som mange mener, fx Arne og Gerth og ja Tikka tidligere ihvertfald.
Ville folkekirken kunne rumme en Tikka, ja uden problemer. Ville folkekirken kunne rumme en Arne, det bliver straks sværere. Ville folkekirken kunne rumme en Gerth med de tanker han har om sig selv og ja den identitet som at han er ny frelserskikkelse i verden.
Selvfølgelig er det også relevant at se på om Tikka og Arne og Gerth overhovedet har lyst til et aktivt Kirkeliv, folkekirke eller frikirke.