annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18652789
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2573796
Åndelig Føde 2238064
Et andet syn 2123501
Så er der linet op... 1723296
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 47 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 50 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42389 - 19/12/2023 09:50 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Jan - jeg kommer til kapitel 1 snart - tror stadig jeg har den postmoderne vending i hovedet - hvor Niels Grønkjær, som Lau Sander Esbensen også nævner, er en af de kendte. Desværre havde min Saxo abonnement ikke den bog af ham jeg gerne ville læse - men jeg fandt en bog om Hegel min store helt Rune Lykkeberg og Niels Grønkjær med flere havde skrevet - hvor hver forfatter havde et kapitel eller essay.

Nå men jeg vender mig mod kapitel 1 engang snart.

Vi får den bog gennemgået og debatteret og indtil videre har vi godt nok gjort det meget grundigt.

Mange Kærlige hilsner HansKrist

Go dag og hvis lyset betyder så meget for dig - så må kristendommen da lige være sagen - da lys jo er symbol på Glæden og det Himmelske og den hele Guds Herlighed vi møder i Kristus hvor vi også har alle Himmelske Åndelige Velsignelser.

Helligånden der jo er de kristne's Gud virker jo Ekstatisk og er derfor altid kendetegnet ved den glæde ekstasen altid er.

Kirken er da om noget lyset - håbet og glæden i verden. Og nok den største Kirke er Guds Skaberværk Naturen og det er netop lyset der bringer os i kontakt med naturen.

Vi kan ikke tænke på naturen udenom lyset fordi alle vores natur oplevelser er kommet istand ved hjælp af lyset.

Du skal ud i lyset Jan - du tilhører dagen.

1 Thessaloniki Brevet 5:

I, brødre, er ikke i mørke, så dagen skulle kunne overraske jer som en tyv. I er jo alle lysets børn og dagens børn. Vi tilhører ikke natten, og heller ikke mørket. Så skal vi da ikke sove som de andre, men være vågne og ædru. For de, der sover, sover om natten, og de, der drikker sig berusede, er berusede om natten. Men vi, der tilhører dagen, skal være ædru og iføre os troen og kærligheden som brynje og håbet om frelse som hjelm.


Hvor meget bruger du naturen Jan?


Jeg vil tænde 3 lys for dig du

Jan Krishna Kærlighedens ABC



Første lys julelys 🕯️ tændt:

The face of man is the most amazing thing in the life of the world; another world shines through it. It is the entrance of personality into the world process, with its uniqueness, its singleness, its unrepeatability." Nicolai Berdyaev.


Andet julelys 🕯️ tændt:

Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.


Tredje julelys 🕯️ tændt:

Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt. 2 Kor 4.


💕🕯️💕


Hvis vi vil se lyset må vi tømme vores hjerter for had og mørke og tristhed - som netop er det der forhindrer os i at se og opleve lyset - men vigtigst af alt at være lyset - et lys i verden for alle.

Vi må lade lyset skinne - ikke sætte vores lys under en skæppe

Idag skal vi udenfor - have dagslys i øjnene


Vær altid glade i Kristus som det sømmer sig og det jo fordi Helligånden altid er med lys og glæde - spreder lys og glæde. Der er intet der oplyser og forklarer vores ansigt og oplyser vores øjne og dermed sind som Helligånden der er vi kristnes Gud.

Oh Gud Helligånd hvilke Himmelske Åndelige Velsignelser har du til mig i dag

Jeg kunne ikke leve uden dig

Jo det kunne jeg måske godt, men mit humør ville være sort

Derfor har jeg valgt dig da du er lyset og glæden og jubelen - ekstasen - i mit liv

Du er jo Gud i vores liv

Oh Gud Helligånd

Du skal være Gud i mit liv hver dag

Være for mig hvad Solen er for jorden

Den fotosyntese og varme der ligger bag alt liv

Du er mit livs lys

Paulus er en større poet end jeg er - men jeg forsøgte da at fortælle hvor glad jeg er for Gud Helligånden


💕❤️💕

Nu blev jeg så fyldt med Helligånden at jeg styrtløber efter morgenmaden over til biblioteket i Ålborg og låner Niels Grønkjær bøgerne


Vi snakkes du Jan Krishna Kærlighedens ABC
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42390 - 19/12/2023 12:09 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Kristus begivenheden

En tolkning


Af Johannes Værge


Anmeldelse:


Det sker med et kritisk blik på den kristendomstolkning, der fremhæver Jesus’ død som det offer, der skulle til for at ændre forholdet mellem Gud og menneskene. Jesus ofrede ganske rigtigt sit liv, han døde for den sag, han var sat i verden for. Hans død indgik i det samlede forløb, men ikke for at ændre noget hos Gud. Hvad Gud ville, kom til udtryk, da han lod sin vilje og nyskabende kraft inkarnere i Jesus fra Nazareth. Dét var det store nybrud.


Jesus stod frem med ord og handlinger som udtryk for, at Gud aktivt er gået ind i et nyt samkvem med menneskene. Gud afskrev det, der stod mellem ham og menneskene; tilgivelsen er den røde tråd i det, Jesus gjorde og sagde på Guds vegne. Et beskadiget forhold skulle heles, en ny pagt oprettes. Det skete ikke på grund af nogen offerhandling, men ud af et overskud hos Gud.



Omtale

"Johannes Værge er en lærd mand i ordets bedste betydning. Dybt inde i de bibelske skrifter, kirkehistorien, salmeskatten og den klassiske teologi. En kender af nutidige teologer og andre tænkere. En velskrivende og engageret formidler. Han har noget på sinde, og han folder det overbevisende ud gennem bogens kapitler (...) Bogen er en teologisk perle og dermed også en brugsbog for prædikanter."

Præsteforeningens Blad



"Værge har skrevet en god, lærd bog, der påpeger noget meget væsentligt, at der findes andre bibelske tolkninger af forsoningslæren end den, der udelukkende fokuserer på offeret på korset. En indsigt som er relevant, og måske sågar provokerende i nogle kirkelige miljøer. På den måde åbner Værge op for en til alle tider central debat, med sin løsning på verdenshistoriens største gåde – korsets."

Kirke.dk



💕🙏💕



"Hvad Gud ville, kom til udtryk, da han lod sin vilje og nyskabende kraft inkarnere i Jesus fra Nazareth. Dét var det store nybrud".
citat

Dette var CHOK erkendelsen for Paulus - lyksaligheds katastrofen i Paulus's Omvendelse i Damaskus.


Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).


Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas


At blive født påny af Guds Ånd fra oven og ned i hjertet ❤️ - hvor vi bliver omskåret i hjertet ❤️ med Guds Kærlighed Kristus - der bliver udgydt i vore hjerter ❤️ ved Helligånden der er givet os, er den Nye pagt:


In The Spirit (Helligånden) the New Covenant comes into being. The Spirit is the New Law which gives life, whereas the Old Law, that of the Letter, only made sin manifest and thereby delivered the man over to death. The Spirit gives believers the assurance that they are Children of God, and are justified in His sight. Through the Spirit they feel in their hearts the love with which they are loved by God. Albert Schweitzer "The Mysticism of Paul the Apostle" side 167.


Citat:
Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus. For livets ånds lov har i Kristus Jesus befriet mig fra syndens og dødens lov. Rom 8, 1-2.

For jøde er man ikke i det ydre, og omskærelse er ikke det, som ses på kroppen. Jøde er man i det indre, og omskåret er den, som er det i sit hjerte, i Ånden, ikke efter bogstaven. Hans ros kommer fra Gud, ikke fra mennesker. Rom 2, 28-29

Det er os, der er de omskårne, og som tjener ved Guds ånd og har vores stolthed i Kristus Jesus i stedet for at stole på noget ydre. Filipper Brevet 3, 3.

Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3, 6.

Men drives I af Ånden, er I ikke under loven. Gal 5, 18.

Nu er vi løst fra loven og er døde fra det, vi før var fanget i, så at vi er tjenere i Åndens nye liv, og ikke i bogstavens gamle. Rom 7, 6:

"But Now we are set free from the Law, having died to that in which we were held fast, that we might serve in the new existence of the Spirit and not in the old one of letter."


Og fordi I er børn, har Gud sendt sin søns ånd i vore hjerter, og den råber: Abba, fader! Så er du da ikke længere træl, men barn. Og er du barn, har Gud også gjort dig til arving. Gal 4, 6.

For alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn. I har jo ikke fået en ånd, som giver trællekår, så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader! Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn. Rom 8, 14-16.

For af tro forventer vi ved Ånden det håb, som retfærdigheden giver. For i Kristus Jesus gør det hverken fra eller til, om man er omskåret eller ej, men det gør tro, virksom i kærlighed. Gal 5, 5-6.

for at lovens krav skulle opfyldes i os, som ikke lever i lydighed mod kødet, men i lydighed mod Ånden. Rom 8, 4:

"That the ordinance of the Law might be fullfilled in us, who walk not after the Law but after Grace."

når Kristus er i jer, er legemet ganske vist dødt på grund af synd, men ånden har liv på grund af retfærdighed. Rom 8, 10.

Sådan var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I blev helliget, I blev gjort retfærdige ved Herren Jesu Kristi navn og ved vor Guds ånd. 1 Kor 6, 11.

det håb gør ikke til skamme, for Guds kærlighed er udgydt i vore hjerter ved Helligånden, som er givet os. Rom 5, 5.


💕🙏💕

Mange Kærlige hilsner HansKrist

En lille åndelig vitaminpille før vi rigtig får taget hul på kapitel 1 i GK
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42391 - 19/12/2023 15:54 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg er desværre ikke særligt meget ude i naturen, men jeg er ved at spare op til en vietnamrejse med datteren, hvor vi skal ud i den - det er da altid noget ler Din kristendomsforkyndelse skal have heart heart heart heart heart heart heart Det bliver spændende at komme igang med kapitel 1 = om du tænker i de samme baner. For mig har læsningen været berigende. LSE går virkeligt grundigt til værks. Nu forstår jeg det hele bedre tommelop Du fantastiske menneske har skrevet noget om Kristus begivenheden igen - det vil jeg læse med friske øjne...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42392 - 19/12/2023 19:53 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Jan Krishna Kærlighedens ABC

Nu bliver du glad heart heart heart juleglad

VML juleglad

jamen det er jo det rene juleglade vanvid

skønnere nyheder kunne vi ikke møde

i denne søde skønne juletid


💕🙏💕


For se lige hvilken begyndelse - de første 5 sider vi får fra


Kristus-begivenheden

En tolkning


Af Johannes Værge



Citat:
I tidligere bøger har jeg beskæftiget mig med følgerne af det skelsættende vrid, der skete med kristendomstolkningen, da man i det vestlige Romerrige fra omkring år 200 lod det græske, billedrigt fortællende kirkesprog blive afløst af et latinsk med et juridisk præg. Gudsforholdet blev trukket i retning af et retsforhold, og menneskesynet blev farvet af begrebet arvesynd. Det fik blandt andet indflydelse på, hvordan man vægtede elementerne i den kristne påskefortælling om Jesus’ død og opstandelse. Hvor den oprindelig, græsksprogede tradition lagde hovedvægten på en lys- og glædesfyldt fejring af opstandelsen, blev den vestlige kristendom – selvom man naturligvis ikke glemte opstandelsen – præget af et særligt fokus på Jesus’ lidelse og død, forstået som led i retsforholdet mellem Gud og menneskene. Det blev særlig pointeret, da der i middelalderen fremstod en forsoningslære baseret på den tanke, at menneskenes syndighed havde krænket Guds ære. For at opnå syndernes forladelse fra Gud måtte Jesus påtage sig den straffedød, der egentlig tilkom menneskene. Altså korsdøden set som et resultat af et behov hos Gud. En tankemodel, som har haft betydelige omkostninger for gudsbilledet og derved for den tillidsfulde tro.
I forbindelse med Jesus er der meget andet at hæfte sig ved end hans død! Ærindet med denne bog er at gå ind i hele rækken af momenter i det, der indledtes med inkarnationen, og folde de forskellige trin i Kristus-begivenhedens samlede forløb ud, så korsdøden kan ses i balance med det, der gik forud for døden, og med det, der fulgte. Derved kommer Jesus’ død til at være ladet med betydning, men uden at blive forstået som en soningsdød, der er nødvendig for at påvirke Gud og opnå syndernes forladelse. Derimod ses tilgivelsen som strømmende ud af et overskud hos Gud. Som det vil fremgå, er det ikke mindst Johannesevangeliet, der giver hjælp til tolkningen, men Paulus og de andre nytestamentlige forfattere kommer også i høj grad til at bidrage.


Kapitel 1
Indledning og oversigt

En dominerende kristendomstolkning går ud på, at den afgørende ændring i forholdet mellem mennesker og Gud skete i kraft af Jesus’ død på korset. Hans død bliver forstået som et offer, der skaffer menneskene soning i forholdet til Gud. Denne forståelse bliver især begrundet med en række formuleringer hos Paulus.

For Paulus og de nærmest følgende generationer har det givetvis spillet ind på tankemønstre og sprogbrug, at jødedommen og i endnu højere grad den hellenistiske verden, som den nye Kristus-tro bredte sig ud i, var præget af, at gudstro var uløseligt forbundet med offertænkning og offerpraksis. Jesus blev imidlertid citeret for en offerkritisk position ved at fremhæve profetordet: “Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer” (Matt 9,13), og alle fire evangelister lægger vægt på at fortælle om den hændelse på tempelpladsen, hvor Jesus demonstrativt væltede boderne med det, der skulle bruges til offertjenesten (Mark 11,12-18 og paralleller). Alligevel havde de, der efterfølgende tolkede og formidlede hans budskab, vanskeligt ved at undgå en afsmitning fra den offer-fikserede forestillingsverden, de havde som baggrund og var omgivet af.

Oven i denne påvirkning kom så den juridiske prægning af kirkesproget, jeg nævnte i forordet. Tilsammen har det forskubbet fokus i tolkningen af, hvad Jesus satte ind i verden.


💕🙏💕

Jeg elsker Johannes Værge's sprog vendinger - Kristus'begivenheden og hvad Jesus satte ind i verden. Han og jeg vi taler meget ens om tingene.

💕🙏💕

Det glæder mig du skal med datteren til Vietnam - det bliver så godt

💕🙏💕

Mange Kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42393 - 20/12/2023 12:35 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Det var lidt af en julegave - godt timet heart heart heart heart heart heart heart Jeg må nok have fat i den bog på et tidspunkt tommelop Er der i øvrigt forskel på at være i Jesus og så i Kristus? Kan andre kaldes Kristus? Sofie Kristus? Hvad er Kristus? En identitet? Hvorfor ikke bare være et menneske, som vandrer mod lyset...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 50 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
19/09/2024 19:34
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
14 personer er anholdt i Portugal for at..
19/09/2024 22:31
Libanon: Sprængstofferne blev placeret ..
19/09/2024 22:07
Frankrigs premierminister har præsenter..
19/09/2024 21:21
Oversvømmelser har ramt Italien: To per..
19/09/2024 20:49
Landstræner melder Skjelmose VM-klar ef..
19/09/2024 19:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Eksperter vil tilføje hjertesvigt til W..
19/09/2024 20:19
14 personer anholdt for at påsætte dø..
19/09/2024 20:10
Over 30 ulovligt fældede træer vækker..
19/09/2024 19:57
Zelenskyj skal møde Harris og Trump ved..
19/09/2024 18:54
Forsikringsgiganten Tryg udvider brug af..
19/09/2024 18:23