annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18652789
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2573796
Åndelig Føde 2238064
Et andet syn 2123501
Så er der linet op... 1723296
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 849 gæster og 224 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 50 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42535 - 03/01/2024 15:24 Re: Svar på forskelligt [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038

Citat:
Citat:
stadig er mennesket bibelsk i den nye pagt født som syndere.


Citat:
Nu bliver det lidt for teknisk

Men i den nye pagt er du i din dåb og iklædning Kristus død fra loven og synden

Ja du står ren for gud, så dét du har begået af synd i dit liv, ser gud ikke.

Se blot Saulus/Paulus – han blev tilgivet ved sin omvendelse – men han vidste også han skulle fuldføre ”løbet” for at indløse præmien - Gud ser kun, du har godtaget, Jesus som frelser, MEN den medfødte synd har du stadig …

... først i næste liv … hvis du kommer med der, vil du opstå syndfri, men tanken er jo samtidig, at både i dette liv og det næste kan man dø, med mindre man får – som Paulus forventede – et himmelsk liv.

... og det bunder jo i syndefaldet - Adam og Eva - en beretning som jøderne den dag i dag ikke opfatter som sådan.

***


Citat:
Citat:
"Jeg plejer at sige, at det eneste mennesket skal frelses fra, er sig selv, derved kan det også opfylde det dobbelte kærlighedsbud uden at være troende."


Citat:
Hvordan pokker forstår du sidste sætning i det dobbelte kærlighedsbud?
Jamen den fortæller jo budene bygger på loven og profeterne – og det hører jo ikke med til det dobbelte kærlighedsbud, hvis ikke man er kristen troende.


»Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler hele loven og profeterne.«Matthæusevangeliet 22,34-46


Tanken er jo man ikke kan elske andre, hvis ikke man elsker sigselv …

Når jeg skrev:

"Jeg plejer at sige, at det eneste mennesket skal frelses fra, er sig selv, derved kan det også opfylde det dobbelte kærlighedsbud uden at være troende."

… er det jo fordi mennesket er sin egen værste fjende.

Den sidste linje "På de to bud hviler hele loven og profeterne" medtager jeg ikke i denne sammenhæg, for SÅ ville jeg jo være troende

***

Citat:
Og ja at du kom fri af det du kalder tro ville være første skridt mod måske en dag at du vil formå at kunne skelne mellem din egen ånd og dens erkendelses former og Gud Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - der er en verden til forskel - hvilket du ikke har forstået. Aldrig nogensinde har det skinnet igennem hvad du skriver at du forstår den religiøse spirituelle dimension som kristendommen som alle andre religioner har sin kilde i.

Ja det med ånden. Egen ånd og guds ånd/kraft er jo netop de 2 ånder, som mennesket har - kan ha - hvor man for at blive frelst skal frelses fra sig selv – altså den egoistiske og eller selvudslettende adfærd skal ikke dyrkes, også derfor vi skal elske gud med alt hvad vi har.

***

Citat:
Når jeg skriver i følge skrifterne, er det for at gøre opmærksom på, det ikke er noget jeg selv mener, eller finder på.



Citat:
… men uden tro på gud og hans udsendte søn, vil man ikke - ifølge skriften – há mulighed for at opnå evigt liv - og ej heller i dette liv kunne stå rene for gud, i kraft af Jesu blod - eller modtage ånden, da dette betinger dåb – en dåb på troen -



Citat:
Jeg har spurgt dig om hvilken reference du har til skriften???

Vil du ikke ud med det???

Dernæst når du forhåbentligt finder den reference og hvem forfatteren er om du da godt gider redegøre for det syn på skrift og Ånd som denne forfatter har. Religionshistorisk er han verdensberømt for sit syn på Skrift og Ånd.


Forstår dig ikke, føler jeg har svaret dig.

.
Top Svar Citer
#42536 - 03/01/2024 15:40 Re: Svar på forskelligt [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Du springer mange ting over - du vil nok ikke svare på hvor dit "ifølge Skrifterne" din Dogmatik stammer fra? Det er tredje gang jeg rykker for svar på det som du behændigt undgår at svare mig på.


Citat:
Tikka:

Aha! Så du mener man kan blive troende ved at læse Paulus breve … se se …

Ak ja den helligånd …


Ja selvfølgelig - det er ovenikøbet en kendt sag - måske den mand der er blevet far til flest mennesker i Kristus.

Men stadig gælder (1)*:.

For mit eget vedkommende var jeg lige så desorienteret som mange af disciplinerne og det eneste jeg kunne fortælle mine venner på psykologi studiet og medicin studiet og ellers mine venner i min Århus Universitets studentermiljø og omgangskreds var alle de ÅBENBARINGER jeg modtog hver eneste dag. De var ret så radikale EKSTATISKE BRUD ERFARINGER - fyldt med GNOSIS og AGAPE - så jeg var virkelig social velfungerende og jeg var intelligent som bar fanden - evnede i ekstrem grad at lovsynge med min forstand og jeg var yderst kreativ.

Som jeg altid gør går jeg videnskabeligt til værks og ville gerne undersøge i det kulturelle religiøse og filosofiske landskab hvor hvad jeg der oplevede var beskrevet - jeg kunne umuligt være den første der blev ramt af så mange åbenbaringer stabilt i så lang en periode.

Jeg tænkte ikke på Paulus - men mere Jung - Schopenhauer og Bergson og så Abraham Maslow Peak Experience og vækst og selvaktualiserings psykologi. Jeg kan ikke her give en fyldestgørende reference af hvilke utallige tænkere jeg omgikkes i den periode men ovenfor er de vigtigste nævnt.

Paulus havde jeg ikke det store kendskab til og kristendom fyldte ikke i mit liv.

Men som sagt jeg var nysgerrig og det førte mig meget omkring også ind i det der idag går under Osho miljøet (dengang Bhagwan Shree Rajneesh). Og jeg var sammen med nogle af de højst uddannede mennesker i Danmark hvor vi var en gruppe der deltog i internat kurser i selvudvikling på Sjælland under

Peter Damgaard-Hansen:

Peter Damgaard-Hansen

Der var meget inspireret også af Bhagwan Shree Rajneesh.

Sjovt nok sker der det at som årene går jeg opdager at både Peter og jeg vi begge uafhængige af hinanden har bevæget os mod kristendommen.

Mit møde med de kristne var sporadisk dog kom Kristen Videnskab der hørte til i Hans Broges Gade Århus til at spille en større rolle og igennem deres Mary Baker Eddy - hovedværk jeg oplevede et par mirakuløse HEL'bredelser. Som min kæreste og sygeplejerske på Skejby Sygehus Intensiv Afdeling har bevidnet for folk og lægerne er også underrettet dengang og idag (det er en længere vidunderlig historie folk stadig idag gerne lægger øren til). Det er nævnt i min journal.

Der var noget ved Kristen Videnskab (Christian Science) der tiltalte mig - fx kom Einstein i Boston også i deres læsesal som jeg gjorde i Århus.

Men der var en dimension jeg manglede. Svært på det tidspunkt for mig at formulere hvad det var jeg fandt mangelfuldt selv om jeg havde erfaret de der mirakuløse HEL'bredelser (fra mine konstante alvorlige regnbuehinde betændelser skyldende Morbus Bechterews Sygdommen (disse konstante tilbagevendende betændelser som øjenlægerne tog meget alvorligt og som jeg fik en helvedes masse medicin for blev ved og ved med jævne mellemrum at ramme mig og øjenlægen var nervøs for at jeg ville kunne blive blind og så var/er det forfærdeligt forfærdeligt smertefuldt - nå men en torsdag det er helt slemt beslutter jeg mig at droppe at gå til øjenlægen og spurgte min sygeplejerske kæreste om hun ville godkende jeg forsøgte Kristen Videnskab og deres praksis - det lykkedes mig at overtale Birgitte og søndag var jeg totalt kureret og det vilde er at jeg ikke har haft det siden).

Nå tilbage til at til trods min HELbredelse så manglede jeg noget i Kristen Videnskab's SPIRITUALITET.

Hvad og hvilken dimension jeg manglede kan jeg nøje beskrive idag:

The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev


Nå men for at gøre en lang historie kort, så fandt jeg den ovenfor beskrevne religiøse spirituelle dimension hos Paulus - fuldstændig VILDT alle de ÅBENBARINGER - af at Paulus's ord blev til Guds Ord.

Det er det vildeste jeg nogensinde har oplevet at møde Paulus og endelig få den religiøse spirituelle dimension jeg havde savnet.





Citat:
(1)*:


The Bible does not contain words of God (or as Calvin has said, divine "oracles"), but it can and in a unique way has become the "Word of God".

Every day, by its impact on people inside an outside the Church, the Bible proves that it is the Divine Spirit's most important medium in the western tradition.
But it is not the only medium, nor is everything in it always such a medium. In many of its parts it is always a potential medium, but it only becomes an actual medium to the degree that it grasps the spirit of men.
No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it unless it is a medium whereby the Divine Spirit enters the spirit of someone.



-0-0-0-


Du bliver ved og ved med at snakke som om du har forstået TRO og TROEN som når det er KRISTUS TRO - i dets Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng - men det har du altså ikke Tikka - jeg ser godt du forsøger at kopiere mig og alt det jeg har skrevet om igennem årene - men stadig er det tydeligt du ikke forstår TRO og at det for dig er og har været tro og det bibelfundamentalistisk kættersk tro som er en stor plage for protestantismen. Noget Paul Tillich gør et stort nummer ud af. Derfor du opfatter tingene som hjernespind og hjerne fabrikation - fordi du ikke overhovedet har erfaret Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer i forbindelse dit kristne engagement.

Følgende afslører du ikke ved hvad du taler om og at du forsøger at kopiere HansKrist

Citat:
Tikka:

Ja det med ånden. Egen ånd og guds ånd/kraft er jo netop de 2 ånder, som mennesket har - kan ha - hvor man for at blive frelst skal frelses fra sig selv – altså den egoistiske og eller selvudslettende adfærd skal ikke dyrkes, også derfor vi skal elske gud med alt hvad vi har




Næee det er det ikke (subjektive tros forestillingsliv (parentes min HK))… Jeg har også kunne blive troende gennem ordet,


Nej nu har jeg snart kendt dig i 10 år og du har behandlet simpelthen Bibelens ord som 1 - 1 værende Guds Ord - og du har nægtet purre at se på Paulus's Ånd og Skrift syn. Hvis du havde haft respekt for det forhold at Bibelens ord kan blive til Guds Ord gennem en åndelig begivenhed (Åndens Begivenhed) så havde du selvfølgelig fortalt os dette som du ej ville kunne have brugt Bibelens bogstaver og ord som hammer til at slå folk i hovedet med der døder os gang på gang og udslukker vores Ånd og dens Glæde Humør.

Det er netop forkert formuleret:

"hvor man for at blive frelst skal frelses fra sig selv – altså den egoistiske og eller selvudslettende adfærd skal ikke dyrkes, også derfor vi skal elske gud med alt hvad vi har"

- her afslører du dig selv - du har netop ikke forstået de Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer og ja de nye Skabninger vi er i Kristus. Hvad du skriver har været kendt i et utal af religioner før kristendommen - og det er udmærket men simpel religiøs fromhed i forhold til at dyrke Gud - og ja dette dækker ikke hvad Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer ville skabe i dit liv.

Du tror du kan FAKE os allesammen.

Du tyvstjæler begreber og ord du ingen erfaringer har til at forstå - havde du ville vi kunne høre det - læse det når du skriver. Og ja skam dig du stjæler helt uforskammet fra HansKrist i øjeblikket.

Det skal du altså stoppe med eller også skal du referere til mig.

Og da især når det er tydeligt du slet ikke kan håndtere det værktøj du bare i øjeblikket stjæler fra HansKrist fordi du vil fremstå som en der har disse Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - det har du tydeligvis ikke - for havde du haft ville din tro ikke kunne have været hjernespind og hjerne fabrikation.

Nu må du stoppe din manipulation folk. Det er simpelthen for meget.


Mvh HansKrist


Citat:
Tikka:

… men uden tro på gud og hans udsendte søn, vil man ikke - ifølge skriften – há mulighed for at opnå evigt liv - og ej heller i dette liv kunne stå rene for gud, i kraft af Jesu blod - eller modtage ånden, da dette betinger dåb – en dåb på troen -


Hvor ifølge Skrifterne står der:


"… men uden tro på gud og hans udsendte søn, vil man ikke – há mulighed for at opnå evigt liv - og ej heller i dette liv kunne stå rene for gud, i kraft af Jesu blod - eller modtage ånden, da dette betinger dåb – en dåb på troen -
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42537 - 03/01/2024 16:21 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Mon jeg kan udvikle mig mere ler Hvor går grænserne blinker Der er nogle fantastiske mennesker blandt os...

https://carstenplougolsen.com/nonfiction/

https://carstenplougolsen.com/de-fortabtes-bibel/
Jeg har lige talt med Carsten, og han kommer snart med noget om dualerne, hvilket jeg glæder mig til at læse heart Hvordan er vi skabt stortchock Hvem ved...




Your friend forever

Krishna

PS: Admiralen har fundet Kaptajn bomstærk...




PPS: Der er ikke flere øller i huset, men det gør ikke noget, for jeg har mit gode humør, og kan sagtens få tiden til at gå med andre ting...




Top Svar Citer
#42539 - 04/01/2024 13:11 Re: Svar på forskelligt [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Der er noget der mangler (se længere nede) når Tikka redegør for kristendom

Ud over hvad der mangler så er der også hendes misforståelse tro, som at tro er lige med bibelkonkordantiske rationalistiske trosforestillinger - alle Bibelens ord er Guds ord og vejer alle med samme vægt.

Ingen af Bibelens ord bliver til Guds Ord - og Bibelen og Bibelens ord bliver så hvad man tror på - dette er protestantismens helt store børnesygdom denne Bibelfundamentalisme som Tikka er oplært i og som hun ikke vil vide af og kalder hjernespind og hjerne fabrikation. Det er det også - heri har Tikka ret - at læse sig til troen ved at tro alle Bibelens ord er Guds Ord er kætteri og falsk lære - det er endda uBibelsk stemmer ikke med Bibelen.

Bibelkonkordantiske rationalistiske trosforestillinger - alle Bibelens ord er Guds ord og vejer alle med samme vægt.

Ingen af Bibelens ord er nødvendigvis Guds Ord men nogle af Bibelens ord kan blive til Guds Ord for et og andet menneske ved det "under" at Helligånden på Ekstatisk vis ÅBENBARER den virkelighed med Gud vi læser om - Evangeliet er om. Dette er underfuld men det kan vi møde i andre bøger end lige Bibelen og hos andre mennesker end lige præsten - ja vi kan endda møde dette overalt i vores liv - også i forbindelse med en forelskelse og ude i naturen. Gud og det Hellige kan til enhver tid åbenbare sig gennem Åndens Ekstatiske Virksomhed. Den "risiko" eller "katastrofe" - dette gennembrud og sammenbrud - ÅNDENS EKSTATISKE VIDUNDERLIGE ÅBENBARINGS GAVE pludselig ind i vores liv eksistens - er altid til stede som en mulighed - og Paulus's Damaskus Omvendelse er kendt af alle men der er jo millioner og atter millioner af sådanne Omvendelser i hvert eneste generation de sidste 2000 år og før dette var der også.

William James Religiøse Erfaringer kunne være relevant læsning. Men der findes et skattekammer af litteratur om Omvendelser.


Det ovenfor var Tikka's misopfattelse af tro. Hun aner ikke hvad TRO og TROEN er i en Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng. Ikke noget vi kan læse og indlære os frem til - det er en af Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer og smukkeste Gaver vi skal være glade for at modtage.

Tikka indrømmer iøvrigt selv at hun ikke har TROEN. Og et menneske der ikke har TROEN kan selvfølgelig ej heller vidner om TROEN da disse vidnesbyrd kommer fra HJERTET ❤️ og den Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige virksomhed med Gud og det guddommelige og Helliges Nærvær vi står i - står midt i - lever i. Et ægte vidnesbyrd kan ikke komme fra menneskets eget sind og tænkning.

Og mennesker der mister TROEN mister ikke er bibelkonkordantisk rationalistiske trosforestillings univers og troen på Bibelens ord som Guds Ord.

Nej et menneske der har mistet TROEN ved psykologer og psykiatere og de pårørende godt har mistet sit Humør og Glæden - alt det vi har når vi er grebet Ånden og Ånden er over os og driver os - dette at være i Gud - nemlig vores ENTUSIASME og ENGAGEMENT er det der er forsvundet. Alt det der ifølge Paulus er kendetegnende for Helligånden. Primært GLÆDEN ifølge Paulus men mange andre kvaliteter nævner den gode Paulus som vores frihed og spontanitet frimodighed og frie taleret overfor Gud og mennesker og vores lyst til sang og musik. Paulus havde opdaget at tavshed og indesluttethed og et trist mørkt sind med trang til grublerier var tegn på at folk havde mistet TROEN - ikke længere var i Kristus eller Ånden - Helligånden.


-0-0-0-


Når Tikka forsøger at gengive fra Bibelen (og ikke fra ÅNDEN eller TROEN som hun selv indrømmer hun ikke har) hvad hun som ikke troende (allerede her lyder det suspekt (en djævlens advokat (hvilket det er også der giver sig ud for at være en lysets engel - men der er ikke sandhed i hvad hun skriver - hvilket hun også har indrømmet, "det er hjernespind og hjerne fabrikation det hele"))) hvad hun mener er det vigtigste i kristendommen mangler hun noget - der er simpelthen noget hun ikke får fat i. Her følger hvad hun ikke har fået fat i og har haft øjnene åbne for:



Citat:
The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev



Simpelthen kristendommens essens og det der gør at kristendommen adskiller sig fra alt andet religion - det specifikt kristne - det helt specielle kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Den paulinske SPIRIT CHRISTOLOGY.

Verden møder i kristendommen en ANTROPOLOGI aldrig set før der transcenderer al religion og religiøsitet vi hidtil har set og haft i verden.

Den KRISTOLOGISKE ANTROPOLOGI - "i KRISTUS" SPIRITUALITET - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.

Nøjagtig det jeg savnede da jeg godt nok havde mødt Kristen Videnskab bedre kendt som Christian Science og været så begunstiget derigennem at have oplevet en mirakuløs helbredelse der holder den dag i dag.

Christian Science


Kristen Videnskab - dansk


Christian Science Monitor - Avisen et af verdens bedste Aviser - har vundet så mange priser og bliver rost af mennesker fra højre til venstre.


Mary Baker Eddy Mary Baker Eddy er grundlægger af Christian Science og hun er altid på en top 10 over de ti vigtigste kvinder i USA's historie. Einstein og Mark Twain og et utal af andre mennesker var dybt fascineret af kvinden.



Jeg savnede den omtalte dimension også når jeg færdedes blandt andre kristne miljøer end lige Kristen Videnskab - Christian Science.

Det findes hos Paulus og det er som Albert Schweitzer og Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og ja Luther og endda Rudolf Steiner - at finde i:

Paulus's KRISTUS MYSTIK SPIRITUALITET - der er Kristendommens Essens - nemlig de Nye Skabninger vi er i Kristus.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:


Citat:
HansKrist:

Men i den nye pagt er du i din dåb og iklædning Kristus død fra loven og synden


Tikka der altid optræder belærende til trods hun ikke er TROende og ja som I vil se på svaret ej heller er under ÅNDENS ledelse når hun svarer:

Citat:
Tikka:

Ja du står ren for gud, så dét du har begået af synd i dit liv, ser gud ikke.

Se blot Saulus/Paulus – han blev tilgivet ved sin omvendelse – men han vidste også han skulle fuldføre ”løbet” for at indløse præmien - Gud ser kun, du har godtaget, Jesus som frelser, MEN den medfødte synd har du stadig …

... først i næste liv … hvis du kommer med der, vil du opstå syndfri, men tanken er jo samtidig, at både i dette liv og det næste kan man dø, med mindre man får – som Paulus forventede – et himmelsk liv.

... og det bunder jo i syndefaldet - Adam og Eva - en beretning som jøderne den dag i dag ikke opfatter som sådan.


Der mangler noget

Det er en opremsning af logik - et logisk rationalistisk system der skal gå op

Jeg må spørge, er jeg fanget i et rationalistisk logisk system? Lukket logisk system ovenikøbet - uden forbindelse til virkeligheden og min eksistens. Skal jeg spærres inde i Bibelen som et rationalistisk logisk system - hjernespind og hjerne fabrikation og grublerier er det virkelig hvad det kristne evangelium byder mennesker?

Altid hvad Tikka skriver er ÅNDløs blot opremsning noget dogmatisk rationalistisk logisk.

Men hvad det altid mangler ud over at det er blottet for ÅND (Helligåndens ægte vidnesbyrd) er også at det er "KRISTUS løs" - man kan ikke engang skimte de Nye Skabninger vi er i Kristus.

Jo man skulle død ikke bare en gang men to gange og så kunne man lige komme i nærheden af Kristus.

Dette er jo afsindighed oppe i hovedet - hjernespind og hjerne fabrikation hele denne gang på gang opremsning af kristendommen som et bibelkonkordantisk rationalistisk Dogmatisk logisk system mennesket ovenikøbet løber sur i og ikke to mennesker i verden vil nå frem til samme hjernespind og hjerne fabrikations dogmatisme.

Ja det er ÅNDløst og uden vores "i KRISTUS" PARTICIPATION - vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENS FORVANDLENDE NY NATUR.

Kan simpelthen læse at det er et menneske der har mistet TROEN eller aldrig haft TROEN der skriver et menneske uden HELLIGÅNDENS GLÆDE og gode HUMØR - et menneske helt uden HELLIGÅNDENS KRISTUS VIDNESBYRD - ægte vidnesbyrd om vores "i Kristus" liv - hvordan KRISTUS virker mægtig i vores liv.


"Why Fit in when you were born to Stand out in Christ" - Paulus - Galaterbrevet

Det er HELLIGÅNDENS EKSTATISKE VIRKSOMHED der gør at vi - skiller os ud fra verden - og formår kreativt at kunne stå ud (som ekstase betyde) - "stand out in Christ". (1)*


💓✝️💕☦️💓



Kun hvis vi er grebet af ÅNDEN i vores liv - Helligåndens Ekstatiske Virksomhed - kan vi skrive og fortælle videreformidle om den TROENS virkelighed vi står midt i - "i KRISTUS" i - der har forandret eller forvandlet vores liv så RADIKALT som vi bedst kan spejle os i det hos Paulus.


(1)*


Om Helligåndens Ekstatiske virke hos Berdyaev:

Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity - its anthropological revelation.

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man.,,

man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent.

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity - its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch.

the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. Berdyaev citater slut

Tillich's Ekstatisk Fornuft - Helligåndens Ecstatic Self-transcendence - for at vi kan være ude af os selv - 2 Kor 12 - (uden at have mistet os selv) og Guds Ånds Åbenbaringer (1 Kor 2) - hvad der bor i Gud og hvad Gud har til os i Kristus - kan være inde - gribe os i HJERTET - vores SPIRITUELLE EKSISTENS ORGAN nummer 1 (hvor Kristus bor Ef 3) - her vi er når vi er mest levende (fx forelskelsen) og erfarer de største SJÆLSKRÆFTER (Peak Experience - Superfluidity og Flow) og har de store afgørende ÅBENBARINGS ERFARINGER i vores liv.

Hvis det ikke er på HJERTETS grund - er i HJERTET - vores spirituelle eksistens organ - ville der ingen ny skabelse - Healing og HEL'bredelse (recovery og omvendelse) og forvandling finde sted.

Ja findes de største SJÆLSKRÆFTER vi mennesker kun kan rumme med HJERTET ❤️ da al SPIRITUALITET - "i Kristus SPIRITUALITET" - SPIRIT CHRISTOLOGY - rammer os i vores COR CENTER HJERTET ❤️ - vores EKSISTENS ORGAN eller CHAKRA EKSISTENS ORGAN - for al ægte SPIRITUALITET - det er kædet sammen med vores evolutionsbiologiske nyeste parasympatiske nervesystem SMART VAGUS nervesystemet (se Stephen Porges 'The Polyvagal Theory") - vi menneskers SOCIALE NERVESYSTEM - der er et "Brain Face Heart" system for kommunikation og participation i det sociale pulserende kulturelle politiske religiøse liv - her bliver vores KOLLEKTIVE (Jung) EMOTIONELLE MOTIVATIONELLE EKSTATISKE ARKETYPER SJÆLSKRÆFTER på neolimbisk neurobiologisk grundlag aktiveret - hvor vi ihvertfald uden at lyve kan sige at dopamin spiller en helt central rolle. I den sammenhæng er det bemærkelsesværdigt at flere og flere mennesker får diagnoser med dopamin insufficient - men det gør vi mennesker med en paulinsk "i Kristus SPIRITUALITET" eller SPIRIT CHRISTOLOGY - ihvertfald ikke - da denne verdens mest kraftfulde SPIRITUALITET er grundet på neolimbiske DOPAMINSKE emotionelle motivationelle ekstatiske affekter - affektforhold og "DRIVE" forhold. Første gang vi ser dette er i forældrenes "titte bøh" leg med deres baby'er og så fortsætter disse forhold med hvor store SJÆLSKRÆFTER - hvor meget EKSTATISK SPÆNDING - hvor store mængder af EKSTATISKE ARKETYPER SJÆLSKRÆFTER - et menneske kan rumme altså fra "titte bøh" legen til legepladsen (jubel og triumf) til sportspladsen og skolegårdens over karriere og uddannelse og forelskelse til vores beskæftigelse med gudstjeneste - musik og sang og dans indtil vi er i stand til at skabe et HJEM med de samme ARKETYPER SJÆLSKRÆFTER i spil til gavn for næste generation.

De elektromagnetiske energi felter der er tale om i HJERTER er mange mange gange større end hvad man kan måle sig frem til i hjernen
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42540 - 04/01/2024 18:28 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Måske kapitel 1 var blevet lidt anderledes, hvis LSE havde læst dine skriverier heart Inkarnerer Gud på jorden? Det tror LSE ikke. Hvordan griber Gud ind i verden og i vi menneskers liv? LSE opfatter alle mennesker som værende Guds børn. Men det er gået helt galt for os ler Er der brug for Guds elskede søn blinker Kan vi møde Jesus uden at møde FADEREN/MODEREN/GUD? Jeg tror ikke, at du og LSE er så langt fra hinanden stortchock Jeg har desuden aldrig været Guds fjende, men jeg har da syndet, og det kan godt ærgrer mig, for det har hæmmet mig i den grad. Jeg har dog efterhånden fået ryddet gevaldigt op i mig selv. Helt syndfri kan jeg nok ikke blive i denne mørkeverden vi lever i. Det har Gud forståelse for. Jeg går ind for at synde så lidt som muligt og ikke bevidst. Nu til lidt sjov, for hvad er der blevet af Kaptajn bomstærk...




Your friend forever

Krishna

PS: Admiralen kalder skibet...






PPS: Hvornår lægger vi fra kaj...




PPPS: Hvem tager sig af somo engel Skal der andre boller på suppen...


Top Svar Citer
annonce
Side 38 af 50 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
19/09/2024 19:34
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
Én person død efter knivoverfald i Rot..
20/09/2024 00:13
Israel hævder at have ødelagt op mod 1..
19/09/2024 23:13
14 personer er anholdt i Portugal for at..
19/09/2024 22:31
Libanon: Sprængstofferne blev placeret ..
19/09/2024 22:07
Frankrigs premierminister har præsenter..
19/09/2024 21:21
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Novo-topchef udråbes som årets leder a..
19/09/2024 21:31
Israels militær angriber hundredvis af ..
19/09/2024 21:28
Eksperter vil tilføje hjertesvigt til W..
19/09/2024 20:19
14 personer anholdt for at påsætte dø..
19/09/2024 20:10
Over 30 ulovligt fældede træer vækker..
19/09/2024 19:57