annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 29 gæster og 1500 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Svar på forskelligt

Du springer mange ting over - du vil nok ikke svare på hvor dit "ifølge Skrifterne" din Dogmatik stammer fra? Det er tredje gang jeg rykker for svar på det som du behændigt undgår at svare mig på.

Citat:
Tikka:

Aha! Så du mener man kan blive troende ved at læse Paulus breve … se se …

Ak ja den helligånd …

Ja selvfølgelig - det er ovenikøbet en kendt sag - måske den mand der er blevet far til flest mennesker i Kristus.

Men stadig gælder (1)*:.

For mit eget vedkommende var jeg lige så desorienteret som mange af disciplinerne og det eneste jeg kunne fortælle mine venner på psykologi studiet og medicin studiet og ellers mine venner i min Århus Universitets studentermiljø og omgangskreds var alle de ÅBENBARINGER jeg modtog hver eneste dag. De var ret så radikale EKSTATISKE BRUD ERFARINGER - fyldt med GNOSIS og AGAPE - så jeg var virkelig social velfungerende og jeg var intelligent som bar fanden - evnede i ekstrem grad at lovsynge med min forstand og jeg var yderst kreativ.

Som jeg altid gør går jeg videnskabeligt til værks og ville gerne undersøge i det kulturelle religiøse og filosofiske landskab hvor hvad jeg der oplevede var beskrevet - jeg kunne umuligt være den første der blev ramt af så mange åbenbaringer stabilt i så lang en periode.

Jeg tænkte ikke på Paulus - men mere Jung - Schopenhauer og Bergson og så Abraham Maslow Peak Experience og vækst og selvaktualiserings psykologi. Jeg kan ikke her give en fyldestgørende reference af hvilke utallige tænkere jeg omgikkes i den periode men ovenfor er de vigtigste nævnt.

Paulus havde jeg ikke det store kendskab til og kristendom fyldte ikke i mit liv.

Men som sagt jeg var nysgerrig og det førte mig meget omkring også ind i det der idag går under Osho miljøet (dengang Bhagwan Shree Rajneesh). Og jeg var sammen med nogle af de højst uddannede mennesker i Danmark hvor vi var en gruppe der deltog i internat kurser i selvudvikling på Sjælland under

Peter Damgaard-Hansen:

Peter Damgaard-Hansen

Der var meget inspireret også af Bhagwan Shree Rajneesh.

Sjovt nok sker der det at som årene går jeg opdager at både Peter og jeg vi begge uafhængige af hinanden har bevæget os mod kristendommen.

Mit møde med de kristne var sporadisk dog kom Kristen Videnskab der hørte til i Hans Broges Gade Århus til at spille en større rolle og igennem deres Mary Baker Eddy - hovedværk jeg oplevede et par mirakuløse HEL'bredelser. Som min kæreste og sygeplejerske på Skejby Sygehus Intensiv Afdeling har bevidnet for folk og lægerne er også underrettet dengang og idag (det er en længere vidunderlig historie folk stadig idag gerne lægger øren til). Det er nævnt i min journal.

Der var noget ved Kristen Videnskab (Christian Science) der tiltalte mig - fx kom Einstein i Boston også i deres læsesal som jeg gjorde i Århus.

Men der var en dimension jeg manglede. Svært på det tidspunkt for mig at formulere hvad det var jeg fandt mangelfuldt selv om jeg havde erfaret de der mirakuløse HEL'bredelser (fra mine konstante alvorlige regnbuehinde betændelser skyldende Morbus Bechterews Sygdommen (disse konstante tilbagevendende betændelser som øjenlægerne tog meget alvorligt og som jeg fik en helvedes masse medicin for blev ved og ved med jævne mellemrum at ramme mig og øjenlægen var nervøs for at jeg ville kunne blive blind og så var/er det forfærdeligt forfærdeligt smertefuldt - nå men en torsdag det er helt slemt beslutter jeg mig at droppe at gå til øjenlægen og spurgte min sygeplejerske kæreste om hun ville godkende jeg forsøgte Kristen Videnskab og deres praksis - det lykkedes mig at overtale Birgitte og søndag var jeg totalt kureret og det vilde er at jeg ikke har haft det siden).

Nå tilbage til at til trods min HELbredelse så manglede jeg noget i Kristen Videnskab's SPIRITUALITET.

Hvad og hvilken dimension jeg manglede kan jeg nøje beskrive idag:

The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Nå men for at gøre en lang historie kort, så fandt jeg den ovenfor beskrevne religiøse spirituelle dimension hos Paulus - fuldstændig VILDT alle de ÅBENBARINGER - af at Paulus's ord blev til Guds Ord.

Det er det vildeste jeg nogensinde har oplevet at møde Paulus og endelig få den religiøse spirituelle dimension jeg havde savnet.

Citat:
(1)*:

The Bible does not contain words of God (or as Calvin has said, divine "oracles"), but it can and in a unique way has become the "Word of God".

Every day, by its impact on people inside an outside the Church, the Bible proves that it is the Divine Spirit's most important medium in the western tradition.
But it is not the only medium, nor is everything in it always such a medium. In many of its parts it is always a potential medium, but it only becomes an actual medium to the degree that it grasps the spirit of men.
No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it unless it is a medium whereby the Divine Spirit enters the spirit of someone.

-0-0-0-

Du bliver ved og ved med at snakke som om du har forstået TRO og TROEN som når det er KRISTUS TRO - i dets Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng - men det har du altså ikke Tikka - jeg ser godt du forsøger at kopiere mig og alt det jeg har skrevet om igennem årene - men stadig er det tydeligt du ikke forstår TRO og at det for dig er og har været tro og det bibelfundamentalistisk kættersk tro som er en stor plage for protestantismen. Noget Paul Tillich gør et stort nummer ud af. Derfor du opfatter tingene som hjernespind og hjerne fabrikation - fordi du ikke overhovedet har erfaret Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer i forbindelse dit kristne engagement.

Følgende afslører du ikke ved hvad du taler om og at du forsøger at kopiere HansKrist

Citat:
Tikka:

Ja det med ånden. Egen ånd og guds ånd/kraft er jo netop de 2 ånder, som mennesket har - kan ha - hvor man for at blive frelst skal frelses fra sig selv – altså den egoistiske og eller selvudslettende adfærd skal ikke dyrkes, også derfor vi skal elske gud med alt hvad vi har

Næee det er det ikke (subjektive tros forestillingsliv (parentes min HK))… Jeg har også kunne blive troende gennem ordet,

Nej nu har jeg snart kendt dig i 10 år og du har behandlet simpelthen Bibelens ord som 1 - 1 værende Guds Ord - og du har nægtet purre at se på Paulus's Ånd og Skrift syn. Hvis du havde haft respekt for det forhold at Bibelens ord kan blive til Guds Ord gennem en åndelig begivenhed (Åndens Begivenhed) så havde du selvfølgelig fortalt os dette som du ej ville kunne have brugt Bibelens bogstaver og ord som hammer til at slå folk i hovedet med der døder os gang på gang og udslukker vores Ånd og dens Glæde Humør.

Det er netop forkert formuleret:

"hvor man for at blive frelst skal frelses fra sig selv – altså den egoistiske og eller selvudslettende adfærd skal ikke dyrkes, også derfor vi skal elske gud med alt hvad vi har"

- her afslører du dig selv - du har netop ikke forstået de Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer og ja de nye Skabninger vi er i Kristus. Hvad du skriver har været kendt i et utal af religioner før kristendommen - og det er udmærket men simpel religiøs fromhed i forhold til at dyrke Gud - og ja dette dækker ikke hvad Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer ville skabe i dit liv.

Du tror du kan FAKE os allesammen.

Du tyvstjæler begreber og ord du ingen erfaringer har til at forstå - havde du ville vi kunne høre det - læse det når du skriver. Og ja skam dig du stjæler helt uforskammet fra HansKrist i øjeblikket.

Det skal du altså stoppe med eller også skal du referere til mig.

Og da især når det er tydeligt du slet ikke kan håndtere det værktøj du bare i øjeblikket stjæler fra HansKrist fordi du vil fremstå som en der har disse Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - det har du tydeligvis ikke - for havde du haft ville din tro ikke kunne have været hjernespind og hjerne fabrikation.

Nu må du stoppe din manipulation folk. Det er simpelthen for meget.

Mvh HansKrist

Citat:
Tikka:

… men uden tro på gud og hans udsendte søn, vil man ikke - ifølge skriften – há mulighed for at opnå evigt liv - og ej heller i dette liv kunne stå rene for gud, i kraft af Jesu blod - eller modtage ånden, da dette betinger dåb – en dåb på troen -

Hvor ifølge Skrifterne står der:

"… men uden tro på gud og hans udsendte søn, vil man ikke – há mulighed for at opnå evigt liv - og ej heller i dette liv kunne stå rene for gud, i kraft af Jesu blod - eller modtage ånden, da dette betinger dåb – en dåb på troen -
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/03/2025 12:54
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
Nu kan du se stjerner derude - og det er..
12/03/2025 20:59
En række pander solgt siden 2020 tilbag..
12/03/2025 19:59
Togbusser forlænges her til aften
12/03/2025 19:26
Siumuts formand trækker sig efter valgn..
12/03/2025 19:16
Pakistans militær om kapret tog: Alle g..
12/03/2025 19:05
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Medie: Putin besøger Kursk for første ..
12/03/2025 18:24
Minister vil ikke undtage udlandsdansker..
12/03/2025 18:20
Møder om våbenhvile rykker til Moskva ..
12/03/2025 18:04
Der findes mange metoder til selvforglem..
12/03/2025 18:00
Stegepander solgt siden 2020 tilbagekald..
12/03/2025 17:46