annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 536 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 50 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42374 - 17/12/2023 08:25 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Måske bliver du overrasket over vores TRO/SPIRITUALITET ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️Jeg har tænkt på, om du ikke kunne stille din tro/spiritualitet op i punktform, for så kunne vi andre sætte et minus eller plus ud for dem


Ja jeg er overrasket over at der ikke virker til hos jer at være nogen SPIRITUALITET.

At blive ved med at lave antagelser på fornuftens grund eller med sin fornuft er blot den menneskelige fornuft der arbejder. Og den menneskelige fornuft som burde være kritisk behøver ikke være det. Den menneskelige fornuft kan simpelthen vælge at opdigte hvad som helst - fx hvis den hævder der er og skal være en overnaturlig verden eller virkelighed som alternativ til den virkelighed vores i verden værens eksistens bringer os i kontakt med.

Det gør Lau Sander Esbensen og på hvilket kritisk fornuftigt videnskabeligt grundlag han når frem dertil får vi ingen prøver på andet end den religiøse følelse han åbenbart har hvor han vil have et godt svar til de forældre der har mistet deres datter. Her står jeg af - jeg kunne aldrig finde på at opdigte en overnaturlig verden eller virkelighed - hevet ud af det blå.

Dette er en meget stor svaghed med den der overnaturlige verden eller virkelighed han bare helt ukritisk slæber videre med ind i bogen.

Som sagt opererer jeg med en og kun en virkelighed og det den naturlige som er en del af min i verden værens eksistens - og i alle naturlige levende væsener (der har i verden værens eksistens) er der et skabende og livgivende princip. Den biologiske og medicinske videnskab kan forstå ihvertfald livgivende principper på naturvidenskabelig grund der ligger til grund for at vi er i live. Dette læres jo også igennem hvad der fører til døden. Fx ekstrem kulde og indånding af giftige gasser hvor der fx mangler ilt. Eller sult og tørst i mange dage kan også fx i en ørken hurtigt føre til døden.

Så altså der hvor det religiøse spirituelle bliver aktuelt for mig og Paul Tillich fx og ja de fleste teologer idag er i forbindelse med at alle levende væsener er i live pga livgivende og "skabende" principper.

Jeg siger ikke som panteisme at alt er levende eller Gud er overalt (og ender op med at være universet selv og al "ragelse" her) - Gud er for mig livgivende og skabende igennem sin Ånd og er ikke overalt men i alle levende væsener er der livgivende og skabende principper der opretholder de levende organismer og levende væsener, deres eksistens (at de endnu ikke er døde men stadig i live) - der er tale om at vi kan genkende at også disse måske nok mere primitive levende væsener eller organismer er understøttet af ihvertfald livgivende og skabende principper vi finder der gælder også for vi menneskers eksistens og "liv". Derfor vi taler om at Gud vi tror på er Gud til Skaberværket - og i alt levende her.

Åndens begær er livet, også Guds Ånds begær er LIVET - så der er tale om den livgivende og skabende Gud Ånd vi kristne bekender os til vi tror på - Ånden der gør levende (2 Kor 3) som Paulus siger og ja at det er Livets Ånd vi har i Kristus (Rom 8).

Kan du mærke jeg ikke snyder nogen steder som Lau Sander Esbensen gør - jeg har indtil videre ikke opdigtet nogen overnaturlig verden eller virkelighed som alternativ til vores - for en sådan findes ikke efter min mening - ja der findes ikke en Lau Sander Esbensen overnaturlig verden virkelighed ved siden af den verden og virkelighed vi er plantet i eller sat i eller tilhører gennem vores i verden værens eksistens.

Jeg er også EKSISTENTIALIST - og tilhører den største af dem alle Karl Marx som lærer mig rigtig meget om min eksistens - (Kierkegaard lidt i forbindelse med den enkeltes betydning - men Kierkegaard forstår ikke vores i verden værens eksistens, hvilket jeg mener man skal for at blive talt med i rækken af eksistentialister) Heidegger der netop forstår at vores eksistens er vores i verden værens eksistens - er altafgørende stor betydning for mig og Paul Tillich. Viktor Frankl og Rollo May kan jeg nævne sammen med Binswanger og Medeard Boss (psykiatri og psykologi på grundlag af Heideggers Eksistential Ontologiske analyser og undersøgelser). Hos de sidste nævnte især Binswanger er vores i verden værens eksistens kategoriseret på den måde at der er tale om forskellige verdener. Umwelt (naturlige omverden) og Mitwelt (den sociale omverden (familie og kærester og ja alle mennesker vi omgås og ja menneskeheden vi tilhører) og Eigenwelt eller Selbstwelt - at vi kan skelne os selv og vores tanker vilje og følelser fra andre - vores psykiske sjælelige og åndelige bevidsthedsliv er der tale om - og nogle opererer med en fjerde omverden Überwelt og det er den kulturelle - lige fra musik og sang og alle kunstarter og håndværk over litteratur til videnskabelig erkendelse. Så når vi siger at vores eksistens er en i verden værens eksistens - så er der altså fire verdener vi er sat i eller eksisterer i forhold til: 1): Umwelt (naturen) - 2): Mitwelt (sociale) - 3): Eigenwelt eller Selbstwelt (min egen verden som et selv og selvreflekterende selvbevidst individ og person) og 4): Überwelt (kulturen).

Sidste EKSISTENTIALISTER jeg vil nævne er Sartre - Gabriel Marcel - Emmanuel Levinas - Emmanuel Mounier og selvfølgelig og ikke mindst heart Nicolai Berdyaev heart og heart Paul Tillich heart.

Jeg har udeladt som tilhørende EKSISTENTIALISTERNE følgende (men de er også eksistentialister men de er bare mere kendt for noget andet) det er Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Freud og Carl Gustav Jung og Erich Fromm og Karen Horney og Erik H Eriksson og Abraham Maslow - Francesco Alberoni - Edgar Morin og Alain Badiou. Og Jesper Hoffmeyer og Susan Hart (Danmarks internationale anerkendte "neuroaffektiv udviklingspsykolog") og Harald Høffding og William James og Stephen Porges ("The Polyvagal Theory" ny revolutionerende teori om ANS vores Autonome Nervesystem).


Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet burde selvfølgelig også nævnes.

Husker jeg snakkede med en professor i filosofi og teolog - han sagde min dannelse var intet mindre end en meget imponerende rejse - nemlig ville han vide hvilke tænkere og teoretikere og videnskabsfolk jeg havde udviklet min tænkning og virkeligheds forståelse og verdensbillede hos.


Nå for pokker da - sorry - det blev langt - men bare for at sige jer folkens - at hos mig er I i godt selskab - modsat VML og Lau Sander Esbensen så opdigter jeg ikke "hokus pokus" en overnaturlig verden virkelighed (for at få plads til det religiøse) der skulle være eller eksistere ud over den (verden virkelighed) vores i verden værens eksistens bringer os i kontakt som for mig og alle de tænkere jeg nævnte ovenfor er den eneste naturlige verden virkelighed der kan være tale om. Det religiøse befinder sig allerbedst tilhørende den naturlige verden virkelighed.

Så jeg afviser kontant og kategorisk en gang for alle den der overnaturlige verden eller virkelighed som Lau Sander Esbensen som overtro fik plantet stort set fra side et i sin bog "Gud er Kærlighed".

Men stadig er bogen fremragende som studie og debat bog omkring kristendommens fremtid og folkekirkens fremtid. Og jeg elsker den samtale jeg har med min nu pludselige gode ven og dygtige heart Jan Krishna Kærlighedens ABC heart

Et af de største mirakler på Trosfrihed er Jan Krishna Kærlighedens ABC der pludselig bliver seriøs og er trukket i arbejdstøjet, ud over Thomas der i den grad kastede sig over kristendommen og Paulus med en imponerende grundighed - sjældent set så hurtig en tilegnelse af ny viden. Der kan altså ske en udvikling med debattører her på stedet.


-0-0-0-

Okay nu forstår jeg dig HansKrist - der er kun den ene eneste naturlige verden virkelighed - men som inkluderer levende væsener og i alle levende væsener siger du der er livgivende og skabende principper.

Og at disse kan forstås og forklares af især den naturvidenskabelige biologiske og medicinske videnskab forskning.

JA DA - præcist

Men hvor fanden kommer så det religiøse spirituelle ind i billedet?

Jo de livgivende og skabende principper der gælder alle levende væseners - fungerer i alle levende væsener - når vi skal forholde os til disse hos os selv mennesket - så begynder det at blive spændende - for nemlig nu er der to måder til at forstå disse livgivende og skabende principper der gælder vores eksistens og liv - at vi holder os i live - nemlig:

1):

Lægerne og vores sundhedsvæsen med al deres viden og ekspertise og muligheder for behandling - så vi opretholder vores eksistens.

2):

Os selv - at vi selv igennem forståelsen af livet der rør sig i os formår at holde os sunde og raske og i live. Og her er Gud den livgivende Ånd - den Livets Ånd der gør levende og er livgivende - men også virker pludselig og skabende med uimodståelig vælde ja nærmest på mirakuløs vis til tider og ja nu er vi hjemme hvor det religiøse spirituelle hører til.

Mirakler og HELbredelser gennem den Guds Ånd der er Livets Ånd (hvis begær er LIVET) og som virker skabende og med Kristus hvor Gud er kommet os nær som virkelighed og vi ikke projicerer Gud ud i noget opdigtet overtroet længere men Gud er hjemme hos os selv som virkelighed fordi Gud i Kristus er os nærmere end vi er os selv nær (inkarnationen der sætter en stopper for at vi projicerer ud det der hører hjemme i os eller er vores KRÆFTER og ENERGIER - ENERGI STØRRELSER = ARKETYPER SJÆLSKRÆFTER).

Her er vi fremme ved SPIRITUALITET for FULD UDBLÆSNING - det er SÅ VILDT og SÅ SPÆNDENDE og det fantastiske er at videnskabsfolk prøver at begribe og forstå det men at en mand en Apostel ved navn Paulus allerede for 2000 år siden kunne forstå disse her forhold om hvordan Gud var den livgivende Livets Ånd (hvis begær var LIVET) og som virkede livgivende og nærende i det stille rolige dybe men som også som en VULKAN pludselig gjorde sig gældende som en SKABELSE - NY SKABELSE med uimodståelig overvældende stor mirakuløs forvandling af vores liv som en OMVENDELSE som en HELbredelse og som en HELLIGGØRELSE - og som Helligåndens Frugter (læs om disse) og som Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver paulinsk Maslow'sk selvaktualisering drevet af Helligånden - en Jungiansk Individuation eller Maslow'sk selvaktualisering der dog i sin paulinske form er drevet/drivet af Gud Helligånden (Paulus fortæller detaljeret herom - disse vores Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver - Maslow'sk Selvaktualisering og Jungiansk Individuation).

Når Gud er kommet vi mennesker nær som sker i modtagelsen Begivenheden Guds Kærlighed Kristus, udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - så er Gud her os nærmere end vi er os selv nær - det vil sige i Kristus vi kender kun Gud som virkelighed - ikke som noget vi har troet os til - men som vi har igennem erfaringer.

Vi lærer Guds Hemmelighed KRISTUS - hvad Gud har til os i Kristus - i Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Det er Guds Ånd (Gud Helligånden) der åbenbarer Kristus - hvad Gud har til os i Kristus fx alle Himmelske Åndelige Velsignelser og Guds Kærlighed og Guds Visdom og hele Guds doxa Herlighed.

Alle Åbenbaringer er Ekstatiske da Gud står imod os (vi er fri af Gud (vi har fri vilje - vi er ikke bestemt af Gud)) og for at det Guddommelige der er det "ganske andet" så forskelligt fra os og for at Gud der er den "ganske anden" kan blive til Gud der er med og for os - så kræver det en EKSTATISK SELVTRANCDENS - at vi i EKSTASEN kan være ude af os selv (uden at have mistet os selv) for at Gud kan være inde eller hos os - nær os og ÅBENBARE sig for os med sig selv - som sig selv - men også med hvad han har til os i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus:

💕✝️❤️☦️💕


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

💕✝️💕


Citat:
Guds skjulte visdom

Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker. 1 Kor 2


💕☦️❤️✝️💕


Jeg er rørt til tårer over 1 Kor 2 - det er lige så poetisk smukt udtrykt som det er dybsindigt evigt gyldigt visdom.



💕✝️❤️☦️💕


TROEN der er KRISTUS SELV - der er Guds Kærlighed og derfor dynamisk virksom i Kærlighed - der overgår al erkendelse - skal ned i HJERTET - og ud af hovedet hvor vi er svage, hvor vi er lammet handlingslammet ((a): Einstein: den lamme men godt nok seende) og ned i HJERTE for at kunne blive eksistens og liv og virkelighed gennem at vi lever = handler skabende kreativt i verden. Et menneske når det er mest levende som i en forelskelse er her selvfølgelig i HJERTE CHAKRAET 💕❤️💕

Selv når vi er i HJERTET (i TROEN - i KRISTUS) er HOVEDET jo ikke sat ud af funktion men virker stadig seende dvs kritisk forstandigt tænkende -- så det er ikke blind tro - for selv fra HJERTET - i Kristus - kan vi lovsynge med vores forstand.

a):

Albert Einstein:
«Videnskab uden religion er lam. Religion uden videnskab er blind”.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42375 - 17/12/2023 11:27 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hanskrist og Jan

Nu kommer jeg lidt ind fra sidelinjen og går måske skævt til emnet, men jeg vil forsøge.

Med hensyn til en åndelig verden så ser jeg to faldgruber:

1) En ond jord hvorfra vi skal flygte til en god himmel/åndelig verden.

2) En uerkendelig (åndelig) verden.

David Bentley Hart* spørger, om man overhovedet kan forestille sig en verden, der i princippet ikke kan erkendes overhovedet. Det virker ulogisk, det må jeg give ham ret i, hvis man tænker over det. Ontologi og epistemologi er ét i en vis forstand.

N.T. Wright forklarer*, at vi ikke er ment til at flygte fra verden. Hele kosmos er falden. Derfor ser vi sygdom, død og ondskab. Men Guds plan er at genoprette hele kosmos. Eftersom mennesket er medskaber, så vil kosmos kunne genoprettes, når mennesket er parat til at finde sin retmæssige plads som Guds samarbejdspartner i skaberværket.

Vi skal altså ikke flygte fra verden. Verden skal genfødes. Dette giver et helt andet perspektiv på det nuværende liv og den nuværende verden.

* (Efter min ufuldkomne mening, overbevisning, opfattelse).

Hmm, det ser ud til, at jeg ikke kan kalde mig Thomas i feltet.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42376 - 17/12/2023 12:00 Re: Kritikkens præmisser [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Thomas kan du ikke blive oprettet igen og få profil navnet Thomas - vi kender og tænker på dig som Thomas hvorfor et andet navn blot vil skabe forvirring. Jeg er helt sikkert på at Peter Arentzen uden problemer kan og vil hjælpe dig til at du bliver oprettet med profil navnet Thomas.

Kontakt Peter Arentzen her:

webmaster@trosfrihed.dk


💕✝️❤️☦️💕


Hvor ville jeg gerne se dig igen blive aktiv på Trosfrihed - du ved ikke hvor ofte jeg læser dig Thomas og Arne og Tikka og Jan ABC (der også indimellem deltog) i ældre tråde som du oprettede Thomas. Det var så godt og er jo stadig godt fordi disse debatter jo stadig findes og er at læse og studere.

💕☦️👍❤️✝️💕

Meget sjovt du lige spørger til om du kommer skævt ind på vores debat i denne tråd - med følgende tekst:

Citat:
Med hensyn til en åndelig verden så ser jeg to faldgruber:

1) En ond jord hvorfra vi skal flygte til en god himmel/åndelig verden.

2) En uerkendelig (åndelig) verden.

David Bentley Hart* spørger, om man overhovedet kan forestille sig en verden, der i princippet ikke kan erkendes overhovedet. Det virker ulogisk, det må jeg give ham ret i, hvis man tænker over det. Ontologi og epistemologi er ét i en vis forstand.


1) og 2) har næsten fuldstændigt lagt beslag på min tænkning og opmærksomhed i forbindelse med Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" - fordi jeg føler at vi med ham som "åndelig vejleder" snubler allerede i starten af bogen og ryger i begge de to omtalte faldgruber du har fået øje på.


"om man overhovedet kan forestille sig en verden, der i princippet ikke kan erkendes overhovedet. Det virker ulogisk, det må jeg give ham ret i, hvis man tænker over det. Ontologi og epistemologi er ét i en vis forstand."

Ja jeg har lige været omkring hos Paul Tillich spørgsmålet om ontologi og epistemologi og at de må behandles i religion begge to - den ene må ikke rive sig helt løs fra den anden.


"om man overhovedet kan forestille sig en verden, der i princippet ikke kan erkendes overhovedet"

Her har jeg lige for kort tid siden sat følgende tekst ind i et Facebook Opslag jeg lavede igår (findes her på Trosfrihed i tråden "Hvad HansKrist dog skriver"):

Citat:
det universelle kan hverken erkende sig selv eller tænke sig selv, kun et individ kan tænke universet (men ufuldkomment). Det Absolutte og Det Evige kan hverken erkende eller kende sig selv: det er kun det relative og det tidslige, der kan det. En almægtig Gud kan ikke være af denne verden, og hvis han er uden for denne verden, kan hans kendskab til verden og hans kendskab til sig selv kun være ufuldstændig (i den henseende har Gud virkelig "brug for menneskene"). Således findes der ingen absolut kundskab, hverken i himlene eller over himlene. Men der er med udgangspunkt i den antropo-kosmiske relation tale om en relativ og især relationel samhørigheds/adskillelses/kommunikationskundskab.

Lad mig så til slut tilføje: samhørigheden findes ikke kun i vores integrerede indføjethed i denne verdens fysiske natur, den findes også i Helhedens tilstedeværelse midt i de ufuldstændige kosmiske smådele, som vi består af. Hvis den økologiske organisation altså er indskrevet i det levendes selv-øko-organisation, er det på en vis måde (en måde, som er ukendt, men som tillader kundskab) den kosmiske Helhed, som med et har indskrevet sig i kundskabens hiernemæssige organisation. Kosmos ville på sin vis være holografisk tilstede i min erkendelsesmæssige organisation, som samtidig ville være den mest enestående, den mest originale, ja den mærkeligste ting, der fandtes i kosmos. Og derfor ville mennesket være det mest erkendende væsen, der kunne findes i verden.


Kundskabens fremskridt forøger paradokset adskillelse/kommunikation og paradokset lukning/åbning: jo mere den erkendelsesmæssige organisation bliver original, enestående, individuel, lukket om sig selv og afskåret fra verden, desto mere er den i stand til at blive objektiv, kollektiv, universel, åben og til at indgå i kommunikation med verden.
Tilsvarende kan man sige, at jo mere mennesket har understreget sin anderledeshed over for - og sin marginale position i forhold til - naturen, desto mere har det forøget sine muligheder for at få kendskab til naturen.


Edgar Morin



-0-0-0-0-

Thomas hverken Arne eller Tikka vil have julegave fra HansKrist og Jan Krishna Kærlighedens ABC - nemlig Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" hvad med dig, vil du ikke gerne modtage denne store og smukke bog som er uanset hvad man mener om forfatterens holdning og mening - fremragende som studiebog og som oplæg til debat om kristendommens fremtid og folkekirkens fremtid i Danmark.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42377 - 17/12/2023 13:45 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Det var vist også disse dine ord, som ansporede mig:

Citat:
En verden vi ikke har adgang til giver for mig ingen mening, for det første kan vi ikke vide om en sådan eksistere (da vi ikke har adgang til den) - så det er jo bare spekulation.


Især det fremhævede.

Det er interessant, det du skriver om helhedens tilstedeværelse i smådelene. Med din evne til at kunne sammenholde mange abstraktioner i din tænkning og kommunikation samt kunne føre denne tænkning over i din gejst over verden og i din indsigt i andre mennesker, tror jeg, at du godt ville kunne lide at læse David Bentley Hart.

Jeg må også takke nej til en bog. Jeg er i gang med tre-fire på én gang lige nu. Det var ellers pænt af dig. Tak heart

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42378 - 17/12/2023 16:15 Re: Kritikkens præmisser [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Thomas

hvis det ikke er nogen hemmelighed, hvilke bøger er det så du studerer nu? Måske jeg kunne blive inspireret.

ja ham David Bentley Hart har jeg godt bemærket siger mig ret så meget når du har smidt citater fra ham af.

Ihvertfald omkring mine undersøgelser af om der findes Teologisk eller Kristologisk Teologisk legitimation for de der Jesus Kristus Ikoner hos Paulus, og dermed i den tidligste kristendom, der har jeg både fundet Nicolai Berdyaev og David Bentley Hart forstår poetisk smukt at fortsætte denne diskurs (der dog er helt enestående poetisk smukt beskrevet hos Paulus) hvorfor det ligger lige til højrebenet med de der Jesus Kristus Ikon'er og Billeder som allerede Kristologisk Teologisk er poetisk smukt malerisk aftegnet på nethinden af os - så smukt poetisk taler Paulus visuelt i et Stærkt og Entydigt Klart Billede Sprog - så igen læser man Paulus det ligger lige til højrebenet med de der Jesus Kristus Ikon'er der er så tydelige mange steder i Corpus Paulus. Begrebet Gud i Kristus - diskursen om "os i Kristus" - vores "i Kristus væren" er det vigtigste meme overhovedet nogensinde - det arbejder i alle mennesker selv under bevidstheden's tærskel - på ubevidst vis. Der er så meget HEALING i det meme. Selv Dawkins tror at muslimerne i vesten før eller siden vil blive mere tolerante og mindre fundamentalistiske når de iagttager vores Frihed fra Gud i Kristus og at der hvor HERREN GUD ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN.

Kristendommen er heldigvis ikke blevet ramt af billedforbud og forbud mod musik og sang. Så Inkarnationen (Gud og mennesket forenet/forligt og det himmelske og jordiske forligt, eller forenet) er så smukt på malerier skildret og i klassisk musik.

Ja du har opdaget at jeg elsker det livsbekræftende jeg finder især i den urkristne paulinske "i Kristus Spiritualitet" - Spirit Christhology (Tillich).

Og det med at det ikke er en forløsning fra det jordiske og kropslige men en forløsning af og Healing og HELbredelse af disse legemer, naturen der idag lider og måske også menneskets naturlige legeme lider og har brug for en forløsning, Healing og HELbredelse.


💕✝️❤️☦️💕


Citat:
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev



💕✝️💕


Selvfølgelig er jeg grundig i mine undersøgelser, for når Nicolai Berdyaev siger som ovenfor skal jeg jo over til Corpus Paulus og undersøge om urkristendommen billiger

"In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN".


Det var ikke længe jeg skulle lede hos Paulus før jeg fandt denne Kristologiske Antropologiske Åbenbaring af de Nye Skabninger vi er i Kristus. 2 Kor 5.

Eller

Det Guds Nådes Kraftværk (Efeserbrevet) vi er i Kristus (i Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os) Rom 5.

Og i Kristus har vi alle Himmelske Åndelige Velsignelser og ja meget meget mere sker på vores banehalvdel.


Citat:
Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle, bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).


Nicolai Berdyaev der virkelig har fået øje på HELLIGÅNDENS EKSTATISKE KREATIVITET med inde over vores liv og ligefrem mener vores epoke er Helligåndens og han går vidt her - langt her:

💕✝️❤️☦️💕


Citat:
💕✝️💕

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit;

accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent.

The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch.
MCA Nicolai Berdyaev



💕✝️💕


Nå nu fodbold

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 50 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Trump giver Harris og Bidens retorik sky..
16/09/2024 19:14
Nyvalgt præsident i Iran lover, at mora..
16/09/2024 19:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30
Hvilken bog er din favorit? Vær med til..
16/09/2024 17:15
Palæstinas Plads i København nærmer s..
16/09/2024 17:03