|
#42307 - 10/12/2023 22:35
Re: Gud er Kærlighed
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7537
Sted: Sydsjælland
|
|
Gud er kærlighed - siges det - og det gælder vel også overfor psykiatriske patienter. Det link, som Krishna/Jan/ABC gav, siger bl.a.:
Stigmatisering af psykisk syge Stigmatisering handler om fordomme og menneskers tendens til at blive skræmt af det, der er fremmed og anderledes. Man kan tale om stigmatisering af psykisk sygdom på flere niveauer — i sundhedsvæsenet, sociale sammenhænge, det øvrige samfund og inde i patienten selv. og
De danske medier spiller en afgørende rolle i danskernes syn på psykisk sygdom, da deres omtale af forskellige emner i høj grad påvirker befolkningens holdninger. Medierne kan derfor være en medvirkende årsag til, at mennesker med psykisk sygdom stigmatiseres yderligere. En analyse af danske webmedier viser, at 43 procent af de undersøgte artikler omtaler psykiatrien og psykisk sygdom negativt.
Skal Trosfrihed.dk være med i de 43 procent? Ikke efter min mening!
Spørgsmål: Er Gerth psykisk syg? Hvis ja, er der da en diagnose - og har Gerth accepteret den - og har Gerth godtaget, at den blive kendt af os deltagere her på Trosfrihed.dk? Har vi deltagere her på Trosfrihed.dk rettigheder overfor hinanden? Svar: se her. De gamle ord: Den man elsker, tugter man - godtages kke længere
Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
Redigeret af Arne Thomsen (10/12/2023 22:48)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42309 - 11/12/2023 00:59
Re: Gud er Kærlighed
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7537
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist. Jeg har netop præsenteret de her på Trosfrihed.dk gældende debatregler for dig. Dem har du ingen bemyndigelse til at ændre.
Jeg har ikke forstand på de mange sider af psykiatrien. Jeg gætter, at det har du heller ikke.
Hvis ikke Guds kærlighed også omfatter psykiatrisk syge mennesker, så giver jeg ikke meget for den kærlighed.
Os her på Trosfrihed.dk har hverken uddannelse eller kompetence til at stille psykiatriske diagnoser på andre deltagere - endsige give terapi. Dertil kommer, at vi kun kender vedkommendes indlæg. Derfor kan jeg f.eks. heller ikke diagnosticere dig som lidende af paranoid psykose baseret på udtalelser fra dig som denne:
Men at du Arne modarbejder er jo ikke så mærkeligt fordi du derved igen igen igen igen igen igen igen får en lejlighed til at være på nakken af HansKrist At jeg kan have meninger, der ikke stemmer overens med dine er jo ikke "at være på nakken af dig".
Jeg er spændt på, hvordan Krishna/Jan/ABC vurderer situationen ang Gerth.
Jeg har tidligere forsigtigt søgt at komme med forslag til Gerth, dog vist uden effekt. Jeg må jo også indrømme, at det ikke er muligt for mig at indleve mig i, hvordan det er at være Gerth.
Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42311 - 11/12/2023 11:25
Re: Kritikkens præmisser
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3984
Sted: Nørresundby
|
|
Kritikkens præmisser
En forbemærkning:
GK side 11:
De spørgsmål der udgør den religiøse søgen, og som jeg nævnte i Indledningen (1)*, angår en faktisk eksisterende virkelighed uden for den søgende selv - og det skal en troslære, der påtager sig at svare på dem derfor også. Ellers svarer den simpelthen ikke på det, den bliver spurgt om. En troslæres forklaringer er formuleret for at forstå en objektiv, oversanselig virkelighed, og hvis disse forklaringer (svar) skal kunne være sande, skal de også kunne stemme overens med denne oversanselige virkelighed - og det kan de selvfølgelig kun, hvis de rent faktisk udtaler sig om den. Enhver troslære er dermed underlagt et krav om, at den inders inde skal referere til en oversanselig virkelighed, altså det man kunne kalde en metafysisk fordring. (2)*
-0-0-0-
"De spørgsmål der udgør den religiøse søgen, og som jeg nævnte i Indledningen (1)*, angår en faktisk eksisterende virkelighed uden for den søgende selv" citat slut.
Min kommentar:
NEJ - aldrig må det religiøse spirituelle angå en faktisk eksisterende virkelighed uden for den søgende selv - det må angå a): uerkendte og ubevidste antropo'kosmiske holistiske sammenhænge af ressonans og synergi vi står i gennem vores i verden værens - i naturen værens - eksistens og b): uerkendte og ubevidste evolutionsbiologiske fylogenetiske essentielle genetiske arvemæssige sammenhænge vi endnu ikke via vores ontologiske eksistentielle personlighedsudvikling som mennesker er kommet i kontakt med.
GK side 12 (fodnote 7):
"7. I denne bog bruger jeg i de fleste tilfælde begrebet om det metafysiske i dets klassiske betydning: som en tale om den side af det værende, der ikke hører til naturens verden, men inddrager eller angår en oversanselig virkelighedsdimension. I den forstand er en metafysisk teori en teori om det, der ligger "uden for fysikkens genstandsområde", en lære om det oversanselige."citat slut.
"en tale om den side af det værende, der ikke hører til naturens verden
I den forstand er en metafysisk teori en teori om det, der ligger "uden for fysikkens genstandsområde", en lære om det oversanselige." citat slut.
Min kommentar:
der findes ikke et værende, der ikke hører til naturens verden!
der findes i det religiøse spirituelle ikke noget der ligger "uden for fysikkens genstandsområde! Moderne fysik er meget avanceret (kvantefysik og strengteori mm og relativitetsteorierne mm) så før eller siden vil moderne fysik sammen med neurovidenskab kunne forklare det religiøse spirituelle!
Vi skal væk fra Lau Sander Esbensens brug af metafysik og over til fagfilosofiens brug af metafysik og forståelse af metafysik, som det kommer til udtryk i (2)* (fodnote 7 side 12):
I fagfilosofien er metafysikken mere specifikt den disciplin der beskæftiger sig med <<de "store" spørgsmål om virkelighedens inderste beskaffenhed>>, fx om verden er af ånd eller materie, altings oprindelse, om Guds eksistens, viljens frihed, tid og rum, sjæl-legeme forholdet mv.
-0-0-0-
(1)*:
GK side 4:
Svar på de store spørgsmål, følelsen af Gud giver anledning til:
Er Gud en personlig magt bag universet eller en navnløs kraft i naturen? Er Gud god eller ond? Hvis Gud er af kærlighed, hvor kommer det onde så fra? Og hvorfor er det her stadig? Hvad er forholdet mellem Gud og universet? Hvordan passer mennesket ind i den kosmiske orden? Hvad er vi for en slags væsner? Hvad er meningen med livet? Hvad er vores skæbne? Lever vi videre i en anden form i en anden verden efter kroppens død? Skal vi selv gøre noget for at indgå i det evige liv og i givet fald hvad? Når kristendommen skal svare på den slags - for den troende meget afgørende - spørgsmål, bliver den en lære eller verdensforklaring, og ikke kun nogle anvisninger på, hvordan vi bør leve.
(2)*:
7. I denne bog bruger jeg i de fleste tilfælde begrebet om det metafysiske i dets klassiske betydning: som en tale om den side af det værende, der ikke hører til naturens verden, men inddrager eller angår en oversanselig virkelighedsdimension. I den forstand er en metafysisk teori en teori om det, der ligger "uden for fysikkens genstandsområde", en lære om det oversanselige (Klausen 1997, s. 13). I fagfilosofien er metafysikken mere specifikt den disciplin der beskæftiger sig med <<de "store" spørgsmål om virkelighedens inderste beskaffenhed>>, fx om verden er af ånd eller materie, altings oprindelse, om Guds eksistens, viljens frihed, tid og rum, sjæl-legeme forholdet mv. (Klausen, Søren Harnow. 1997. "Metafysik. En grundbog. Kbh Gyldendal. 1997, s. 12).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42312 - 11/12/2023 15:41
Re: Gud er Kærlighed
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Namaskaram... Hvad har Gerth brug for Måske skulle jeg oprette en tråd til frelserne En frelser er født... Your friend forever Krishna PS: Jeg er først lige begyndt at læse videre Hanskrist - bare så du ved det...
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
Array
|
|