1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kritikkens præmisser
|
Kritikkens præmisser
En forbemærkning:
GK side 11:
De spørgsmål der udgør den religiøse søgen, og som jeg nævnte i Indledningen (1)*, angår en faktisk eksisterende virkelighed uden for den søgende selv - og det skal en troslære, der påtager sig at svare på dem derfor også. Ellers svarer den simpelthen ikke på det, den bliver spurgt om. En troslæres forklaringer er formuleret for at forstå en objektiv, oversanselig virkelighed, og hvis disse forklaringer (svar) skal kunne være sande, skal de også kunne stemme overens med denne oversanselige virkelighed - og det kan de selvfølgelig kun, hvis de rent faktisk udtaler sig om den. Enhver troslære er dermed underlagt et krav om, at den inders inde skal referere til en oversanselig virkelighed, altså det man kunne kalde en metafysisk fordring. (2)*
-0-0-0-
"De spørgsmål der udgør den religiøse søgen, og som jeg nævnte i Indledningen (1)*, angår en faktisk eksisterende virkelighed uden for den søgende selv" citat slut.
Min kommentar:
NEJ - aldrig må det religiøse spirituelle angå en faktisk eksisterende virkelighed uden for den søgende selv - det må angå a): uerkendte og ubevidste antropo'kosmiske holistiske sammenhænge af ressonans og synergi vi står i gennem vores i verden værens - i naturen værens - eksistens og b): uerkendte og ubevidste evolutionsbiologiske fylogenetiske essentielle genetiske arvemæssige sammenhænge vi endnu ikke via vores ontologiske eksistentielle personlighedsudvikling som mennesker er kommet i kontakt med.
GK side 12 (fodnote 7):
"7. I denne bog bruger jeg i de fleste tilfælde begrebet om det metafysiske i dets klassiske betydning: som en tale om den side af det værende, der ikke hører til naturens verden, men inddrager eller angår en oversanselig virkelighedsdimension. I den forstand er en metafysisk teori en teori om det, der ligger "uden for fysikkens genstandsområde", en lære om det oversanselige."citat slut.
"en tale om den side af det værende, der ikke hører til naturens verden
I den forstand er en metafysisk teori en teori om det, der ligger "uden for fysikkens genstandsområde", en lære om det oversanselige." citat slut.
Min kommentar:
der findes ikke et værende, der ikke hører til naturens verden!
der findes i det religiøse spirituelle ikke noget der ligger "uden for fysikkens genstandsområde! Moderne fysik er meget avanceret (kvantefysik og strengteori mm og relativitetsteorierne mm) så før eller siden vil moderne fysik sammen med neurovidenskab kunne forklare det religiøse spirituelle!
Vi skal væk fra Lau Sander Esbensens brug af metafysik og over til fagfilosofiens brug af metafysik og forståelse af metafysik, som det kommer til udtryk i (2)* (fodnote 7 side 12):
I fagfilosofien er metafysikken mere specifikt den disciplin der beskæftiger sig med <<de "store" spørgsmål om virkelighedens inderste beskaffenhed>>, fx om verden er af ånd eller materie, altings oprindelse, om Guds eksistens, viljens frihed, tid og rum, sjæl-legeme forholdet mv.
-0-0-0-
(1)*:
GK side 4:
Svar på de store spørgsmål, følelsen af Gud giver anledning til:
Er Gud en personlig magt bag universet eller en navnløs kraft i naturen? Er Gud god eller ond? Hvis Gud er af kærlighed, hvor kommer det onde så fra? Og hvorfor er det her stadig? Hvad er forholdet mellem Gud og universet? Hvordan passer mennesket ind i den kosmiske orden? Hvad er vi for en slags væsner? Hvad er meningen med livet? Hvad er vores skæbne? Lever vi videre i en anden form i en anden verden efter kroppens død? Skal vi selv gøre noget for at indgå i det evige liv og i givet fald hvad? Når kristendommen skal svare på den slags - for den troende meget afgørende - spørgsmål, bliver den en lære eller verdensforklaring, og ikke kun nogle anvisninger på, hvordan vi bør leve.
(2)*:
7. I denne bog bruger jeg i de fleste tilfælde begrebet om det metafysiske i dets klassiske betydning: som en tale om den side af det værende, der ikke hører til naturens verden, men inddrager eller angår en oversanselig virkelighedsdimension. I den forstand er en metafysisk teori en teori om det, der ligger "uden for fysikkens genstandsområde", en lære om det oversanselige (Klausen 1997, s. 13). I fagfilosofien er metafysikken mere specifikt den disciplin der beskæftiger sig med <<de "store" spørgsmål om virkelighedens inderste beskaffenhed>>, fx om verden er af ånd eller materie, altings oprindelse, om Guds eksistens, viljens frihed, tid og rum, sjæl-legeme forholdet mv. (Klausen, Søren Harnow. 1997. "Metafysik. En grundbog. Kbh Gyldendal. 1997, s. 12).
|
|
|
|