annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 572 gæster og 253 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 50 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42438 - 27/12/2023 00:20 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg kan ikke lige afgøre sagen på nuværende tidspunkt heart Som sådan skal dette på plads først...

Citat:
Kærligheden som korrektiv til troen
I den verdensberømte passage, hvor Paulus nævner troen, håbet og kærligheden og konkluderer, at >>størst af dem er kærligheden<< (1. kor 13, 13), giver han, uden dog at have ambitionen om det, en formulering, der griber det, jeg forstår som kærlighedens suverænitet klokkerent.

Hvad handler det om? Kærlighedens suverænitet? At Paulus ikke følger op på det? Er det derfor, at Paulus kan siges, ikke at have haft ambitionen? LSE har ambitionen? Hvordan skal tingene forstås...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42440 - 27/12/2023 02:41 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hov hov så svært er det da ikke

Citat:
Du kan godt have ret i følgende Jan ABC:

Hvad handler det om? Kærlighedens suverænitet? At Paulus ikke følger op på det? Er det derfor, at Paulus kan siges, ikke at have haft ambitionen?


LSE påstår at Paulus' af "Tro og Håb og Kærlighed - størst af dem er Kærligheden" er sagt på skrømt - altså at Paulus slet ikke mener dette.

Så simpelt er det hvad han påstår.

Og så opdigter LSE ud af det Blå lige forklaringen på hvorfor Paulus uden ambition alligevel skriver det - hvorfor skulle Paulus skrive noget han slet ikke mener. Jo her opdigter LSE at det Paulus vil med at skrive, størst er Kærligheden af Tro Håb og Kærlighed - er at han blot vil henlede opmærksomheden på "inderlighedsaspektet" ved al tro - det må ikke være noget ydre men noget indre vi virkelig føler for.

Jamen det er jo pure grebet ud af det blå - ren fantasi og opdigt fra LSE af. Og pludselig er Paulus blevet til de der "sværmere" - hvis der er noget han ikke er - så er det at tilhøre disse - det er fuldstændig absurde påstande fra LSE og konen har ovenikøbet læst hans tekst igennem - så hun kan jo ej heller være for klog hvis hun har tilladt at hendes mand sidder og digter og fantaserer om Paulus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42442 - 27/12/2023 17:01 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg er ikke sikker på dette...

Citat:
LSE påstår at Paulus' af "Tro og Håb og Kærlighed - størst af dem er Kærligheden" er sagt på skrømt - altså at Paulus slet ikke mener dette.

Er det sådan LSE skal læses? Hvad var Paulus optaget af? Paulus taler en del om kærlighed, og det er vel ikke gået LSE næse forbi? Jeg har ikke noget problem med det LSE skriver heart Som sådan er jeg positivt indstillet blinker Men der skal selvfølgelig være orden i sagerne ler Det hele munder vist ud i dette...

Citat:
Paulus ville ikke gå med til på den måde at skille kristen kærlighed og kristen tro, da det jo så bliver vigtigere, at man er et kærligt menneske end, at man tror på, at Jesus har sonet vore synder på korset, og den køber Paulus ikke. Men hvis man går til kernen i den kristne tro, til kærlighedstanken, så har Paulus og alle andre kristne det problem, at hvis de vil bekende sig til tanken om, at kærligheden er størst af alt, så har de også forpligtet sig på at mene, at kærligheden står over troens indhold, herunder den kristne tros indhold. Kærligheden må i absolut forstand være kriterium og korrektiv for, hvornår troens verdensbillede er på sikker grund: Hvis det, der siges om Gud, hans ordning af verden, herunder menneskets oprindelse og væsen og hans forhold til sine egne skabninger, er i modstrid med kærlighedstanken, er det forkert. De svar, troen på en kærlig Gud giver på menneskets religiøse spørgsmål, skal simpelthen underkastes en kærlighedstest: Ville en kærlig Gud ordne verden på den måde, en given tro mener, at verden er ordnet på? Ville en kærlig Gud gøre det, han hævdes at have gjort? Og ethvert trosudsagn, der fejler den test, må forkastes uden tøven. Tager man afsæt i Jesu svar til farisæeren, forankres éns tro konsekvent i princippet om, at kærligheden står over alt andet; i idéen om kærlighedens suverænitet. Og for at få et fastere greb om, hvordan dette korrektiv ser ud - og dermed hvilke argumenter, pro et contra, enhver troslære, der bekender sig til kærlighedstanken, skal kunne håndtere - er det vigtigt at interessere sig lidt for, hvad kærlighed overhovedet er for noget.

Hvad er kærlighed?

Du kommer med denne kritik...

Citat:
En tro, der hævder at basere sig på kærligheden, kan ikke sætte dogmer eller åbenbarede helligskrifter højest. Ja, man kan ikke engang sætte Jesus over kærligheden, selvom man kan lade sig inspirere af ham.
Paulus ville ikke gå med til på den måde at skille kristen kærlighed og kristen tro, da det jo så bliver vigtigere, at man er et kærligt menneske end, at man tror på, at Jesus har sonet vore synder på korset, og den køber Paulus ikke.


Igen Paulus er religionshistorisk verdenskendt for at bekæmpe blind tro og Dogmatisk Rettroenhed og Trostvang. TROEN har ifølge Paulus intet at frygte fra TÆNKNINGEN og søsætter en SEENDE TÆNKENDE TRO - der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN - vi skal lovsynge med vores forstand. Etc etc også derfor Paulus kaldes for Tænkningens Skytshelgen af en af de største Paulus eksperter Albert Schweitzer.

Ifølge Paulus er vores synder blevet os tilgivet og Gud og mennesket - det himmelske og jordiske er blevet forenet eller forligt i og med Begivenheden Kristus. Men ikke mere her om den forsoningslære som LSE ikke forstår og som han mener står over at af TRO og Håb er KÆRLIGHEDEN altid størst - dette passer simpelthen ikke - da ingen kristne kan være i TROEN i KRISTUS uden at være rodfæstede og grundfæstede i KÆRLIGHED.

Hvordan forholder LSE sig til det? Vi skal ikke beskæftige os med forsoningslæren på nuværende tidspunkt, så det vil jeg ikke gøre mere ud af. Jeg tænker, at det er gode ord, der siges om Paulus, men holder de vand? Det kan ikke udelukkes = Paulus var/blev lidt af en engel Nu vil jeg lytte til vores fantastiske og vidunderlige LYSGUD...








Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42443 - 27/12/2023 18:20 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Fint og respekt herfra at du gider arbejde med stoffet så grundigt - der overrasker du mig alligevel positivt.



LSE:


Citat:
Paulus ville ikke gå med til på den måde at skille kristen kærlighed og kristen tro, da det jo så bliver vigtigere, at man er et kærligt menneske end, at man tror på, at Jesus har sonet vore synder på korset, og den køber Paulus ikke. Men hvis man går til kernen i den kristne tro, til kærlighedstanken, så har Paulus og alle andre kristne det problem, at hvis de vil bekende sig til tanken om, at kærligheden er størst af alt, så har de også forpligtet sig på at mene, at kærligheden står over troens indhold, herunder den kristne tros indhold. Kærligheden må i absolut forstand være kriterium



Nej Kristen Kærlighed og Kristen Tro behøver ej heller blive adskilt da TROEN bygger helt og holdent på KÆRLIGHED - Guds Kærlighed og guddommelig Kærlighed og måske vigtigst kærligheden indbyrdes mellem mennesker (Paulus og Johannes er her vigtige da de er enige - ej heller så mærkeligt da Johannes er ikke bare elev af Paulus men kæmpe stor fan af Paulus).

De er ikke to uforenelige størrelser som er LSE's påstand og det skyldes primært at han åbenbart ikke ved hvad kristen Tro er.

1): Nu har han skudt Paulus i skoene at han ikke skulle mene hvad han skriver i 1 Kor 13, 13. Eller ikke vil følge op på konsekvenserne af at af Tro og Håb og Kærlighed - størst af dem er Kærligheden.

Dette har jeg vist med citater fra Paulus er direkte forkert (og du er klog nok ikke til at gengive disse da det må ærgre dig som LSE).

2): størst af Tro og Håb og Kærlighed er Kærligheden - med dette i 1 Kor 13, 13 har Paulus blot villet påpege Troens inderlighedsaspekt påstår LSE. Og Paulus kan derfor sammenlignes med "sværmerne" omkring reformationen. Dette er en kæmpe løgn og tydeligvis også opdigtet (det er videnskabelig uredelighed af værste skuffe). Tydeligt at det ikke er gennemtænkt af LSE - men hevet ud af det blå - simpelthen opdigtet. Paulus er aldrig nogensinde af hele den teologiske verden blevet sat i bås med sværmerne hvor kun inderlighedsaspektet tæller.

3): nu begynder LSE så at hævde hvordan Troen skal forstås hos Paulus og det har han da overhovedet ikke styr på.

3 store og ret alvorlige fejl har vi ovenfor af LSE og der er flere men jeg synes vi nøjes med disse 3 alvorlige fejl.



Her kommer en redegørelse Kristen Tro der viser at denne under ingen omstændigheder er forskelligt fra Kærligheden og uden problemer lever op til at af Tro Håb og Kærlighed der er det Kærligheden der er størst.

Kristen TROEN:


At være i Kristus er TROEN selv. Eller vores i Kristus væren er TROEN. Eller endnu bedre, de Nye Skabninger vi er i Kristus - er lige med TROEN.

Paulus skelner mellem religiøs tro og TROEN som KRISTUS TRO.

Kristus TROEN er at tage imod BEGIVENHEDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus.

GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er at tage imod tilgivelsen vore synder og blive flyttet ud af Loven's Bogstaveligheder som opdrager og over i LIVETS ÅNDS LOVE i KRISTUS - at få GUDS KÆRLIGHED KRISTUS som opdrager - at vokse op i - at blive omskåret og forandret i hjertet med GUDS KÆRLIGHED KRISTUS og derigennem modtage LIVETS ÅND - den ÅND - GUDS ÅND der gør levende - HEL'breder og HELLIGgør os og fylder os med Guds Visdom og alle Himmelske Åndelige Velsignelser og Guds hele HERLIGHED - det skabende uskabte LYS der som vores ÅNDELIGE HIMMELSKE KRISTUS LEGEME forklarer og forløser og HEL'breder vores jordiske og sjælelige legemer og karismatisk oplyser vores ansigt og øjne sjæl med empati og kærligt liv og UDSEENDE mod HIN'ANDEN.

TROEN er altid KÆRLIGHEDs BESTEMT hos Paulus - da TROEN er virksom i Kærlighed og TROEN er at tage imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - en ny pagt gennem et forandret hjerte gennem at vi bliver omskåret i HJERTET (og ikke i det ydre) med Guds Kærlighed Kristus hvorved Lovens Bogstaver og Bogstaveligheder erstattes af den GUDS LIVETS ÅND i KRISTUS der gør levende - HEL'breder og forløser os og giver os en HELLIG'gørelsens VÆKST og FRELSE frem mod EVIGT LIV skjult med KRISTUS i Gud.

Citat:
Kristi uransagelige rigdom for hedningerne og at oplyse alle om, hvad frelsesplanen er med den hemmelighed, som fra evighed af lå skjult i Gud, alle tings skaber, så at Guds visdom i al sin mangfoldighed nu gennem kirken kan blive gjort kendt for myndigheder og magter i himmelrummet efter hans beslutning fra evige tider, som han gennemførte ved Kristus Jesus, vor Herre. I ham og ved troen på ham har vi frimodighed og tillidsfuld adgang til Gud.

at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.

Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår.
Efeserbrevet 3


TRO er at erfare den HELLIGÅNDENS EKSTATISKE GLÆDE SPIRITUALITET og BEGEJSTRING og ENTUSIASME der hører til at være i Kristus. Det er at erfare vi som Guds Børn er ELSKET af Gud. Det er at erfare Jesus Kristi SØN FADER eller JEG'DU dialogiske BØNS VIRKELIGHED med GUD.

Det er om noget at erfare GUDS ÅND - fx GUDS ÅND der beder i os - Gud der beder i os.

Så vi kan nå til erkendelse af Gud og det Guds Billede og hele Guds Skønheds Herlighed - STRÅLEGLANS - vi er skabte i og til at SE i HIN'ANDEN - i NÆSTEN - erfare at vi ALLE er Guds ELSKEDE Børn som når vi ser næstens sjæl gennemstrømmet og gennemoplyst og karismatisk forklaret af det guddommelige HERLIGHEDS uskabte SKABENDE LYS og Guds Kærlighed - varme og empati - såvel som den glæde ekstase der hører Kristus og Helligånden til.




Citat:
What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion. Paul Tillich, systematic theology.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

-0-0-0-

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet



Citat:
Kol 1:

Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.

Han er den usynlige Guds billede,

al skabnings førstefødte.

I ham blev alting skabt

i himlene og på jorden,

det synlige og det usynlige,

troner og herskere,

magter og myndigheder.

Ved ham og til ham er alting skabt.

Han er forud for alt,

og alt består ved ham.

Han er hoved for legemet, kirken.

Han er begyndelsen, den førstefødte af de døde, for at han i alle ting skulle være den første. For i ham besluttede hele guddomsfylden at tage bolig og ved ham at forsone alt med sig, på jorden som i himlene.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42446 - 27/12/2023 22:27 Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg håber, at LSE følger med herinde, og kommer på banen på et tidspunkt engel Hvis jeg ikke var VmLer, så ville jeg tilslutte mig din kristendom tommelop Du er et fantastisk menneske heart heart heart heart heart heart heart Men du mangler overblik, og en verdensforklaring, der holder vand blinker Skal vi have lavet om på det ler Jeg tænker tit på Krishnabevægelsen, fordi jeg i mine unge dage var ved at blive medlem, men så stødte jeg på VmL, og kom på andre tanker. Det kan godt irritere mig lidt, for det kunne være blevet et lykkeligt liv. Ikke de store problemer - bare chante Hare Krishna mantraet og leve sammen med andre i et fællesskab. Men sådan skulle det ikke være. Jeg skulle noget andet. Nu har jeg så vandret gennem lys og mørke. Sikke en rejse. Det var lidt til historiebøgerne...

Citat:
3 store og ret alvorlige fejl har vi ovenfor af LSE og der er flere men jeg synes vi nøjes med disse 3 alvorlige fejl.

Dem kigger jeg på i morgen - måske kan vi få dem ryddet af vejen. Hmmm...

https://harekrishna.dk/

Jeg kan godt lide, at følge med i brevkassen...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 50 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Vestager overtager fransk kommissærs op..
16/09/2024 21:59
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Mindst 18 er døde i oversvømmelser i C..
16/09/2024 20:23
Torkil Lauesen holdt oplæg i Enhedslist..
16/09/2024 19:52
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30