annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
0 registrerede 35 gæster og 1484 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv...

Fint og respekt herfra at du gider arbejde med stoffet så grundigt - der overrasker du mig alligevel positivt.



LSE:


Citat:
Paulus ville ikke gå med til på den måde at skille kristen kærlighed og kristen tro, da det jo så bliver vigtigere, at man er et kærligt menneske end, at man tror på, at Jesus har sonet vore synder på korset, og den køber Paulus ikke. Men hvis man går til kernen i den kristne tro, til kærlighedstanken, så har Paulus og alle andre kristne det problem, at hvis de vil bekende sig til tanken om, at kærligheden er størst af alt, så har de også forpligtet sig på at mene, at kærligheden står over troens indhold, herunder den kristne tros indhold. Kærligheden må i absolut forstand være kriterium



Nej Kristen Kærlighed og Kristen Tro behøver ej heller blive adskilt da TROEN bygger helt og holdent på KÆRLIGHED - Guds Kærlighed og guddommelig Kærlighed og måske vigtigst kærligheden indbyrdes mellem mennesker (Paulus og Johannes er her vigtige da de er enige - ej heller så mærkeligt da Johannes er ikke bare elev af Paulus men kæmpe stor fan af Paulus).

De er ikke to uforenelige størrelser som er LSE's påstand og det skyldes primært at han åbenbart ikke ved hvad kristen Tro er.

1): Nu har han skudt Paulus i skoene at han ikke skulle mene hvad han skriver i 1 Kor 13, 13. Eller ikke vil følge op på konsekvenserne af at af Tro og Håb og Kærlighed - størst af dem er Kærligheden.

Dette har jeg vist med citater fra Paulus er direkte forkert (og du er klog nok ikke til at gengive disse da det må ærgre dig som LSE).

2): størst af Tro og Håb og Kærlighed er Kærligheden - med dette i 1 Kor 13, 13 har Paulus blot villet påpege Troens inderlighedsaspekt påstår LSE. Og Paulus kan derfor sammenlignes med "sværmerne" omkring reformationen. Dette er en kæmpe løgn og tydeligvis også opdigtet (det er videnskabelig uredelighed af værste skuffe). Tydeligt at det ikke er gennemtænkt af LSE - men hevet ud af det blå - simpelthen opdigtet. Paulus er aldrig nogensinde af hele den teologiske verden blevet sat i bås med sværmerne hvor kun inderlighedsaspektet tæller.

3): nu begynder LSE så at hævde hvordan Troen skal forstås hos Paulus og det har han da overhovedet ikke styr på.

3 store og ret alvorlige fejl har vi ovenfor af LSE og der er flere men jeg synes vi nøjes med disse 3 alvorlige fejl.



Her kommer en redegørelse Kristen Tro der viser at denne under ingen omstændigheder er forskelligt fra Kærligheden og uden problemer lever op til at af Tro Håb og Kærlighed der er det Kærligheden der er størst.

Kristen TROEN:


At være i Kristus er TROEN selv. Eller vores i Kristus væren er TROEN. Eller endnu bedre, de Nye Skabninger vi er i Kristus - er lige med TROEN.

Paulus skelner mellem religiøs tro og TROEN som KRISTUS TRO.

Kristus TROEN er at tage imod BEGIVENHEDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus.

GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er at tage imod tilgivelsen vore synder og blive flyttet ud af Loven's Bogstaveligheder som opdrager og over i LIVETS ÅNDS LOVE i KRISTUS - at få GUDS KÆRLIGHED KRISTUS som opdrager - at vokse op i - at blive omskåret og forandret i hjertet med GUDS KÆRLIGHED KRISTUS og derigennem modtage LIVETS ÅND - den ÅND - GUDS ÅND der gør levende - HEL'breder og HELLIGgør os og fylder os med Guds Visdom og alle Himmelske Åndelige Velsignelser og Guds hele HERLIGHED - det skabende uskabte LYS der som vores ÅNDELIGE HIMMELSKE KRISTUS LEGEME forklarer og forløser og HEL'breder vores jordiske og sjælelige legemer og karismatisk oplyser vores ansigt og øjne sjæl med empati og kærligt liv og UDSEENDE mod HIN'ANDEN.

TROEN er altid KÆRLIGHEDs BESTEMT hos Paulus - da TROEN er virksom i Kærlighed og TROEN er at tage imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - en ny pagt gennem et forandret hjerte gennem at vi bliver omskåret i HJERTET (og ikke i det ydre) med Guds Kærlighed Kristus hvorved Lovens Bogstaver og Bogstaveligheder erstattes af den GUDS LIVETS ÅND i KRISTUS der gør levende - HEL'breder og forløser os og giver os en HELLIG'gørelsens VÆKST og FRELSE frem mod EVIGT LIV skjult med KRISTUS i Gud.

Citat:
Kristi uransagelige rigdom for hedningerne og at oplyse alle om, hvad frelsesplanen er med den hemmelighed, som fra evighed af lå skjult i Gud, alle tings skaber, så at Guds visdom i al sin mangfoldighed nu gennem kirken kan blive gjort kendt for myndigheder og magter i himmelrummet efter hans beslutning fra evige tider, som han gennemførte ved Kristus Jesus, vor Herre. I ham og ved troen på ham har vi frimodighed og tillidsfuld adgang til Gud.

at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.

Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår.
Efeserbrevet 3


TRO er at erfare den HELLIGÅNDENS EKSTATISKE GLÆDE SPIRITUALITET og BEGEJSTRING og ENTUSIASME der hører til at være i Kristus. Det er at erfare vi som Guds Børn er ELSKET af Gud. Det er at erfare Jesus Kristi SØN FADER eller JEG'DU dialogiske BØNS VIRKELIGHED med GUD.

Det er om noget at erfare GUDS ÅND - fx GUDS ÅND der beder i os - Gud der beder i os.

Så vi kan nå til erkendelse af Gud og det Guds Billede og hele Guds Skønheds Herlighed - STRÅLEGLANS - vi er skabte i og til at SE i HIN'ANDEN - i NÆSTEN - erfare at vi ALLE er Guds ELSKEDE Børn som når vi ser næstens sjæl gennemstrømmet og gennemoplyst og karismatisk forklaret af det guddommelige HERLIGHEDS uskabte SKABENDE LYS og Guds Kærlighed - varme og empati - såvel som den glæde ekstase der hører Kristus og Helligånden til.




Citat:
What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion. Paul Tillich, systematic theology.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

-0-0-0-

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet



Citat:
Kol 1:

Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.

Han er den usynlige Guds billede,

al skabnings førstefødte.

I ham blev alting skabt

i himlene og på jorden,

det synlige og det usynlige,

troner og herskere,

magter og myndigheder.

Ved ham og til ham er alting skabt.

Han er forud for alt,

og alt består ved ham.

Han er hoved for legemet, kirken.

Han er begyndelsen, den førstefødte af de døde, for at han i alle ting skulle være den første. For i ham besluttede hele guddomsfylden at tage bolig og ved ham at forsone alt med sig, på jorden som i himlene.
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/03/2025 12:54
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
Færre tog mellem Odense og Fredericia f..
12/03/2025 13:01
Fordobling i virksomheder, der bruger ku..
12/03/2025 13:01
Nu skal politiet undersøges for 'vask' ..
12/03/2025 12:20
Peugeot-ejere modtager advarselsbrev: Bi..
12/03/2025 12:08
Politiet får kritik efter fodboldkamp i..
12/03/2025 12:07
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Liberal Alliance trækker veto mod kvind..
12/03/2025 11:17
Kilde melder om canadisk modsvar for mil..
12/03/2025 11:11
Nu tygger Kreml på Trumps forslag om at..
12/03/2025 11:00
Dobbelt så mange virksomheder bruger nu..
12/03/2025 10:30
Tiltalt advarede politiet inden hærvær..
12/03/2025 10:18