annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
Så er der linet op... 1694531
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 154 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41993 - 22/11/2023 16:02 Re: Verdensforklaring... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036
Citat:
"Jeg fik fuldmagt fra ypperstepræsterne og lod mange af de hellige sætte i fængsel, og når de skulle henrettes, stemte jeg for det."



Citat:
Nej igen til det sidste du skriver - jøderne kunne ikke fængsle folk og ja da slet ikke dømme til henrettelse.

Det siger historikerne - de der forsker i historien.

40 piskeslag minus 1 altså 39 piskeslag var strengeste straf Synedriet det øverste jødiske råd kunne dømme Jesus tilhængerne til pga blasfemi og kætteri.

Jeg ved kun det historikerne siger.


Jeg er af samme forståelse, men bibelen siger jo noget andet, så hvis ikke versene er uægte – eller Paulus lyver, må jøderne/Paulus há fået romerne til at fængsle og henrette de første Jesus tilhængere.

Du kan spørge den chat robot, du taler med …

.
Top Svar Citer
#41994 - 22/11/2023 16:05 Re: Verdensforklaring... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Så mangler vi bare din forklaring på denne verden af lidelse og død...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41995 - 22/11/2023 16:12 Re: Verdensforklaring... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

og når jeg skriver jødiske baggrund er der for mig at se dette, at gud var altoverskyggende for Paulus, derfor fundamentalist både som jøde og senere som kristen.




"Gud var altoverskyggende for Paulus"

Gud var vel Alfa Omega i Paulus's liv som iøvrigt i mit liv.

Men det vigtigste i Paulus's Evangelium er Guds Hemmelighed KRISTUS - den Nåde og hele Guds Kærlighed og Herlighed og Visdom vi mennesker har i Kristus. Og vi har vores frihed og frimodighed (fri taleret overfor Gud) overfor Gud.

Og der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN.

Jeg kunne blive ved og ved med de frihedsgrader og den overflod af velsignelser og gaver vi har i Kristus. Se længere fremme hvad Karl Barth og Albert Schweitzer siger.


Meget mere kunne jeg sige der strider imod at Gud er altoverskyggende i vores liv på fundamentalistisk vis.

Igen det er fordi du læser Paulus forkert og ikke forstår at i Kristus er der ikke kun

1):

en åbenbaring Gud som værende vores barmhjertige kærlige Himmelske Fader og vi Guds elskede Børn med Guds Ånd.

2):

men også en åbenbaring de Nye Skabninger vi er i Kristus - så der sker noget på menneskets side også -- så Gud er ikke altdominerende over os - men vi ligner Gud i vores skabende frihed


Citat:
Karl Barth:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).


Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.



Så du kan godt pakke dine ideer om Paulus som fundamentalist sammen - det har ikke sin gang på jorden og dit ordvalg altoverskyggende holder ikke vand - dermed insinuerer du noget der overhovedet ikke er tale om som de to citater ovenfor af Karl Barth og Albert Schweitzer også tydeligt viser det.



Citat:
Tikka:

... og det er jo kun i troen mand og kvinde er lige - og det jo fordi manden som guds afglans er kvindens hoved - vi skal jo huske kvinden er skabt af manden og til manden - spørg selv Paulus


Tydeligt at du har haft travlt med at lytte til lydbøger

Men vi tar den lige en gang til så for din skyld.


Citat:
Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud. Døm selv!


I Herren eller i Kristus (som du lidt fejlagtigt gengiver som i troen) betyder i menighederne.

Og Paulus slutter af:


Citat:
Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41996 - 22/11/2023 19:21 Re: Verdensforklaring... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg vil lige komme med de sidste ord i bogen...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Kommer her...

Citat:
Er en folkets kirke mulig?

Tænk, hvis folkekirken virkelig blev en sand folkets kirke? En kirke, hvor alle, der af et ægte hjerte søgte Gud, kunne føle sig velkomne? Hvordan ville det være at komme i sådan en kirke? Hvordan ville det være at gå til gudstjeneste? Hvordan ville det kirkelige liv generelt være, hvis sådan en kirke fandtes? Jeg forestiller mig virkelig, det ville give en helt ny følelse af religiøs frihed og hjemhørighed for mange, mange flere. Det kunne åbne så mange spændende muligheder, at jeg for min part føler mig åndeligt opløftet bare af tanken. Tænk, hvad det kunne give os som folk!
Men det vil kræve store forandringer. At ændre alt det i den kristne tro og kirkens grundlag, der er blevet lagt an til i denne bog, svarer til at gennemføre en ny reformation - endda en af de store - og hvem tror lige på, at dét kan lade sig gøre? Modstanden blandt kristne, i kirken og i det politiske system forekommer så massiv, at det på forhånd virker utænkeligt, at en hel tro skulle kunne sætte sig i bevægelse i en helt ny retning. Men udfordringen er mental. Rent praktisk kan det godt lade sig gøre - og meget kan flytte sig på 200 år.
Og inden nogen nu konkluderer, at ingenting vil ændre sig, er det vigtigt for alle skeptikerne, traditionalisterne, dogmatikerne og vanedyrene at forstå, at det gør det allerede. Der er allerede en reformation af troen i gang. Det har der været i årtier. Og hvis ikke kristendommen ændre sig selv, vil nogen uafvendeligt ændre den for den. Hvor hurtigt det går, og hvornår eroderingen af den kristne tro når et punkt, hvor den er blevet så trængt, at den ikke kan bære en kirke længere og bliver tvunget ud af stærkere kræfter, er der selvfølgelig ingen, der ved. Men hvis ikke de kristne gør noget ved den verdensforklaring, de har med i bagagen, vil tidspunktet komme, hvor kristendommen mister sin status og, som jeg indledte bogen med at sige, glider ud af historien som en vildfarelse, vi i alt for mange år led under engang.
Om man bryder sig om det eller ej, står den kristne tro - og med den: kirken - derfor over for et skæbnevalg: Enten holder man fast i kærligheden og giver slip på sine dogmer - eller også holder man fast i dogmerne og giver slip på kærligheden. Vælger man det sidste, vil kristendommen sygne hen og dø. En tro, der hævder at bygge på kærligheden, men ikke i sin teologi tager konsekvensen af kærlighedens væsen, er, som det siges, en tro bygget på sand. Før eller siden skrider grundlaget under den, og den synker i grus. Det vil næppe ske på en generation, men måske kan det gøres på to.

Til sidst vil jeg gerne opfordre til forklaringer på denne verden af lidelse og død...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41997 - 22/11/2023 19:56 Re: Verdensforklaring... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
NyHimmel


Hej apropos en rummelig folkekirke så tjek lige denne hjemmeside - men begynd med at læse forsiden derefter kan du gå på opdagelse i de fantastiske mange spændende artikler der er til gratis benyttelse

Så det du efterlyser bliver der allerede arbejdet på og folkekirken er fantastisk rummeligt og du skulle bare begynde at bruge den før alt for mange ideer om at den ikke fungerer


Mange Kærlige Hilsner


PS:

Jeg kunne ikke leve med Lau Sander Esbensen's mange misforståelser tingene.

Der er en lang række forhold han har totalt misforstået - fx tager han evangelierne ufortolket som gode varer - han tror virkelig den historiske Jesus er her - at det er ham vi møder i Evangelierne - men nej vi møder en Kirke's bestilte Evangelie om deres Jesus Kristus. Det er ikke historisk kildemateriale.

Så jeg står fuldstændig af overfor manden der får begyndt sin bog med forkerte præmisser
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Alt kører nu efter planen, melder Baned..
07/09/2024 22:15
Almodóvar-film om aktiv dødshjælp vin..
07/09/2024 20:52
Storebæltsbroen er midlertidigt lukket ..
07/09/2024 20:24
Grealish og Rice sørger for god start t..
07/09/2024 20:19
Dansk speedway-kører fragtet på hospit..
07/09/2024 20:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Lyrikeren bag My Heart Will Go On og Tea..
07/09/2024 22:21
Flere fastklemt i sammenkrøllede biler ..
07/09/2024 21:56
DMI varsler kraftig regn og skybrud over..
07/09/2024 21:35
Skæve ejendomsvurderinger giver kommune..
07/09/2024 20:37
Vælgere bliver væk ved valg i Algeriet..
07/09/2024 20:07