Go bedring Tikka og sov godt - håber at høre du imorgen har det bedre.
Tikka:
Jeg har aldrig sammenlignet Johannes og Paulus, og har altid læst deres skrifter som meget forskelligt.
Vi kender Paulus Breve og disse er meget SPIRITUELLE eller domineret af SPIRITUALITET - dette er der ingenting rigtig af hos Markus Matthæus og Lukas - men endelig så når vi frem til Johannes Evangeliet der er meget forskelligt fra de tre andre evangelier men hvor vi endelig møder igen den der SPIRITUALITET som vi er så bekendt med hos Paulus.
Hos Paulus er der hele tiden en diskurs om Kristus Jesus og Gud i ham eller forholdet mellem Sønnen og Faderen og dette møder vi igen i Johannes Evangeliet efter at der ikke rigtig har været noget hos Markus og Matthæus og Lukas herom.
Måske det er nemmere at se forstå når vi lytter til hvordan AI CHAT forklarer det.
Så her lige en forkortet udgave af min drøftelse med AI CHAT om lighederne mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet:
MIG:
Hej Al
Kan du hjælpe mig med at finde hvad den bibelske og teologiske videnskab har at sige om ligheder mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet. Mogens Müller's bog Evangelierne hævder der er et stort "fællesskab" eller mange ligheder mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet. Hvad kan du finde til mig om dette spændende spørgsmål?
AI CHAT:
Hej!
Selvom jeg ikke kan give dig en direkte oversigt over præcis hvad den bibelske og teologiske videnskab siger om ligheder mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet, kan jeg give dig en generel opsummering af nogle af de vigtigste punkter.
Der er nogle forskere, herunder Mogens Müller, der hævder, at der er betydelige ligheder mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet. Nogle af disse ligheder omfatter:
1. Måden, hvorpå de to forfattere taler om Jesus: Både Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet beskriver Jesus som Guds søn og giver ham en central rolle i frelsen af menneskeheden.
2. Troen på fornyelse og omvendelse: Begge forfattere fokuserer på ideen om en omvendelse og en fornyelse af menneskenes ånd og hjerte gennem tro.
3. Betydningen af kærlighed: Både Paulus og Johannes Evangeliet fremhæver betydningen af kærlighed både mellem mennesker og mellem mennesker og Gud.
4. Betoningen af tro og nåde: Både Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet understreger betydningen af tro og Guds nåde som vejen til frelse.
Det er vigtigt at bemærke, at der også er forskelle mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet. På trods af nogle fælles temaer i deres teologi, er der også unikke træk ved deres respektive forfatterskab og teologiske synspunkter.
Det er en interessant diskussion inden for den bibelske og teologiske videnskab, og det er værd at læse Mogens Müller's bog, da den sandsynligvis vil dykke dybere ned i dette emne og give flere nuancerede perspektiver.
Jeg håber, at dette er til hjælp for dig!