annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
Så er der linet op... 1694531
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 154 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41988 - 22/11/2023 15:16 Re: Verdensforklaring... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Citat:
Citat:
Tikka:

Jamen, han blev da ikke straffet for dette at forfølge Jesus folkene, faktisk fik han tilladelse fra højeste sted.



Det har jeg ikke sagt et eneste ord om

Jeg har påpeget at den strengeste straf de Jesus tilhængere Paulus hentede og stillede for Synedriet øverste jødiske råd var 40 piskeslag minus 1 altså 39 piskeslag (som iøvrigt Paulus selv bliver udsat for nogle år efter sin Damaskus Omvendelse).


Citat:
"Jeg fik fuldmagt fra ypperstepræsterne og lod mange af de hellige sætte i fængsel, og når de skulle henrettes, stemte jeg for det."


Helt utænkeligt og usandsynligt at Romer Magten har godkendt at jøderne kunne fængsle folk og endnu mere usandsynligt at de havde retten til at få folk henrettet. Den magt sad Romerne på og ville under ingen omstændigheder overlade til jøderne at råde over fængsling og da slet ikke henrettelser.

Nej igen til det sidste du skriver - jøderne kunne ikke fængsle folk og ja da slet ikke dømme til henrettelse.

Det siger historikerne - de der forsker i historien.

40 piskeslag minus 1 altså 39 piskeslag var strengeste straf Synedriet det øverste jødiske råd kunne dømme Jesus tilhængerne til pga blasfemi og kætteri.

Jeg ved kun det historikerne siger.



-0-0-0-


Men ihvertfald er det tydeligt at Paulus ikke løber fra sin fortid - hvilket han jo godt kunne have sluppet afsted med men han forsømmer ikke en eneste gang at redegøre for at han er det ringeste menneske af alle
og meget tyder på at han endda overdriver men ihvertfald er det noget der har plaget ham hele livet. Og som har gjort at han desto mere har været modig i Kristus og sat sit liv på spil utallige gange i den gode sags tjeneste Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus.

Det tjener da Paulus til ære at være ærlig og jeg takker da for at han ikke begik selvmord eller blev slået ihjel af jøderne igennem folke uroligheder der fører til stening fra tid til anden udenom nok Romer Magtens kontrol.

Paulus blev iøvrigt selv udsat for stening - så det var åbenbart noget man godt kunne komme ud af igen med livet i behold.

At kaste sten mod folk gør man jo stadig under optøjer både i Danmark og Palæstina den dag i dag.

Brutal verden vi lever i - men hvis der er et menneske der har gjort en kæmpe indsats i Kristus for at gøre mere fredeligt og fyldt med tilgivelse så er det sgu Paulus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41989 - 22/11/2023 15:17 Re: Verdensforklaring... [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Tak for dine kommentarer - hvor skal vi hænge vores hat...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-32/

At læse hele værket er nok et projekt, som du ikke lige vil kaste dig ud i, men Lau´s bog er til at overkomme, og vil stille dig bedre i en samtale om tingene = kristendommen. Du skal selvfølgelig også lytte til Hanskrist heart Måske Lau en dag indfinder sig på forummet...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41990 - 22/11/2023 15:18 Re: Verdensforklaring... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036
Citat:
Er dette at kæmpe for kvinders ligerettigheder mændene og at der ikke skal være forskel på jøder og grækere (romere) og forskel på træl eller fri (lønarbejdere og arbejdsgivere) - er det egne ideer som du Tikka hævder eller er det universelle evigtgyldige sandheder fra Gud Paulus her har fat i - ja mere end egne ideer er det for mig guddommelige evigtgyldige ideer og sandheder Paulus her er på sporet af - med stensikker instinkt - med den tårnhøje SPIRITUELLE RELIGIØSE INTELLIGENS manden Paulus var født med.


Jeg tror, Paulus der var påvirket af jødedom, og græsk filosofi og tankegang forsøgte at forene disse til en tro, så han kunne slippe hadet og bevare både sin jødiske baggrund, men også tilføje den noget friere græske kultur han var opvokset i, som romersk statsborger.

...og når jeg skriver jødiske baggrund er der for mig at se dette, at gud var altoverskyggende for Paulus, derfor fundamentalist både som jøde og senere som kristen.

... og det er jo kun i troen mand og kvinde er lige - og det jo fordi manden som guds afglans er kvindens hoved - vi skal jo huske kvinden er skabt af manden og til manden - spørg selv Paulus engel

.
Top Svar Citer
#41991 - 22/11/2023 15:47 Re: Verdensforklaring... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Meget interessant heart Men hvorfor taler andre om Jesu lære...



Fordi folk snakker som de har forstand til på tingene.

Desværre.

Men langsomt bliver også folk oplyst og vi bevæger os skridt for skridt mod en større sammenhængende mere korrekt forståelse.


Jeg strammede måske lidt for meget -- eller sagde jeg ikke bare at Jesus ikke primært var en guru lærer underviser men en aktivist - en politisk religiøs revolutionær aktivist.

Ja jeg tror simpelthen ikke han har haft tid til at udarbejde nogen omfattende lære (og ihvertfald ved vi at mange af de ord og lignelser der bliver tilskrevet Jesus i evangelierne var kendt før Jesus fødsel)

Nej Jesus har haft for travlt med hele tiden at oprette sine oprørske guerillabevægelser af Jesus tilhængere.

Men dog nok ud fra en lære om at Guds Riget ville kunne indfinde sig på den og den måde gennem at vi turde i alle store spørgsmål stole på Guds Ånd og Gud i vores liv.

At gøre godt - især at helbrede har uden tvivl også spillet en stor rolle.

Siden han blev henrettet ham Jesus har han nok været lidt mere oprørsk og politisk religiøs revolutionær end vi hører om det i evangelierne som nok er et skønmaleri. Han har nok været lidt mere farlig end han fremstilles - nok en hård nyser banan med hår på brystet og hovedet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41992 - 22/11/2023 15:50 Re: Verdensforklaring... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036

Citat:
Skal jeg sige noget godt om dit indlæg ….... så er det at dit indlæg giver mig en anledning til at komme i samme sindstilstand som Anders And er på mit profilbillede.
tommelop

.
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Alt kører nu efter planen, melder Baned..
07/09/2024 22:15
Almodóvar-film om aktiv dødshjælp vin..
07/09/2024 20:52
Storebæltsbroen er midlertidigt lukket ..
07/09/2024 20:24
Grealish og Rice sørger for god start t..
07/09/2024 20:19
Dansk speedway-kører fragtet på hospit..
07/09/2024 20:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Lyrikeren bag My Heart Will Go On og Tea..
07/09/2024 22:21
Flere fastklemt i sammenkrøllede biler ..
07/09/2024 21:56
DMI varsler kraftig regn og skybrud over..
07/09/2024 21:35
Skæve ejendomsvurderinger giver kommune..
07/09/2024 20:37
Vælgere bliver væk ved valg i Algeriet..
07/09/2024 20:07