Tikka:
og når jeg skriver jødiske baggrund er der for mig at se dette, at gud var altoverskyggende for Paulus, derfor fundamentalist både som jøde og senere som kristen.
"Gud var altoverskyggende for Paulus"Gud var vel Alfa Omega i Paulus's liv som iøvrigt i mit liv.
Men det vigtigste i Paulus's Evangelium er Guds Hemmelighed KRISTUS - den Nåde og hele Guds Kærlighed og Herlighed og Visdom vi mennesker har i Kristus. Og vi har vores frihed og frimodighed (fri taleret overfor Gud) overfor Gud.
Og der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN.
Jeg kunne blive ved og ved med de frihedsgrader og den overflod af velsignelser og gaver vi har i Kristus. Se længere fremme hvad Karl Barth og Albert Schweitzer siger.
Meget mere kunne jeg sige der strider imod at Gud er altoverskyggende i vores liv på fundamentalistisk vis.
Igen det er fordi du læser Paulus forkert og ikke forstår at i Kristus er der ikke kun
1):
en åbenbaring Gud som værende vores barmhjertige kærlige Himmelske Fader og vi Guds elskede Børn med Guds Ånd.
2):
men også en åbenbaring de Nye Skabninger vi er i Kristus - så der sker noget på menneskets side også -- så Gud er ikke altdominerende over os - men vi ligner Gud i vores skabende frihed
Karl Barth:
Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Så du kan godt pakke dine ideer om Paulus som fundamentalist sammen - det har ikke sin gang på jorden og dit ordvalg altoverskyggende holder ikke vand - dermed insinuerer du noget der overhovedet ikke er tale om som de to citater ovenfor af Karl Barth og Albert Schweitzer også tydeligt viser det.
Tikka:
... og det er jo kun i troen mand og kvinde er lige - og det jo fordi manden som guds afglans er kvindens hoved - vi skal jo huske kvinden er skabt af manden og til manden - spørg selv Paulus
Tydeligt at du har haft travlt med at lytte til lydbøger
Men vi tar den lige en gang til så for din skyld.
Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud. Døm selv!
I Herren eller i Kristus (som du lidt fejlagtigt gengiver som i troen) betyder i menighederne.
Og Paulus slutter af:
Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.