annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
SÃ¥ er der linet op... 1694531
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
0 registrerede 236 gæster og 144 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 27 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 26 27 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#42072 - 27/11/2023 00:23 Thomas-evangelium logion 51 [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036
Citat:
Kommer i tanke om det (vist) apokryfe Thomas-evangelium logion 51:
Citat:
51. Hans disciple sagde til ham: Hvornår vil
de dødes hvile indtræde, og hvornår vil den
nye verden komme? Han sagde til dem: Det, I
ser frem til, er allerede sket, men I ser det
ikke.

Tager man dét med i ens overvejelser, så har vi jo igen modsigelsesproblemet mellem de to evangelister


Hvilke 2 er der modsigelses problemer med?

Det må du forklare.

Måske du også vil udlægge teksten i Thomas citat for mig?

.
Top Svar Citer
#42073 - 27/11/2023 01:40 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Hvilke 2 er der modsigelses problemer med?
Mit svar:
Det er, hvad vi allerede har været igennem: Johannes, der siger, at Jesus ikke skal dømme, og så Lukas, der siger, at Jesus vil have sine fjender hugget ned foran ham - og hvor jeg mener at have forstået på dig, at det hos Johannes er her og nu, mens det hos Lukas er ved Gudsrigets komme.
At de modsiger hinanden er jo klart, men hvis det, de siger, der skal foregå, er i to forskellige situationer, behøver det jo faktisk ikke at være modsigende.

Det er jo så her, Thomas "stikker en kæp i hjulet" ved at sige, at Gudsriget allerede er kommet!

Du vil have mig til at udlægge teksten i Thomas-citatet:
Citat:
51. Hans disciple sagde til ham: Hvornår vil
de dødes hvile indtræde, og hvornår vil den
nye verden komme? Han sagde til dem: Det, I
ser frem til, er allerede sket, men I ser det
ikke.
Jeg kan jo kun fortælle, hvordan jeg opfatter det, og det er jo dét, der er blevet meget fundamentalt for mig:
Verdens væren er guddommelig.
Det er ikke noget, jeg har læst - ja Rumi har vel antydet det i sit korte digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
og jeg indser først nu, at det jo egentlig er det samme, Thomas siger - men det er helt basalt noget, jeg oplever, og det siger mig, at det ikke er noget, jeg skal spekulere over. Det er noget, jeg skal leve - så godt jeg magter det - så længe det varer.

SÃ¥ jeg er glad for kristendommens Thomas - og for sufismens Rumi smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#42074 - 27/11/2023 04:25 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Det er jo så her, Thomas "stikker en kæp i hjulet" ved at sige, at Gudsriget allerede er kommet!

Du vil have mig til at udlægge teksten i Thomas-citatet:

Citat:
51. Hans disciple sagde til ham: Hvornår vil
de dødes hvile indtræde, og hvornår vil den
nye verden komme? Han sagde til dem: Det, I
ser frem til, er allerede sket, men I ser det
ikke.


"Det er jo så her, Thomas "stikker en kæp i hjulet" ved at sige, at Gudsriget allerede er kommet!"

Magen til vrøvl Arne!


Tanken om at Guds Riget og/eller det Evige Liv allerede er brudt igennem findes i endda ekstremt udtalt grad hos Paulus. Og det findes hos Paulus's elev Johannes og det findes selv hos Lukas og i Apostlenes Gerninger. Læs nedenfor herom i Den Store Danske Leksikon og Mogens Müller's bog Evangelierne fx:

Indskudt: jeg blev kristen og fik min Damaskus Omvendelse (da jeg var i mit 30 -erne leveår) og det skete ved at jeg læste Paulus Breve og jeg blev væltet omkuld over at Guds Riget og det Evige Liv allerede var her i Kristus, men altså dog endnu ikke gjaldt alle mennesker og hele samfundet og verdenssamfundet endnu - lige dette det sidste manglede vi - men det husker jeg ikke bekymrede mig for bare det at vide det allerede var brudt igennem i Kristus var så rigeligt for mig - det var det der slog mig omkuld ved at læse Paulus og derfor medførte min Damakus Omvendelse hvor jeg altså blev iklædt Kristus ved at studere Paulus Breve.



Citat:
Den Store Danske Leksikon - Guds Rige

Guds rige var et nøgleord i Jesu prædiken ifølge de tre første evangelier i Det Nye Testamente; i Matthæusevangeliet hedder det oftest Himmeriget eller blot Riget. I Johannesevangeliet findes det to gange, hos Paulus otte. Mogens Müller

I det Nye Testamente rummer talen om Guds rige en spænding mellem et "allerede" og et "endnu ikke"; således er Guds rige både kommet nær (fx Matthæusevangeliet, 3,1; 4,17) og i Jesus til stede midt iblandt mennesker (fx Lukasevangeliet, 11,20; 17,21). Forudgribende virkeliggøres Guds rige dér, hvor Guds vilje sker; hos Paulus hedder det, at Guds rige ikke afhænger af ord, men af kraft (1. Korintherbrev, 4,20).



Citat:
Mogens Müller's bog "Evangelierne":

I hvert fald afspejler Johannesevangeliets særlige teologi en anden udgave af den kristne menighed end de tre andre. Man har talt om en konventikel-kristendom, dvs en menighed, der bestod af en snæver kreds af ligesindede. Således er næstekærlighedsbuddet her afløst af buddet om broderkærlighed. Påvirkningen fra Paulus er åbenbar, ikke mindst i forståelsen af troens væsen af delagtighed i det evige liv allerede her og nu. Mogens Müller




Citat:
Lukas Evangeliet:

Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han:

»Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.« (Lukasevangeliet 17,20-21)



Citat:
Johannes og Lukas og Apostlenes Gerninger:


Jesus ønsker vi skal
have liv og liv i overflod (Johannes 10:10). Når Jesus gik omkring så demonstrerede
Han at Guds rige nu var kommet ned ved at sætte fri de mennesker som var under
djævelens tyranni.
At disse mennesker nu kunne blive fri og få opleve liv og liv i overflod var beviset
for at nu var Guds rige bleve tilgængelig.
Apostlenes Gerninger 10:38
hvordan Gud salvede Jesus fra Nazaret med Helligånd og kraft, og hvordan
Jesus færdedes overalt og gjorde vel og helbredte alle, der var under Djævelens
herredømme; for Gud var med ham.
Lukas 11:20
Men hvis det er ved Guds kraft, at jeg driver dæmoner ud,
så er Guds rige jo kommet til jer
Fordi Jesus var fyldt af Helligånden bar han Guds Rige med sig. Når Han derfor
kom i kontakt med nogle der var under djævelens tyranni så opstod der en åndelig
kamp, og når mennesker havde dæmoner så begynde disse derfor at manifestere sig
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42077 - 27/11/2023 13:01 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036
I de citater vi drøfter i Lukas og Johannes, handler det om, at Jesus er frelseren.


Citat:
Hvilke 2 er der modsigelses problemer med?
Mit svar:
Det er, hvad vi allerede har været igennem: Johannes, der siger, at Jesus ikke skal dømme,

Gør gud jo indirekte ved at sige man dømmer sigselv - Jesus fremfører det som en kendsgerning. Hvis ikke du vil høre, må du føle


Citat:
og så Lukas, der siger, at Jesus vil have sine fjender hugget ned foran ham

Ja, det er klart –

Han er blevet konge i guds rige – og der er ikke plads til folk i gudsriget, der er fjender af det - så ville det jo ikke være guds rige.


Tjenerne der skal forvalte pundene – den kostbare viden om den kommende konge, er i deres hjerter og fællesskab allerede påbegyndt den adfærd, som skal kendetegne beboere i dette rige på jord - og de bliver ved til Kristus kommer igen som konge - og derfor de ikke bliver udslettet - Det er kun fjenderne.


Citat:
og hvor jeg mener at have forstået på dig, at det hos Johannes er her og nu,


Johannes dækker over før, nu og siden.
Gud sendte - gud dømmer indirekte – og man fortabes


Og det er vel det samme i lukas.
Citat:
For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.«

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/luk/19

Citat:
mens det hos Lukas er ved Gudsrigets komme.
At de modsiger hinanden er jo klart, men hvis det, de siger, der skal foregå, er i to forskellige situationer, behøver det jo faktisk ikke at være modsigende.


Citat:
Det er jo så her, Thomas "stikker en kæp i hjulet" ved at sige, at Gudsriget allerede er kommet!


Man kan sige, at guds riges repræsentant er tilstede i kraft af Jesus fysiske tilstedeværelse på jord, da han jo er udsendt af gud og har dennes ånd, og skal tilbage og ha´sin konge titel efter sin opstandelse.


Altså.

Gudsriget er i – skulle gerne være i de troendes hjerter og adfærd, men det bliver først en realitet, for alle når de som ikke tror - ikke vil frelses - ikke mere er.

Så der er et før, et nu og et efter.


.

Top Svar Citer
#42078 - 27/11/2023 13:32 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:


Altså.

Gudsriget er i – skulle gerne være i de troendes hjerter og adfærd, men det bliver først en realitet, for alle når de som ikke tror - ikke vil frelses - ikke mere er.



Kæmpe fejllæsning eller en mangelfuld forståelse

Du kunne så spørge om jeg vil argumentere for dette, men det har jeg gjort i mit indlæg fra i nat til Arne.


Tendentiøst fordomsfyldt ensidigt læsning du har og benytter dig af Tikka, "kan det læses som du læser og konkluderer Tikka"? - det vil jeg ikke benægte - men det er at efterlade halvdelen af hvad der står som ikke læst og ikke forstået - så at du og dem der siger som dig kan læse som I gør skyldes at I springe ca halvdelen over, ihvertfald en tredjedel af hvad der står i Nye Testamente springer I over - og så kommer det gode spørgsmål til en million; hvad læser I og hvad springer I over????



Først hvad læser I? - jo I læser de passager der kan læses og fortolkes helt bogstaveligt - at der "bom bom bom Basta" sgu da står sort på hvidt her hvad vi kan forstå bogstaveligt - og dermed kan Nye Testamente læses som du/I gør hvilket jeg ikke vil benægte - men ihvertfald en tredjedel af Nye Testamente springer I over og hos Paulus er det op mod halvdelen I springer over.

Dernæst hvad springer I over???

De tekster der ikke kan læses bogstaveligt - men som er meget åndelige spirituelle dybe. Fx ved jeg efter at have kendt dig og din Bibel argumentation at der er en lang række kapitler fra Paulus du aldrig har citeret fra og ja som du bevæger dig i en stor Bue udenom og ja ikke vil røre med en ildtang. 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og ja mange andre steder som sidste halvdel af Rom 7 til og med Rom 8. Derudover er der et helt Brev fra Paulus du helt smyger dig udenom og to andre Breve som man ihærdigt drøfter om er ægte Paulus breve men hvor alle er enige om at de er skrevet i Paulus's Ånd - i øjeblikket er der flest der betragter dem som ægte - disse to breve af nok Paulus citerer du/I ej heller fra.

De kapitler og Breve af Paulus du springer over er de steder hvor der som Luther skriver bliver "drevet på Kristus". For Luther var det kun de tekster (evangelier og ApG) og Breve i Nye Testamente der drev på Kristus der havde gyldig autoritet over vi kristne.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 27 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 26 27 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Libanon: Tre personer dræbt i israelsk ..
08/09/2024 02:43
Lyriker bag Celine Dions kæmpehit fra T..
08/09/2024 02:32
Mand drukner i Randers efter fald fra br..
08/09/2024 02:08
Alt kører nu efter planen, melder Baned..
07/09/2024 22:15
Almodóvar-film om aktiv dødshjælp vin..
07/09/2024 20:52
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Politi jagter aktiv gerningsmand som sky..
08/09/2024 01:03
Aflyst Nato-øvelse blev vurderet som nÃ..
08/09/2024 00:25
Mand drukner i Randers Havn efter at væ..
07/09/2024 23:12
Lyrikeren bag My Heart Will Go On og Tea..
07/09/2024 22:21
Flere fastklemt i sammenkrøllede biler ..
07/09/2024 21:56