0
registrerede
13
gæster og
980
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Thomas-evangelium logion 51
|
I de citater vi drøfter i Lukas og Johannes, handler det om, at Jesus er frelseren.
Hvilke 2 er der modsigelses problemer med? Mit svar: Det er, hvad vi allerede har været igennem: Johannes, der siger, at Jesus ikke skal dømme, Gør gud jo indirekte ved at sige man dømmer sigselv - Jesus fremfører det som en kendsgerning. Hvis ikke du vil høre, må du føle
og så Lukas, der siger, at Jesus vil have sine fjender hugget ned foran ham Ja, det er klart –
Han er blevet konge i guds rige – og der er ikke plads til folk i gudsriget, der er fjender af det - så ville det jo ikke være guds rige.
Tjenerne der skal forvalte pundene – den kostbare viden om den kommende konge, er i deres hjerter og fællesskab allerede påbegyndt den adfærd, som skal kendetegne beboere i dette rige på jord - og de bliver ved til Kristus kommer igen som konge - og derfor de ikke bliver udslettet - Det er kun fjenderne.
og hvor jeg mener at have forstået på dig, at det hos Johannes er her og nu,
Johannes dækker over før, nu og siden. Gud sendte - gud dømmer indirekte – og man fortabes
Og det er vel det samme i lukas.
For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.« https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/luk/19
mens det hos Lukas er ved Gudsrigets komme. At de modsiger hinanden er jo klart, men hvis det, de siger, der skal foregå, er i to forskellige situationer, behøver det jo faktisk ikke at være modsigende.
Det er jo så her, Thomas "stikker en kæp i hjulet" ved at sige, at Gudsriget allerede er kommet!
Man kan sige, at guds riges repræsentant er tilstede i kraft af Jesus fysiske tilstedeværelse på jord, da han jo er udsendt af gud og har dennes ånd, og skal tilbage og ha´sin konge titel efter sin opstandelse.
Altså.
Gudsriget er i – skulle gerne være i de troendes hjerter og adfærd, men det bliver først en realitet, for alle når de som ikke tror - ikke vil frelses - ikke mere er.
Så der er et før, et nu og et efter.
.
|
|
|
|