0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Thomas-evangelium logion 51
|
Arne: Det er jo så her, Thomas "stikker en kæp i hjulet" ved at sige, at Gudsriget allerede er kommet!Du vil have mig til at udlægge teksten i Thomas-citatet: 51. Hans disciple sagde til ham: Hvornår vil de dødes hvile indtræde, og hvornår vil den nye verden komme? Han sagde til dem: Det, I ser frem til, er allerede sket, men I ser det ikke.
"Det er jo så her, Thomas "stikker en kæp i hjulet" ved at sige, at Gudsriget allerede er kommet!"
Magen til vrøvl Arne!
Tanken om at Guds Riget og/eller det Evige Liv allerede er brudt igennem findes i endda ekstremt udtalt grad hos Paulus. Og det findes hos Paulus's elev Johannes og det findes selv hos Lukas og i Apostlenes Gerninger. Læs nedenfor herom i Den Store Danske Leksikon og Mogens Müller's bog Evangelierne fx:
Indskudt: jeg blev kristen og fik min Damaskus Omvendelse (da jeg var i mit 30 -erne leveår) og det skete ved at jeg læste Paulus Breve og jeg blev væltet omkuld over at Guds Riget og det Evige Liv allerede var her i Kristus, men altså dog endnu ikke gjaldt alle mennesker og hele samfundet og verdenssamfundet endnu - lige dette det sidste manglede vi - men det husker jeg ikke bekymrede mig for bare det at vide det allerede var brudt igennem i Kristus var så rigeligt for mig - det var det der slog mig omkuld ved at læse Paulus og derfor medførte min Damakus Omvendelse hvor jeg altså blev iklædt Kristus ved at studere Paulus Breve.
Den Store Danske Leksikon - Guds Rige Guds rige var et nøgleord i Jesu prædiken ifølge de tre første evangelier i Det Nye Testamente; i Matthæusevangeliet hedder det oftest Himmeriget eller blot Riget. I Johannesevangeliet findes det to gange, hos Paulus otte. Mogens Müller
I det Nye Testamente rummer talen om Guds rige en spænding mellem et "allerede" og et "endnu ikke"; således er Guds rige både kommet nær (fx Matthæusevangeliet, 3,1; 4,17) og i Jesus til stede midt iblandt mennesker (fx Lukasevangeliet, 11,20; 17,21). Forudgribende virkeliggøres Guds rige dér, hvor Guds vilje sker; hos Paulus hedder det, at Guds rige ikke afhænger af ord, men af kraft (1. Korintherbrev, 4,20).
Mogens Müller's bog "Evangelierne":
I hvert fald afspejler Johannesevangeliets særlige teologi en anden udgave af den kristne menighed end de tre andre. Man har talt om en konventikel-kristendom, dvs en menighed, der bestod af en snæver kreds af ligesindede. Således er næstekærlighedsbuddet her afløst af buddet om broderkærlighed. Påvirkningen fra Paulus er åbenbar, ikke mindst i forståelsen af troens væsen af delagtighed i det evige liv allerede her og nu. Mogens Müller
Lukas Evangeliet:
Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han:
»Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.« (Lukasevangeliet 17,20-21)
Johannes og Lukas og Apostlenes Gerninger:
Jesus ønsker vi skal have liv og liv i overflod (Johannes 10:10). Når Jesus gik omkring så demonstrerede Han at Guds rige nu var kommet ned ved at sætte fri de mennesker som var under djævelens tyranni. At disse mennesker nu kunne blive fri og få opleve liv og liv i overflod var beviset for at nu var Guds rige bleve tilgængelig. Apostlenes Gerninger 10:38 hvordan Gud salvede Jesus fra Nazaret med Helligånd og kraft, og hvordan Jesus færdedes overalt og gjorde vel og helbredte alle, der var under Djævelens herredømme; for Gud var med ham. Lukas 11:20 Men hvis det er ved Guds kraft, at jeg driver dæmoner ud, så er Guds rige jo kommet til jer Fordi Jesus var fyldt af Helligånden bar han Guds Rige med sig. Når Han derfor kom i kontakt med nogle der var under djævelens tyranni så opstod der en åndelig kamp, og når mennesker havde dæmoner så begynde disse derfor at manifestere sig
|
|
|
|