0
registrerede
13
gæster og
980
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Thomas-evangelium logion 51
|
Hej Tikka. Du skriver:
Hvilke 2 er der modsigelses problemer med? Mit svar: Det er, hvad vi allerede har været igennem: Johannes, der siger, at Jesus ikke skal dømme, og så Lukas, der siger, at Jesus vil have sine fjender hugget ned foran ham - og hvor jeg mener at have forstået på dig, at det hos Johannes er her og nu, mens det hos Lukas er ved Gudsrigets komme. At de modsiger hinanden er jo klart, men hvis det, de siger, der skal foregå, er i to forskellige situationer, behøver det jo faktisk ikke at være modsigende.
Det er jo så her, Thomas "stikker en kæp i hjulet" ved at sige, at Gudsriget allerede er kommet!
Du vil have mig til at udlægge teksten i Thomas-citatet:
51. Hans disciple sagde til ham: Hvornår vil de dødes hvile indtræde, og hvornår vil den nye verden komme? Han sagde til dem: Det, I ser frem til, er allerede sket, men I ser det ikke. Jeg kan jo kun fortælle, hvordan jeg opfatter det, og det er jo dét, der er blevet meget fundamentalt for mig: Verdens væren er guddommelig. Det er ikke noget, jeg har læst - ja Rumi har vel antydet det i sit korte digt:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder. og jeg indser først nu, at det jo egentlig er det samme, Thomas siger - men det er helt basalt noget, jeg oplever, og det siger mig, at det ikke er noget, jeg skal spekulere over. Det er noget, jeg skal leve - så godt jeg magter det - så længe det varer.
Så jeg er glad for kristendommens Thomas - og for sufismens Rumi
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|