Tikka: Det er klart, at bliver troen en erfaring er alt næsten muligt, og svær for andre at modbevise, fordi det er virkelig virkelighed, for den som tror, der selv tolker erfaringen og ordenes betydning.
NEJ og NEJ og atter NEJ
"Det er klart, at bliver troen en erfaring er alt næsten muligt" - nej i en erfaring er ikke alt næsten muligt - det er i en forestilling at alt er muligt - et menneske kan 'tro' og forestille sig alt muligt - men et menneske kan ikke have erfaringer af at alt 'næsten' muligt.
Vi to har været igennem det her utallige gange og alligevel forsætter du med at misforstå tingene - derfor skal jeg have feedback på om du forstår det for ellers står vi præcist i samme situation igen engang snart ud i fremtiden (så at skimme mine indlæg er ikke nok - du får simpelthen ikke fat i hvad der står).
Tro er ikke belief, en subjektiv vilkårlig forestilling - TRO som det forstås hos Paulus er en eksistentiel
EKSTATISK erfaring af at være grebet og drevet af ÅNDEN (
læs de utallige indlæg HansKrist har skrevet om Troen i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng) - det er hele mennesket der er engageret og det i sit eksistentielle center - TROEN er en central eksistentiel akt der omfatter det hele menneske en central akt der omfatter alle sider af menneskes liv, den er ikke en funktion i et særligt område af åndslivet.
Jeg har forklaret det så mange gange og også bedre og mere udførligt end ovenfor.
Tro som du opfatter tro altså som belief er blot noget mennesket takket være vores neocorticale virksomhed formår at kunne forestille os alt - endda så meget at du påstår det bliver en virkelig virkelighed - men TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng har intet med dette kun mentale at gøre, indre forestillinger at gøre - da TROEN angår hvad der vedrører vores eksistens der hvor vi er mest levende og engagerede fordi hvad vi har med at gøre har ubetinget ultimativ betydning for vores liv og eksistens og så er vi ude af hovedet det blot neocorticale mentale og vi er istedet for i det limbiske system af hjernen i vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens TOTALITET TAO ZEN tilstedeværelse DASEIN eksistens.
At lave en vilkårlig subjektiv forestilling som man holder op for sig selv og så tror det er 2/10 sekund langsommere end hvad der foregår i virkeligheden. De 2/10 sekund forsinkelse viser at det blot er en menneskeskabt forestilling uafhængig af virkeligheden - men igen vi er ikke i forestillingslivet når vi taler om TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng, da det er det hele menneske i dets eksistens der er involveret i TROEN - ikke blot noget mentalt hjernespind - ikke blot overtroede mentale vilkårlige subjektive menneskeskabte forestillinger der overtros så meget at du ligefrem påstår de kan gå hen og blive virkelig virkelighed. Sådan noget naivt hjernespind har Paulus intet til overs for hvilket Kolossenser brevet med al tydelighed viser.
Tikka:
Ja, Paulus havde 2 versioner af opstandelsen. Den der var bevidnet, og den som ikke kunne forklares, når der blev spurgt ind til, hvordan opstandelsen skulle forstås.
"den som ikke kunne forklares, når der blev spurgt ind til, hvordan opstandelsen skulle forstås"Jo for fanden da, Paulus forklarer det da så godt at han religionshistorisk er enestående og hans Breve hvori forklaringen er stadig er aktuelt her 2000 år senere.
Fx har HansKrist forklaret at Begivenheden KRISTUS (1)* og/eller KRISTUSVIRKELIGHEDEN (1)* ind i verden ved mennesket Jesus er en OPSTANDELSES BEGIVENHED i kraft af Gud med vi mennesker der forsætter med ufortrødent kraft og effektivitet efter Jesus død.
Har I ikke hørt det KRISTUS virker mægtig i jer. KRISTUS = Begivenheden KRISTUS (1)* er den samme idag og imorgen som den var dengang ind i verden ved mennesket Jesus. Hvad der begyndte ved et menneske (Jesus Kristus) forsætter efter Jesus død så Jesus Kristus blot bliver stamfader eller det første menneske til en ny slægt over hvem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger er udgydt. Gud Helligånden er ikke længere kun sporadisk virkende (hvilket den dog også altid vil være) men for de mennesker der har taget imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS i hjertet - som er i KRISTUS - er Helligånden udgydt og nærværende over hele det messianske folk:
Men Helligånden hviler ikke alene over Messias. Ifølge den gammeltestamentlige forventning er Helligånden udgydt over hele det messianske folk, over kirken. Derfor er Helligånden den livssfære, hvori Kristi folk lever og ånder, sålænge det bliver i Ham. Når Helligånden hviler over Kristus, hviler den også over Hans folk, som er eet med Ham, Hans legeme, »Der er eet legeme og een ånd«. »Ved een ånd blev vi jo alle døbt til at være eet legeme, hvad enten vi er jøder eller grækere, trælle eller frie, og alle fik vi een ånd at drikke<<.
I Helligånden er Kristi folk forløst fra trældommen under loven. d.v.s. det er løftet ud af den gamle syndens og dødens æon og sat over i den nye messianske æon med dens fuldkomne retfærdighed og liv, som består i fællesskabet med den opstandne Kristus i troen. I Helligånden er opstandelseslivet allerede som en førstegrøde, en forsmag, brudt ind i denne verden, på en skjult og hemmelighedsfuld måde. Ved Helligånden er de enkelte lemmer på legemet bundet sammen i kærlighedens enhed, som er Åndens frugt. Regin Prenter
(1)*:
Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.