Hvis jeg har forstået dig ret, så godtager du ikke Løgstrups spontane suveræne livsytringer, og det er jo din gode ret.
Jeg gør - og panteistisk set er de vel netop en side af det guddommelige i mennesket Spontane ytringer i særklasse skulle panteistisk set repræsentere det guddommelige i mennesket, forstår jeg, du mener.
Jeg tror ikke på, at gud er i alt – og alle – og tror heller ikke på det guddommelige i mennesket, men klart jeg tror da på eksistensen af spontane handlinger i særklasse – altså noget ikke planlagt og ekstraordinært.
Jeg tror og ved, at tanken kan påvirkes, og at menneskets måde at se verden på afgøres af netop tanken, som jo har sit første udspring fra barns ben gennem sproget – og her – gennem sproget - kan bevidstheden om gud komme ind i ens bevidsthed.
De tanker børn får puttet ind i hovedet, tror de jo ofte på, indtil den tid – som vel kommer for de fleste – hvor de finder ud af man faktisk godt selv kan tænke, og af den vej kan udskifte gamle tanker/holdning til ny viden/forståelse/verdensbillede.
##
At sige noget er guddommeligt betinger vel man kan definere denne guddommelighed –
Hvor kommer denne guddommelighed fra, når man som du mener, mennesket ikke kan forstå alt det der med gud … Kan man så sige, at verden og livet kommer fra gud og ”han” selv er tilstede i sit skaberværk.
Bibelen fortæller, at skaberværket er et bevis på guds eksistens men ikke noget om, at han er sit skaberværk … dog siger den også, at hans ånd kan være tilstede i verden i kraft af Jesu offerdød, en ånd der kan bedes om at modtage i Jesu navn
Guds ånd repræsenterer hos mennesket netop det, som gud ifølge bibelen står for, der siger, han er kærlighed.
Så næstekærlighed repræsenterer guds kærlighed til mennesket – fordi han elskede os først, som der står skrevet … og denne viden skulle være drivkraft til i taknemmelighed over for gud at tjene næsten – og derved gud - og ikke at kigge under enhver sten for at se guds tilstedeværelse.
Guds bolig - guds rige - himmeriget - er i himmelen siger bibelen - og der han har sin trone - og når han er hos mennesket, er det med sin ånd som man kan henvende sig til i bøn i Jesu navn
***