1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#26597 - 21/12/2018 16:18
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon
I dagens sidste time i aften har vi vintersolhverv, og det skal fejres med lys i stager og hjerte ... :))
Jule-Solhverv
Ind under Julens Dage den kære Sol blev født paany, og Vinterhimlen mindes sin Sommers hvide Sky.
Skønt evig som vor Verden genfødes Solen Aar for Aar og genopvækker Livet af Livet, som forgaar.
De mørke Nætters Kvide med frosne Hjerters dybe Kval begynder alt at ane den fjerne Nattergal.
Snart vokser Solens Evne, dens Straaler styrkes Dag for Dag, den vrister snart vor Verden af Vintrens Favnetag.
Ved Foraarsjævndøgnstide den naar det skæve Kors, som staar, hvor Dyrekredsen krydser Ækvator ind mod Vaar.
Saa følger Paaskesejren. Opstanden fra Ækvator brat dens Lys besejrer Mørket, og Dag besejrer Nat.
Og Markens nye Grøde den vækker op af Døde snart, mens højere den stiger i salig Himmelfart.
Derfor som Børn vi hilser i Jesu Navn den nye Sol, som spejder fra sin Krybbe imod sin Kongestol.
Og vore Hjerter grønnes, og Haabet søger Hi og Læ, naar Haand i Haand vi synger omkring vort Juletræ.
Thøger Larsen
En Klokke runger. Hult genlyd svarer fra Vinternatten.Og Jordens Skarer staar vendt forstummet mod Verdensrummet. Et svangert Nu over Jorden gaar – i Mulmet synker det gamle Aar.
Et Aar i Ring, som de andre, hastet, med Jordens Synder og Savn belastet, Fortræd og Taarer, og Larm af Daarer; med Løgn og Glam det i Graven gaar og for sin Eftermand ilde Spaar.
Dog Solen vender. Og Dag vil længes. Og alle Sjæle som indestænges bag Husfacader i lange Gader Faar Øjet op, i den sorte By – Nu føder Dagene Lys paany!”
Johannes V. Jensen
Solhvervssang
Vor sol er blevet kold, vi er i vinter vold og dunkle dage. Men nu er nedgang endt og håbet tændt -- ja håbet tændt, for nu er solen vendt, nu kommer lyset og den lange dag tilbage.
Det grønne, skønne træ forjætter sommerlæ og søde skove. I julelysets skær som stjerners hær, ja, stjerners hær, er solens under nær og alle gule blomstresole små, som sove.
I granens brændte duft får svundne somre luft og de, der kommer. Det danske, svale år i ringgang går, ja ringgang går, omkring en evig vår. Syng alle sjæle med om Danmarks fagre sommer.
Johannes V. Jensen
Lys
Ørkenen blomstrer opad evighedshedens hjul som du smyr rundt om den fugl der letter fra dine hænder når du kvæles med decemberlys frost og blå læber når vi deler blå kys med blå kærtegn i en piruet nedad mine drømmes ruchebaner med udspilet iris der brænder mens din glød bliver hvid som tung sne og jeg bliver sneblind
Vi løber og løber og løber tør for luft i en metallisk støvregn over et utopisk metropolis fuld af sved og rust men hvor skal vi løbe hen
Som mørt og banket kød er vi et anker på dyb dyb bund i et astronomisk ocean som altid udvider sig med et ekkolod som kompas Hvem ved hvor vi ender blot vi ender med et brag
Lad os være mørket der drukner i lys Lad os være lyset som kvæles af farver
Michael Juhl Svendsen
På maleriet fører alle døre ud til det samme, ligesom vores fem sanser er indgange til samme krop, ofte vil alle døre netop stå åbne samtidig, alle sanserne være modtagelige.
Pia Tafdrup
Så falder solen ind gennem ruden i mit rum jeg ligger her med solen i hånden lukker min varme hånd/hver dag skal gribes for ikke at forsvinde mellem fingrene på os.
Pia Tafdrup
Glædelig vintersolhverv RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
#26598 - 21/12/2018 16:51
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Ohøjsa, du nisserinde..;)
Det var da en god idé, for lys må der til, her i det blæsende mørke landskab med de mange sagn; og julen der svajer på små humørtoppe, i hvis øjne hele juleriet skinner - uh, hvor de gør én glad..;)
Ved jo julen er din hjertesag, så klem ska' du selvfølgelig ha', samt ønsket om en herlig jul med dine, store som små - og gid alligevel, at du må blie begavet så du næsten skammer dig, hi hi, det er så herligt et syn, når Bedste sidder dér og helt mangler ord, et sjældent syn, javel ja, men ikke mindre velkomment...hø hø..;)
Sølvvinget himmel over graner, skummende vandtænder og gåture langs stregen med vinden pludrende i bukser, ingen får et ord indført, men Rifbjerg har jo alligevel sagt det hele:
awhi aha ahå iwhå amin anim habuba a åj a gøj saw ha waloj a mi a hu a whonne
a går it a mawhomluj a hi a la la romme si woner waj a to do sij a la tive a somme
nåh hølen wi a hora hiw tawa ta mo wi wane a kømmer mi to fjale wot de go tu me a skamme
a hole meg wa rænne rut ti skotte unja warænne det ha æ los de gammel pjok de kama sgu dasamme
*
jamen den bor ikke i de huse uvenligheden det er en tilsnigelse se dog hvor de vinker med skodder og værk en vejrhane her en vimpel der her er skam intet forborgent
hvor vejen vender og slår sin bugt og breder det hele ud så enhver kan se at her bor idyllen
her sidder venner i lys og taler og taler og om lidt kommer fadet med mad
mens aftenstjernen tændes og solen går op og går ned
det er ikke der den bor uvenligheden kun i lyngen og på toppen af klitten hvor de døde har sat hinanden stævne
og slæbt sig op på ryggen af alle de sagn petroleumslampen har skabt og som nu tyndes ud over hæklede duge og gamle kommoder
og uden at nogen forstår det forvandles til pludselig kremten og knubbede ord et skænderi ligefrem eller en umådelig trang
til at stå ved vinduet og stirre ud i ingenting eller et regnvejr med ryggen til og en holdning der kun kan tolkes uvenligt
*
Men den fastholdelse er heller ikke gyldig den dur ikke
for det er så smukt i dag havet roligt himlen hvælvet og svalerne flyver
altid på jagt efter sig selv efter sig selv efter sig selv
projiceret ud i myriader af prikker sorte usynlige som den længsel
man jagter selv under volter og ustandselige manøvrer
for at få noget at spise og fortære sig selv
for det er så smukt i dag havet roligt himlen hvælvet og svalerne flyver
- Rifbjerg, Kandesteder suiten, 1994.
Bedste julehilsner m. tak for både Jensen, Svendsen & Tafdrup, ikke mindst..;) Nissen
|
|
Svar
|
|
|
#26603 - 22/12/2018 10:26
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
P.s.:
Du store kineser: DR og hele 4 afsnit om den tids poesi, måske ligefrem afgrænset til Morten Nielsen?
Mange fine digte m.m. i hæftet (der ikke måtte sælges) Der brænder en ild, bl.a. lidt fra MN (men ikke "Ind i en Stjerne"). Ikke spor svært at forstå at hans talent skinner i så mange nutidige øjne; alene brevene oser af både dét og den humoristiske selvdistance, en facetteret pen med løssluppen drenget galskab, og så så modent et selvkritisk forhold; ak ja, hvad fremtiden dog gik glip af, i et ganske lille grusomt øjeblik, dér i Silkegade.
Døden
Døden, den har jeg truffet da jeg var Dreng. Men kun som en Stilhed hos nogen som jeg holdt af. Aldrig som noget omkring mig, en Kulde, en Skygge, ingen kan nævne ved Navn eller vige fra.
Aldrig som Kulde ved en fremmed Ting. Som Dyb paa Dyb i stivnede Muskelbaand. Som om jeg faldt og faldt i en rumløs Kulde ved at holde en fremmeds kolde Haand i min Haand.
Nu kender jeg den igen, her og allevegne. Den staar i det tavse Lys over Skovens Bund. Den gaar som en svimlende Fjernhed i Sommerhimlen og ligger som Klager over den sovendes Mund
Den venter, for altid lidt ved Siden af Tingen, en Skygge, usynlig, langs Aarer og Sten og Træer. Den går det mere tigt med de nye Sekunder og mere ondt. Og den er mig altid nær.
Men vi fører ingen Samtaler med hinanden, hverken ved Dagslys eller naar Stjernerne gaar i Flok. Vi ved det kun begge to, at den anden er der. Mere er ikke nødvendigt. Vi mødes nok.
- Morten Nielsen.
mvh Simon P.s.: Sjovt, som vore virkelig geniale poeter genstår, sikkert også når vi er væk; de er nærmest foreviget, som fx også Strunge, der for en tid siden blomstrede op i et stort bind og i et utal af nye øjne. Det ville han ha' krummet sig leende over, den gavtyv..;)
Redigeret af Simon (22/12/2018 10:40)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|